6 Ekim 1935 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 2

6 Ekim 1935 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 2

SAYIFA 2 Avrupu ve bi Türkiyede ilerleyen spor Christion seience Montitot dergisi yüzıyor: Harbtanberi bütün ulusların sosyal Yaşayışında büyük bir rol oyaryan spor, 'Türkiyede hayrete değer sonuçlar ver- miştir. Bundan yartım asırdan önce bu mem. lekette futbol oynıyanlar, korkak kızıl Sultan Hamid tarafından hapisc atılır. dı. Bugün bu spora gönül vererek oy. Oryanlar ve bütün yıl onları seyreden- ler sayılmıyacak kaddâr çoktur. Yazın dehşetli sıcakları bile ne oyuncuları, me de seyircileri spor alanlarına git. mekten alıkoymamaktadır. Bu sporda türk ulusunun ne derece ileri gittiğini anlıyabilmek için mesela Fenerbahçe kulübünün birçok memleketlerden da. ha kuvvetli on birlik takımlar çıkar - dığını düşünmek yeter, Aşağı — yukarı her gün kendi kulübi öğünmektedir. Fakat bu sporun Türkiyeye girip ilerlemesine ön ayak olanlar pek umud kırıcı denemeler görmüşlerdir. Bunlar, Türkiyede oturan ingilizlerin çalışma- larından örnek ve hız alan takım yerli genelerdir. Bunlar, kendi arala. rında futbol oyunları oynamayı karar. laştrarrak kaptanlarının evinde toplar. € ingiliz assosiyeyşin tüzüğünü ingilizceden türkçeye — çevirmişlerdi. Bunun için epice uğraşılmış, — ondan sonra bir top ve oyun için gerekli öte- ki gereçler satın alınmıştı. İlk sınamalarda oyun kuralları ü. zerinde bazı anlaşmazlıklar, bazı aytış. malar oluyor, bunun İçin de üyelerin evlerinde toplantılar yapılıp görüşülü. yordu. Bundan sonra sıra hafiyelerin çalış- maya geçmesine gelmişti. Bunlar, fu bolcuları gizli bir tüzük ile çalışan gi H bir cemiyet olarak sultana jurnal et. mişler, bunların tuhaf üniformalar gi- yerek geceleri dışardan gelen bir takım rapor ve diyagramları incelemekle uğ. raştıklarını haber vermişlerdi. Hafiye, bu anarşistlerin bir topla denemeler de yaptıklarını gördüğünü — bildiriyordu. Bu, size çocukça bir şey gibi görünür. Fakat Kızıl Sultan, bundan adamakıl. li kuşkulanmıştı. Çünkü türkçede “top. kelimesi hem oynanan yuvarlak nesnc, hem de bir yeri bombardıman için kul. Janılan büyük silah anlamına gelir. Onun için hükümet hemen harekete geçmiş ve zavallı ilk türk sporcuları sorgusuz hapse atılmışlardı. Bunlardan bir tanesi üç yıl hapis hükmü giymiş, ötekiler de dostlarının etkisi kuzeyin- de yakalarını kurtarabilmişlerdi. Bu suretle Türkiyede ilk. spor ta. kımı kurulması girişimi yarıda bırakıl. mıştı. Türkiyede bafiyelerin gayretleri bir kriketçiye de zarar vermiştir. 1901 yı. lımda avrupalı bir kriket takımına kar- #t oynayan bu kurban, genc bir deniz subayı idi. önünüz, bu genc tam oyun oynarken za; d ler ve teslimini istemişlerdi. Fakat bu adam, yiğit bir âğamdı; onun için oyu. nunu bitirmeden zaptiyelere teslim ol. madı, Oyun bitinciye kadar zaptiyeler tuhaf bir merak içinde bekleşmişler, ondan sonra gene subayı alıp — götür- müşlerdir. Bu gencin akıbeti ne oldu. ğu hakkında tarih susmaktadır. İngiliz kriketçileri Türkiyede bun. dan altmış yıl kadar önce ilk spor to. humlarını ekmişlerdir. O zaman meş- hür bir banker âylesinden olan — Han. sonslar Kandilli kulübünü kurmuşlar ve Boğaziçinde bir âlanda bu oyunu oy. namışlardı. 1880 yılımda kurulan Kandilli kulü. bünün çalışmaya başlamasından pek ar zaman sonra ingilizler Rugby futbolu- nu da ortaya atmışlardır. ve İzmirde bulunan yabancılar oynıyordu. Yerlile. rin bu oyuna ne kadar az ilgi göster. dikleri bu iki şehir kulübleri arasında Bu oyunu İstanbulda yaprlan bir maç esnasında görülmüştür aşkulu hükümet bu maçm polisin gözü önünde yapılmasında ayak dire - di. Maç da bulunuyor, ba ı a bir bareket çıkarma: mekte andarmalar, ala! korumak ve seyirciler a mak için tetik üzerinde duruyorlardı. Her şey yolunda gitti; nihayet o. yuncular biribirlerine fena halde gi riştikleri bir strada jandarmaların ba. şında bulunan subay- dayanamadı; as- kerlere süngü taktırarak — oyuncuları zorla biribirinden ayırttı. Kendisine uzün uzadıya bu oyun izah edildikten sonradır ki subay, askerlerini geri ça. ğırmış ve çılgın ingilizleri oyun devam etmekte serbest bırakmıştı, Tabiiğ, bu, çok uzun bir zaman ön. ce olmuştu. O günden bugüne kadar 'Türkiyede spor hayatr ilerlemiş ve ar. sıulusal değet vesilesi aracı olmuştur. ve bir. eğitim Balkan yarım adası, bugün hükümet- leri arasındaki ayrılık ve düşünce de. ğişikliklerine tağımen bugün bir spor alanı haline gelmiştir. Hele balkan olimpiyatları dolayısiy. le Türkiye, Romanya, ve Bulgaristan gencleri bi. ribiriyle spor alanlarında dostça yarış- maktadırlar. Halbuki bunlar, harb öncesinde bü. tün enerjilerini politika alanında — da. laşmak ve çekişmekle — tüketiyorlardı. Hokey ve tenis de Tü: sevilmektedir ve bu, Türkiyede kadın hayatının ne kadar değişmiş olduğunu gösterir. Eskiden olduğu gibi kalın — kafesli pencerelerin ardında bütün dünyadan uzak yaşamak yerine bugünkü türk kı- zı, €n son spor modalarına göre giyi- merek çıkıyor ve büyük heyecanla bu Yunanistan, Yugoslavya, kiyede çok oyunları oynıyor. Sultan Hamidle onun kuşkulu akıl hocaları bunları görselerdi, kim bilir ne diyeceklerdi! İstanbulu ikinci defa aldığımız gün (Başı 1. ci sayıfada) na ayak bastığı saatta 21 parça top a- tılacaktır. Bu anda bulunan bü. yük küçük bütün vapurlar düdükleriy le kurtuluş dakikasımı kutlıyacaklardlır. Süel kıtalar, talebeler, ve bütün halk bir dakika olduğu yerde durarak İstanbalu bugüne kavuşturan şehidlerimizi ana - caklardır. Kimanda Taksim'de cumuriyet anıtıma bir çe - Jenk konacak ve harbiye mızıkası erkin lik marşını çalacaktır. Sücl kıtalar İstan- bul komutanının önünden bir geçid yapacaklardır. Öğleden sonra komuta na bir kurul giderek istanbulluların or duya saygı ve şükranı sunulacaktır. Gece ordu şerefine Perapalasta bir şölen verilecek ve İstanbul Halkevinde ulusal piyesler temsil edilecektir. 20 İLKTEŞRİN PAZAR Genel nüfus sayımı Sayım günü, sayım işinin bittiği ilân edilinceye kadar çocuklarınızı sokağa bırakmayınız. Küçük çocukların sokağa çıkmalarından ana ve baba- ları mes'ul tatulacaktır. Başvekâlet İstatistik Umum Müdürlüğü 6 İLKTEŞRİN 1935 PAZAR DİIS HABERLER İtalyan - Fabeş harbında son durum (Başı 1. ci sayıfada) italyan asketleri tarafından alımnmamış tır Cumartesi günü yapılan sücl ha - reketler yalnız Adua üzerine tazyiki artırmak hedefini takip etmiştir. Ha - beşistan müdafaası için çok önemli o- lan bu yerin önümüzdeki günler için - de belki de yarımki yanların eline düşeceği iddiz edilmek - tedir Adisababa, 5 (A.A.) — Havas ayta. rı bildiriyor: Ras bütün kuvvetlerinin, Aksum - Adua yönetin de sürüp giden zorlu savaşa henüz ka- tılmadıkları haber veriliyor. Habeşler, pazar günü ital - Seyyumun bususiyle yaya Hâreketlerine m ve. riyorlar. Habeş askerlerinin manevi du rumları çok iyidir. Resmi çevenler a. kımsarlık gösteriyorlar. Bunlar, italyanların, propaganda kâ gıtları dağıtmak süretiyle ülkenin içe. risinde ayrılıklar uyandırmağa — çalış malarının biç bir etkisi olamıyacağına kanmışlardır. Habeş bükümeti bu harbın bütün so. ravını İtalyaya yüklemektedir. Hükü- met, bir yandan, İtalyanın saldırgan du. rumunu Cenevrede protesto etmeğe, ö bür yandan da italyan kıtalarının saldı. rışlarına karşı koymağa karar vermiş- tir. Burada italyan kuvvetleri habeş top. raklârından çekilmedikçe, İtalya ile her hangi bir pazarlığa girişilmesinin im. kânsız olduğu kanaati vardır. Adisababadaki İtalya elçiliği çeven- n kuvvetlerinin İlerlemesiy. le ortaya çıkan hâlâ Habeşistanda bulunan tebaalariyle he leri, italy durum Üüzerine, nüz buraya erişememiş olan konsolos. larının ne halde bulunduklarını merak etmektedirler. İtalyan elçiliği geçenlerde Adua'ya dönmek üzere buradan yola çıkmış bu- Tunan Adus kontolosu F an h bir haber alamamıştır. Habeş ti, B. Frana'nın italyan kuvvetli ber ileterek Adua'yı bombardıman et- mekten vaz geçmelerini dilemiş oldu. ğgunu haber vermektedir. Henüz habeş devlet merkezinde bu lunan italyanlara karşı gerek hükümet ve gerek ahali dürüst — davranıyorlar, Adua'nın bombardımanı üzerine yaban- cılar tasaya düşmüşlerdir. Bunlar, şim. di de Adisababanın bomb: nan edil mesinden korkuyorlar. şimdiden şehirden uzaklaşıp — köylere yerleşmişler, bir takımı ise akımsarlık- larını muhafaza etmektedirler. Gazetecilerin savaş alanına gitme. leri yasak edilmiştir. İki taraf da çok kayıp veriyorlar Londra, $ (A.A.) — Bu sabahki in giliz gazeteleri, Adaa'nın yakında düşe. ceği fikrindedirler. Söylendiğine göre yüzbin kişilik al tı italyan tümeni 65 kilometrelik bir cep. he üzerinde ilerlemektedir. İtalyanla rın şimdiye kadar zaptettikleri habeş toprağı üç bin kilometre murabbar tah. min olunmaktadır. İtalyan saldınmı, uçaklar ve hızlı tanklar ve dağ - topla riyle kuvvetlendirilmiş bir haldedir. İtalyanlar, Adua bölgesinin — en önem. H stratejik noktalarından biri ölan Ra mat sırtlarını ele geçirmişlerdir. Çok aşağıdan uçan uçaklar ile tankların yar. damları sonucunda italyan hücumları, habeşleri şimdiye kadar — tutundukları mevzilerden kaçmak zorunde bırakmış tır. Deyli Telgraf gazetesine göre, İtal. yan saldırımı üç koldan yapılmaktadır. General Santini kumandasındaki sol! yan kıtaları Adigrat'ı almıştır. General Biroli kumandasındaki merkez - kıtaları Adigrat'ın batı kuzayında Debradamo mevkiinde bulunmaktadır. General Ma ravigna kumandasındaki sağ yan ise Adua'ya doğru ilerlemektedir. Adisababa'dan alman bir habere gö. te, habeşler güney cephesinde 180 kayp takımı daha vermişlerdir. Diğer bir yayıntıya — göre kayıplar, beşbin yaralı ve ölüdür. Fakat bunların hiç biri kontrol edilmiş hâber ler değildir. Rama'da söylendiğine göre Tenma günkü hücum sonucunda 400 italyan za bit ve neferi ölmüştür. Asıl çarpışmalar nerede olacak? Londra, $ (A.A.) — Deyli Tei gazetesi aytarının Adisababa'dan — bil dirdiğine göre, habeş h , Haheş's: lenmiş bir plâna göre, ömet adamla. rından 'm, iyice ince Aksum - Adua hattını müdafaaya devam etmiyeceğini söylemiştir. Asıl ve kesiz çarpışma çok daha güneyde olacaktır. Güney cephesinde, Ogaden 1 bir ilerleyişi imkân - ün topraklar, yağmır aşağı islak hir ilinde italyanların ge sızdır. Çünkü bü lardan dolayı dedir baştan Zorlu çarpışmalar oluyor Adisababa, 5 (A.A) — Havas ayta- “-SON DAKiKA Sabahleyin saat üçte aldığımız haberler: Pari Savar gazetesinin -Adla - ababa'dan öğrendiğine göre ha - beş uçakları Adua'ya mühimmat taşımaktadır. İtalyan uçakları Garahi - telsiz telgraf istasyonunu bBombardıman ;lmı'ıler ve 200 kişi öldürmüşler 'ir. Adua'nın uçaklarla bombardı- manında 63 kişi ölmüştür. Şehri almak için yapılan italyan hücu - :unda habeşler 85 esir almışlar - rt. İmparator Gajjan muntakası kumandanı Rasımuya — verdiği emirde şimdi elli bin kişiyle Adığ- rat mıntakasında Rassayam'un 'm- dadına gitmekte olan Ras Katsa- mın yerini tutmak üzere ilerleme - sini bildirmiştir. On üçler İtalyayı tenkid ediyor ÖOn üçlerin konseye verdikleri raporda İtalya şiddetle tenkid edilmektedir. Rapor'da İtalya'nın harbtan önce konseye baş vurma- dığı ve anlaşmazlığın könsey ta - rafından incelenmesine karşı Fo z(*'ğ". Habeşistanın ise barış im- ârını temin etmeğe çalıştığı kay- dedilmektedir. Rapoî-îfıı( elieleğ sosyetesi üyelerinin toprak bü - tünlüklerine ve erkinliklerine hür- met edilmenin arsıulusal bir inan- ca oldırğuna işaret edilmektedir. Asamble çarşamba günü toplar- tıya çağırılmıştır. Zecri tedbirler komitesinin bu tedbirlere girm isteyen devletler arasında teşki edileceği sanılmaktadır. Ne süel tedbirler ev ne de abloka mevzau bahistir. Yalnız ekoonmik - ve fi - nansal tedbirler ileri sürülmekte - dir. Görüşmeler uzun - sürecektir. Altılar komitesi; . İngiltere, Şili, Panimarka, Fransa, Portekiz ve Sovyetler Birliğinden katınçtır. Adua önünde italyanlar İtalyan kıtalarının Adua etra fındaki harekâtı bir metot içinde devam ediyor. Özel müfrezeler iaşeyi temin için bir taraftan yol yapmakla uğraşmaktadırlar. İtalyanlar ingiliz gemi - lerini araştırıyorlar Akdenizin doğu taraflarındaki birçok ing'liz gem'ler'n'n - İtalya harb gemileri tarafından hamale- lerini bildirmek zorunda bırakıl - maları ingiliz deniz mahfellerini pek zivade heyecanlandırmıştır. Bu hadiseler hakkında bazı vapur kumpanyaları kapte* lardan - ra - porlar almıslardır. Kaptanlardan bazıları italyan gemilerinin bu emirleri. e kesin swrette karşı koy muşlar ve bu muhalelet üzerine italyan gemileri ısrarda bulunma mışlardır. Kaptanlar kumpanya larından emir istemektedizler. rndan: Adua — Aksum yönetinde zor lu savaşlar oluyor. Habeş kuvvetleri bü tün gücleriyle dayanıyorlar. İtalyan lar, yaya, topçu, tank ve hava küvvet - leriyle hep birden saldırmışlardır Uçak filoları nöbetleşe uçuyor ve durmadan habeş küvvetlerini bombar - dıman ediyorlar. İtalyanlara göre savaş durumu. Roma, $ ÇAA kanlığı bugün öğle üzeri ikinci rapo - — Propaganüa ba - ığtar. Savaşın Se runu çı rında da başladı. bildiren şudur Dün dört ilkteşrinde kıtalar we tTüyüşlerine daha büyük — bir ş heyecanla devam etmişlerdir. Birimci l kolordu kerler kolordusu ileri kolla rat ve Entiscioya varmışlar bunları" beyaz bayraklarla ka İtalyanın kor Sağ anmasına girm; yü ikinci ulusal kolo ro Takle yakınında mev. düşman kıtalarının dayanmasını uçakla alımış olan rın yardımiyle kırmış ve geney yöne - tindi löyerek akşam üzeti düşmâ - nın sol mevzilerini geçmiştir. Doğu yaylasında Aussa bölgesinde uçaklar Sultan Terunin kuvvetli bir kı tasını dağıtmış ve Ras Beru'ün kıtala rı tarafından işgal edilmekte olan Am ba ve Ecurtanı da bambardıman et miştir General dö Bano kıtaların, uzun yü rüyüşlerin ve şiddetli sıcakların çıkar dığı bütün zorlukları şevkle yendiğini bildirmektedir. Bu sabah saat beşte ordu ileri yü « rüyüşüne tekrar başlamıştır. Somali sınırında da kıtalarımız bar tıda Doloyu ve sınır — bölgesini işgal eteniştir. Altı uçaklık bir hava filosu Lorrahaciyi bombardıman etmiştir. Adua düştü Adisababa, 5 (A.A.) — Resmen bilk dirildiğine göre Adua bu sabah düşmüş, tür. Ancak Adigrat'ın düştüğü haberi daha doğrularımamıştır. Buna — karşılık Aksum'un düşmesi bekleniyor. Yeni bir bombardıman Adisababa, 5 (A.A.) — Bugün saat sekizde italyan uçakları Dessie'yi bom. bardıman etmişlerdir. Adata italyan konsolosu tevkif edildi Paris, 5 (ALA.) — Adua'daki ital - yan könselosu henüz Adisababa'ya gel. memiştir, Alınan haberlere göre konso. 106 Adua'da tevkif edilmiş ve italyan w Çakları şehir Üzerinde ilk defa olarak gözüktükleri zaman italyan kuvvetleri kumandanma bir telgraf göndererek şahsrna karşı karşılık yapılmaması - için bombardımana son verilmesini rica et. miştir. Adisababa'nın ve Habeşistanın diğer şehirlerinin. bombardımanı — ihtimaline karşı yabancılar Adisababa'nın yakınla. rında tığmak arıyorlar. Adisababa'daki yabancı gazetecilere henâz cepheye git. mek izni verilmemiştir. Cibuti demiryolunda son tren Adisaba $ (A.A.) — Son tren sa h günü italyanların sonuncu kafilesini alarak buradan Cibutiye hareket ede- cek ve demiryolları taşıtı ondan — sonra durdurulacaktır. Fransa'dan birkaç gün önce hareket etmiş olan 800 senegalli asker yarın Ci. buti'ye gelecek ve hemen demiryolunun korunması için ileriye hareket edecek, tir. Bu koruma bususunda fransız — ve habeş makamları arasında bir anlaşma yapılmıştır. Londra, $ (ALA.) — nın Napoliden bildirdiğ Röyter ajansı. e göre, “Strâ- thmore, anconie,, ve “Atlantes,, adin daki Üç ingiliz gezmen gemisi son daki- irmişler ve italyan limanlarma uğramadan başka |i gitmişlerdir. Dünya etrafımdan bir gezi yapınakta olan amerikan “President Hayes,, geml. kada yollarını de, nlara si de Vasingtondan aldığı bir & rine şimdilik Napoli'ye değil Marşilyam ya gide'cektir.