27 Haziran 1935 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 5

27 Haziran 1935 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 5

y Ke d A OT 27 HAZIKAN 1935 PVERŞEMBE Fener - Güneş karması Bükreş'e gitti İstanbul, 26 (A.A.) — Fener- bahçe - Güneş karma futbol takı- mı, Bükreşte iki maç yapmak üze- re, bugün Karol vapuru ile saat on beş buçukta Romanyaya hareket etmiştir. Birinci maç Yüventüs ta- kımı ile 2 temmuzda, ikinci maç C.F.R, takımı ile 4 temmuzda ya- pılacaktır. Uşak sporcuları Uşak, 26 (ALA.) — Uşak karışık ta- kırımı 30 baziranda İzmir karışık ta. dkımı ile maç yapmak üzere bugünkü trenle İzmire gitmiştir. Trabzonda fındık ve yumurta piyasası Trabzon, 26 (A.A.) — 934 ü- rününden stok fındık kalmamış- tır. 935 ürünü iç fındık a'evra a- ğustos yükselmesi 50-55 kurüş a- rasında oynamaktadır. Kabuklu fındık ağustos 22-23 ve eylül 19. 20 kuruştan aranmakta ve satıl- maektadır. Yumurta ova malları 400 ta- nesi 160 kuruştur. ÇÇÇ larla dolu olduğunu saptayacaktır. Bu farsatlar, Almanyaya karşı, Fransaya ve dolayısile Avrupaya karşı kaçırıl- mıştir. Berlin, daha 1931 yılında Avru- panım silâhlanma mesclesi hakkında Pa- risle görüşmek girişiminde bulundu. Ü- güncü Rayhş'ın doğuşundan sonra çok geçmeden, bir türlü kımıldamayan Ver- #ay andlaşmasını harekete geçirmek is- tedi. Esaslı hiç bir şey yapılmadı. An- cak, Bartunun da bulunduğu kabine çok hafif olan alman önergesimi geçen yı- Tn nisanında kesip attı. Alman sıyasasının 1933 denberi güt- tüğü gaye, Almanya ile Fransa arasın- daki güç ve çetin meselelerin aydınlan- ması için imkânlar hazırlamaktı. Geçen yıl silâhlanma meselesi — dolayısile Fransanın İngilereye nota vermesinde olduğu gibi, bu yıl da Fransa, Sovyet . | fransız bağlaşmasını Almanyanın kar. yısına dikti. Biz bu suretle korkunç bir gekilde biribirimizden ayrıldık; bu ne tonuç!. Biz imkânlar hazırladık, fakat Fransa bu fırsatı benimsemedi. Umudumuzu kesmiyoruz. Alman - Angiliz deniz andlaşmasının Fransa I- çin, kendisini Almanya ile İngiltere a- rasında olan biten işlerin almış oldukla- rı gerçelstçe karakterdeki sıyasaya uy. duracak işaret olabileceğini düşünmek kuvvetini kendimizde hissediyoruz. İ- gin özü Stresanın zayıf düşmesi veya yıkılması değildir; alman sıyasası, al- man - ingiliz denkleşmesi sonucunda ileri atılmış olan büyük adımla, hiç bir zaman Fransanın değerini yahud da başkaları ile olan dostluklarını kuvvet- ten düşürmek düşüncesini taşımamak. tadır. Yurdun birçok yer- lerinde yağmur var Uşak, 26 (A.A.) — İki gün- dür hava bulutlu ve serindir. U- lubey kamununa yağmuür — düş- müştür. Dün buraya pek az yağ- mur yağdı. Her taraf yağmur bulutlarile örtüjü. # Edirne, 26 (A.LA.) — 48 saat- tenberi Edirne ve bağlantısına a- ra ile sürekli yağmurlar düşmek- tedir. Yağan yağmur miktarı 55 milimetredir. Yağmur toprağı i- yice kandırmıştır. Henüz arkası kesilmiyen yağımmurların devamı zararlı sayılmaktadır. Bazı kim- seler yağmurların devamı halin- de nehirlerin taşmasından kork- maktadırlar. Edirnede birinci ekmek 9 ku- rüş 10 para, ikinci ekmek 7 kuruş 30 paraya yükselmiştir. aei Balıkesir, 26 (A.A.) — Dün ve bugün Balıkesir ve çevresine bol yağmur yağdı. Yaz Ürünü için faydalı olan yağmur çiftçiyi çok sevindirdi. vaş Zile, 26 (ALA.) — İki aydır yağmur düşmeyen şehrimize dün akşam yağmur yağmıştır. Yağrmır ürün için çok faydalı olmuş çiftçi- yi sevindirmiştir. Düşen yağmur on bir milimet- redir. ANKARA ve İSTANBUL RADYOLARI Bugünkü programlar: 19.30 - Musiki: Mac Dowell: See Bilder Piyano: Ulvi Cemal 19.50 « Dans musikisi 20.10 . Sporeu konuşuyor 20.20 - Musiki: Arcangelo Corelli- Sarabande Arcangelo Corelli: Allegro Keman : Necdet Remzi Piyano: Ufvi Cemal 20.40 . Haberler ... 27 baziran 1935 perşembe günü İs ftanbul radyosu. Bi AĞ YU MUS SOVYETLER BİRLİĞİPNDE: Tatar cumuriyetinin 15 yıldaki büyük ilerlemesi Moskova, 26 (A.A.) — Tüs ajansı bildiriyor: Tatar erginlik sovyet s04- yalist cumuriyetinin 1$. ci yıldönümü dolayısiyle dün Kazan'da büyük bir şenlik yapılmıştır. Şenlikte birliğin bütün cumuriyetlerinden gelen binden fazla delege hâzır bulunmuştur. Gazeteler, bunun için, tatâar tumu- riyetinin elde ettiği büyük ekonomik ve kültürel başarıları kaydetmektedir. Devrimden önce, tatar ulusu hiç bir şey bilmezdi ve korkunç hastalıklar tatar ülkesinde hüküm sürüyordu. Şim- di cumuriyet bayındır bir ülkedir. İlk ve ikinci beş yıllık plânla bu ülkede 26 yeni büyük fabrika kurulmuştur. Çar- hik samanınla yalnız 35 tatar okulu var- dı. Şimdi ilk okullarda 300 bin tatar o- kuyor. Kazan üniversitesi çarlık zama- nında on beş yıl içinde seçgin sınıflar- dan yalnız 6 tatar talebeye diplama ver- mişken son on beş yılda yüksek okul- lardan 2350 tatar diploma almıştır. Sa- yası en beş — yirmiyi bulan yüksek ©- kullarla teknik okullarda 10 bin tatar okumaktalır. Devrim anıklıklı tatar yazıcı, kom- pozitör, artist ve heykelciler yetiştir- miştir. Bu yıldönümü dolayısiyle birçok kutlama ve selâm telgrafları gelmiştir. Bu arada Kalenin de bir telgraf gön- dermiştir. Stratosfer komutanı kimdir? Moskova, 26 (A.A.) — Stratosfer ba- lonunun komutanı Kristop Zil 39 ya- şında ve Sovyetler Birliği komünist partisi üyesindendir. Kendisi iç savaşta kızıl bayrak nışanını almıştır. 1930 dan beri kızıl ordu hava ordusunda çalış- maktadır. Şimdiye kadar S00 saatlik uçuş yapmıştır. Isparta'da parti çalışmaları İsparta, 26 (A.A.) — Bugün saat 16 da Partide ilk parti kuru mu oruntakları ve üyeleri, Cumu- riyet Halk Partisi ile yönetim baş- kanımın başkanlığında bir toplan- ti yapılmıştır. Bu toplantıda ba; kan Remzi ünlü dördüncü büyük parti kurultayında gördüklerini POLONYA'DA: Polonya'nın yeni seçim kanunu projeleri Varşova, 26 (A.A.) — Parlamen- tonun - saylav ve senatörlerin - bugün- kü genel toplantısında yeni seçim ka - nunu projelerinin ikinci okunuşu yapıl- mıştir. Raportör, B. Podoski, bu kanunların hedefi önümüzdeki parlamentoyu sıya- sal partilerin aracılığı olmaksızın doğ - rudan doğruya bütün ulusa dayandır - mak ve diyet için olduğu gibi sena için de seçmenlerin oylarını listelere değil doğrudan doğruya adaylara vermeleri - nin elde edilmesi olduğunu söylemiştir. Ayrış bloku bu kanunlara karşı dü- rmuş, hükümet bloku ise bu kanunla- tın hepsini onaylamıştır. Polonya'da grev Vargova, 26 (A.A.) — Polonya sos- yalist partisi, seçim kanununun değiş - mesi projesini protesto etmek hedefi ile WVarşova ve Lodz'da genel grev ilân et- miştir. Ancak bu greve işçilerin bir kısmı <. - muştur. Genel hizmetler ve devlet fab - “İkaları işçileri buna uymak İstememiş ler ve bir çok özel kurumlarda da, İşçi- ler yalnız bir kaç saat için işlerini bi - rakmıslardır. Polonyalı ve çekoslovak- yalı izciler Varşova, 26 (A.A.) — Spaladaki ar - srulusal izciler kampına gelmek istiyen çizin çek ilindeki polonyalı izcilere çok hükümeti pasaport vermediğinden Po - lonya hükümeti çek izcileri de Spalaya çağfırmamaya karar vermiştir. Polonya'nın Danzig'teki asığları Varşova, 26 (A.A.) — Gazeteler Lehistanm Danzig'teki türesinin asığ- latı sağlaması lüzumunu kaydediyor. Kürler Poreni diyor ki: Lehistan hiç olmazsa yurddaşları için tecim değişi özgürlüğünü İstiyor «i, bu da, Lehistan — Danrig anlaşma- larma karşıt olan dövir kontrolunun kaldırılmasına lürum gösterir. Eğer Danzig bu noktada Lehistanı yatıştıra. marsa bu hareketin, Dantig limanmın Lehistan tarafından kullanılması bat- kındaki anlaşmaların temelini sarsaca- Bt apaçıktır. Öteyandan Ekspres Poranni gaze- tesi diyor ki: Eğer Danzig özgür şehri, Lehistan DAĞINIK DUYUKLAR: Alman - Yugoslav dostluğu Gladbek (Vestfalya) 26 (A.A.) Almanyadaki yugoslav işçi ve karş:k. h yardım örgütleri birliğinin gencl toplarıtısı, Düseldort alman — general konsolosu doktor Dantio'da bulunduğu halde, burada yapılmıştır. Birliğin bundan sonra “Almanyada yugoslav işçileri ulusal birlikleri mer- kezi federasyonu, adı ile anılması ve yönetge merkezinin Buer'den Essen'e taşınması kararlaştırılmıştır. Birliğin ergesi, Almanyada bulunan bütün yu- goslav işçi birliklerini ana vatanın ulu- sal sıyasası yolunda birleşmeğe yönet. mektir. Bu toplantıda, Almanya ile Yu. göslavya arasında dostluk ilgileri bu- hunduğundan, bütün birlik Üyelerinin alman hükümeti ve ulusu ile çok iyi ge- çinmeleri lüzumlu sayılmıştır. Merkez federasyonu, Rühr — bölge- sinde oturan yugoslavlar adıma gene. ral Göringe bir telgraf çekerek, baka. nn Yugoslavya gerisi ve Belgradda kı- ral Aleksandı'ın ölü töreninde bulun- muş olmasından dolayı işçilerin içtem duygularını bildirmiştir. Rühr bölgesinde yerleşmiş bulunan altı yüze yakım yugoslavyalı 31 ağus- tosta kıral Aleksandrım - Oplenakdaki mezarına görete gidecektir. Şimdi bu federasyona, üç binden fazla üyelerile elli birlik bağlı bulunmaktadır. Eski savaşçılarla B. Hitler arasında Berlin, 26 (A.A.) — Eski ingiliz ve alman savaşçıları B. Hitler'e bir saygı ve sevgi telgrafi göndermişlerdir. B. Hitler buna cevabında yürekten teşekkür etmekte ve eski savaşçıların bu toplantısının uluslar anlaşmasına ve dünya barışma yardım etmesi dlieğinde bulunmaktadır. Karnera gene dayak yedi Nevyork, 26 (A A.) — Amerikalı zenci boksör Yoe Latis eski acun şamı piyonu italyan Karnera'yı yenmiştir. Birinci, ikrinci, üçüncü — ve beşinci Ta- wundlarda Luis tüst olmuş, dördüncüde berabere kalmıştır. Altımcı ve sonuncu ravundda Karne- Tâ Üç kez yere yuvarlanmıştır. Hakem, ULUS'un romanı San Michele'nin kitabı Türkçeye çeviren: Nasuhi BAYDAR Vazan: Aksel MUNT Mis Hol bu nişanı, yaşla dolu gözlerini önüne eğip “kabrime birlikte götüreceğim,, diyerek kabul etmişti. Ben de, bu düşünce- sine karşı olmadığımı ve her ne şekilde olur- sa olsun, günün birinde, öteki dünyaya gö- çeceğinden umudunu kesmemesi gerektiği- ni söylemiştim. Ancak onunla İngiltere el- çilfiğine gideceğini hiç sanmamıştım. ——— Bakımız bu iş nasıl oldu? Kıraliçenin yıl- dönümünden dolayı ingiliz elçiliğinde yapı- lan törende bulunması için Mis Hol'a bir kart almıştım. Sevincinden sarhoş olan Mis Hol kendini tüvaletini hazırlamağa vererek günlerce görünmemişti. 'Tören gecesi, elçi ile tanıştırılırken Lord Dafrin'in monokolunu iyice yerleştirerek gözlerini Mis Hol'un göğsüne diktiğini rünce ne hale girdiğimi siz düşününüz. İyi ki Lord Dafrin tam irlandalı idi de kahkaha- larla güle güle beni bir köşeye çekip Mis Hol'u ##rusturya elçisinin gözünden uzak tutmamı rica etmekle kaldı. Gece eve dönerken Mis Hol hayatmın kendisine karşı pek sevimli davranmış ve herkesin kendisine gülümsiyerek — bakmış, âuıvıletinîn çok beğenilmiş olduğunu söyle- Evet, Mis Hol ile istediğiniz kadar alay ediniz! ancak, düşününüz ki dünyada Mis Holler kalmadığı zaman alteslerin hal ve hareketlerinin jurnalımı kim tutacak, onların Villa Borgeze'de dolaştıklarını bacakları titriyerek ve başını önüne eğerek kim sey- redecek, kim onlar için ingiliz kilisesinde tapmacaktır? İnsanlar boş şeylere değer vermiyecek kadar akıllı oldukları zaman on- ların nişanları ve nişan kordelaları ne ola- tak? Bunların topunu birden Mis Hol'a ve- rip neden artık bu bahsi, bir daha açılma- mak üzere, kapatmamalı! Birkaç gün oluyor ki dostum, Roma'da- ki İsveç elçisi bana bundan yirmi yıl kadar “Ekselans, “Nişan meselesinde, şimdiye kadar ba- na yol göstermiş olan prensip, bir nişanı an- cak onu kazanmak için hiç bir şey yapma- mış olduğum vakit almaktı. Resmiğ defter- lere bir göğ gezdirecek olursanız bu prensi- pi, yıllardanberi, dinsel bir saygı ile yerine getirmek suretiyle elde etmiş bulunduğum dikkate değer sonucu görmek imkânını bu- lursunuz. Mektubunuzla bana önergediğiniz yeni usul ki yapmış olduğum ufak tefek hizmet- lere karşı kamusal bir minnet edinmektir, bana pratik değeri şüpheli bir iş gibi geli- yor, Buna boyun eğecek olursam — vicdanım sarsılacak ve ölmez tanrılarım bana küse- cekler, Ben Napoli'nin koleralı mahallele- rinden kimseye görünmeden çıkmış oldu- ğum gibi Mesina'nın yıkıntılarından da öy- lece kendimi çekip çıkarmak arzusundayım. Gördüklerimi hatırlamak için madalyaya Tüzum yoktur.., YİRMİ BEŞİNCİ BÖLÜM Mesina Kim oldukları bilinmiyen ve unu- tulan yüzlerce insanın, hayatları pahasıma, 18.30 Jimnastik. Bayan Azade ve duyduklarını anlatmış ve hava asığlarına uygun olarak ve onunla ar | nakautu bildirdiği zaman Karnera ser- Tarcan | tehlikesine karşı memleketimizin | laşarak para meselelerini kotarmazsa, | semlemişti. 4 1890 Almanca. deri. sonsuz bir hızla yürümesini söy- | bu asığların başka türlü inanca altına ' 1919 Dğna müsükisi (plâk) lemiştir. Konuşmalar arasında | #slımmasını istemek gerekecektir. So tR ile Kolom: 19.30 Salâhattin nneııçıuî::ı_ bayanlarımızın giyinişleri de var- a aa VY ebi aus’a ÂN 20. — Konferans. SELEİ yakamıyan NpEde Çaryafk ULUS, hazırlanan AN- y'“î: ve 20.30 Stüdyo orkestra konseri malhreme gibi rın soysal Roma, 26 ( — Sovyet. BÜyük 21. — Radyo caz ve tango örkestra- | bir şekle sokulması ve bu işin bir KARA TELEFON REH - | ciçisi Bay Ştayn le Kolombiya - elçisi, ları. Türkçe sözlü eserler. Avni | memleket ve rejim işi kabul edi- icin ilânlar alma - | *evvet eçiliğinde biribirlerine iki mem- 21.30 Son haberler - borsalar. lerek bütün particilerin bu deniş- BI_ERİ ASA leket arasında nomal diplomatik ve kon- 2140 Bayan Rita Mahmut. Şan. medeki ödevlerinin büyük olduğu | Sâ başladı. solosluk ilgilerini kuran notalar vermiş —— 22. — Plâk neşriyatı. kararlaştırılmıştır. - | lerdir. | SO '“.. 3 Tefrika: 108 , en büyük gününü yaşamış, Lord Dafrin'in Cevab ise şöyle yazılmıştı: yapmış olduklarının yanında benim Mesina« da yaptıklarım anılmağa bile değmez. Ge. çirdiğim tehlike, kendi - beyinsizliğim yüs zünden, açlıktan ölmek tehlikesiydi. Yarı- baygın birçok insanları, suni nefes aldırma yoliyle, ölümden kurtarmış olduğum yalan — değilse de bunu hangi hekim, hangi hasta bakıcısı veya kıyı koruyucusu yapmadı? Depremden önce kendisine mutfaklık etmiş olan koğuktan ihtiyar bir kadını ya* nız başıma kurtardığımı hilmiyor değilim. Ancak sokağa çıkarır çıkarmaz iki ay: kırık olduğunu görerek onu orada bırakt« verdim. Ne sargı bezi ve ne de ilaç olmadı ğından yapılacak başka bir şey de yoktu Sonra, bir gece, bir avlıda, çırılçıplak bulup