1 Ekim 1935 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 5

1 Ekim 1935 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 5

Dokterumuzun köşesiz Kalb h?ıstalığı nasıl başlar, nasıl anlaşılır? Hekimlikte olduğu kadar halk ara. sında da İyi kullanılmıyan bir — bilgi “Kalb diğerlerine göre en az yorulan ve cn çok dayanan bir örgen. dir!.,, Belki de doğru olan bu bilgi bir. gok kimselerin, kalbin yüklendiği ağır ve önemli yükün önemini kavramadan anun hastalığından ötürü ilk beldekleri benimsememek ve yapılması kolay ve doğru olan ilk balıların gecikmesine ve bu süretle de ilk önce tedavisi İim- kânlı olan hastalığın tedavisini imkân. sız ve sonu tehlikeli bir kalb hastalığı haline geçmesine sebeb olunmaktadır. Kalbin normal çalışmasının — bozul. mağa başladığını bildiren beldekleri bil. mek, sıhatını seven herkes için çok fay- dalıdır. - Birçoklarımızın — duydukları halde aldırış etmedikleri bu küçük de. ğişiklikler, hekimlikte — ve sağlığın bu bakımdaki durumunda büyük ve son. suz bir değeri vardır. Kalb hastalığının karakteristik olan ilk alâmetlerinin en önemlileri şunlardır: Nefes darlığı, a. yaklardaki ve vücudun diğer kısımla- rındaki şişlikler, kalb nahiyesindeki ağ. rılar, çarpıntı ve kalb ritmasının bozul. nit Bunları kısaca gözden — geçire. lim: vardır: NEFES DARLIĞI. Bunu hekimliğin anlattığı gibi de- ğil de tam bir hasta dili ile söylemek lâzımgelirse: “Oturan veya yatan bir insanın, normal surette nefes alıp ve. tirken birdenbire, sanki hava yetmiyor. mMuş duygusuna kapılarak eksik havayı tamamlamak için solumasını sıklaştır. mak zorunda kalması,. hali ile anlat- tılabilir. Beldeğin büyük bir an - İamı vardır. Aynı nmefes darlıkları, ciğerlerinden hasta olan insanlarda da görülebilir. Yalnız şu fankla ki sonun. cularda, yani ciğerlerinden hasta olan. lardaki nefes darlığı devamlıdır. Hal. buki kalbindeki hastalıktan ötürlü olan- larda ise, hastalığın seyrine uyan belli başlı bir devresine kadar arada sırada gözüken devamsız nefes darlıkları ha. Jinde göze çarpar. Bu nefes darlıkları nöbetleri gitgide sıklaşır ve nihayet yerleşir. Nöbet tipleri birkaç türlüdür: a) Kuvvet harcamadan ötürü nefes darlıkları: İlk önce meydana gelebilen möbetlerdir. Bu cins nöbetler daha zi. yade yaşça gene olan insanlarda mey. dana gelir. Hiç bit zoru ve şikâyeti ol- mıyan bir kimse günün birinde mese. la bir merdiven veya yokuş çıkarken den gölen bir srkımtı ve a. tesiriyle yoluna devam — ede. cını duyar. Bu sıkınti ilk önce belirsiz Kibidir, az sürer, çabuk geçer. Çünkü bu devrede kalhteki hastalık çok zayı? ve önemsiz bir kertededir. Küçük bir benimseme ve bakım ile önüne geçile. rek iyi olabilir. b) Sırtüstü yatışlarda göze çarpan soluma güçlükleri: Birinci tip nefes darlıklarının yanında yer bulan bu ne. vi nefes darlıkları karakteristiktir. Has. şam üstü yatağmna yatmak üzere 4 denbire meydana — gelir; kısa ve güççe bir nefes alma halinde lan boğucu bir öksürük hasta- yı yatırtmaz, Hasta ancak yatış vaziye. tinden oturuş vaziyetine geçergeçmerz. bu grcik ve öksürük kayholur. €) Uykuda iken meydana gelen ne- fes darlıkları: Hasta uyuduktan üç dört saat sonra boğuluyormuş — düygüsiyle yatağından fırlar, nefes darlaşır ve a. bırlaşır. Kriz birkaç dakika sürer, kay. bolur. d) Sabah uyanışlarında gözüken ne. fes darlıkları: Normal olarak uyku es- masında kalbin nabız sayısı ağırlaşır ve azalır. Normal bir insanda uyku halin. den uyanış haline geçişin verdiği fizi. yolojik değişmede normal olmıyan bir hal yoktur. Kalbinden basta olanlarda ise vaziyet tersinedir. Kalb dinlenme ha- linden uğraş haline geçişte birdenbire ADAPTE olamaz. Bunun sonucu ala- rak nefes darlığı göze çarpar. _Hauı normal nefes alış vaziyetine geçinceye kadar birçok defalar dinlenmek ve ge. niş nefes almak ihtiyacını duyar. e) Yemeklerden sonra gelen nefes darlıkları; Kalbin hastalığı için tama- mile özel sayılmıyan bu gibi nefes dar- lıkları çok defa aşısı derecede yemek yedikten sonra göze çarpar. £) Heyecandan ötürü nefes darlık- ları: Adından da anlaşıldığı gibi sinir. ler cümlesinin bir- MEKANİZMASI altında meydana gelir. Anlattığımız dereceye ksdar nefes darlıkları koruyucu tedavilerle iyi edi. lebitir. Fakat hastanın bu beldekleri benimsememek suretiyle bastalığının ilerlemesine sebeb olduğu — ilerlemiş şeklinde koruyucu — tedavilerin - etkisi yoktur. Hastalık ilerledikçe nefes dar. lıkları sıklaşır ve yerleşir. Hasta ancak bir koltukta dinlendiği zamanda nefes darlıklarından birar olsun kurtularak rahat edebilir. Bu kerteden sonra he- kimin titiz ve dikkatli tedavisi ile ra. hat edebilir. Fakat şans nisbeti çok de. fa ardır. ŞİŞLER Hekim dilinde ÖDEM dediğimiz şişler deri altmdaki uyluklarda ince damarlardan, deveran zorluğu dolayı. siyle süzülen kanın su, yani serom kıt. mınin toplanmasından ötürüdür. Nefes darlığında olduğu gibi hastalığın ilk zamanlarında ayak ve bilek kısımların. da göze çarpacak kertede toplanır. Sa. bahleyin kolayca giyilebilen fotin veya iskarpin akşam üstü ayağı gittikçe sık. mağa başlar. Röbreklerin iyi süzeme- mesi hali de ödem yapabilir. tahlili,, ile bu iş anlaşrlabilir. “İdrarın Kalbin yetişememesinden ötürü ö- demlerin bu ilk şekillerine aldırış etmi- yen hastalarda hastalık gittikçe ilerler. © zaman karaciğer ve kalh büyüdüğü gi bi bütün vücud şişmeğe ve sonunda kalb zayıflamağa başlar. Bazı — kimselerde kalb ile hiç bir ilgisi olmıyan yersel ve sınırı küçük olan ödemler — vardır. (Varis, flebit) bu hal siyah kan da. marlarının bozukluğundan ötürüdür. KALB NAHİYESİNDEKİ AĞRILAR Bunları üç grup içerisinde gözden geçirelim : 1) Düzenli olmıyan aralarla birden- bire meydana gelen kalb ağrıları: Bun. ların çok defa kalb ile ilişiği yoktur. Sakinlik halinde iken gözükür. Düşün. meden ötürü sinir ağrılarıdır. (NEV. RALJİ). Fakat bu biçim ağrıların ya- nında çok önemli ve en ufak bir cehdle meydana gelen kalb ağrıları vardır ki ağrı ile birlikte nefes darlığı göze çar. par. Bunların kökü çok defa kalb a. dalesi elyafımın ve onu besliyen damar. ların ispâazmozundan ve tamam olmama- sın” n ötürüdür. Birçok kalb uzmanları bunlara âanjin ağrıları adımı verirler. O zaman kalb ağrısı yalnız kalb nahi. yesinde kalmaz, sol kola doğru az çok yayıldığı görülür. 2) Ani ve devamlı olan kalb nahiye. Si ağrıları: Kalbin dış zarı, ANEVRİS. MA, AORTİTE ve kalb desamlarının da tam olmaması halleri gibi hasta- lıkların sebeb oldukları ağrılardır. Bu cins ağrıların yerleri hep örgen olarak kalb nahiyesidir. n yüksekliği, zatülcenb gibi kalb yakımı hastalıkların yaptıkla. rı ağrılar vardır ki gerek bu cins ve gerek az yukarda anlattığımız iki cins kalb ağrılarınm bildirdikleri hastalık tiplerini ayırd ve teşhiş etmek, hastanın kendisi tarafından kabil değildir. Gör. düğümüz gibi bunlar biribirine o ka. dar yakındırlar ki sebeblerini iyice an- lamak ve cinslerini ayırd etmek — için hekimin aletlerle çok dikkatli muaye. nelerini zorağlı kılar. KALB ÇARPINTILARI VE KALB RİTMASININ BOZUKLUKLARI Çarpıntıların da, kalb ağıılarında ol. duğu gibi ayırd edilmesi hastaca çok güçtür. Bununla beraber — sebeblerini kısaca anlatalım: Çarpıntı, miyde ve barsak savaşlariyle sıkı bir ilişiği var. dır. (Kabızlık, hazımsızlık..) Kadınla. rın tenasill örgenlerinin fiziyolojik uğ. raşlarla da bağlılığı göze çarpar. (Ge. belik, âdet kesimi..) sinirleri bozuk o. lan insanlarda da gene çarpıntı vardır. İçki, kahve fazla cigara içmek çarpın- tıyı doğurür. Bunların dışında — kalanı çarpıntılar kalbin hastalığı ile ilgili - Balkan oyunları İstanbul, 30 (A.Ay) — Pazar günü havanın kararması dolayısiyle yarım kü. lan sırıkla yüksek atlama müsabakası- na bugün devam edilmiştir. Alınan sonuçlar şunlardır: 1 — Çölenços (yunan) 3,70, 2 — Bakov (yugoslav) 3,60, 3 — Tonas (yu nan) 3,60, 4 — Fethi (türk) 3,50, S — Kalay (yugoslav) 3.50, — Ayhart (re men) 3,50. Sırıkla atlama birincisi yunanlı Çolenços müsabaka harici yaptığı atla. ma tecrübelerinde 3,85 atlamıştır. .. —<— POLİSTE: Kamyon çarparak yaralandı Şoför elâzizli Süleyman oğlu Halil dün kullandığı 1034 numaralı kamyonla Ankaraya gelmekte iken Akköprü ya. kınında kızılcahamamlı Mustafaya çar. parak baş ve ellerinden yaralanmasına scbeb olduğu anlaşılmış ve suçlu şoför Süleyman yakalanmıştır. Bisiklet hırsızı BDün kız lisesi önüne bırakılan er. kek lisesine aid bisikleti işçilerden Ali oğlu İbrahimin çalarak götürdüğü ha- ber alınmış ve yapılan araştırmadan son- ra suçlu İbrahim yakalanarak — tüzeye verilmiştir. Bir evin bacası tutuştu Dün, Misakımilli mahallesinde otu. ran Osman Nurinin evindeki ocağında ateş yakılırken uzun zaman temizlen. memiş olan ocağın kurumları tutuşmuş ve yangının büyümesine meydan veril. meden derhal yetişen itfaiye tarafın- dan söndürülmüştür, Polis gerçin yap- maktadır. Yakalanan heybe hırsızı İtfaiye meydanında rençber - Remzi : nn dün bir araba Üzerinde barakıp gittiği bir tane hali heybesini Polatlılı Osman adında birisinin çaldığı anlaşıl - miş ve yapılan kısa bir araştırmadan sonra suçlu beybe ile birlikte yakalana - tak tüzeye götürülmüştür. Mısır güze i dünya güzellik kıraliçesi Brüksel, 30 (A.Â.) — Arsıu sal güzellik müsabakasında mısır- lr kız dünya güzeli seçilmiştir. dir. Barsaklarda — rastlanan solucan « lar, iç ifraz güddeleri savaşları - çar - pıntı yaptıkları gibi kalbin — ritmasını da bozabilirler. Görülüyor ki bütün bunları ayırd etmek hasta için çok güç- tür. Çarpıntısı olan bir kimse bunun se. bebini bilmesi gönlünün rahatlığı için tüzumludur. Kalbin hastalanmağa baş. ladığını bildiren çarpımtı ve diğer bel. dekleri bu suretle anlatmış oluyoruz. Bu beldekleri vaktında benimsiyen bir kimse kalbinde başlıyan bir hastalığı vaktinde hekimine baktırtarak sıhatini koruyabileceğine emin olmalıdır! Dr. Baha ERKAN lll Not: Üç ay evel Avrupa etüd gezisi. ne gitmeden okurlarımızdan aldığımız mektublardaki dileklerini bu yazımızla yerine getiriyoruz; gecikmemizi bağış. Tamalarını dileriz Dr. B. E. Evcil hayvanlar serg'si Ankara ilbaylığı, il çiftçileri ara- sında iyi hayvan yetiştirme merakını artırmak üzere hazırladığı evcil hay- vanlar sergisini bu yıl da açmıştır. Bu. nun için Ankara hipodromunda hayvan locaları hazırlanmıştı. Sergiye 42 kıs- rak, 99 tay, B7 teke, 96 keçi ve 125 çepiç gelmiştir. Pazar günü 15.30 da i törenle açılmıştır. Tarım bakan. gönetgeri B. Atıf, ilbay yardımcıs Mükâfat kazanan Bir at B. Salahaddin Üner ve daha birçok zat larla halk ve köylülerimiz bu açılma töreninde bulunmuşlardır. Jüri dört şubede aşağıda adları ya- zılı kimselerin hayvanlarını birinci, i. kinci, üçüncü olarak seçmişlerdir; KISRAK ŞUBESİ: ( Binek ve koşum için yetiştirilen at lar içindir.) Birinci, Haymananın Halaçlı köyün. den Mehmedin, birinci Haymananın Halaçlı köyünden Hüseyinin, ikinci, Haymananın Yağlıpınar köyünden İb- rahimin, ikinci, Gölbaşı İncek küyün- den Osmanın, ikinci, Gölbaşı İncek kö. yünden Osmanın ikinci, ikinci, Koçhi. sar Ayşebey köyünden Bekirin, üçün. cü, Gölbaşı Çakal köyünden Ali Osma nın, üçüncü, Ayaş ilçesinden Hasanın üçüncü, Koçhisarın Ayşebey köyünden Bekirin, üçüacü, Polatlı ilçesinden Sır- rının kısrakları. Birincilere 60, ikincilere 40, üçün. cülere 30 lira öden verilmiştir. TAY ŞUBESİ; Birinci, Haymananın Ahiboz köyün. den Yakutun, birinci, Haymananın Yağ. lıpınar köyünden İsmailin, ikinci, Hay- mananın Ahiboz köyünden Yakubun, i- kinci Polatlı ilçesinden Sırrının, ikin. ci Haymananın Yağlıpınar köyünden Yakubun, ikinci, Haymananın Hallaçlı köyünden Mehmedin, üçüncü, — Çubu. ğun Abadan kövünden Hasanım, üçün- cü, Polatlının Alegöz köyünden Ali- nin, üçüncü, Gölbaşı İncek köyünü Muradın, üçüncü, Haymananın Hu li köyünden Mehmedin, üçüncü H: manarın Hallaçlı köyünden Ta üçüncü, muhafız alay batarya komu! Saidin tayları Birincilere 60, ikincilere 40, üçün- cülere 30 lira verilrbiştir. TEKE ŞUBESİ Birinci, tiftik sosyetesinin — tekesi, birinci, Polatlının Alecgözs Alinin, ikinci, Haymananın Hacımurat köyünden Davudun, ikinci, Ankaranın Susuz köyünden Seyid Alinin, ikinci, Haymananın Yağlıpınar köyünden tahimin, ikinci, Haymananın Hallaçlı köyünden Hüseyinin, ikinci, Polatlının Selmanlı köyünden Safletin tekeleri Birincilere 20, ikincilere 10 lira ve. rilmiştir. KEÇİ ŞUBESİ Birinci, Haymananın Hacımurad köyünden Davudun, birinci, Haymanas am Hallaçi: köyünden — Mehmedin. i- köyünden Sergi birincilerinden bir keçi kinci, Ankaranın Örencik köyünden Rifatın, ikinci, Polatlının Alegöz kö- yünden Alinin, ikinci, Ankaranın Ka. rataş köyünden Osmanın, ikinci, Anka. ranın Macun köyüden Mehmedin ke. çileri Birincilere 20, ikincilere 15 lira ve- rilmiştir. ÇEPİÇ ŞUBESİ Birinci, tiftik sosyetesinin çepici, i- kinci, tiftik sösyetesinin ikinci çepici, ikinci, Çıbığın Kızık köyünden Hasa. nın, ikinci, Çıbığın Kızık köyünden Ha, Hilin, ikinci, Ankaranın — Yavrucuk kö. yünden Ahmedin, ikinci, Çıbık ilçesin- den Niyazinin ikinci, Bâlânın Kömür- <ü köyünden Hüseyinin, ikinci, Anka. ranın Yuva köyünden Ahmedin, ikinci, Haymananın Hacımurad köyünden Azi. zin çepiçleri. B cilere 1S, ikincilere 10 lira ve. rilmiştir. Tüze Bakanlığında yeni atanmalar Açık bulunan Malatya türe — ihtisas hakyeri genel sâvamanlığına, baş sava - manlık yardımcılarından Bay — Ahmet Lütfi, onun yerine yargutay raportörle- rinden Bay Halid, Bebisni bükümenli - ğine Kâhta hükümeni Bay Mustala Re- şid, Balıkesir azalığına, Kilis hukuk hü- kümeni B. Ali Riza, Uşak azalığına Ma- nisa ceza hükümeni Bay Fehmi, İstanbul asliye azalığına cski Gelibolu genel sa - manı Bay Muzafler, Samsun ceza hü- kümenliğine Kırşehir ceza hükümer Ray Hamdi, Amasya azalığıma İmroz genel savamanı Bay Cemal, ordu azalı - ğına Kayseri ceza hükümeni Bay Zeki, Yabanabat genel savamanlığına eski K ze ceza hükümeni Bay Cevdet, Sultani- ye hükümenliğine Antalya ceza hükü - meni Bay Ahmet Rifat, Vezirköprü aza lığına Islahiye genel savamanı Bay Ha di Ömer, Tocrol sulh hükümenli” Sorgun genel savamanı Ahmet — Puad, Nallihan hükümenliğine Arapsun gene! savamanı Bay Ahmet Cemal, Manisa ce- za hükümenliğine Bursa ceza hükümeni Bay Yahya Naci, Çiçekdağı hükümenli- ğine Manisa genel savamanı Bay Tahir, Manisa genel savaman yardımcılığına Ci. çekdağ bükümeni Bay İbrahim Avni, Antalya ceza hükümenliğine Gebze ge- nel savamanı Bay Kadri, Menemen <e - za hükümenliğine Nevşehir genel sava- manı yardımcısı Bay Ahmet Kemal, A- dapazarı sulh hükümenliğine Eriş ge - nel savamanı Ahmet Süreyya, Sandıklı eera hükümenliğine genel savamanlık yardımcılarından Bay Nafj Bolvadin ge- nel savamanlığına Nezip genel savama- nı Bay Necati, Kandira ceza hüküme-*5. gine İskilip genel savaman: Nay Hamli, Dinar ceza hükümenliğine Kandıra ce - za hükümeni Bay Sabri Dündar, Geb>e gencl savamanlığına Gerze genel savı- manı Bay Celalettin, Manisa ceza hü - kümenliğine Uzunköprü genel sava'ma ni Bay Celil, onun yerine Bazeaada v nel savamanı Bay M>hmnet Zeki, Gerre genel savamanlığına Manisa ce- — hül, meni yardımcısı Bay Hikmet, Sivas ge- nel savamanlığına Türe diplomahlarımn- dan Bay Mustafa , Burdur - genel sa vamanlığıma türe diplomalılarından Bav Celal, Balıkesir renel savamanlığına hi- kümen namzedi Bay Necmettin, Kütah- ya genel savamanlığına hükümen namn. zedi Bay Mehmet, Sürt genel savaman bığına türe #elomalılarından Bay Kermal Saray sorgu hükümenliğine Manavgsd sorgu hükilneni Bay İhsan, Söke sorgu hükümenliği yardımcılığına Diyarhekir sorgü hükümen yardımcısı Bay Osman Urla sorgu hükümenliği yardımcılı Karaburun Sorgu hükümeni yardımcısı Bay Mehmet Raşiâ, Kalecik sorgu hü - kümenliği yardımcılığına Dörtyol sor. gu bükümeni yardımcısı Bay Kâzımı, Mut sorgu hükümen yardımcılığına Ma- nisa sorgu hükümen yardımcısı Bay Mehmet Sabri, Eşme sorgu hükümenli- Bi yardımcılığına Bahçe sorgu hükü » meni yardımcısı Bay Sami'nin atanma« ları onaylanmıştır.