27 Haziran 1935 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 2

27 Haziran 1935 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 2

— SAYIFA2 Atatürk ve İsmet İnönü'- nün Yozgad öğretmenle- rine yöneli Yozgad köy öğretmenlerinin ötey - günkü- sayımızda yazdığımız ertiksel #raştırmalar ve köy kanununun yoeritil. mesini kolaylaştırmak için yaptıkları toplantı dolayısiyle öğretmenler adına İlbay Bay Baran; Büyük Önder Ata - türk'e ve Başbakan İsmet İnönüne aşa- Ppdaki telgrafları vermiş ve Şeflerimiz - den şu cevabları almıştır: Cumur Başkanımız Atatürk'e Ankara Çok önemli devrimlerinizden biri o - lan köy kanununun çok sevdiğiniz türk köylürü için daha çok verimli olabilme- & yollarını araştırmak üzere bu gün il- baylıkta toplanmış olan köy öğretmenle- Fi Yüce Öndere karşı temiz yüreklerin- Ge besledikleri en yüksek sevgilerinin sunulmasına ön ayak olmamı istediler. Bu pek Ünlü ve tüzün dileği yecine ge- tirirken en derin sevgilerimin kabul bu- yurulmasını candan bağlılrkla dilerim. Yozgad İlbayı Baran Bay Baran, İlbay Yozgad Bana karşı gösterilen temiz duygu - Yaca teşekkür ederim. Cumur Başkanı Kamâl Atatürk Başbakan İsmet İnönü Ankara Köy kanununun köylerimiz için da - ha çok verimli olabilmesi yollarını araş- tırmak Üzere bugln ilbaylıkta toplan - mış olan köy öğretmenleri yüce Başba - kanlarına karşı duydukları derin sevgi - kerinin sunulmasına önayak olmamı is - tediler, Bu tüzün dileği yerine getirir - ken sonsurz sevgi ve saygılarımın kabul buyurulmasını dilerim. Yozgad İlbayı Baran Yozgad İlbayı Bay Baran Köy öğgetmenleri toplantısı dolayı - #le haklımda gösterilen duygulara te - gekkür ederim. Başbakan İsmet İnönü K Hbaylıklarda (Başı 1. ci sayıfada) Albayı Akif, Van asilbaylığına Edremid ilçebayı Mitat Kemal, Trabzon ilbay vekilliğine mülkiye lspekteri Tevfik Talât atanmışlar, Aydın ilbayı Feyzi ve Tekirdağ il- bayı Azmi tekaüd edilmişlerdir. Eskişehir ilbayı İsmail Hakkı Ba- kanlık emrine alınmıştır. Her gün beş kelime Ulus baştanbaşa kılavuz kelimeleri ile çıkıyor. Türki- “ yede çıkan gazete ve dergile- re her gün verilen 5 er keli- melik listeleri de yazıyoruz. Bulisteyi basan gazete ar- tık bu kelimelerin osmanlı- calarını kullanmıyacaktır. KIRK ÜÇÜNCÜ LİSTE k — Mavafık, Mutabık — Uygun Muntabık — Uyuk Örnekler: 1 - Fikirlerimiz bi- ribirine uygun değildir. 2 - Hareketiniz kanuna uy - gun değildir. 3 - Bu masanın ayakları yer- lerine uyuk değildir. B. — Müeyyide — Berkite Örnek: Bütün kartunlar dev. vim savgasının birer berki - tesi olmalıdırlar. K — Mükâfat — Öden Örnek: Hayır ve hizmet iş- lerinde en bBüyük öden, vic- dan yahatıdır. “ & — Satıh — Yüzey Örnek. : Ahşam üstü, su yü - zündeki ışın (muzi) kırışık- lara daldım.. 5.— Münavebe — Sıralaşma Örnek: Gece nöbetçileri ara- larındaki sıralaşmaya göre Not: Gazetemize gönderilecek yazılarda bu kelimelerin osmanlı esları kullanılmamasınt rica ede- Hava tehlikesini bilen ü B. Reşat Altınay İzmir İhtisas mahke- mesi zabıtkâtibi 20, B. Halil Çağma İzmir İbtisas mahkemesi zabıt — kâtibi 20, B. Hüseyin Avni İnanç İzmir ih. tisas mahkemesi başkâtibi 20, B. Fazıl Sanof İzmir ihtisas mahkemesi sorgu bâkimi 20, B. Arif Güngören İzmir ihtisas mahkemesi müddelumumi 20, B. Hamdi Türey İzmir ihtisas mahke- mesi hâkimi 20, B. Ahmet Kemal Özük İzmir ihtisas mahkemesi kâtibi 20, B. Cevdet Falay İzmir ihtisas mahkemesi zabıt kâtibi 20, B. Mecdi İzmir Devlet Bankası direktörü 45, B. İzzet Ulugay İzmir Devlet Bankası muhasebecisi 30, B. Müfit Erman İzmir Devlet Banka- sı muamelât şefi 25, B. Behzat Örge İzmir Devlet Bankası kambiyo 20, B. Nihat Tuncay İzmir Devlet Bankası muhasebede 20, B. Fahri Seyfi İzmir Devlet Bankası Câri hesap 20, B. Ri- fat İsif İzmir Devlet bankasında baş. weznedar 20, B, Mitat Rıza İzmir Dev- let Bankasında muhaberatta 20, B. Ne. bi zade Mehmet Ragıp İzmir - beledi- ye Mısincı 25, B. Hüseyin İzzet ve Mehmet Feyzi Akosman oğlu İzmir 50, B. Aptullah Ömer Midillili İzmir- de mısırcı 25, Süleyman Adameğlu İz. mirde bakkal 20, B. Yantov Adato İz- mirde kavaf 20, B. Dr. Memduh Say İzmirde Jiman ve şehir bakteriyolo. gu 24, B .Dr. Kemal Aysay İzmirde li- man ve şehir doktoru 20, B. Rasim Ki- tiş Dinar'da çiftçi 20, B. Mestan De. wecioğlu Dinarda tüccar 20, B. Osman Toker Dinarda tüccar 20, B. Ali Al- pâaslan Dinarda çiftçi 20, B. Hilmi Pehlivanoğlu Dinarda - tüccar 20, B. Hüsnü Emekli Dinarda tüccar 20, B. Mustafa Dedecoğlu Dinarda fabrikacı 100, B. Osman Kemahlı Dinarda tüc. car 30, B. Şükrü Doğan Dinarda inhi- sarlar memuru 24, B. Yusuf Kılıç Di- narda inhisarlar kâtibi 24, B. Niyazi 'Toker Dinarda avukat 20, $ İNGİLTERE'DE: B. Samuel Hor'a iki soru Londra, 26 (ALA.) — İşçi saylav Koks, Commons da dış bakanımdan şu - nu sormuştur: İngiliz - alman deniz anlaşması Ver- say andlaşmasının silâhlar hakkımdaki maddelerinin yerine geçecek midir? B. Hor de “hayır,, cevabını verdik- ten sonra demiştir ki: *— Anlaşma imza tarihinden başlı - yacaktır. Fakat bunun Versay antlaş - masının yerine geçecek olan genel si - Jâhlanma anlaşmasına katılması sıyasa- mızın başlıca bedefi olarak kalmaktdır. Bunun üzerine By Koks şu soruda bulunmuştur : * Alman yükenlerinin Versay andlaş- masma göre yalnız bir taraflr olarak or- tadan kaldınlamıyacağını Bay Bakan biliyor mu?,, B. Hor sadece: “Demin söyledikle - rTim buna da bir cevabtır.,, demiştir. O zaman saylav başka bir noktayı ileri sü- rerek, bu anlaşmanın Almanyaya dışa - rıya deniz harb silâhları çıkarmak, ya » sağını kendiliğinden ortadan kaldırrp kaldırmadığını sormuştur. B. Bakan, buna da şu cevabı vermiş- tir: * Versay andlaşmasının bu nokta hak- kındaki hükümleri bizim için de. Bişmemiştir.,, Kendi kendine uçan uçak Londra, 26 (A.A.) — Cumartesi gün- kü hava kuvvetleri bayramında, yalnız radyo dalgalariyle kontrol edilen bir hedef - uçağı görülecektir. Bu uçakta 130 beygir kuvvetinde bir motör vardır. Uçaklara karşı koruma bataryaları deneçlerinde kullanılacak - tır. Dalga yayım merkerinin on millik bir çevresi içerisinde, pilotsuz uçabil - mektedir. Bununla beraber, içinde tıpka blr pilot vermiş gibi aynı manevraları yapabilmektedir. Bu uçak gimdiye kadar gizli tutulan yaraçlar Histesinde bulunuyordu. Onun için belki halka gösterilecek, fakat uç - meyacaktır. DIŞHABERLER İtalyan - ingiliz görüşmeleri I Deyli Telgraf ne diyor? (Başı 1. ci sayıfada) Londra, 26 (A.A.) — Eden - Musolini konuşmaları hakkında Deyli Telgraf gazetesi şunları ya- ör: “1 — Habeşistan'ı bir «iyi kora- suv olarak tanımayan İtalya bun- dan dolayı, hiç olmazsa Adis-aba- ba hükümeti kıtıma yönetim bakı- mından geniş yetgesi olan işyar - lar yerleştirmek istiyor. Habeş hü- kümeti bunu kabul etmediği için Habesistan meselesinin barış yo- hu ile kotarılması imkânsızdır. 2 — İtalya deniz meselesini İngiltere ile diplamasi volu i! ko- nuş-cattır. Z-manı geline- Va! - ya Londra'ya ekisperler yollıya - caktır. » Konuşmaların, Avrupa bakı - mından verimli Habesistan bakı mından da ters sonuçlara varaca- Şi sanılmaktadır. B. Eden Roma'dan ayrılırken Roma, 26 (A-A.) — Bay Eden öğle vakti Roamadan ayrılmış, istasyonda B Suvich İle ingiliz ve japon büyük elçi. leri ve bir çok şahsiyetler - tarafından selâmlanmıştır. Resmiğ bildiri çıkarıldı Roma, 26 (ALA.) — Dün akşam, Bay Musolini ile Bay Eden, szat 17 den 18,30 a kadar Venedik sarayında konuşmuşlardır. Resmiğ bildirikte deniyor ki; *“Avrupa mesclelerini gözden ge- girdikten sonra, 3 şubat tarihli Londra bildiriği ve Stressa konferansı ile çi- zilmiş olan programın, Avrupa durlu- ğundan yana olarak ilerideki gelişimle- Te açık bulunduğunu gördük. Konuşma- larımız sırasında Habeş meselesi de gö- rüşülmüştür.., B. Edenin B. Laval ile göorüşmesi Londra, 26 (Anadolu Ajansı) — Royter ajansından: Yarın Bay La- val ile görüşecek olan Bay Eden, fran. sız bakanıma, Musolini ve öteki italyan hükümet adamlariyle yaptığı konuşma> lar hakkında izahlar verdikten — başka, hava andlaşması ve diğer Avrupa işle- rinden doğan meseleler hakkında da cevap verecektir. Bay Laval bunları, Rome gezisinden önce Bay Edenden sormuştu. Fransız bükümetine verilecek cevap ingiliz ka- binesinin bugünkü toplantısında ince. lenecektir. Sinemayı aydınlıkta da seyredeceğiz Moskova, 26 (A.A.) — Sovyet bul. manlarından R. Novitski, gündüz ay- dınlığında sinema gösterecek bir açın- da bulunmuştur. 7 Bu yeni tarzın yertilmesine iki ay- na yetmektedir. Aynalardan biri perde ödevini görmekte, daha küçük olan öte. kisi ise perdenin üstüne konan sinema objektifinden çıkan ışık huzmesini kı- rarak perdelik yapan aynaya yansıtma. ya yaramaktadır. Işık, sinema makine- sinden birkaç metre önündeki ufak ay- naya, arada kaybolmaması için, kapalı bir boru içinde verilmekte ve bu suret- le perde ödevini gören ayna, güneş zi. yası altında da, gayet açık ve kabartma olarak resimleri gösterebilmektedir. Bu yeni tarada açık yerde günün her han- gi bir saatinde sinema göstermek imkâ. nıswardır. ; Yakında Moskova parklarından bi- tinde dünyanım ilk gündüz sinemazı ku- rulacak ve İşlemeğe başlıyacaktır. Almanların bulduğu .. .. .- gorünmez şuvag Berlin, 26 (A.A.) — Havas ay « tarından: Berlin fizik limmenleri « nin görünmez bir işık buldukları söyleniyor. Bu şuvağın esası Herç dalgalarının istenilen yönete gönde- rilebilmesindedir. Dalga uzunluğu 10 santimetredir. Bu şuvağın işler çizgisinden başka bir yerde tutul - masr imkânir olmıyacaktır. Parazit- lerin, foding denilen dalga düşkün- löğünün, yağmur ve sisin bu şuvağ üzerinde biç bir etkisi olmryacaktır. Deniz fenerlerinde ışık yerine bu Herç şuvağları kullanılacak ve aymı zamanda bunlar gözle görülmiye - cektir. Bir vapur bu şuvağ içinden geçince vapur içindeki boparlör kap- tana bulunduğu bölgeyi bildirmiş olacaktır. Berlin'de yapıdan deneçle- rin iyi sonuçlar verdiği bildirilmek- tedir. İTALYA'DA g : İ ğ £ İ ğ İtalyanın harb kararı Roma, 26 (A.â.) — Royter aytarı bildiriyor: Bay Suviç bu sabah Bay E. denin Romadan hareketinde kendisini uğurlamıştır. Bay Edenin habeş mese. lesine ilgili önergelerini italyan bükü- meti kabul edilir değerde bulmamıştır. Roma'da genel olarak düşünüldüzü. ne görteş ğer Habeşistan boyun eğmez yahut suur hâdiselerini ortadan kaldı- racak bir çare bulunamazsa İtalyanın yapacağı biricik hareketi harbe başlı. mak olacaktır. Sefere hazırlanan yeni italyan tümenleri Napoli, 26 (A.A.) — 3 ikinci kânun tümeni adını taşıyan faşist tümeninin sefer hazırlıkları başlamıştır. Askerler Libyadaki süel hareketlere girmiş bu- lunduklarından ancak iki ay talim gö- reteklerdir. B. Musolininin damadı bakan oldu. Roma, 26 (A.A.) — B, Musolininin damadı ve basın ve propaganda asbaka- mı könt Gareazzo - çiyano, bakan ol. muştur. Asbakanlık da bakanlığa çev- rilmiştir. Eski Habeş imparatoru Milano, 26 (A.A.) — Corrlera Della Sera'nın yazdığına göre eski kabeş im * paratoru Ligyasu, Uatual hadisesi çıkat çıkmaz kuvvetli bir asker kolünun göz” altında Adisababa'dan elli kilömetre u - zakta bulunan Adisalem kalesine gön- derilmiştir. Alman uzman ve subayla- rı Habeşistana gitmemiş Berlin, 2$ (A.A.) — Alman uzman- larmdan katınç bir salgıtın Habeşista- na gittiği hakkında verilen haberler resmiğ kaynaktan yalanlanmaktadır. Alman uçmanlarının Habeş ordusunda galışmakta oldukları hakkındaki — du- yumlar da yalanlanıyor. Panama'daki hava acını Panama, 26 (A.A.) — Dünkü hava acınında ölenlerin sayısı şimdiye kadar ©n dokuzu geçmiştir. Karlos Gardel ti. yatro kumpanyası üyelerinden dört ki. taracı genç hastahaneye — yatırılmıştır. Sihhiğ durumları ağırdır. Yaşasalar bi- le kör kalmalarından korkuluyor. Ka. zaya uğrayan uçağın içinde Karlos Gar- del ile beraber on beş yolcu vardı. A- man uçağındaki sekiz yolcudan da dör. dü ölmüştür. Fransadaki sıyasal birlikler B. Laval bir diyevle durumu aydınlatacak Paris, 26 (A.A.) — Hükümetin sıya, sal birlikler hakkında takınacağı durue mu soran sol partiler salkuruna B. La« val, cuma günü bir diyev yapacağımı, bunun bazı birliklerin toplantılarının uyandırdığı kayguyu gidereceğini söye lemitir. B. Laval, parlamento tarafından verilen ayral yetkilerin finansal kalkın- mayı başarmak için gerek olan genel dü- zenin korunmasını elde etmek imkânınt verdiğini bildirmiştir. Fransanın yeni seçim projesi Paris, 26 (A.A.) — Sosyalist saylave lardan Bracke'nin önergesi üzerine, parlamento, seçim komisyonunu sekis gün içerisinde, nisbiğ oruntama — esası üzerine kurulu bir seçim projesi hazır. lamak ödevini vermek kararını önümüs. deki perşembe günü görüşmeyi 239 a karşı 320 oyla onaylamıştır. Fransız ordusu arttırılıyor Paris, 25 (ALA.) — Süel kuvvenerin astırılması ve başİrca, geçen nisanda sax lwverilecek olan askerlerin üç ay daha vilâh altında tutulması yüzünden edi- len saypayı kapatmak — hedefiyle, pan lamentodan 297.613.860 franklık — fazla Para istenmiştir. Paris borsası Paris, 26 (A.A.) — 25 tarihli Parla borsa durumu: —— ... » Borsa daha çekingen bir duruma gir- miştir. Aşağı dereceye düşen alış veriş- ler arasında, yerli değerlerin hemen hepe si de önceden kazanmış olduklarını kaye betmektedirler. Franstz ulusal fanduları da ağırlık gösteriyorlar, Buna karşılık arsıulusal değerler bozuk düzendir. Süveyşlerle mağdenler tutğun, royal dutch dursuz. dur. Rio Tinto ağırlaşmıştır. YUGOSLAVYA'DA : Yugoslav kabinesinin bildiriği Belgrad, 26 (A.A.) — Bakanlar ku. rulu, hükümcitn bildiriğini hazırlamak Üzere üyesi arasından özel bir komite seçmiştir. Komite, haşbakanın başkuanlı. ğında Spaho Koroşetz ve Aner Stefa. noviç ile kurulmuştur. Belgrad, 26 (A.A.) — Hükümet ik yeti yarın Oplanaç'a giderek kıral A« Toksandırn mezarı önünde saygı gös. terisi ve bir de âyin yapılacaktır. Komünist öğretmenlerin grevıi Belgrad, 26 (A.A.) — Devleti koru- ma hakyeri tarafından Belgrada yakın “çingeneler adasında,, kapsak tutulmak. ta olan, altısı kadın olmak Üzere 39 ka. münist öğretmen başka bir hakyerinde sorguya çekilmelerini sağlamak hedefi ile beş gündenberi açlık grevi yapmalı- tadırlar, Dün, bunlardan 31 kişinin dilekleri yerine getirilmişse de, öbür arkadaşla - rının da aynı elyemi görmelerini elde etmek için, greve devam etmeğe karar vetmişlerdir. Yunan azısının bilâncosu Atina, 26 (A.A.) — | mart ayaklan- masının sonucü şu olmüştür: 262 si yüksek ereceli olmak üzere 1935 subay ordudan uzaklaştırılmış, bakı Gik ve genel kurumlar işyarlarından bir çoğu İşten çıkarılmıştır. Hi lü l . İ