21 Eylül 1935 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 2

21 Eylül 1935 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 2

| SAYIFA 2 UKU S SAĞT P Bi Yeşi &$ SİLİL Ydss CN AoA Yolculuk günleri: İsviçre'de İsviçreliler, yeşil ve serin yurd- larında kurdukları yuvaların ıram- Tarını ulusal surları ölçüsüne uy- durmuşlar, ve sınırları dışına taş- madıkları için kendi topraklarınım verdiğini sığdıracak oylumda yap- mışlar. Küçük yapı, basık tavan, dar kapı, sanki rahatını yurdunda bulan, ondan daha rahat bir yer bulamıyacağını bilen, bahtiyarlı- ği uzaklarda aramiyan kolektivi- J4elerin arkitektürüdür. Onlardır ki yeryüzünde kendilerine düşen toprak parçasını seve seve bayın- dırmak zevk ve şevkini tadabilir- ler. Hayatın, arzuyu gerçekleşen konulara tekitmek gibi bir ana filo- zofisini sâade ve tabiiğ surette be- nimsemesini bilenlere ne mutlu. ... Kışm karlı bir gününde ken- disine bir konak arayan yolcunun barınmak için hayal ettiği ev, İs- vıç'e evidir. Şehrin kapılarından girin. İlkin, karşınızda uzanan caddelerin iki tarafındaki kemer- ler sizi tipiden ve sağnaktan ko- rur. Her adımda rastladığınız çi- çekli çeşmenin üstündeki kırmı- zı, siyah, sarı boyalı heykeller si- ze, toplu insanlar arasında bulun- duğunuzu hatırlatır. Biraz ilerde saat kulesinin gene kırmızı, si- yah ve sarı boyalı heykelcikleri kulenin etrafında dolaşarak size saat başını bildirir. Bunların sa- gında ve solunda sıralanan evlerin her penceresindeki al sardunya- lar, derin bir sevinç havası yara- tır. Pancurları süsleyen kırmızı, Barı, yeşil dilimler renklerin göz için ne zevkli bir şey olduğunu öğretir. Ev ve en çok dükkân kapılarının #stünde büyük harflerle yazılmış beyitler size konukseverliğin, gü- Ter yüzlülüğün, iyi yemeğin, her şeyde rahatın erdeminden bahse- der. szılı pencereler — size “gi- Zey,,iİn eşsiz tadını söyler. Ve o Bu sıcak ve temiz evlerin özel- liği, halkımı kendisine kuvvetle bağlamaktır. İsviçreli evinden er- ken çıkar, erken döner. Ve bun- dan o kadar hoşlanır ki genel ha- yat da herkesin evine erken gide- bilmesi imkânı hesab edilerek ku- rulmuş. Tiyatrolar onda biter, kahveler uvbirde kapanır. Evinizi nasıl sevmezsiniz ki belli bir saat- ten sonra koğulmadığınız tek yer orasıdır. Öteki taraftan sokağa çıkmak, sokakta kalmak arzusu- nu duymamanız için her türlü eğ- lence imkânları da lnlıhnlmışm' Sizi ancak ve ancak eviniz avuta- bilir. ser Yakından çözelenirse ne sosyal, ne iklimiğ, ne ekonomik sebebler- den doğmadığı anlaşılan bu ya- bansı yaşayış disiplini içinde fer- din durum ve anlamını tanılama- ğa kalkışmak tehlikeli bir iş. Çün- kü dış yüze kapılıp yanılmak var- dır. Kendi anlayışlarımıza sığmı- yan böyle bir disipline boyun e- ğenlerin ne gibi etkelerin zoru al- tında bulunduklarını haksızlık et- meden öğrenmek — için, uzun za- man aralarında yaşamalı, Ancak bu suretledir ki kurdukları yaşa- yış tarzının derin uyumu sezilebi- lir. Aslından, bu disiplinin güzel bir tarafı varsa o da herhangi bir sosyal veya sıyasal demagoji adı- na konmuş olmamasıdır. O, her şeyden çok, kafa ve sinir sağlığı adına konmuştur. Bundan her ferd faydalanıyor. Çünkü sonun- da, erken yatıp kalkma, bütün in- sanlığı her türlü özenliklere bak- mıyarak kasıp kavuran can sıkm- tısına alışma lüzumu adına orta- ya atılan bir disiplindir. Böyle bir disiplin içinde ferd ya eşsiz bir makina olur, ki kısır bir özenlik- ten iyidir, yahut ortaya çıkması keskil bulunan bir özlüğü varsa o özlüğü gücü yettiği kadar bes- ler, meydana çıkarır. İsviçre di- siplini ferdin özlüğünü ezmez, yıpranmaktan korur. *v6 Bu düzenli yaşayış, düzenli bir sösyete yaratmış, oda şuurlu yurddaşlar yetiştirmiş. — İsviçreli her şeyden önce tam bir yurddaş- tır. Yurddaşlık haklarını onun ka- dar öngörü ve sadelikle kullana- nt az bulunduğu gibi ödevlerini de onun gibi sevgi ve şevkle yerine getireni de çok değildir. Bu sıfatını sekin bir ağırbaştılık içinde kul- lanan isviçreli her hareketini o sı- fatla yapmağa alışmıştır. Onun topraklarında, herhangi bir yasa- ğt sağmayan bir kimse, polis bu- lunmadığı bir yerde bir yurdda- şın karşısına çıkarak bu yasağı kendisine hatırlatacağını bekleye- bilir. Yurdun çiçeklerini, kurum- ları kadar sever ve korur. Bu er- demlerledir ki kendine güzel bir yurd yapmış, ve o yurda seve se- ve bakmağı alışkanlık edinmiş, ve sonunda bu yurd sevgisi, yuva sevgisi yurddaşlığı bir çeşid öken aşamasına çıkarmıştır. Reşad. N. NURİ " Gündelik KOMBİNADA MUHİT (Başı ! #nci sayfada) yerlilerin çarşısı veya mahallesi dendiğini duyarsınız. Türk çocu- ğu, kendinde medeni ihtiyaçlar, insanlık ihtiyaçları uyandığı va- kit, şehrinden, ocağından uzak- ;l' Ş | B ş gün radyo! köy İ dııı: büzülüp kendini dış havadan kur- tardığı bir kabuk olarak değil, köyde avrupalı türk köyünün te- mel tasr ve başlangıcr olarak, kul- Tanacaktır. İnsanca yaşamak şartları götü- rülmiyen yerlerden, az çok insan- ca yaşanan yerlere doğru tabiiğ bir göç vardır. Miydeyi nasıl bes- leseniz, ruhu doyurmadıkça, k a - Tit e'yi uzakta ve dışarda oturta- F. R. ATAY DIŞ HABERLER İtalya - habeş anlaşmazlığında son durum | (Başı i. ci sayıfadı) re Aden'de depolar her cinsten pek çok gereç İle doludur. Bunlar Zelia'ya ve oradan da habeşlete verilmek üzere Gi- Egiğo'ya gönderilecektir. Gizgigo'da büyük bir. kısme ingilizler tarafından verilen habeş otokarları hazır —bulun - maktadır. Cibuti'de söylendiğine göre harb baş- lar başlamaz İngiliz kuvvetleri Harratı tutacaklardır İngiliz donanmasının Akdeniz- deki durumu Londra, 20 (A.A.) — Royter ajansı Akdenizdeki ingiliz harb gemilerinin merelerde bulunduğunu gösteren bir lis. te yaymaktadır. Cebelüittarıkda Hood ve Renov diretnotları ile dört kruvazör, 9 torpido muhribi, 3 mayin gemisi, İs. kenderiye Himanında 29 harb gemisi bulunmaktadır. Bunların arasında Re. solütion deritnotu ve bu deritmotta a - miral Sör Vilyam Fişer bulunmakta. dır. İskenderiyedeki filo, Revenfe, Va. Hant diretnotlariyle Gloroons ve Cou. ragcous adındaki üç kruvazör, 2 uçak ve bir hastane gemisinden — katınçtır Aden limanımna on harb gemisi gelmiş. tir, Bunların arasında Norflok ve Co. Tombo kruvazörleri bulunmaktadır. Hay. fada üç kruvazör, ve iki denizaltı gemi Si vardır. Portsait'de Barbam deritno. tu, Despatih kruvazörü ve bir torpido muhribi vardır. Süveyşe 18 eylülde bir avizo gelmiştir. Ancak Süveyşte kalmı. yarak yoluna devam etmiştir. Singapur. dan bildirildiğine göre Hermes uçak gemisi ile üç torpido muhribi oraya gel. mişlerdir. Royterin verdiği bu liste. de Mattadan bahis yoktur. Mısıra giden ingiliz uçakları Atina, 20 (AA.) Miısıra gitmekte olan 10 büyük ingiliz tayyaresinin ben- zin almak üzere yarın Faler ve Mira - belto'da denize inmeleri için Prin veril - Miştir. Trablusa giden askerler Roma, 20 (A.A) — Trablusa asker gönderilmesinden — bahseden Giornale d'İtatia, gönderilen askerin önemsiz ob duğunu ve Eritreye gitmiş olan yerli » lerin yerlerini dolduzacaklarını Trab- Tusta durumun tam bir sakinlik içinde bulunduğunu yazdıktan sonra diyor ki: « Bununla beraber italyan hükümc. ti, şüpheli bazı yabancı hareketleri göz önünde bulundurarak her an ve her tür- lü ihtimallere karşı koymağahazır bu. tunmak azmindedir.» 35 bin asker nereye güti? Roma, 20 (ALA) — Royter — ajanaı aytar bildiriyor ; Bir ordunun iki fırkasını teşkil e « den 35 bin neferin şimdi nerede bulun- dukları bilinmemektedir. Bu asker Ce- meveden on sekiz vapura yükletilmişti. Bu vapurların birincisi eylülün 9 unda ve sonuncusu 18 inde hareket etmiştir. Bu apurların doğu Afrikasına git - tikleri söyeniyordu. Şimdiye kadar hiç değilse bunlardan on birinin Süveyi nalını geçmesi gerek idi, Fakat bu bah Port Sald'den gelen bir telgraf bu gemilerden hiç birinin oraya varmadı- ginı bildirmektedir. Yetkili çevenler bu askerlerin kuzey Afrikaya gönderil- diğini inkâr ediyorlar. Roma, 20 (A.A)— Royter ajansından : Ceneveden hareket eden 35 bin as - kerin nereye gönderildikleri hakkında reyter ajanal aytact ile görüşen yetkili bir şahsiyet * — İtalyan ıuvmkdııh hareket- leri gizlidir. Fakat bunların hiç bir Av- rupa devletine karşı sevkedilmedikleri- ni söyliyebilirim. » Genel olarak — samıldığına göre bu kuvvetler Bingazi ve Trablusa gönde - rilmiş bulunmaktadır. B. Laval'in iki yüzlülüğü Londra, 20 (ALA) — Alman baber alma bürosu bildiriyor: Nevs Kronikl, B. Eden ile B. La » val arasındaki görüşmeler - dolayısiyle şunu yazıyor Tagilizlerin karamsarlıklarının ee - beblerinden biri B. Lavalin iki yüzlü durumü ve fransız gazetelerinin kullar makta olduğu lisandır. B. Eden ile B. Laval arasındaki sn görüşme, hiç bir ba kımdan — memauniyet — verici — 30. nuca varmamıştır. İhtimal, B. Laval, ancak namuslu bir simsar gibi hareket etmiştir. Fakat kendisinin B. Musoli- ninin hatırı için uluslar sosyetesine iha net etmeğe dalma hazır olmasından hâli korkulabilir. Bu gazete, B. Lavalin ilk safı ulus- lâar sösyetesine vermeğe iki şeyin zo.r ağlı brrakacağı fikrindedir. Bunlardan birisi, Fransada B. Lavalden daha çok yanatları bulunan B. Eryo'nun etkerliği diğeri de İngilterenin uluslar tosyete - sinde işleri yönetmekte ve birinci yeri almakta bulunan Fransanın elinden bu üctünlüğü almış olması. Londra, 20 (A.A.) — Bu sabah va, mıldığının tersine olarak Avrupada bir saldırım karşısında ingiliz gidişinin ne olacağı hakkında Fransanın sorusu. na verilecek cevab gelecek haftanın or. talarına bırakılmıştır. Bunda vakit ka. zanmak gibi bir yey aranılmamalıdır. Bu İngilterenin kendi cevahına mümkün olduğu kadar açık bir mahiyet vermek arzusundan ileri gelmektedir. Durumun kötülüğü karşıstında birçok etgerli şa. hıslar cevabın B. Hor tarafımdan Cenev. rede verilen söylevden daha açık ölma. sı arzusunu göstermektedirler. B. Musolini jfransz elçisiyle görüştü. Roma, 20 (A.A) — Framsa elçisi B. Ğö Şambrun italyan dış bakanı da hazır olduğu halde B. Musolini ile görüş « müştür. Buradaki fransız çevenleri u . muütsuz gözüküyorlar. Kabinenin beşler komitesi Öönergelerine vereceği cevabı yarın hazıtlıyacağı bekleniyor. İki senegal tümeni Cibutiye gidiyor Marsilya, 20 (A.A.) — Perpinlan ve 'Tulon garnizonlarından iki senegal ala- yı gelerek bafta başında Cibuti'ye hare- ket edecektir. Zecri tedbirlere karşın olanlar Roma, 20 (A.A.) — İngiltere'nin sec- Tİ tedbirler sıyasasından bahseden Ro- ma gazeteleri ingiliz delegelerinin Ce « nevrede söylediklerinin tersine olarak İngiltere kamoyunun bu sıyasaya birlik- he bağlr olmadığını kaydetmetke ve işçi partisinin lideri Lansburi jl bu partinin lordlar kurulu grup başkanı Ponsonbi, B. Strafford ve eski dış bakani ulusal li- beral Saymen'in bu sıyasaya âz veya gok karşım olduklarını ileri esürmektedir. Eski fransız savaşçlarınn İtalya dastluğu Roma, 20 (AA.) — 250 fransız fa- şisti Paris'ten buraya gelmiş ve coşkun gösterilerle karşılanmışlardır. Diğer ta- rTaftan İtalya'da oturan eski fransız sı- vaşçıları birliği başkanı B. Musoliniye /| gönderdiği bir telgrafta herkesin kendi soravlarını Üzerine alması lâzım geldiği- bugünkü güç hallerde Avrupa barışı için zoraglı olan italyan - fransız dostluğu - mun gelişmesine bağlı bulunan Pransa eski savaşçılarının bu dostluğu tutmağa katiyen armetmiş olduklarımı bildirmiş- tir. R. Şertok ne diyor? Londra, 20 (ALA.) — B. Şertok dün İngiltereye gelmiş ve benör otur gün süresi olan Habeşistandaki bırakığı icin bir milyon dolar verebilecek durumda olduğunu söylemiştir. B. Şertok Riket'e karşı üstünlük hakkı taşıdığını, kendi- sinin Amerika kapitalini — oruntadığını we dün, öğleden sonra, Habeşistanın Londra eiçisi B. Martin'i görmesi gerek olduğunu söylemiştir. Amerikanın tedbirleri Nevyork, 20 (A-A.) — Deniz sigor- tacıları, harb tehlikelerine karşı olan ptimleri yarıdan fazla çoğaltmayı karar- laştırmıslardır. -İtalyan, yahud italyan sömürge li- manları müstesna olmak Üzere Akdenir Avusturyanın €r ee Londra, 20 (A.A,) — Alman haber tima bürosu bildiriyor: Star gazetesi, yazıvor: B. Musolini, Habesistanın er - kinliğini tehdid etmekte olduğu gib se rada bir Tuna paktı projesi yanarak Avusturyanın ve daha doğrusmu Viyina- daki fosist kuklaları hilkümetinin er « kenliğini korumaya İngilterenin i>nini almaya uğraşıyor. İtatvan ekisi, hüküe metinin yeni Önergelerini verdiği za « man pek soğuk karşılanmıştır. Kendisi- ne İngilterenin Habeşistan meselesi ulus. Tar sosyetesi paktına uygun bir kotarma yoluna girmedikçe yeni hiç bir önergeyi incelemeve yanasmıyacağı bildirilmistir. -— Himanlarından Kıml denize giden yahud gelen vük gemileri için konulan — prim, yüz dolar icin 12.5 cents olacaktır. Ötee ki Avrupa Hmanları icin prim yüz do » far İçin iki buçuk centa'dir. İtalyayı suclandıran fransız basını Paris, 20 (A,A.) — Paris gazeteleri bugün de dünkü kadar karamsar görün- mektedir. Fakat karb baslamadıkça ve diplomatlar Avrupada uyanacak menfi yankılara karşı gelmek için çalıştıkça gazeteler bu karamsurlıklarını ileri gö- türmek istememektedirler. Pöti Pariziyen diyor ki: . — Durum gerçi çok kötüdür. Fa - kat yakmda başlaması muhtemel olan barbın, hele Akdenizde önemli karışıklık lar doğuracak genel bir harb isaerti ola- Cağını sarmak doğrü olmıyacaktır. Sosyalis Populer gazetesi, İtafya'ya verilen BSzlü asığların “gülünç, olafık görülmesini tenkid etmekte ve Cenevre. de İtalyaya karsı hoşnudsuzluğun pitjike çe büyümekte olduğunu yarmaktadır. İtalyan #örüşünün tehlikelerini izah eden mutedil Andre gazetesi diyor kiş * Biri sakinlendirmek isteyen B. Nu« solün, Brenner Üzerinde bekçilik çetmom Be devam edeceğini üykm-lneâîı B. Mosolini havala kapılryor. Ever bi Büe vaşçıl projesini tatbik ederse İtalya'nın erginliğini tehlireve sokabilir. Pigoro diyar ki: İtalyan cevahinim menfi olacağı dil- sinceleri devam etmektedir. Pakat, B. Musolini'nin Deyli Meyl gazetesine ver. diği diyev keskinlikle karşılanmamalı - dır. B. Musolini'nin görilemelere sert « likle bir son vermediği ve kendisine yas pılan önergzeleri incelediği memnuniyet: le görünmektedir.., Övr diyor ki: * İtalyanlar, İngilterenin hlok yap - madığını anlıyorlar. Harb olursa, İngil. tere, italvanların başarısına uzun szamanı tahammül etmiyecek, ilk altı hafta icin- de ekonomik ve finansal zecr? tedbirleri tatbik edecek ve Duçe'nin hamlesi dur mryacak olursa zeeri deniz tedhirleri al- mak tehdidini de ileri sürecektir. Cenev- rede son derece derin bir karamsarlık vardır.., PSti Tamnal da göyle demektedir: “İngilterenin süel zecrf tedbirler tat- bik etmiyeceğini umalım, çünkü. bu harb demek olacaktır. Böyle bir harbın bü - tün Avrupaya yayılmıyacağını kim te- min eder. Almanyanın anf bir. surette Anşuluz'u gerçekleştirmek için bundan fay?alanmryacağını kim kestirebitir. Fransa'am duürümü açıktır: Barış, barış, ne bahasına olursa olsun, barış... Doğu Afrikasına gönderilen yeni kuvvetler Napoli, 20 (A.A.) — Doğu Afrika. ya yeni efrad / gitmektedir. Cumartesi günü 6000 chıd yüklü dört vapur hare- Gianfranco vapuru dün akşam gereç yükiyle Masavva'ya hareket etmihtir, Abbaria vapuru varın, özel bir karabin. yeri lejyonu götürecektir. R. Aloisi halâ gitmedi Cenevre, 20 (ALA.) — B. Aloliri, hötâ Cenevrede bulunmaktadır. Genel görü- nüş, şu merkezdedir: Şayet Ronm'ws <i decek olursa bir daha Cenevreye dön « miyecektir. Bu da, uluslar sosyetesi ile Hginin kesilmesi demek olacaktır.