30 Eylül 1935 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 5

30 Eylül 1935 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 5

WERT 30 EYLÜL 1935 PAZARTESİ Balkan oyunları (Başı 1. ci sayıfada) labalık kaynıyordu. Bir bileti iki veya ll liraya arayanlara rastlanıyordu. Müsabakaları seyredenler — arasında ilbay B. Muhiddin Üstündağ, — Atina şarbayı B. Kociyos ile birlikte göze çar. piyorduu. Tam saat 15 de yunan elçisi B. Sakelaropulos'un da geldiği görül- dü. İki gündenberi devam eden yağmur. lar pisti oldukça bozmuştu. Bununla be- saber müsabakalar büyük bir düzgün. lük içinde geçti. Alınan teknik sonuçlar şunlardır: 110 M. birinci engelli tasfiye koşu» sü: 1 — Faseos yunan 16,4. 2 — Elit yu. goslav 17, 3 — Maesku romen 17,4 İkinci seçme: 1 — Skiyadis yunan 16.2. 2 — Faik türk 168. 3 — Negru romen 17,5 400 metre birinci seçme. 1 — Misalidiz yunan 57. 2 — Yordoş rTomen 37,1: 3 — Hofer yugoslav 57,4 400 metre ikinci seçme: 1 — Mandikae yunan 57,2. 2 — Ne- mes romen 57,9, 3 — Banskak yugoslav 58,9 Gülle müsabakasının sonu: 1 — Kovaseviç yugoslav 14,43 (yeni Balkan rekoru). 2 — İrfan 13,72. 3 -. Narensis yugoslav 13,68.4 — Floros yu. , man 13,52,5 5 — Maryan roman 13,6 6 — İbrahim türk 12.34 1500 metre finalinin sonuçları: 1 — Yorgakopulot yunan 4.23,5 2 — Manya romen 4,26,3. 3 — Galip türk 4,26,5. 4 — Adamidis yunan 4,35. 5 — Receb türk, 6 — Burda yugoslav Üç adrm müsabakalarının sonucu : 1 — Lambrakis yunan 14,19,5. 2 — Pulat türk 14,9,5 (yeni Türkiye reko- ru), 3 — Zeki türk 14,6. 4 — Viyopoviç yugoslav - 13,99. $ — Paterakis yunan 13,51, 6 — Mikis yugoslav 13,50 10.000 metre koşunun sonuçları. 1 — Brucan yugotlav 36,34, 2 — Bla. kos yunan 36,1,8. 3 — Dinokrestia To- #nen 36,33,8. 4 — Rıza türk 36,53,2. $ — Gutis yunan, 6© — Kamanesku romen 110 metre mandalı koşunun finali : 1 — Façes yunan 15,5, 2 — Sikiadis yunan 15,9. 3 — Elli yugoslav 162. 4 — Maesking romen 16,5. S — Faik türk, 6 — Negru romen Çekiç atma müsabasının sonuçları: 1 — Giç yugoslav 45,57, 2 — Stepiş- nik yugoslav 4549, —3 — Petropulos yunan 43,30, 4 — Dipitropulos — yunan 42,57, $ — İrfan türk 34,86 (yeni Tür- kiye rekoru) 6 — Maryan romen 26,90. 400 metre finalinin sonuçları : 1 — Mandikas yunan 53,7, 2 — Nemş remen 53,£, 3 — Baskak yugoslav 54,9, 4 — Misalidis yunan 55,9. S — Yordaş dömen, 6 — Holer yugoslar. 4 x 100 bayrak yarışımın sonuçları: 1 — Yunan 4541, 2 — Türk 456 3 — Yugoslav 45,9, 4 — Romen 46, 5 —Bul- gar 46,1, 6 — Arnavud. j Hava kararmaya başlamıştı. Sırıkla yüksek atlama müsabakası hâlâ devam ediyordu Nihayet bava adamakıllı ka - rardı ve müsabakaların sonunu almak yarına bırakıldı. *——-v'————"—*——wv—"' Yurdda hava durumu Aksarayda hava birdenbire de- gişmiş, dağlara kar yağmıştır. Sı caklık 5 derecedir. İneboluda bol yağmurlardan sonra denizde sert bir fırtına baş- lamıştır. Gelmesi beklenen vapur- lar gelememişlerdir. Limanda de mirli bir yelkenlinin demiri kı- rilmış, gemi sulara kapılarak Si- noba doğru gitmiştir. $. Karahisarda 28 akşamına kadar bazan yağmurlu, bazan ka- palı bir havadan sonra, çiftcileri sevindiren bereketli yağmurlar başlamıştır. Kara denizdeki fırtma yüzün- den vapurlar Sinoba çıkmışlardır. Sinobda boyuna yağmur yağmak- tadır. POLİSTE: Kontrat yapmadığı için Dün Doğanbey mahallesinde çifte fırınm yakınında pastacılık yapmakta olan Süleymanın dükkânda konturato. suz oturduğu için dükkân sahiblerinden Serif ve oğlu Celâl ve diğer aylesi n- damlarından bir grup tarafından zorla atılmak istenmiş ve bu yüzden çıkan kavga sonunda hepsi türlü yerlerinden yaralanmışlardır. Polis gerçine haşla- mıştır. Bir otomobil kazası “Milli selektrik tecimgesi,, — sahibi B. Ethem dün 166 numara özel otomo. bili ile Samanpazarından geçerken is. tanbullu Mehmed çavuş kızı Ferihaya garpmış ve Ferihanın hafifçe yaralan masına sebeb olmuş olduğundan zabı- taca gerçinliğe başlanılmıştır. DAĞINIK HABERLER: B. Çaldarisin kırallıktan yana sözleri Atina, 29 (A.Ay — Halkçı partisi. nin yeni binasını — açan başbakan B. Çaldaris, kesin olarak kıraleılıktan yana bulunmuş ve bunun Yunanistanda sü - kün ve durluğun kurulması için çok Tüzumlü olduğunu söylemiştir. Bir uçak kazası Meksiko, 29 (A.A.) — Bir hava mi tinginde bulunmak için gittiği Ameri- kadan dönen uçman Estrada Manokal'in kullanmakta olduğu uçak yere düşmüş, uçman ile mimar Kunbarat ve diğer bir yolcu ölmüşlerdir. Büyük bir kasırga daha La Havan, 29 (A.A.) — Köba'da Ci. enfuegos'dan bildirildiğine göre kor. kunç bir kasırga sonunda 30 kişi ölmüş ve 300 e yakın kimse de yaralanmıştır. 'A-y:ıc büyük mikdarda maddi zarar da ır. Yeni bir fransız kruvazörü Bordo, 29 (A.A.) — Dün 7000 tenluk Glaar kruvazörü suya indirilmiştir. Fransız sosyalist kurultayı Limoj, 29 (ALA.) — Ödün öğleden sonra sosyalist partisinin üsnomal ku- rultayı açılmıştır. ULUS İngiltere, harb halinde zecri tedbir alacak (Başı 2. ci sayıfada) nım statik olmadığını kabul etmelidir. Cenevcedeki ve bu sözlerim şimdiki ingiliz hükümetinin sıyasasını göster - mekte ise de ulutun ezici ekseriyeti - nin müzaheretini ve tatvibini de baiz. dir. İngiliz. kamoyunun son haftalar içindeki hattı hareketi açıkça göster - Miştir ki, kendisi değişen ve kati ol - mMuyan bir hisle hareket etmiyor İngi. liz kamoyu, uluslar sosyetesi filf bir kurum olarak kaldıkça, bağlı duracağı genel arsıulusal idare prensibiyle ilgi- hidir. O, şu düşüncededir ki; Geçmi - Şin şuursuz felaketlerini önlemek ve ilerde müşterek güvenlikle dünya barı. şanı temin etmek hususunda biricik ve hakiki bir umud olan bu kurumu hafif- Tikle hareket ederek bizzat kendi tülkü. Jerinde hıyanet etmek — ve müştereken hareketten kaçınmak — suretiyle kendi kendisini kötürüm hırakmıyacaktır. Fakat bu iman ve bu hareket müş - terek olmalıdır. Bu, hayati bir nokta - dır. Barış uğrunda tehlikelere atılmak lazımsa bu herkes tarafından yapılma. hdır. Uluslar sösyetesi - bizzat kendi kendisine örnek olatak kendi varlığı - xi muhafaza ettiği müddetçe Britanya hükümeti ve ulusu, sosyetenin — bütün premsiplerine uygun olarak yaşıyacak- tır. İngiliz notasının yankıları Londra, 29 (A.A.) — İngiliz notası Fransaya gönderilmiş olmakla beraber bunun genel değeri üzerinde ısrar olun. maktadır. Notanın kamoy gözünde #ta- tükoyu zorla her türlü bozmak teşeb. büsünün yeniden ve resmen bir tekbibi olduğu önemle kaydedilmektedir. Ge- ne tasrih edildiğine göre müsbet teca. vüzle menfi tecavüz arasında bir fark gözetilmesi bir kaçamak yolu olmaktan çok uzaktır. Bu, tenkil hareketini suç derecesine göre belirtmek arzusundan iferi gelmektedir. 16 ıncı maddenin böy- le derece üzerine tefsiri de aynı kaygu. dan ileri gelmektedir. Sonra umuluyor ki öingiliz notası Britanyanm istihale #ıyasasiyle Fransaya kendi coğrafya du- Tumunun zaruri kıldığı güvenlik kay. gosunu telif etmektedir. Paris, 29 (A.A.) — Vetkili çevenler ingiliz notasını fevkalâde İyi bir suret. te karşılamışlardır. Bu çevenlerin ka. naatine göre nota fransız hükümetinin genel sorusuna tamamile hoşnudluk ve- vles bir şekilde cevab vermektedir. Yeni ingiliz deniz yapı programı * Londra, 29 (A.A) — Pres Assosia- siyonun verdiği baberlere göre, yeni deniz yapı programı aşağı yukarı 10 milyon ingilir Tirasına mal olacaktır. 1935 yuında yapılacak gemilerin adedi 21 dir ki, bunlar için amirallık tezgâh lara yapı hesablarını vermiştir. Masraflar $U süretle bölünmüştür : 3 kruvazör için beş milyon lira, torpi- dolar için Üç Mmilyon lira ve öteki ufak gemiler için iki milyon lira. —Yapılar üç yılda bitecektir. Asıl yapıya önü - mürdeki ilkbaharda başlanacakt ve şu- bata kadar tezgâhlarla uzlaşma işi ko. tarılmış olacaktır. en aşağı fiata aldı. Uzun süren pazarlık ko- ' SAYIFA 5 5.Antepte uray ve Ha Ikevinin çauşmaları G. Antep urayı çalışmalarına hızla devam etmektedir. Marelli italyan sos- yetesi tarafından kurulan elektrik ens- talasyonu, şehrin aydınlatılmasma bol bol yetmektedir. 19.000 Tiraya çıkmış olan hal bina. sında yirmi sekizi sebzeci olmak Üzere 73 dükkân vardır. Halin karşısındaki boş yere, toptan meyva ve sebze satan. lar için modera bir bina yaptırılmış. tır. 13000 liraya çıkmış olan mezbaha Tlraya yılda 20,000 lira gelir getirmek- (Melun) piyesinden bir sahne tedir. Et kamyonlarla taşınmakta, tc. mizliğe özen verilmektedir. Mezbaha. ya bitişik olan barsakhaneden önemli #ürette faydalanılmaktadır. Gene Marelli fabrikasının — kurmuş olduğu ve 33.000 liraya çıkmış — olan buz fabnikası günde 3,5 ton buz yap- Urayın buz fabrikası makta ve yiyecek, içecek şeyleri vakla mak için depoları da bulunmaktadır. Suburcu adlı caddeye bir saat dikil. miştir. Halk böylece saatlarını kolay. lıkla ayarlamaktadır. Hialdeki kasap dükkünleri Kültür caddesinden başkarakola ka- dar bin metre Hzerinde uzanan Atatürk bulvarı, G. Antep'in önemli eserlerin- den biridir. Ağaçlarla süslenen bu cad. de üzerine modern yapılar — kurulmak. tadır. Bu caddenin asfaltlanmış — olan bir kasemı, çok medeni bir görey gös- termektedir. Anteplilerin içecek suları — uzakta olduğundan, yakında İncirli pınar su yu şehre getirilecek, halk bu derdden kurtulacaktır. Modern bir fırın kurulması için in. celemeler yapılmaktadır. İzahlı teklif gelince işe başlanacaktır. Atatürk bulvarı üzerinde — yapılmış olan çocuk bahçesinin uzaklığı dolayı. Siyle halk bundan faydalanamadığındar burası ayle bahçesi şeklinde idare edil- teşkilatı ihtiyaca ek yeter derecede de. gildir. Ana caddeleri düzgün olan G. An. tep'in bozuk olan iç sokaklarının da düzekilmesine başlanmıştır. Temizlik !:ı'kllııı ihtiyaca yeter derecede değil. ir. İtfaiyenin iki aroerözü ve yangın söndürme aletleri vardır. Uray ayrıca mezarlığı ağaçlandır- mak, 28 dükkânlık bir pazar yeri kur- mak ve öteki pazar yerlerini düzeltmet gibi hizmetlerde bulunmuş, yeni işler yapmağa da hazırlanmıştır. .. G. Antepin en güzel binalarından biri me sabib olun Halkevi, verimli çalışma. lar yapmaktadır. Bu binanın tiyatro ve ikonferans salonu, Türkiyede —az bulu- nan güzel salonlarından biridir. “Ev. in sosyal yardım ve köycülük gubeleri basarı ile ödevlerini yerine ge tirirlerken, güze! sanatlar şubesi de ye ni yeni utkular kazanmaktadır. Yurda hizmet için hiç bir emekten kaçınmıyan halkevi, Avrupa ve Suriye gerisinden dönen Vedad Örfinin bir müddet güzel senatlar şubesinde uğ. Taşmasını sağlamış ve evin bu girişimi genel bir sevinç uyandırmıştır. Bu hafta içinde oynanan “Melun,, piyesi başlıbaşına bir sanat utkusu ol- muş, Üç gün arkasr arkasına tekrarlar- mıştır. Piyesia sahneye konuluşu, tek. nik tertibat, Avrupa — sahnelerininkin. den farksızdı. Piyes bittikten sonra halk Vedad Örfi'yi uzun uzun alkışla- muştır. Oyunda saylavlar, ilbay, C. H. P. başkanı ve «iel komutanlarla, binlerce halk bulunmuştur. ... G. Antep halkevinin hazırladığı bü- yük kitab da basılmıştır. Bu kitab yal. nız partinin çalışmalarını değil, aynı zamanda G. Antep müdafaasını da can, landırmaktadır. Kabında, doktor Safi'- nin güzel bir tablosu da vardir. Saylavımız B. Ömer Atımın değerli bakımı altında. G, Antep — balkevinin çalışmaları, Atatürk gencliğine yakışır bir şekilde, her gün birarz daha ilerle- moktedir. ANKARA RADYOSU 1430 . Salan orkestram. Yoshitemo: “Rund un ' rlenerd. bali” dan büyük potpuri. J- Strausa. Vala 20.10 - Sporca konuşuyor. 2020 - Hafif plâk musikisi: seçme Tumbalar 20.45 . Haberler — Korfu'da buluştuklarından beri İren ve ULUS'un romanız Levis ve İren Yazan ; Pol MORAN Türkçeye çeviren: Nasuhi BAYDAR — Bakın. Size ne dediğimi biliyorsunuz. Düşününüz. Sözleriniz son konuşma ölçü- sünde olsun. Hesahlayınız, Siz burada bu- nun için bulunuyorsunuz. Kendi başıma si- zi buraya çağırmak benim için pek pahalı- ya malolurdu. — Devam etmeyiniz. Gururunuzu başka zaman da kırmıştım ben. Bu sefer de İren, bu kalbsizce sözlerin #ihrine kendini kaptırmıştı. Fakat çabuk nelsine hükmetti: n — Küstahlıktan da, kederden de kendi- mnizi uzak tutalım, olmaz mı? Bu sözlerden sonra daha yumuşak dü- Ş#üncelerle konuşmağa devam ettiler, İren: — İste ikimiz de hayata, tek başına uğ- Tefrit>- *9 | raşan savaşmanlar gibi, yeniden girdik. Bun- — dan faydalanmağa bakalım. — İren sizi ben... ü — Gök yüzünü başlarımıza yıkacak - bir kelimeyi heceliyeceğinizden korkarak sö- zünüzü kesiyorum. Sevda ne sizin ve ne de benim için yaratılmıştır. Bir vakit ben, zah- met çekmeten başka bir şey için yı ö de bulunmağı kabul etmiştim: cezanın ge- cikmemesi lâzımdı. Madeni istiyor Müsu- nuz, istemiyor musunuz? Bana cevab veri- niz, — İşi inceliyeceğim. Fakat son haziran- da iki misle kadar yükselmiş olan sizin ak- siyonları ancak başabaş satım alabiliriz. İh- tiyat akçesine gelince; bunu hesaba katmı- yacağımız tabiiğdir. Diyen Levis hüngür hüngür ağlıyarak olduğu yere yığıldı. İren düşünüyordu: r “Kederden de şaşırmıyor. İleri sürdüğü şartlar italyanlarınkinden de ağır..... XVIT Apostolatos bankası San Luçido maden- lerini sattı ve Franko Afriken bankası da, italyan hükümetinin muvafakati ile, onları nuşmaları sırasında iki kurum biribirine res- miğ mektublar yazdılar. Sonra İren ve onun ardısıra da Levis, ikisini de sık sık karşılaş- tıran türlü notlarla andıçları yazıp imzala- dılar. Uzaktan yapılan, çarpışmaksızın, ya- panları hırslandırmaksızın, yavaş yavaş, durlaşan bu konuşmaların sonunda, Akde- niz işlerinin nasıl yönetileceği hakkındaki düşüncelerinin birçok noktalrda biribirine benzediğini, asığlarının biribirine uygun ol- duğunu gördüler. Bunların sonucu faydalı oldu, onları ayırmağa, bahtiyar olmaktn alı- koymağa and içmiş sanılan alınyazıları, ken- dilerini normal bir hayata vermeği kabul eder etmez, denilebilir ki, bu finansal birle- şişi kutlryordu. Acımın türlüsünü çektirmiş olan her şey bu sefer de onları birleştiriyor- du, Elbirliği ile çalışmamış olduklarına şaş- tıkları oldu ve hattâ, aralarında her çeşid çekingenlik artık kalmamış olduğu için, ek- siksiz sevişecek olsalar belki bugün yıkılar arasında kalacaklarını biribirine anlatmağa kadar vardılar. Çünkü sevda, beklenilmedi- ği hayatları çabucak çöle çevirir. Levis biribirini hiç görmedilerse de hemen her gün mektublaşıyorlar. XIıXx BORSA'DA NE DİYORLAR? “Herkes bilir ki, >birkaç vakittenberi, .Triyestedeki Apostolatos bankası ile büyük fransız bankası Franko . Afriken'in birleşe- cekleri ileri sürülmektedir. Bu işin pek ya- kında “olmuş iş,, sayılabileceğini bildirecek dururndayız. Yeni sosyete AKDENİZ OM- NİOM'u adını alacaktır. Öğrendiğimize gö- re, önümüzdeki ay içinde toplanacak olan üsnomal genkurul, Apostolatos ve Franko- Atriken bankalarının sırasiyle iki ve dört eski aksiyonuna karşı bir yeni aksiyon ve- rilmesini kararlaştıracaktır. Önümüzdeki so1 kânun ayında borsada kote edileceği bildiri- len yeni grupun aksiyonlarının, en sağlam :rıyııntler arasında aranılacağı çok umu- ur.., (L'Enformasyon Finansiyer gazetesin- den) SON