June 27, 1935 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 3

June 27, 1935 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 3

A 27 HAZIRAN 1935 PERŞEMBE Yarı - sıyasul Fransada partiler Eski anlamında parlâmentoculuğu yaşatan tektük memleketlerden biri de üÜçüncü cumuriyettir. Frangın düşüp düşmiyeceği gürül. tüleri arasında, fransır parlâmentosu, iki kabineyi arka arkaya düşürmekle yıllardanberi alışık olduğumuz — “bü- yük,, işlerden birini gördü. Ama üçün- cü keresnide kıyışamadı ve Laval ka. Binesinin ötekilerinkinden — farksız o- len dileklerini yerine getirdi. Şu var ki bu sırada, sağdan sola doğru birçok pazarlıklar yapıldı, elde — edilebilecek oylarla beraber xağa döğrü nelerin ya. pılması, sola doğru da ne gibi şeyleri yapmaktan sakınmak gerektiği — iyice Aesaplandı. O gündenberi Laval kabinesinin e- Hade, frangı tutmak bahanesi — ile bir takım Üsuomal betgiler — bulunmakta- dır. Ve gene ©o gündenbderi, fransız partileri kaynayıp durmaktadır. Sol partiler, “cumurluğun — korun. ması,, nt ikide birde ileri sürerek ta- dikallerin tü ortalarına kadar sokula. bilmekte ve dinliyecek kulak bulmak- tadır. “Ateş haçlılar,, yahut “action Fran- güise'ciler,, gibi sağ kuramlar da, ko. Münizm tehlikesini önlemeğe — çabala- dıklarını sıresi geldikçe haykırmakta. dırlar. Bir yandan da ingiliz, fransız, al- man “eski savaşçıları,, arasında buluş- malar yapılmakta, ateşli söylevler söy- Tenmektedir. Bu da gösteriyor ki, da- va, sadece fransız partileri — arasında değildir. Alman faşizmi, tıpkı bir za- manki komintern gibi, iki büyük Av- rupa demokrasisinin içinde bir faşist dalgasını çözmeğe ve böylece, kendi diş sıyasasını o memleketlerdeki — fa. şist kuvvetlerine taşıtmak İstiyor. Bu olur mu, olmaz mı? Bunu dü. şünmek zamanr — gelmemiştir. Yalnrz denilebilir ki, faşizmlerin biribirlerini taşrması bir kural olamaz. Çünkü ital- yan faşizmi ile alman faşizmi srasında İlk günlerde göklere çıkarılan dostluk, gçok geçmeden bir sabun köpüğü gibi dağıldı ve ortada sıkıcı bir geçimsiz- lik kaldı. Şu ver ki, faşizmlerin yarınki ge. gimsizlikleri bugünkü yardımlaşmıla. tına engel olamaz. Bilinen şeyler ara- sındadır ki, İtalyan faşirmi gibi alman faşizmini de kışkırtan, ileri iten ve ik- tidara getiren hep İngilteredeki muba. fazakâr kuvvetler olmuştur. Nitekim, alman . ingiliz eski savaş- gıları arasındaki yakınlaşmalarda önem- li söz söyliyenlerden biri de Prens dö. gal'in kendisi olmuştur. Eğer bu gibi detaylar gözden kaçırıİmazsa, görülür ki, Fransadaki sol partileri şu günler- de bir araya iten sebepler hiç de küçük değildir. Büyük Önderimiz geçenlerde Rme. rikan gazetecilerine yaptığı diyevde, |Avrupada savaşı istiyenlerle istemiyen- dleri tarihiğ bir genişgörürlükle biribi. Tinden ayırmış ve tehlike çıbafının ü- merine parmağını koymuştu. Fransız ve ingiliz demokrasilerini şu günlerde bulandıran parti kavgalarını gözetler. ken, büyüğümüzün dediklerini göz 8- nünde tutalım. Burhan BELGE .— Muğla'da mağden çıkatı Muğla, 26 (A.A.) — Mağden resminin indirilmesi yüzünden e- limiz mağdenlerinde çok çalışma- lar vardır. Dış memleketlere sa- tış da artmıştır. Yalnız mayıs a- yı içinde elimiz mağdenlerinden dış memleketlere üç bin 410 ton manganez, 7.629 ton krom, 1150 ton zımpara mağdeni çıkarılmış- tır. Bu mağdenler yüzünden eli- mize 14.697 lira girmiştir. Ha- zirana kadar bir yıl içinde de yal- nız mağdenlerden elimize 127.187 lira girmiştir. Çîftlik lokantası cuma günü Bankalar Caddesinde açılıyor: Çok*nrı;fîs, temiz ve ;e;ıdh yemekl&le Düşünüşler . . . Çirkin bir hal Bahçe gibi, gazino gibi, bütün ka, musal yerlerde, herkesin canının iste- diği ve elinden gekliği kadar eğlenmek hakkıdır. Ancak bu hakkın — bir sınırı vardırı Kendisi eğlenirken başkalarını rahatsız etinemek ve başkalarının camı- nr sıkacak hadiselere meydan — verme- mek, Ne kadar acınacak haldir ki, içine biraz fazla kalabalığın — taplandığı ve içki şişelerinin açıldığı eğlence yerle. rimizde, sık sık, ya uzun ağız dalaşma- lariyle veya yumruk ve tokatın da ka rıştığı gürültülerle biten tatsız ve si- nirlerimizi bozarak sevkimizi kaçıran hadiselere rastlarız. Geçen gün de böyle bir hulle karşı. laştım. Bir bahçede oturuyoruz, müzik çalıyor ve ortada bir iki çift dans edi. yorlar, Bir 3 ispirtoyu fazlaca ka- çırmış dört beş erkeğin oturduğu —ma. sadan iki genc ayağa kalktı ve pistin üzerine çıksrak bersber oynamaya baş Jadılar. Aralarında yabancıların da bu lunduğu birçok aylelerin karşısında bir erkeğin damlık etmesindeki çirkinliği bir göz önüne getiriniz. Bütün hazır bulunanlar bu hareketi haklı — olayak kendilerine karşı bir saygısızlık saydı- lar. Masalardan itiraz sesleri yükseldi. Dans eden çiftler de protesto etmek ister gibi çekildiler. Meydanı boş bu. lan ve koca pistin üzerinde tek başları- na kalan iki gene gene aldırış etmedi. ler ve kendi özel malikânelerindeymiş gibi rahat ve çevrelerinden habersiz dönmeye devam ettiler. Bu sefer de çalgrorlar güzel bir jestte bulundular bu uygunsuz harekete bir son vermek için çaldıkları parçayı ortasında kesı- verdiler. Sipsivri ortada kalan — gencler, her yandan yükselen kahkahslardan yaptık- Jarı gafın farkına vararak — masalatına çekilecek veya oradan uzaklaşacak yer- de, orta yerde bağırıp çağırmaya baş. ladılar. İçlerinden biri çalgıcılara kü- fürler yağdırdı, kanundan, haktan, hür, riyetten bahsederek yanlarında oturan kadınların yüzlerini kızartacak çirkin sözler söyledi. Bit garson geldi, gar- sonlar geldi, başgarson geldi, polisler geldi. Fakat hiç kimse bu sirke gibi keskin genci susturamadı. Hemen bir sasta yakın bir zaman, bir yandan çal- g1 ve dans devam ederken, bir yandan da onun öteye beriye koşmasını, bağırıp çağırmasını ibretle seyrettik, Tabilğ. dir ki orada bulunanlar da sinirlendi. ler ve zevkleri kaçtı. Burada şunu söyliyelim, bilmiyen. lerimiz öğrensinler ki kamusal bir yer. de iki erkeğin ortaya çıkarak dans et- mesi ayıptır, çirkindir, hiç bit mede Hiğ memlekette görülmiyecek bir hal dir. Genclerimiz, ispirtomun — aleviyle bitleşen cazbandın ezgileri — kanlarını kaynattığı zaman, arkadaşının elinden tutup ortaya fırlamadan — önce, bu hu reketlerinin orada hazır bulunanlar ü- zerinde yapacağı etkiyi göz önünde tutsunlar. Kendilerine — güvenemiyen. ler, gülünç olmamak — için, haddinden fâzla içmemelidirler. YAŞAR NABI Halkevinde eskrim dersleri Halkevi spor komitesi eskrim derslerine fazla önem vermekte- dir. Bu kere Halkevinde salı ve cu- ma günleri olmak üzere haftada iki defa değerli bir macar öğret- men tarafından erkek ve kadınla ra ders verilmektedir. Bu temiz ve çok faydalı spo- run memleketimizde yayılması i- çin gençlerimizin bu fırsattan fay- dalanacaklarını umuyoruz. Altnordu idman kurulu başkanliğından: Yurt nizamnamesi mucibince sene- Hk umum? koöngre # temmuz 935 per. şembe günü saat 18 de yurt binasında yapılacaktır. * Yurdumuz üyelerinin bulunmalarını dilerim. ULUS ISTANBUL TELEFONLARI İdman Cemiyetleri Birliğinin büdcesi İstanbul, 26 — İdman cemiyet- leci birliği bugünkü toplantısında nomal ve üsnomal büdceleriti 203 bin lira olarak kabul etmiştir. Üsnromal büdece sonbaharda ya- pılacak balkan - olimpiyatları ve Sovyet Rusyadan 29 birinci teşrin bayramına gelecek Sovyet spor- cularile yapılacak değetler için- dir. Genel merkez Ankaradaki başkanlık kuruluna beş yıllık ça- lışma programı yapması için yet- ki vermiştir. Tıb Fakültesini bitirenler İstanbul, 26 — Üniversite p fakültesinden 11 i kadın olmak ü- zere 40 talebe çıktı, Bunların 15 i asker, 14 ü sivildir. İstanbulda ekmek fiatı İstanbul, 26 — Unun fiatı çu- valda 850 kuruşa çıktı. Narh ko- misyonu ekmeği bir kuruş daha artırdı. Bugün Tarım bankası fab rika buğdayı çıkardığı için piyasa- da unun çuvalı 660 a kadar düştü ve buğday 20 para ucuzladı. Nath komisyonunun ekmek için bir ka- rar vermesi bekleniyor. Alınacak yeni vapurlar İstanbul, 26 — Gemi almak i çin Almanya, Holanda ve Dani- markaya giden kurul başkanı B. Sadettin “fabrikaların önergeleri- Bi ve modellerini bir temmuzda göndereceklerini ve bunların için: den beğenitenlerin Ekonomi ba- kanlığının onamı alındıktan sonra gemiler ısmarlanacağını,, söyledi. Denizciler bayramı İstanbul, 26 — 1 temmuzu de- nizciler büyük törenle kutlayacak Tardır. Ankara vapuru gece gezin tisi için hazırlandı. Eski Hal boşalıryor İstanbul, 26 — Uray kabzıma! lardan eski halin 30 hazirana ka- dar boşaltılmasım istedi, Büyük Adada plâj İstanbul, 26 — Büyük Adadaki Yürükali plâjının yapılması için açılan yarışmaya beş mimar girdi. Fırtına yüzünden kazalar İstanbul, 26 — Evelki günkü yağmur ve fırtınanın sebeb olduğu kazalar birkaç tanedir. Edirne ve yakınlarına yağan yağmurlardan tren hattı bozulmuş, seterler 12 saat aksamıştır. Haliç ftenerinde bir dıvar yıkılarak altında iki ço cuk kalmış ve ağır yaralanmıştır. İncirli ve Arnavut köyleri arası- na düşen bir yıldırım bir korucu- yu ağır yaralamıştır. Sıhat direk- törlüğü kurağına düşen başka bu yıldırım yardımcı direktör B. Sa- minin odasına girmiş ve telefonu yakmıştır. Ramide bir ahırın da- mı çökmüş, altında elli inek kal- mış ve bunları kurtarmak için it- faiye gönderilmiştir. Avrupaya gidecek artist İstanbul, 26 — Güzel sanatlar akademisinde Avrupa konkuru sı- nacında birinciliği B. Talip ka- zanmıştır. , Ankarada yiyecek, içecek fiatları Domates: Üç dört aydır, sıcakların birden bi- re artıması, bu mevsimlerde Ankaraya gelen ürünü hemen hemen dörtte bire indirmiştir. Bu hal hele domates Üze- rinde etkisini göstermiş ve bu Ürünü bozmüuştur. Şimdilerde Mersin'den va- göonlarla domates gelir ve üç kuruşa kadar inerken, bu yıl pek az gelmekte ve toptan kilosu B kuruşa satılmakta- dır. Dükkânlarda perakende olarak 25 — 30 kuruşa satrlmasının sebebi, dük- kânda domatesin bir iki gün içinde bo- zulmağa yüz tutmasından ileri geliyor. Halbuki kuraklık olmasaydı, demir- yollarının gösterdiği kolaylık yüzün den domatesi beş kuruşa almak imkânlı olacaktı. Mersin'den Ankara'ya kilo ba- gına elli para navlun alınmaktadır. Ba- yandırlık Bakanlığının gösterdiği bu ko- Taylık bütün esnafı sevindirmiştir, Yal- nız yağmursuzluk yüzünden ç dört gün sonra, damatesin toptan — satışımın 20 kutuşa kadar çıkacağı — sanılıyor. Yerli ürün çabuk yetişirse bu pahalılı- ğın çabuk önü alınacaktır. Kabak, semizotu, hiyar Beypazarı çok ürün yetiştirmeğe başlamıştır. Her gün kamyonlarla Bey- tu gelmekte, kabak $ ve semizotu 3 ku- pazarından dolmalrk kabak ve semizo- ruşa kadar kantarlanmaktadır. -Adana ve Mersip'de hiyarlar kuruduğundan fiatı yükselmiştir. İstanbuldan gelenle- rin tanesi 3 — 4 kuruşa vetilmektedir. İki üç güne kadar Beypazarından gele- cek hiyarların fiatı düşüreceği bekle- niyor. Başka yıllarda hiyar bugünlerde 30 — 40 paraya veriliyordu. Bamya, patlican : Mersin, İzmir ve Antalyadan gelen patlıcan 20, sivri biber 20 — 22,5, dol- malık biber 2$ kuruşa kantarlanmakta- dır. İzmir mahsulü bamya 25-30, Vezir. hanından gelen ayşekadın 14.15 kuruşa verilmektedir. Adapazarının patatesi 10 kuruştur. Halbuki başak yıllarda bu va- kitler Ankaranın v- çevresinin patates- leri de yetişiyor ve fiat 6.7 kuruşa ini- yardır. Sarmsak, soğan : Geçen yıl pahalı alınan tohüum yüzü: den sarmsak bu sene yüksek fiatlıdır. Mersinden gelen sarımsak 20 ve kuru sağan * kuruaştur. Türlü yemişler: Yemiş bol gibidir. Her yıl yağmur- dan kurtlanan kiraz, bu yıl da l;urık lıktan kurtlanmıştır. Kiraz çok az gel meğe başlamıştır. 15-30 arasında kan - sındadır. Sabanca ilk şeftalilerini de gönder- meğe başlamıştır. 25-30 arasında kan: tarlanmaktadır. Erik 6.12 ve İzmirden gelmeğe başlayan armüt 12.18 arasın- dıdır. Bursa, Tavşancıl ve Sabancadan viş- ne gelmeğe başlamıştır. 15-20 arasında kantarlanmakta ise de bu yıl yerli vişne gok olduğundan bir hafta sonra fiatlar çok düşecektir. Kümes hayvanları: Kümes hayvanları içinde en çok sa. tılan piliçtir. Yiaebilecek derecede bü- yümüş olan piliçleri köylüler 7,20-10 ve perakendeciler de 12,5-15 arasında satı- yorlar. Et flatları kuzu 30, koyun 40 kuru. şadır. Kasaplar da kuraklıktan şikâyet ed'yorlar. Mevsim yağmurlu olsaydı bu fiatların düşeceği tabil idi. Kırlarda ot olmadığından, celepler sürülerini otlat- makta güçiük çekiyorlar. Busz: Ankarada gimdi en çok aatılan buz. —--— * d buzlu ANKARA BİRASINI ancak burada bulabilirsiniz, İ « SAYIFA 3 Dikkat ediniz Basın Genel Direktörlüğün- den: *“Vaktiyle abone ve ilân dolan- dırıcılığı yapan ve gazeteleri ba- kanlar kurulu kararı ile kapatılan bazı kimselerin şimdi halkımızın hava tehlikelerinden korunma i- şine verdiği ehemmiyetten istilfa- de ve bazı hayır cemiyetleri ismi- ni istismar ederek hava hücümla- rından ve zehirli gazlerden korun- ma mevzuu üzerinde yazılmış der- me çatma kitapları yüksek fiat« larla şahıs ve müesseselere - zor- la sattıkları yapılan tahkikattan anlaşılmıştır. Halkımızın vatan müdafaasına ve şeflerin emirlerine gösterdiği derin alâkayı istismar eden bu * soysuzlar hakkında şiddetle taki- bat yapılmakla beraber halkrmızın bunlara karşı müteyakkız davratn- maları temenni olunur.,, İzmirde yoksul çocuklara — yardım İzmir, 26 (A.A.) — C.H.P, ta- rafından korunan kimsesiz 250 yoksul çocuğa şehir gazinosunu tutan B. Murad tarafından bir akşam yemeği verilmiştir. Ça- gırılanlar arasında C.H.P. çocuk- ları koruma ve kızılay ve şehri- miz öksüzlere yardım kurulu baş- kanları ve daha bir çok kimseler- le basın oruntakları bulunmakta idi. Uşakta sergi Uşak, 26 (A.A.) — Dün hak kevinde beş ilk okul Ööğretmen- lerinin el işlerinden bir sergi a- çılmıştır. Çocukların sergide gösterdik. leri işlerini halk beğenmekte ve sevinç duymakta ve öğretmenle- ri kutlamaktadır. kılavuz kelimeleri Ağılamak — zehirlemek Asığ — Menfaat Belitmek — Tayin etmek Betke — makale Düşün « mülahaza Etki — Tesir Ettik * meslek Evre — safha Gelişim * inkişaf Göret — Ziyaret İnançlamak — Temin etmek Karşın » tağmen Kesin — Kati Okan © Okyanus Ortalama — vasatt Bağlamak — temin etmek Sömürge — müstemleke Subay — zabit Üretim «« istihsal Yormak «« atfetmek Yöney — Cephe - —— ——— X dur Evelce Bomonti fabrikası günde 1000-1200 kalrp çıkarıyor ve her kalıba toptan 60 kuruşa veriyordu. Bir kalıp 1$ kilo gelmektedir. Orman çiftliği buz fabrikasını kurunca, günde 480 kalıp ka. dar çıkarmağa başladı ve fiatı 35 ku- ruşa indirdi. Şu halde buzun kalıpla alınınca kilosu iki kuruştan biraz faz. laya gelmektedir. Orman çiftliği belediyenin buz fabrikasını da kiralamış, öteygünden iti- baren işlemeğe başlamıştır. Belediye- nin fabrikası günde 800 kalıp kadar çıkardığından buz sıkıntısı —kalmıya, caktır. Memurlar kooperatifinin güm delik çıkardığı buz da $0 kalıp kadar. der, * - İÇHABERLER. Bugünkü sayımızda geçen —