1 Ekim 1935 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 4

1 Ekim 1935 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 4

Komşularımızda| neler oluyor? YUNANİSTAN'DA: $ Yunan üzüm çrkatçıları, bul- gar üzümcülerinin yaptığı reka- bet dolayısiyle, dışarıya mal gön- dermek isteğinde değillerdir; çün- kü, bu rokabet yüzünden arsınlu- sal piyasalardan kendilerine veri- len fiatlar elverişli değildir. Yu- nanistandan gönderilen cins reza- kı olup, kilosu 6,5 drahmiye satıl. maktadır. Yunanistandan bugüne kadar 275 i Girid, 75 i Ejyali'den olmak üzere 350 vagon üzüm gön- derilmiştir. $ Yunanistan deniz kurmayı, harb donanmasında askerlik metinin en az 18 aya çıkarılması için bir etüd hazırlıyarak deniz bakanlığına vermiştir. Deniz ba- kanının da bu projeden yana ol- duğu ve gelecek kabine toplantı- larından birinde hizmetin artırıl- masını önergeyeceği söyleniyor. $ Yunan deniz tecim direktör- lüğünün yaptığı bir istatistiğe gö- re, 1 ağustos 1935 tarihinde hep- si 125.165 tonluk 76 vapur işsiz olarak durmaktadır. 1 temmuz 1935 tarihinde işsiz vapurların sayısı 76 ve tonajı 153.414 - idi. Geçen yılm 1 ağustos tarihinde de tonajı 183.748 olan 85 vapur i: sizdi. İsliyen vapurların 58 i yük 18 i yolcu vapurudur. BULGARİSTAN'D. $ Bulgaristanla Yunanistan ara- sındaki alış veriş 1935 yılının ilk ayı içinde geçen yılın aynı devre- sine göre artmıştır. | ikinci kâ- nun 1935 den 30 haziran 1935 e kadar Bulgaristan Yunanistana 6.127.000 drahmilik mal satmış, buna karşı Yunanistandan 13.903.000 drahmilik mal almış- tar. Geçen yılın aynı devresi için- de Bulgaristan Yunanistana sattı- ğı 1.077.000 drahmilik mala kar- ş$1 ondan 7.483,000 drahmilik mal almıştı. $ Bulgaristanın ihtiyaçlarını ka- padıktan sonra 15.000 kilo pamuk kozası artmıştı. Bu mikdar, çok iyi fiatlarla Almanyaya- satılmış- tır. Bu sıralarda dünya piyasala- rında pamuk kozası üzerine istek artmıştır. $ Plevne'de açılan boynuzlu hayvanlar sergisi çok parlak ol- muş, sergiyi gezenlerin sayısı 25 bini bulmuştur. Sergide - satılan 186 tane genc boğanın her birinin ortalama satış Fiatı 8.000 İevayı bulmuştur. Bunlardan — bazıları 12.000 levaya kadar satılmıştır. $ Bulgaristanda Kula ilinin Gramada köyünden Denko Çonof adında birisi, bu köyün etrafında toprağı kazarken, eski paralar ve süs eşyası ile dolu bir tencere bul- muştur. Bunlar arasında 3 tane gümüş bilezik, 1181 tarihinden kalma 9 tane gümüş türk parası, 4 tane büyük Avusturya parası, 11 tane ufak gümüş para, iki ta- ne yüzük, iki küpe gibi şeyler var- dır. YUGOSLAVYADA: $ İç Bakanlığının — veraığı bir kararla, Yugoslav İç bakanlığı iş- yarlarınm, izin alarak kurulmuş sıyasal partilere girmeleri ve bun- ların işleriyle uğraşmaları yasak edilmiştir. Bu karara uymıyan işyarlara ceza verilecektir. $ Yugoslav tüze bakanı B. Miş- kulin, “rüşvet,, le savaşmak - için hazırlanan kamın projesi me »in uzmanlar komisyonunca gö den geçirildiğini gazetecilere söy- lemiştir. Kanunun çok sert olan hükümleri, sırasına göre bakanları bile meşgul tutmaktadır. Bu ka- nun projesi bakanlar - kurulunca onaylandıktan sonra parlamento- ya sevkedilecektir. İY_abancı gazetelerde okuduklarımı: Akdenizde ingiliz, fransız; italyan donanmaları Taymis'in bir yazısı: Roma ve Cenevre Akdenizdeki sıyasal durum un çok gerginleşmiş olduğu bu sıralarda, Akdeniz devletlerinin donanma kuvvetlerini biribirle riyle kıyaslamak faydasız bir şey olmıyacağı için, eski Avustur - ya — Macaristan imparatorluğunun hattı harb gemisi kurmanda nlarından Fon Avay'ın bu mev- zu üzerinde yazdığı bir yazıyı okurlarımıza sunuyoruz. ... İngiliz kabinesinin yaptığı son toplantı dolayısiyle bir yazı yazan Taymis gazelesi, aynı za - manda italyan kabinesinin de yaptığı toplantıdan ve Cenevre'deki konuşmalardan bahsettikten sonra, İtalya'nın, soğuk kanlılıkla düşündüğü takdirde Habeş an laşmazlığını barış yoliyle ko - tarmak isteyen İngiltere'ye hak vereceği sonucuna varmaktadır. 1922 yılı şubatında Vaşingtonda ya- pılan donanma andlaşmasında, İngil- tere, Fransa ve İtalya arasındaki deniz kuvvetlerinin nisbeti 5:1,75 idi. Buna göre büyük Britanyanın 525,000 tonluk Fransa ile İtalyanın da — 175,000 şer tönlük müuharebe — gemileri — olacaktı. Kruvazörler, destroyerler ve denizaltı altına almıştır. Buna karşı ingilizlerin de, bir yandan Süvey$ kanalımı — öbür yandan Cebelüttarıkı kapamağa ve do- layısiyle Akdenizi — tecrid etmeğe ve bunun sonunda da, hava yolları ikinci derecede kalacağından, harb - çıkınca italyanları doğu Afrikasındaki — harb cephelerinden ayırmağa yetecek geniş âhla): Bad Yardimaş İNGİLTE n ahla)| - Ş:;;'İA.;] İTALYA İngiltere ve İtalyanın deniz kuvvetlerini gösteren mukayeseli grafik gemileri hakkında bir andlaşma yapıl. mamıştı. Uçak gemilerinin nisbeti bü. Yük Britanyanın 135,000 ton Fransa ile İtalyanın da 60,000 er ton olarak sınır- landırılmıştı. Bu andlaşmada zehirli gaz kullanılması yasak edilmiştir. Bu duruma göre, İtalya ile Fran- sanın donanmaları bir araya gelmiş bi. le olsalar, büyük Britanya, 5:3,5 nisbe. ti karşısında gene her ikisine de çok üstün bir durumdadır. Büyük Britanya 1925 te tezgâhlara koyduğu iki tane süperdretnot'u bu ta- tihten iki yıl sonra bitirdi, Nelson ile Rodney, en modern sa- vaş araçlariyle — silahlandırılmışlardır. 40,000 tonluk çelik yığını, — her biri 50,000 beygir kuvvetinde buhar türbin. leri 23,5 deniz mili hıziyle yürütmek. tedir. Üçlü taretlere yerleştirilmiş o- lan 40,6 santimlik 9 tane top, her biri 1060 kilo ağırlığında 6 tane gülle sa- vurmaktadır. Bu dağ gibi gemilerin her birinde torpidolara karşı koymak için 6 çiftli taretde 15,5 santaimetrelik 12 top, 6 ta- ne 12 santimetrelik uçak müdafa topu ve ayrıca 27 tane de makinalı top var. dır. Akdeniz devletlerinin bu büyük zırhlılara karşı koyabilecek aynı değer ve kuvvette gemileri yoktur. Bundan başka on tane dretnot, üç muharebe kruvazörü (bu gemilerin ağır topları, büyük süratleri vardır, fakat zırhları zayıltır.) İngilterenin aktif donanması - nr tamamlamaktadır. 1918 de yapılan Hud adındaki muharebe kruvazörü, bu- günkü günde, dünyanın en büyük ve en süratli harb gemisidir. 46,000 tonluk olan bu zırhlı 262 metre uzunluğunda 32 metre genişliğindedir. Bu gemiye hız verildiği zaman, 10 metre suya gö. mülerek, saatte 31 deniz mili (57,4 ki. lometre) sürat yapmaktadır. İngiltere- nin, hepsi 200 uçak taşıyan 6 tane bü- yük uçak gemisiyle birlikte ayrıca, 20 büyük ve 48 tane küçük kruvazörü, 158 destroyeri ve 70 denizaltı gemisi var. dır. Havada, italyanlar üstündür. İtalya, son yıllar içinde daha çok, torpido, denizaltı ve hava filolarına ö. nem verdiğinden büyük gemi olarak e- linde dört tane eski dretnot vardır. İ- talyanların, 1 uçak gemisi, 60 destroye. ri, 45 torpidosu, 72 denizaltı — gemisi 45 hücum motörbotu, 19 hafif ve 10 ta. ne ağır kruvazörü vardır. Uçaklara gelince, İtalya bu bakım- dan Akdenizin havalarını egemenliği ölçüde araçları vardır. Zaten daha şim. diden, İngiltere, Mısır Üzerinden uçul. masını yasak etmiş olduğuna göre, bu gihi uçaklara ateş edileceği de tabiiğ- dir. Böyle olmakla beraber, italyanlar da Sicilya ile Tunus arasını (7$ deniz mili — 140 kilometre) kapamak suretiy- ke Akdenizi ikiye ayırabilirler; yeni Cebelüttarık'la Malta veya Süveyş ara. sını kesebilirler. İngilizlerin donanma üssülharekeleri olan Cebelüttarık ve bele yakın bir durum içinde oluşu do layısiyle Malta adası italyanların uçak hücumlarına birer hedeftir. Her iki devletin de sücl zayıf taraf- ları vardır. İngilterenin, temerküz et. tirilmiş ağır topçu ateşine uzun müd- det dayanamıyacak bit durumda clan Malta, Mısır ve Cebelüttarık gibi yer deri vardır. İtalyanların zayıf tarafları ise, birinci derecede Akdenizin kapan. mast ikincisi de kıyılardaki — şehirleri: nin bombardıman edilmesi meselesidir. Büyük zırhlr bakımından, Fransanım donanması italyan donanmasına önemli gerecede üstündür. Bugün, Fransanın alİtı tane eski ve dört tane de yeni dret - notu var. En yeni zırhlısı bu yıl bit. miş olan Dönkerk adlı harb kruvazörü- dür. Bu gemi, yalnız B tane 33 santim- lik topla silahlanmıştır. Bu gemi sını, fı, almanların son sistem kruvazörleri- ne karşı yapılmış olup battıharb gemi- siyle zırhlı kruvazör tipi arasında bir şeydir. Almanların 10000 tonluk ve altışar tane 28 santimlik topla silahlanmış, 26 not süratinde olan bu kruvazsörleri, sü. ratli olduklarından kendilerinden kuv- vetli olan dretnotların önünden sıyrı- hp kaçabilirler bir kudrette — idiler; ancak, geri kalan bütün gemi tiplerine üstün bir durumda bulunuyorlardı. Fa. kat Fransa, 26,000 — ton büyüklüğünde 30 not süratinde olan Dönkerki yap. tıktan sonra, almanların bu sınıf ge. mi'lerine üstün bir hale girdi. Bundan başka Fransanın, iki uçak gemisi, 10 ağır ve 15 hafif kruvazörü, 75 destroye- Fi ve torpidosu, 108 denizaltı gemisi var ki, bu bakımdan hepsinden — ilerde bulunuyor. Noyes Viner Jurnal'dan *v* Taymisin bir yazısı ROMA VE CENEVRE İngiliz kabinesi bugün yeniden bir Üsnomal toplantı yapıyor. Geçen ay yapılan böyle bir toplantıdan bugüne gelinciye kadar bakanlar arasımda za. man zaman toplaşmalar ve italyan . ha. beş anlaşmazlığı üzerinde bir takım konuşmalar olmuştur. Bugün Sir Samuel Hor'un Cenevre- de İngilterenin genel sıyasasını anlat. masından ve beşler komitesinin anlaş. mazlığa bir çare bulmakta âciz kalma. sından sonra ilk defa olarak bakanlar kurulu genel bir toplantı yapmaktadır- lar. Aynı zamanda Roma'da faşist bakan- lar kurulu da toplanmış olacaktır. Bu. gün ortada Uluslar Sosyetesi andlaş. masının boözülmasr ve konuşma — yolu ile barışçıl bir anlaşmaya varılması için gayet hafif umudlar vardır. Musolini'nin önergeleri reddetmesi ve buna *-rşilık Baron Aloizi — vasıta. siyle karşı önergeler yapması bu konu üzerinde konuşulup konuşu - larsıyacağı anlaşılacaktır. İtalyanın bir takım mülahazalar or- tava atması Üzerine beşler komitesi ö. sergelerinin neler olduğunu neşrederek isin kotarılmasını konseye bırakmaktan başka bir çare kalmamıştır. üzerine Habeş imparatoru, İngiltere ve Fran. sa tarafından verilecek bir takım top. raklara karşı bir takım topraklarından var geçmeğe razı olmuştur. Bundan başka Negüs, Habeşistanda elbirliği et mek üzere Uluslar Sosyetesinin Habe- şistandaki bütün çalışmaları — kontrol etmesini ve medenilik yolunda bendi. sine yardımlarda bulunmasını onayla. mıştır. Bundan — başka İngiltere ile Fransa, İtalyanın Habeşistan ekonomi- sini onarmakta elbirliği etmesine razı olmuş bulunmaktadırlar. Bütün bunlar, tabiiğ olarak, İtalya- mın habes imparatorluğunu parçalamak, Amharik tarafları da dahil olmak üze. re bütün memleket üzerinde süel bir kontrol kurup, Habeşistanm — dışarı dünya ile olan ilgilerini kesmek yolun. da ileri attıkları dileklerden çok uzak şeylerdir. Bu akla uymiyan, tatbik edilemez ve haksız dileklerle komitenin kurucu ve kurtarıcı önergelerinin uyuşamıya: cağr bellidir. Eğer İtalya, hâlâ konuşmaya devam #imek istiyorsa, ona hiç bit pı kapa- * *mış değildir. Komitenin — koyduğu esasların dışıma çıkmamak ve İtalyanın pratik alanda yapacağı itirazlar: din. lemek üzere konuşmalara başlamıya hiç bir şey engel olamaz, Fakat bunda andlaşmanın ruh ve esasından fedakârlırlar yapılamaz — ve geri kalmış, zayıf bir memleket oldu. gu için Habeşistanı kuvvet ve zor altı- na almağa izin verilemez. Bu hususta kullanılacak araçlar akıl ve tüzedir. Fakat B. Musolini'nin, ulusal onur, intikam ve beyaz ırkın şerefi sözlerini ” va atarak kazanmak istediği istila ve zapt hakkını ona vermek — eldeki prensiplere uymaz. Şimdiye kadar, o, Cenevrede - top. Janmış olan tarafsız ulu! larr söyliyerek onları etki rakmağa uğraşmıştır... Betkede yeniden komuşmalara — gi. rişilmesi ihtimallerinden bahstolunduk- tan ve yeni konuşmaların sosyete dışın. da İngiltere, Fransa ve İtalya arasın. da yapılması yayıntıları incelendikten soğra zaten bu büyük devletlerin elçi- Pikleri arasında konuşmalar yapılagel. mekte olduğundan bu işi sosyete dışı. na almakta fayda bulunmadığı anlaşıl. makta ve söze şöyle devam olunmakta- dir: Bugün yeryüzünde İtalyadan baş. ka herkes, doğu Afrikasına gönderil- miş olan italyan askerlerinin geri geti. rilmesini yürekten — istemektedir. Bu l Biliyormusunuz B a Lavrens'in vasiyeti Hayatımın sırla dolu macerala- rı yüzünden ölümüne pek çok kim- selerin inanmak istememiş oldu - ğu meşhur Lavrens artık sahiden ölmüşe benzemektedir. Gazeteler- de okuduğumuza göre bu hünerli casusun vasiyeti bile acılmıştır. memleketi hesabına birçok defa- lar hayatını tehlikelere koymuş ve pek az adamın cesaret ede - bileceği işler görmüş olan Lav - rens geride — ve sanılabileceği gibi pek bir servet bırakmış değildir. Bütün bıraktığı 7441 in- giliz lirasından ibarettir. Bu para- nn en büyük kısmı ölünün eserle- rini bastırmak ödevi kendine ve- rilmiş olan kardesi Arnold Lav - rTens'e kalmaktadır. Güzel bir Macaristan'ın finans bakanlı - ı vergi ve resim borcu olduğu hal- de adres bırakmadan ortadan kay- bolanları yeniden bulmak için gü- zel bir usul keşfetmiştir. Böyle yolsuz hareket edenlerin isimleri bütün gazetelerle ilân edilmekte- dir. Bu haberi okuyanlar arasında çoğun kaçağı hükümete haber ve recek bir düşmanı çıkmakta ve böylece de onu ele geçirmek imkâ- nı bulunmaktadır. Negüsün aslanları 26 eylüâl günü Habeşistan im - paratorunun sarayında bulunan aslanlardan bir kısmı dışarı kaç - maya muvaffak olmuşlardır. Bun lar sokaklarda bir adamı, iki arab atını ve bir kaç koyunu öldürdük ten sonra takiblerine koyulan yüz kadar asker tarafından, güç- Tükle öldürülmüşlerdir. Kıral Jorj'un hikâyeleri Yunanistan'a gelmeye hazır - hanan eski kıral Jorj menfada bu- hunduğu müddetçe kendisine ya - pılmış olan garip teklifleri hikâ - ye etmekten çok hoşlanmaktadır. Bunlar arasında hakikaten tuhaf olanları da vardır: meselâ bir kon: serve fabrikası yeni bir markayı piaysaya sürmek için buna kıralın ismini koymak istemiştir. Birkaç ay önce de bir ameri - kan filim şirketi kırala Holivud'a gelip filim çevirmesini teklif et - miştir. Ve bu filimde kendisine verilecek rol neydi biliyor musu - nuz? Jül Sezar rolü. bareket, şerefsiz bir bareket olmıya. caktır; çünkü böyle yapıldığı takdirde insan kanı dökülmiyecektir. » Medeniyet dünyasınım nizamları ve arsıulusal ilgilerinin kanunları, az buçuk eksik de olsa, Uluslar Sosyetesi ardlaşmasının içindedir. Bu, büyük'dünya harbının deneme- lTerine ve yüksek ihtiraslarına bugün. külerden on yedi yıl daha yakın olan hükümet adamları tarafından yapılmış- tır. Bundaki erge de bütün bir mede. niyet dünyasını yıkılıp yok olmaktan korumaktır. Bugün bu andlaşmanın âciz kalma - ge katlanmaktan ise onu — vaktiyle vücuda getirmeğe hiç girişilmese daha iyi olurdu. İngilizler, italyanlarla — almanların Uluslar Sosyetesine karşı takımdıkları durumu görmezliğe gelemezler. Onla: rın bu dürümü, bu andlaşmaya — kargın olduklarından ileri gelmemektedir. Bu durüm, faşizm ile nazizm'in sosyeteye düşmanlığı bugünkü — statüko'yu boz. durmak istemiyen — bir araç olduğun- dandır. — İtalya, başı serinledikten sonra durumu bir inceliyecek — olursa o za. man İngilterenin güttüğü Sıyasada ne kadar içtem ve haklı olduğunu, bav'ır sıyasal ergeler için araç ettirmem çe ne kedar kuvvetle karar verdiğini an. lıyacaktır...,,