21 Eylül 1935 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 5

21 Eylül 1935 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 5

21 EYLÜL 1935 CUMARTESİ Memleket Postası DN FT Kütahya saylavlarının seçim bölgele - . . rindeki Kütahya, (Özel aytarımızdan) — Kütahya iline bir etüd gezisi ve gerekli işleri saptamak için gelen saylavlarımız Parti kurağında yapılan genel toplantı- da bu ihtiyaçları saptamışlardır. Kütah- ya ilini ekonomi bakrmından yakından #gilendiren bu konuların bazıları şun- kardır: 1 — Beş yıllık endüstri programımın ilk maddelerinde yer alan ve etüdleri yapıları porslen fabrikasının kurulması- na bir gün önce başlanması. Fabrikanın açılışı, memleketin şiddetle muhtaç ol duğu yeni bir iş alanı açacağı gibi çeve- nimize ekonomik kımıldamlar verecek - tir, Bu seretle Kütahya'da başlayan ge- Hşme daha kotaylıkla yürüyebilecektir. Aynı endüstri programının bir madde- sini teşkil edip bugün gerçekkştiğini görmekle öğürçlerin en büyüğünü duy- duğumuz Kayseri dokuma kombinasının açılışı sırasında bu dileğimiz yenilen - mekle kütahyalıların en büyük bir arzu- suna terceman olunmuştur. 2 — Tarımsal bakımdan hiç de sav - sanmıyacak bir durumda olan ve nomal yıllarda iç ve dış pazarlara 2000 - 2500 vagon zahire çıkaran Kütahya'da Tarım Bakanlığı bir silo kuracaktı.. 935 yılı paşında başlamasını kesin saydığımız bu yapıya burada hâlâ başlanamadı. Çiftçili- «in önemi ve bölgesinin genişliği yö - etüdleri lan konudan beşka birçok, yersel işler de konuşulup kotarıldı. ... Bu toplanmanın ertesi günü halkevi, saylavlarımız şerefine 100 kişilik bir çay göleni düzenledi. Bu çölende memleketin sotyal ve kültürel işleri ortaya konup gözelendi. Halkevinin türlü kollarının çalışmaları konuşuldu. Hele halk yöne timinin en etkin aracı olan müzik bahis leri Üzerinde baylı duruldu. ——— -- Kütabyada parti ve halkevi binası Müzik işi konuşulurken saylavları - mışdan Mehmet Somer kendi evindeki piyanosunu evimize bağışladı, Profesör Şakir Ahmet müzik kolunun diğer ek - siklerini tamamlamak özverisinde bulun- du. Naşid Uluğ ve Lütfi Kırdar da evi- dMütahyantn genel bir görünüşü nünden diğer illerden pek de geri olmt- yan Kütahya'da bu işin de birgün önce gerçekleştiğini görmek diliyoruz. $ — Lise kurağımız yandı, üç yıldır $00 okur daracık binalarda srkışıp kal- dı. Yeni kültür bakanımız bir çok güç. Kükleri yendiği gibi Kütahyanın bu öz derdine de çare bulmasmı diliyoraz. 4 — Pancar Hatları saptanırken ber çiftçiyi kurtaracak şekil bulunması, Saylavlarımız bu sorular Üzerinde bildiklerini anlatarak halkı aydımlattılar we dileklerin ilgili orunlarda kovalana - sak sonuçlandırılmasına - çalışılacağını adadılar. Bu toplanmada yukarda yazı- mize bir sesli sinema makinesi sağlan - masını üstendiler. Önümüzdeki kış devresine sık temsil ve konserlerle beraber geniş ölçü- de halk dershancleri, öztürkçe ve yaban- c dil kurgları gibi kımavlarla türlü bir programla girmek i döleninde — bulunan evimiz için bu toplanma ve bu toplar « mada başta ilbayımız olmak üzere bü - yüklerimizin değerli yardrmlarını esir - gememek adançları yeni bir atrlış gücü olmuştur. Saylavlarımız buradan Emede hare- ket ettiler. Emed, Gediz, Simav ve Uşak ilcelerimizde incelemelerini - bitirdikten sonra Ankaraya döneceklerdir. Merkez Bankası tüzüğünde değişen maddeler Cumuriyet Merkez Bankası- nn esas tüzüğünde yapılan değiş- keler bakanlar kurulunun onayın- dan geçmiştir. 13 üncü maddenin son böleği şöyle değiştirilmiştir: *“32 inci maddenin (e) fıkrası mucibince verilecek avanslar mu- kabilinde yapılabilecek emisyon 11 inci madde mucibince hazine borcuna mahsub edilmiş mebaliği tecavüz edemez.,, Esas tüzüğün yirmi birinci maddesi şöyle değiştirilmiştir: Madde 21 — Yukarıki madde mucibince devir ve ferağ olunan veyahut intikal eden hisse sened- lerinin arkalarına keyfiyeti ferağ veya intikal ile yeni sahibinin is- mi yazılarak salâhiyettar imzalar atılır. Bir senedin ferağı fazla te- kerrür ederek arkasında yer kal- aşağıdaki fıkraya göre yeni bir senedle tebdil olunabilir. Yanan, çalınan veya sair su retle harap veya zayi olan hisse senedleri yerine sahiblerinin mü- racaati üzerine yapılacak tetkik neticesinde aynı smıftan en son verilmiş hisse senedinin numara- rasını takib eden numarayı havi bir hisse senedi verilir. Bü sened eski senedin numarasını ve onun yerine kaim olduğunu gösterir bir damga ile damgalanır.., Esas tüzüğün 32 inci maddesi- nin değişik (e) bölgesinin birin- ci cümlesinden sonra aşağıdaki cümle ilâve edilmiştir: “Banka yukarıda zikri geçen tahvillerle hazine bonoları muka- bilinde vadesi ve faiz nisbeti ha- zine ile banka idare meclisi ara- sında tekarrür ettirilmek ve 1934 senesi nihayetine kadar itfa edi- len yüzde bir faizli hazine bonola- rınm yüzde sekseni nisbetinde ol- mak üzere Maliye hazinesine a- vans verebilir.,, BU GECE NÖBETCİ ECZA EVİ Samanpazarında MERKEZ Eeza evidir ll ULUS l Dosl sovyetler de - ı gerli bir bilgin . kaybettiler Moskova, 20 (A.A.) — Sov - yet Rusya komünist partisi ile balk komiserleri konseyinin bir bildiriği yayılmıştır. Bu bildiriğ- ds büyük bir bilgin olan Constan- tin Tsiolkoviski'nin ölümü dola - yısivle duvulan büyük keder ve acıdan bahsedilmektedir. Bilgin, 22 vasından beri ve hacasrz olarak riyaziye ile nöraşmıstır. Örgür za- maplarımı fizik ve hevet alanımnda i>iğ arastırmalarıa hasretmiştir. 1885 vılmdanberi tamamen made Df kabili sevk balonlar yanımı ile uğrasıyordu. Parasırlık yüzünden projelerinin büyük devrimden ön- ce gerçekleşmesi imkânlı olama - Sovyet hükümeti. 1920 yılım - danberi kerdisine valnız ilmiğ iş - lerle uğraşmak ve bulularda bulun- mak imkânmı vermiştir. Bunun üezrine bilsin özel bir atölye yap- mış ve kabili sevk balanlar yap - mak yolundaki bulularını gerçek- leştirmeye giri«miş ve bir çok eser- kendisi tarafından ilk defa olarak ortaya atılan “inikâslı motör,, teo- risine aid eser vardır. 1932 yılmda bükümet kendi- sinin hayatmın 75 imci ve ilmiğ çalışmasının ellinci yıl dönümünü bayramış ve kendisine kızıl iş bay- rağı nişanını vermiştir. İlk antrasitimiz çıktı (Başı I. inci sayıfada) cak şekilde çalışması imkân altı - na alınmıştır. Yeni kömür damarları bulundu Zonguldak, 20 — Zafranbolu ilçesinin Ulus kamununda birçok köylerde maden kömür mostrala- rı bulunmuş, Ekonomi bakanlı- gına bildirmiştir. Bakanlıkça gön- derilen profesör Glamik'le bir al- man uzman, Ulus kamununa gel- mişler ve kömürler üzerinde etüd- ler yapmışlardır. Alman sonuç, bulunan kömürlerin Zonguldak kömürü vasfında ve yüksek ka- litede olduğunu göstermistir. E- tüdler devam etmektedir. Bulunan kömürlerin zengin da- marları saptandıktan sonra Zaf- ramboluda Karabükde yapılacak demir fabrikası için lâzım olan kömürlerin buradan verilmesi ve kömür ocaklarının Karabük'e bir demiryolu ile bağlanması kesin görülmektedir. Dost yunan filosu İstanbulda (Başı 1. ci sayıfada) Yırnan amirali Taksim anıtına çelenk koydu. İstanbul, 20 (A-A.) — Limanımıza gelen yunan filota amirali Sakalaryu bugün saat 16 da Taksim cumuriyet a. nıtına örenle çelenk koymuştur. Anıtın etrafında, başlarında mızıka olduğu halde bir yunan deniz müfreze. &i yer almıştı. Mızika, önce erkinlik ve sonra yunan ulusal marşlarını çalmış ve amiral anıtı selâmlamıştır. Marşlar bittikten sonra — çelenk ko, nulmuştur. Kalabalık — bir halk töreni ıcyndiyordıı. Konuklara verilen şölen İstanbul, 20 (A.A.) — İlbay ve şar. bay B. Mubiddin Üstündağ, bu akşam 20.30 da Perapalasta şehir adıma yunan filosu komutanı amiral Sakalaryu ve filo subayları onuruna 200 kigilik bir akşam şöleni vermiştir. Şölen çok içtem bir hava içinde geç. miş ve B. Muhiddin Üstündağ. yunan emmur başkanı ve filosu şerefine ve yu. nan ulusu genliğine kadehini kaldırmış ve dost memleket amirali buna, cumur başkamı Atatürk şerefine ve türk ulu. l sunun genliğine kadehini kaldırmakla mukabele etmiştir. 1 SAYİFA S İsadan beşbin yıl önceki medeniyet Eski sümer eser'eri Telasımar ve Kaîzijedeki kazılarda bulu- nan eserler Mezopotamnyanın bu en eski medeniyetinin eşsizliğini anlatınaktadır Şikago ünivercitesi doğu enstitüsü tarafından Telasmar ve Kafaje'de ya. pılan kazılara devam — olunmaktadır. Şimdi bu kazı, İşçali yakınlarında iler. Hyor. Daha ilk çağlarda nüfur ettikçe elde edilen eski eserler fakirleşmekte. dir. Fakat bu yıl içerisinde bulunan e. serler stayesinde Mezopotamyanın eski medeniyeti hakkında kronoloji bak- mırndan zengin malümat elde edilmiş. tir. Geçen sene Tel Asmar'da bereket tanrısı adına yapılmış olan tapmak ha. rabesinde yapılan karılar bu yıl daha ilerlemiş ve burada birçok yeni heyhel. lder bulunmuştur. Bu sene burada toprak yüzünden 40 ÇResim: 1) kadem aşağıya inilmiş ve tapmağın 26 kısmı da meydana çıkarılmıştır. Burada tarihsel değeri olan bir Ia hıt da bulunmuştur. Bu lahtın Cemdet Nasr çağına aid olduğu anlaşılıyor. (1) numaralı resimde adamların dur. duğu yerler, bereket tanrısının bulun. duğu yerlerdir. Resmin sağ tarafında yukarda du. ran adamım üzerinde bulunduğu duvar, miladdan 2500 yıl önce gelen Akadla rın Sargon hanedanı zamanında kurul. muştur. Bol tarafta yukarda duran adamın bulunduğu yerde de bakır varolar bu- (Resim: 2) sunmuştur ki bunlar, miladdan 2700 yıl önce yapılmış bir kıral mezarından ge. çen yıl çıkarılmış olanların benzeridir. Aşağıda görülen iki adam da tapı- nağın tam zemininin yerini gösteriyor. lar. Burası miladdan 3500 yıl önce Cemdet Nasr çağından önce gelen ilk hanedanlar — zamanında kurulmuştur. Burada üzerinde rüzgârda dallar uçu. şan ağaç resimleri bulunan güzel bir vazo bulunmuştur. (2) numaralı resimde görülen tipte toprak kaplar, çgimdiye kadar Mezopo. tamya'nın hiç birtarafında bulunmamış- tı. Kafaje'de yapılan kazıda da ay tan. rısına aid olan tapınak meydana çıka. rılmıştır. Bunun dikkate değer antresi 3 nu. maralı resimde görütüyor. Burada ge gen yıl Telasmar'da bulunan bir cserle açağı yukarı yaşıt olar bakırdan — hir boğa başı bulunmuştur. Du başta güzel, lök ve işçilik mehareti ziyadesiyle gö. (Resim: 3) ze çarpıyor. (tesim 4) Herhalde bu bir Harpın sesi sandığı Üzerine biz als o. larak konmuştur. Bunun gözlerirla be- yazı bir takım kabuklar ve taşlarla ya. pılmıştır. Başında Üç köşe bir işaret pi yor ki bu, Mısır'daki mukaddes apis ökürzlerinde görülen işaretlerin ayaa. dir. (5) numaralı resimdi plâk, bu eserden ta: kidir ve yukarr bölgelerde meşbur bir festivali göztermektedir. (Resim: 4) Burada görülen festivalin bir zafer. den sonra bükümdarı kutlamak için mi yapıldığını, yoksa ritüel bir tören me olduğu anlaşılamamıştır. Aşağıda görülen zafer arebanı < hd yalnız atları mubalara olunabilmiştir. Bunun bir harb dönüşü semho'ü oldu. gunu gösterir, İhtimal Bi bu. bereket #dagitn: $) - Sayıfayı çeviriniz «