30 Eylül 1935 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 3

30 Eylül 1935 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 3

— 30 EYLÜL 1935 PAZARTESİ İstatistik ve nüfus sayımı (Başı 1. ci sayıfada) ne kadar önemli ve gerekli oldu- ğunu anlatmak istemişlerdir. Geç- miş zamanlarda dünyada büyük devrimler yapan ve büyük hare- ketleri çeviren insanlar çok ilgel olan istatistiğe değer ve önem ver- mişlerdir. Mese'â, ünlü İran im- paratoru (Dara) vergi toplamak için kadastro yapmıs'tır. İmpara- tor Ogüst, Roma'da askerleri, ge- mileri, zenginlik ve gelir kaynak- larını her zaman saydırırdı. Fakat istatistiğin geçmiş zamanlarla kı- yaslanmıyacak derecede ilerleme- si 19 uncu asırda başlıyarak ya- şadığımız asırda en önemli konu halini almıştır. Bizde istatis- tik bürosu kurulduktan — sonradır ki yurd hakkında temelli bilgilere doğru gidebildik. İstatistik kuru- mundan önce bizde her hesab zan ile yapılırdı. Hiç bir şeyde kesin bir bilgi yoktu. Yurdda yurddaş- ların sayısı bile belli değildi. İlk nüfus yazılması memleketimizde yurddaşların sayısını — öğrenmek bakımından birinci adım oldu. Şimdi, bu yıl yeniden nüfus sayı- mı, yurdun her köşesinde yapıla- caktır. Yurddaşların sayısının ne ka- dar olduğunu bilmek, bugünkü yurd işlerinin içinde birinci mese- le sayılır. Ancak bunu hakikate en yakın olarak bildikten sonra- dır ki yurdun yüksek - politikası- nın çevrilmesi ve ulus soravını üs- tüne alan insanlar için en gerekli bir şeydir. Bununla beraber her yurddaşın bu yüksek yurd dava- sında bütün varlığı ile hükümete yardım etmesi kuvvetli bir ödev- dir. Benim kanaatıma göre harb zamanında yurddaş, yurdun ko- runması ve ulusun erkinliği için çarpışmağı ve çalışmağı kendisi için nasıl yüksek bir ödev sayıyor- sa, bu meselede yurdun asığları bakımından o kadar esasIr ve o kadar kuvvetli bir iştir. Genel nüfus sayımını işte bu bakımdan görmeli ve incelemeli- dir. Bu işe karışmamak, kayıtsız durmak yahut da yanlış sağlık vermek yurda karşı yapılmış suç- ların en büyüğüdür. Yanlış ve ek- sik bilgi hiç bilmemekten daha korkunç ve daha çirkin sonuçlar yaratabilir. Bunun zararı doğru- dan doğruya yurda olur. İşte bu- nun içindir ki genel nüfus sayı- mına karşı yapılan bir suç doğru- ca yurda yapılmış sayılır. Yurda karşı suç işliyecek yurddaş herhal- de çok az bulunur. Ben türk yurd- daşını böyle ağır bir suçtan uzak tetarım. Şu halde hükümetin bizi ödeve çağırdığı günü bekliyelim ve bize verilecek ödevi yüksek bir heyecan, istekle ve büyük bir doğ- rulukla yerine getirelim. Bu iş yurdun bize yüklettiği borçların başında gelir. Bunu bir dakika unutmiyalım. Necib Ali KUÇUKA (İstatistik Umum Müdürlüğünden verilmiştir). Evkaf genel direktörü Konya, 29 (A.A.) — Evkaf ge nel direktörü B. Fahri, Konyada vakıflar hakkında bazı inceleme- ler yapmaktadır. İstatistik genel direktörü İzmitte İzmit, 29 (A.A.) — İstatistik genel direktörü bugün Necatibey okulu halkevi salonunda genel nüfus sayımı hakkında bir söy- lev vererek nüfusun ne demek ol- duğunu ve memleket için ne ka- dar önemli bulunduğunu, sayı- mıt' nasıl yapılacağını bir çok örneklerle anlatmıştır. İÇ HABERLER Tarım Bakanı Samsunda Samsun, 29 (A.A.) — Tarım bakanı bugün Ünye, Terme, Çar şamba kara yolu ile şehrimize geldi. İlbay ve Parti başkanı ken dilerini Çarsşambada karşıladılar. Üç dört gün burada kalarak ince- temeler yapacaktır. Okullar yarın açılıyor Şehrimizdeki bütün okullar 1 birinci teşrine rastlayan yarınki salı günü açılacaktır Şimdiye ka- dar yazılma işleri bitmemiş olan talebelerin, Kültür Bakanlığının gönderdiği son genelgeye göre o- kullarda derslere başlandıktan sonra da yazılmaları kabil olacak- tır. Hapisevlerinde okuma bilenler Yurdumuzdaki bütün — hapis evlerinde bulunan cezalılardan okuma yazma bilenlerin sayısını öğrenmek için Tüze bakanlığı ta- rafından bir istatistik yapılmıştır. Bu istatistiğe göre hapisevlerin- deki cezalıların yüzde elli altısı- nın okuma yazma bildiği anlaşıl- mıştir. İSTANBUL TELEFONLARI : Tramvay sosyetesi dele- geleri geliyorlar İstanbul, 29 — Bayındırlık ba- kanı ile görüşmek üzere tramvay sosyetesi delegeleri yakında An- karaya gideceklerdir. Bu görüş- mede artık yeni ihtiyaçları karşı- layamayan eski mukavelenin ta- dili konuşulacaktır. Bir profesör İstanbulda İstanbul, 29 — Rusyada bir e- tüd gezisi yapan Madrid tıbbi ad- K profesörü B. Tica yeni Rusyada tıbbın hayret verici bir derecede ilerlediğini söyledi. İstanbuldaki kısa tetkiki hakkında da “— Gör- düğüm hasta yurdlarındaki teşki- 1ât ve tıb aletleri, tıbda çok iler- Temiş herhangi bir memleketin se- vivesindedir..,, dedi. Mimarların sınıflan - dırılması İstanbul, 29 — İstanbuldaki mimarlar da doktorlar ve avukat- lar gibi sınıflara ayrildılar. Üsno- mal sınıfta hiç mimar yoktur. Bi- rinci sınıfta 7, ikinci smıfta 21, üçüncüde 22, dördüncüde 12 ni- mar vardır. Alacak yüzünden İstanbul, 29 — Bugün Yüksek kaldırımda bir kira alacağı yüzün- den Vangel adında bir rum Artin adında bir ermeniyi bıcakla yara- layıp öldürdü. Birleh gemisinde türk gecesi İstanbul, 29 — Dün İstanbula selen bir Polonya turist gemisin- de bir türk gecesi yapıldı. Vapur kaptanı bir söylev vererek türk - leh tariht ilğilerinden bahsetti. Vapurda çoğu profesör ve mühen- dis olmak üzere 500 polonyalı tu- rist vardır. eksverleri tüzüğü Ektonomi Bakanlığı tarafmdan hazırlanmakta olduğunu yazdığı- mrz tütün eksperleri tüzüğü kesin seklini almıstır. Bakanlığın ona- yından sonra hu yeni tüzük yürür lüğe konnlacaktır. Tütün ULUS Ankara Uray otobüsleri işe başlıyor (Başı 1. ci sayıfada) halde duran cski sösyetenin Sıhhat Ba kanlığı yolu üzerindeki basit garajinin bugünkü durumu bu hazırlığın ne kadar esaslı olduğu hakkında yeter bir fikir vermektedir. Alanın arka tarafına ya. pilan yeni hangarlarla her biri (6) kaptı kaçt: büyüklüğünde olan 40 oto- büs alacak kadar genişletilen bu ga. raj; otobüs yönetgesi olarak a güzel bir bi ve her Snüne kadar uzanan — ıslalt han yollariyle kamüusal işleri 200 bin nüfuslu Anka - raya göre hesablanarak yapılan diğer is ler gibi . uzun yıllar ankaralılatı rahat ucuz ve sıkıntısız taşıvacak bir kurum na inandırmaktadır . Uray; $ geye ayır birlestiği eİli yerlerde Slye otobüsleriyle &e! gibi Srmektedir: I numuralı hat: Bu hat Çankayadan başlamakta; Ha dolaşıy Keciören'e kadar uzamak- . Çankay meden Keçiğ Şehri gür lan otobüse binen hiç ja en'e kadar gidebilecektir kuzaya doğru katedre-k en'e gidişte “Necati n Desş Bakanı B. Aras'ın enekşe sokağı yoluyla Çocuk Esirgeme Kurumunun yeni yap terdığı apartmanın önü evi önünden giden otobüslerden fer “aşından çıkarak Kuyuhaşı yolüy - derken öteki de Kuyubası ndan inecek ve iki araba dan gidi, biri yoluyla ği gelecektir. 2 numaralı hat: İki numaralı hat; Bakanlıklar — Ha- vuzbaşı — Kâzımpaya caddısi — İsmet paşa caddesi — Sağlık Bakanlığı — Taş- han — Samanpa: — Dörtyol — İç Cebeci — Durak'tır. Dönüş de aynı yol Üzeredir. Bu hat Yenişehiri Bakanlıklara bağ lamaktadır.. Yenişehirde oturanlar ke- faylıkla bakanlıklar önünden 'Taşhan'a gidebileceklerdir. Bu yol aynı zamanda Cebeciyi Taşhanla birlestirmekte, Taş - han, Samanpazatı, Cebeci halkını direkt olarak Bakanlıklara taşımaktadır. 3 numaralı hat: Süel fabrikalar — İstasyon — Taş han — Samanpazarı — Dörtyol — İç Cebeci — Cebeci durağından geçecek olan bu bat, şehri batıdan doğuya doğ ru katetmektedir. Duraktan çıkan halkı Cebeci ve Samanpazarına götürecek, ay- nt zamanda buralardaki halkı durağa ta- şıyacak olan bu hât şehrin en kalabalık bir kısımı üzerinde işlemektedir. Bu hat Süel Fabrikalara kadar uzandığı içi Cebeci, Samanpazarı, Taşhan tarafların- da oturan sücl fabrikalar işyar ve işçi - lerini de fabrikaya taşıyacaktır. 4 numaralı hat: Sü Bakanlığı, Bayındırlık Bakanlığı, Yenişehir, Bayındırlık Bakanlığı karşı: sındaki yoldan sapılarak üçüncü yoldan Kâ caddesine ve İsmet Paşa Dd İ Baharliğir yelüyü .,_mmııcuy-ukolınhuyd Et- lik'e kadar uzanacaktır. Bu hat Etlik halkını Taşhan ve Ye - , nisehir ile Bakanlıklara taşıyacak ve ay nt yoldan dönecektir. Bu hat Yenişehir — Taşhan arası olan yolcu kalabalığını da hafifletmiş olacaktır. 5 numurulı hat: Sü bakanlığı, Bayındırlık bakanlığı, buradan Bayındırİrk bakanlığı karşısın- dan Yenişehire ve altıncı sokağa, yeni İsmet İnönü caddesinc, Sağlık Bakan- lığı Üzerinden Taşhan ve Süel Tabrika- lara inecek alar bu hat, bir taraftan süel fabriksları Sü Bakanlığı ile doğrudan dağruya bağladığı gibi, öte yandan da Yenişehir halkımı Duraga ve trenle ge len yolculari de Yenişehire tasıyacaktır Bu hat da 4 numaralı hat gibi Yenişe - hir — Taşhan yolcu kalabalığının hafif. letilmesine vardım edecektir 6 numaralı hat: Otobös işletme bölgelerinin sonuncu su olan bu hat; Dikmen — Sü Bakanlığ: — Havuzbaşr — Sağlık bakınlığı — Tashan — Samanpazarı — Dörtyol — İç Cebeci — Cebeci durağına kadar ur maktadır. Ayur yoldan dönecek olan bu Dikmende - oturanlarla Ankaran'n gürel bir gezezini sehre hağ Jamaktadır bölge seferleri Özel servisler; iş saatleri: 'Taşım, bu hatlarla olmakla bir taraftan sabah, öğle ve aksa; Şt ve iş sonu saatları #öz önüne alı her bat üzerinde sk işleme ve işleme ütülleri tatbikk etilecektir. B ars da meselâ trenlarin g#eliş zamanı, Ba - kanlıktarın boşalma saatleri pibi anlar da ha'kı Kletiremek İcin İHHsumuna e? re bir kaç araha birden harskat irile cektir. Hiç kimsenin bu kalahalık za manlarda beklememesine çalısılacaktı ve bunun için geteken tedbirler de alım- mistır. İlk servis, son servis, sinema: Bütün hatların ilk başlangıç nokta larından kalkacak olan araba saat 7 de harcket edecektir. Son servis de her böl genin özelliği gözönünde bulundurula rak ayrı ayrı santanmıştır. Halka, sast leri ilân edilen bu seferlerden baska si- nemanın dağtlma — saati olan 23.15 de cumartesi akşamları sehrin her semtine — ve iş günleri ise yalnız şehir içindeki semtlere birer araha harr ket edecektir. Her hat üzerinde arabzlı rın kaçar dakikada bir hareker edeceğ yol uğraklarının nüfusuna göre hesab - lanmr Otobüs ka Halka kolaylık olmak Ürere her hat Üzerinde arabaların hangi saatlerd dakikatarda hareket »deceği ve hatlar daki bilet ücretlerini bildiren birer ota büs krlavuzu baktırılarak — satılacaktır Arabaların ğnündeki camların üstüne hattın numarası ve her bölgenin kendi özel rengi ile yazılmış gideceği yerin is- mi bulunmaktadır. Bu suretle yolcular hiç yadırgamadan ve zorluk çekmeden otobüslerin gidiş ve geliş istikametleri- ni bile bileceklerdir. Arabaların dolması beklenmiyecek : Uray otobüslerinin hemea hemen er iyi ve ankaralıları sevindirecek — tarafı arabaların saatle, dakika ile hareket et- mesi, dolmasını beklememesidir. Vakti gelince bir araba, yolcuları dolsun dol- vUDU: Bic otobüsün dış ve üç görünüşleri SAYIFA 3 masın kalkacaktır. Bir arabaya tazla ge len yolcu ikinci otobüsün hareket saati- ni beklemeden ikinci bir araba ile taşı- nacaktır Biletlerde esax nedir? Bilet ücretlerinde üç esaz göz önün- de bulundurulmuştur : A — Otobüs hatları bölgelere ayrıl. mıştır. İlk bölgenin ücreti beş kuruştur. Daha fazla bölgelerden her birisi için 2.5 kuruş alınacaktır. B — Şehir içinde her noktadan Ba - kanlıklara 10 kuruştan fazla alınmya - caktır. € — Şehrin iki noaktası arasındaoto- büs dolaşık bir yoldan geçse bile, bilet ücreti en kısa bir yola göre hesab edil- miştir , Ne kadar ucuzluk var? Bu esas üzerine hazırlanan tarifeye göre, alınacak para eskisinden yüzde yirmi beş eksiktir. Meselâ; Taşhan — Yenişehir evelce 12,5 kuruş iken şimdi 10 kuruş; Taşbhan — Keçiören — Etlik — Kavaklıdere 20 kuruş iken 15 kuruya indirilmletir. Servislerde 40 otobüs çalışacaktır. Arabalar, sık ve seyrek saatlere — göre duraklara gönderilecektir. Duraklara levhalar konulması tamamlanmış; bilet- çiler, şoförler, kontrolörler sınaçla alen- mıştır. Şoförler ve biletçiler için özel e!- biseler hazırlanmıştır. Hiç kimse parasız binemiyecektiri Uray otobüs işletme yönetgesinde yalnız bilet kontrolörlerile resmiğ elbi- seyi taşıyan polisler parasır olarak bine bileceklerdir. Otobüs işletme yönetgesi direttörü ve hiç bir İşyar parasız — yol- culuk etemivecektir. Biletçilere verilen emirde: parasız binmek isteyen yönetge işyarlarına: tıpkı parasız yolculuk et « mek isteyen halktan birine yapılan mu- amelenin aynı yapılması bildirilmiştir. Garajın içindeki atölye bütün makine onarmalarını yapacak şekilde hazırlan: mıştır. Elektrikle işleyen bu atölye dı- şarıya ihtiyaç hissettirmeksizin otobiüs. lerdeki bütün onarım işlerini yapacak - tır. Bina büyültülüyor: Eldeki bina, ancak i lan arabalara yetece, ler vaziyette o- in, otobüs yö- netgesine ayrılmış olan arsanın arka ta- rafından işler durumda olmıyan araha. ların saklanması için bir depo hangarı yapılmaktadır. Başlanan bu yapı — bit - tikten sonta gara* tinaları — genişlemiş ve ihtiyacr karsılamış olacaktır . Talebeler için: Orta okul, Gazi enstitüsü gibi şehrta türlü verlerindeki okullara giden tale - beler için arabalar ayrılmıştır. Bunların hangi saatlerde nerelerden kalkarağı okul yönetgelerine bildirilmiştir. ETe *«i imkâna göre ucuz olmasına çalışılan bu hatlarda talebeye kolaytık gösteriler-k- tir. Taşhandan Gazi Enstitüsüne kadar 7.5 kuruş abracıktır. Otobüslerden neler bekliyoruz? Taşın işini düzenli ve ucuz yapacak olan otobüslerden şehir adıma pek çok şeyler bekliyebiliriz. Hele yazın yazlık. lara çıkacak olanları en çok düşündüren Bidip gelme işinin yoluna girmesi An « karada lar hayatının gelişmesine vol açacaktır. Zamandan, paradan, rahattan ve düzgün gidip gelmeden ankaralı'ara çok şeyler kazandıracağını umduğumuz Ankara urayının en iyi eserlerinden bi. ri olan yeni otobüslere bütün bu dilek. lerimizi gerçekleştirmesini Gleriz.