7 Eylül 1935 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 3

7 Eylül 1935 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 3

7 EYLUÜL 1935 CUMARTESİ İnanca olarak alına- bilecek tahviller İnanca olarak kabul - edilecek ulusal “esham ve tahviller,, hak- kında Finans Bakanlığı 18.7.1935 tarihinde ilgili yerlere bir genel- ge göndermişti. Bunun yazılışın- daki gekil itibarile bazı yanlışlık- lar yapıldığı görüldüğünden ba- kanlık ikinci bir genelge ile du- rumu aydınlatmıştır. Buna göre: “2490 numaralı kanunun 17 in- ci maddesinin D fıkrası mucibince teminat olarak kabul edilecek mil- H esham ve tahvilât teminat ola- rak kabul edilirken 1.7.1935 tarih ve 30/1101 numarali - tebligatı u- mumiyenin birinci sayıfasının (1 ve 2) numaralı son iki fıkrası mu- cibince ifayı muamele olunacaktır. Teminat olarak kabul edilmiş olan milli esham ve tahvilâtın bor- sa fiatlarındaki temevvücatı da 1101 numaralı tebligatı umumiye- nin ikinci sayıfasında üç numaralı fıkrada yazılı usul dairesinde alâ- kadar resmi dairece bixzzat takip edilecektir. Binaenaleyh, mezkür üç nu- maralı fıkrada bahsi geçen aylık cetvellerdeki vasati fiatlar, temi- nat olarak kabul edilecek -hisse senedi veya tahvilin hini kabulün- deki kıymet için tatbik edilecek fiata esas teşkil edemez. L7.1935 tarih ve 30/1101 nu- maralı tebligatı umumiyenin is- tinat ettiği İcra Vekilleri Heyeti kararı mucibince; teminat olarak kabul edilecek milli esham ve tah- vilâtın hâmiline muharrer olması icap eder. 30/1101 numaralır tâmim ile isimleri bildirilen şirketlere a- it hisse senetlerinin bir kısınmı hâ- miline ve bir kısmı da nâma mu- harrer olduğu cihetle ileride her- hangi bir yanlışlığa mahal verme- mek üzere ,teminat olarak kabul edilen milli esham ve tahvilâtın mutlaka hâmiline muharrer ol- masına dikkat edilmesi lâzım ge- lir.,, Yeni Maraş defterdarı gitti Finans bakanlığı sağış direk- tör vekili B, Namık Pekergin Ma- raş defterdarlığına atanmış ve dün yeni ödevine başlamak üzere Ankaradan ayrılmıştır. Sağış di- rektörlüğüne kalem birinci şefle- rinden B. Hüsnü vekillik edecek- tir. Ardıhan uray işleri Kars ilbaylığına bağlı Ardıhan ilçesi uray işlerinin ilçebayım eli- ne verilmesini İç bakanlığı uray- lar kanunünün 49 uncu maddesine dayanarak istemiş ve bu istek Ba- kanlar kurulunca onanmıştır. Buharlı gemiler güm- rüksüz girecek Buharlı gemilerin memlekete gümrüksüz girmesi hakkındaki kanunun yürürlüğü 1935 finans yı- lx başında bitmişti. Türk gemicili- ğinin gelişmesine çalışan Ekono- mi ve Finans bakanlıkları bağışık- lığın beş sene daha uzatılması i- çin yeni bir kanun projesi hazırla- maışlardır. Proje kamutayın son- bahar toplantısına yetişecektir. Namık İsmail için (Başı tinci sayıfada) tevini şu-cümlelerle bitirdi: “— Ölüm, aman vermiyen ölüm, en olgun meyvaları, en ön- ce, daha dalımda, taptazeyken, devsirmeğe çıkmışa benziyor. Bay Münir Müeyyed, sa: ölüm başlığiyle yazdığı bir şii okudu. Bay Hıfzı Oğuz'un önergesiy- le, değerli artistin hatırasma say- gı için bir dakika ayağa kalkıldı. Bu yaslı toplantı da böylece sona erdi. Halkevi, dünkü toplantıda bu- funanlara bir hatıra olmak üzere, Namık İsmail'in güzel bir tablo - sunun kopyelerini dağıtmıştır İSTANBUL TELEFONLARI * İstanbul avukatları İstanbul, 6 — Son sınıflamada İstanbul avukatlarından dokuzu üÜsnomal 70 i birinci sınıfa ayrıl- mışlardır. Üsnomal sınıfa ayrılan- lar BB. Dimitri, Morkupulo, Salt Franko, Şekip Âbid, Kiryakos, Tiryotis, Leon Şönöman, Kirkin, Abdurrahman Münip, Süleyman Asafdırlar. İki vapur çarpıştı İstanbul, 6 — Ötey gece Loyd Triyestino'nun Karnero vapuru Çanakkaleden İstanbula gelen İz- mir limanma kayıtlı Midilli vapu- runa çarpmış ve vapuru batırmiş- tır. Vapurun altı tayfasından beşi kurtarılmış biri boğulmuştur. Kar- nero yoluna devam etmektedir, Uray ile evkaf arasında İstanbul, 6 — Yargıç kurulu evkaf ile İstanbul urayı arasındaki anlaşmazlıklar hakkında kararını iki aya kadar verecektir. Yugoslav kıralının yıl- dönümü dolayısiyle İstanbul, 6 — Yugoslavya kı- ralı ikinci Piyerin yıldönümü do- layısile bugün Beyoğlu Senjorj ve Galata Senandre kilisesinde birer dinsel ayın yapıldı. Öğleden son- ra elçi Yeniköyde kör diplomatik ve yugoslav kolonisinin kutlama- larını kabul etti. Süt öğreneği hakkımda İstanbul, 6 — Cemiyet direk- törlüğü İstanbulda süt öğreneğinin olduğu gibi yeritilip yeritilmediği- ni incelemeğe karar vermiştir. Enspektörler yarın işe başlıyı caklardır. Eski yazılarla kitablar İstanbul, 6 — Eski yazılı ki- taplardan faydalanıp bunları smıf- landırmak icin besş kişilik komis- yona ilâve olarak Süleymaniye ki- tapsarayı direktörü B. Saib'in baş- kanlığında on yedi kişilik bir ko- misyon kurulmuştur. Leningrad arkeoloji kongresi İstanbul, 6 — Leningrad arke- oloji kongresine gidecek delegele- rimiz Sıvas saylavı B, Şemseddin, Balıkesir saylavı B. İsmail Hakkı, ar akademisinden B. Celâl Esad, müzeler as direktörü B. Arif dün Çiçerin vapuruyla Odesaya gitti- ler. Kongre bu ayın onündan on beşine kadar Leningrad'da on be- şinden on sekizine kadar da Var- şovada toplanacaktır. Pr. Baksterin götür- eceği genc İstanbul, 6 — Prof. Bakster Sultanahmed kazısını yaptığı sı- rada yanmda müze komiseri ola- rak çalışan B. Necdeti arkeoloji öğretimi için beraberinde İskoçya- ya götürecektir. Pr. Douderautnun. konferansları İstanbul, 6 — Peşte arsrulusal cild ve firengi kongresine giden fransız delegesi Prof, Dr. Doude- raut tıp fakültesinde birinci kon- feransını vermiştir. Yugoslavyadan gelecek talebeler İstanbul, 6 — Yugoslavyadan festivale kız ve erkek on altı üni- versite talebesinin geleceği bildi- rilmiştir. Festivalde 23 eylülda Beylerbeyi sarayında verilccek büyük balonun hazırlıkları başla- mıstır. ULUS İÇ HABERLER Dilimiz üzerinde Araştırmalar yapmak is- tiyen bir amerikan pro- fesörüne kitab gönderildi YTürk Dili Araştırma Kurumu Genel Sekreterliğinden : Amerikadan bir genç sayın Ba- yan Âfet'e bir mektup yazarak ©- rada bulunan bir - profesör'ün en eski türk grameri üzerine yazıl- maş bir eseri tetkik etmek istedi- ğini, bu yolda bir kitap varsa tav- siyesini veya gönderilmesini rica etmiş. Bayan Âfet Türk Dili Ku- rumuna bu yazışı bildirmiş, kurum eski türk dili üzerine yazılmış o- lan (Divanü Lügat - it - türk) ten, Türk Dili Araştırma Kurumu Ü- yelerinden Kütahya Saylavı Bay Besim Atalay'ın, çıkarmış ve bu- günkü dile çevirerek (Türk Dili kuralları) adıyla bastırmış olduğu kitabından iki nüsha göndermiş- tir. İlk gönderilecek öğretmenler Türlü illerin özel büdcelerile kabal edilmiş olan 71 öğretmesli Ain il harem kadrolarına katılma- sı Bakanlar kurulunca onaylan- mıştır. Bu iller ve katılan öğret- men sayısı şunlardır: Afyon 10, Amasya 1, Çankırı 5, Çorum 4, İçel 6, Kütahya 10, Malatya 8, Ma- raş 3, Mardin 2, Muş 1, Samsun 5, Seyhan 5, Sıvas 10, Tokat 1. T. Hava Kurumunun gardenpartisi Bugün türk hava kurumu An- kara şubesi öorman çiftliği bira par- kında bir gardenparti verecektir. Hazırlanan proğrama göre eğlen- celer saat 15 de başlıyacaktır. 5-6 arasında park üzerinde paraşütle atlama deneçleri ve imkânı olursa römork uçuşları da yapılacaktıt, Yirmi beş kurüş veritle elde edi- lebilecek çağıılıklar numaralıdır. Gece bu numaralar üzerine piyan- go çekilecek ve kazananlara de- ğerli armağanlar verilecektir. Gar- denpartinin zevkli geçmesi için kurum birçok hazırlıklarda bulun- muştur. Ece dansları bunların ba- şında gelmektedir. Bundan başka gelenleri sıkmıyacak — eğlenceli dans ve balon yarışmaları vardır, Bugün sabali bir uçak şehre hava- dan reklâmlar atacaktır. Öğleden gardenpartinin sonuna kadar oto- büsler halkı hergünkü fiatla taşı- yacıklardır . Gümüşane mağdenleri üzerinde incelemeler Gümüşhan, 6 (A.A,) — Başba- kan İsmet İnönü, doğu gezisi sı- rasında ilimize uğradıkları zaman Gümüşane bölgesindeki madenler üzerinde araştırmalar yapılmasını emir buyurmuşlardı. Bayburt bölgesinde araştırma- larda bulunan bir mağden mühen- disi ilimize gelerek mağdenler üze- rinde incelemelere bhaşlamıştır. * İstanbul, 6 — Uray eski ma- arif nezareti binasının onarılması projesini hazırlamıştır. Burada belediyenin fen kurulu çalışacak tır. * İstanbul, 6 — Türk - romen karma hakyeri Abdülhamid vere- sesinin davasını reddetmiştir. * İstanbul, 6 — Mısır senatör- terinden Emin Yahya Pasanın oğ- lu ile gelini özel uçaklarile İstatı - bula gelmişlerdir. Adana üzerin- den yaptıkları Mısır - İstanbul yo- Tu on iki saat sürmüştür. * İstanbul, 6 — Arkeoloji ens- titüsünlün yalnız üc talebesi van Kefillik sandığımım bir genelgesi Kefillik kanununun ikinci mad- desinin son fıkrası ve tüzüğün 16 mcı maddesğine göre alınması lâ- zım gelen inanca hakkında Finans bakanlığı aşağıdaki genelgeyi il- gili yerlere göndermiştir; “Kefalet kanununun ikinci maddesinin son fıkrası ve kefalet nizamnamesinin — on — altıncı maddesi mucibince muvakkat ve- ya açıktan vekillik suretile kefa- lete bağlı ödev alanlardan ödevi- nin önemine göre sandık tarafın- dan 1000 liradan aşağı olmamak ü- zere 2000 liraya kadar para veya menkul ve gayri menkul ipotekli kefalet almacağından bu gibi iş- yarlarm bir yıl içinde elinde bulu. nacak veya alıp verecek para ve ayniyat mikdarının sandığa bildi- rilmesiyle sandıkça tayin oluna- cak kefalet mikdarıma göre alına- cak kefalet inanca nakid suretile yapılacak ise tarım bankasına ya- zılarak makbuzlarının banka mek- tubu ile yaptıkları takdirde inan- ca mektuplarının ve - ipotek sene- diyle yaptıkları takdirde evelce bildirildiği gibi tanzim edilecek i- potek senedleri saklanılmak ü- zere kefalet sandığına gönderil- melidir.., Tarım Fakültesinden çıkan . genclerimiz Bu yıl Yüksek Tarım Enstitü- sü tarım fakültesini bitiren genç- lerden BB. Haydar, Kenan, İsken- der, Şerif, Hilmi Celâl Bursa U- ludağ ve Karacabey bölgelerinde üretilmekte olan merinos koyun- lart örgütündeki asistanlıklara, İs- mail Nazilli pamuk arıtma ve Ü- retme istasyonu — asistanlığına, Osman Adana pamuk arıtma ve üretme istasyonu asistanlığma, Emin ve Halil İbrahim merkez pa- muk işleri asistanlıklarma atan- mışlardır. Yeni işe başlayacak gençlerimize hayatta iyi başarılar dileriz. Bakanlık emrine alman defterdarlar Mardin defterdarı B. Nihad ve Muş defterdarı B. Salih görülen lüzum üzerine bakanlık emrine a- Hmmışlardır. Kastamonuda yağmurlar Kastamonu, 6 (A.A.) — İlimi- zin bir kısım bölgelerine faydalı yağmurlar yağmış, hattâ bir krsım bölgelerde seller bile meydana gelmiştir. Uzun zamandanberi hü- küm süren kuraklıktan sonraki bu yağış, güzlük ekime hazırlanıan ciftçiyi çok sevindirmiştir. SAYIFA 3 Ekonomi Bakanımız ve Adapazar Bankası Ekonomi Bakanımız B. Celâi Bayar İstanbulda bulunduğu sıra- da Adapazarı türk ticaret banka- sını teftiş etmiş, bankanın işlerin- de gördüğü düzgünlükten dolayı hoşnudluğunu bildirmiştir. B. Celâl Bayar, yaptığı ziyare tin teftiş mahiyetinde olmadığını söyledikten sonra, bankanın, birik- tirilmek için kasasına yatırılan pa: raların faizini her ay müşterileri- ne vermek suretile gösterdiği ye- niliğe işaret ederek şunları söyle miştir: “— Adapazarı Türk Ticaret Bankası kelimenin tam manasile mükemmel bir müessese haline gelmiştir. Bilhassa yapmış olduğu son yeniliğin çok büyük bir alâka ve rağbet bulduğunu memnuniyet le gördüm. Bankanın bugünkü ha. lini eski vaziyetile mukayese et- mek çok yanlış olur. Çünkü banka bugün eski haliyle mukayese edi- lemiyecek mükemmeliyettedir.,, Türkiye baş pehlivarımı seçme güreşleri Çocuk Esirgeme Kurumu Ge- nel Merkezi tarafından tertip edil- mekte olan Türkiye Baş pehliva- nını seçme güreşleri 1. ikinci teş- rinde Ankarada yeni stadyomda yapılacaktır. Baş pehlivanlığı ka- zanana $00 lira hediye ile bir de madalya verilecektir. Bütün Tür- kiye pehlivanları bu güreşe Ççağrı- lıdır. İstanbul gazeteleri- nin başyazıları da, “İkinci Piyes ı A N rzin — yıldönümü,, başlıklı Daşyazısında B. A. Şükrü Es mer diyot ki: “Türk . yugoslav dostluğu yürekler de derin işlemiş olduğundandır ki, yu« gorlav ulusu için bir sevinç vçsilesi o- lan bu yıldönümü, bizim için de bir se. vinç günü olmuştur. Bu yıldönümü mü- nasebetiyle ,İkinci Piyer hazretlerine uzun ömürler dilerken, dost yugoslar ulusuna da candan tebriklerimizi suna- LA ç te, B. Yunuz Na Cumhuriyet « başyazrsında, memlekette ağaç ve orman yetiştirme- nin ne kadar önemli bir iş olduğunu gösteren bu iş için tidan dikmek sure. tiyle el birfiğiyle çalışmssıdı tavsiye et mektedir.. ZAMAN miliyor ki: “Maliye bakanı Buad'ın İstanbulrla yaptığı teftişler sonunda iki memuru vekâlet emrine aldığı haberi ile alâkm dar olmak Üzere, bu tarzdaki toftiş ve mürakabenin daima devam — etmesi vü- zun geldiğini söylemektedir... da, Zaman imralı başyazıda da de- Anıtlarımızı koruyalım Anıtlarımızdan birisi de bir- çok şehir ve kentlerimizin çevre- sinde, yahud yanındaki tepelerde bulunan eski kaleler, surlardır. Bunların. birçokları en eski za- ,manlarda yapılmış, sonra birçok defalar başka başka zamanlarda onarılmıştır. Bunların her taşın- da eski bir medeniyetin değerli i- zi ve dıvarlarındaki büyük taşla- rında (kitabeler), Ankara kalesin- de olduğu gibi başka yapıların kalmtılarından kabartma resimler yulmuş parcalar vardır. Bu gibi eski kale ve hisarların tarib bakı- mından büyük değerleri vardır. Bunları korumak hepimizin en ö- nemli ödevimizdir. Bunlara zarar vermemeck, yıkmamak ve zarar ve- renlere engel olmak , eğer kendi gücümüzle yapamazsak polise, jandarmaya haber vererek bu eski eserlerimizi korumak türk için bir tur. Bu kalelerden bir örnek olarak Ankara iç kalesinin sur duvarları- nı, kalelerini gösteren bir resmini okurlarımıza sutuyoruz .