6 Ekim 1935 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 5

6 Ekim 1935 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 5

6 ıı.ıcmımı 1938 PAZAR ULUS ZECRi TEDBiRLER ALINACAK MI? 1 -Uluslar sosyetesi İtalyadan derhal harba son vermesini istiyecektir. 2 -Habeşistan konseye bir nota göndererek zecri tedbirlerin tatbikini istedi. 3 .Uluslar sosyetesi dışında bir konuşma istiyen İtalyaya İngiltere cevap vermiyecek (Başı 1. ci sayıfada) Biz sosyaliştler, daima barışçı tedbir- lerden bahsetmiyor mmı idik? Biz, her vakit, saldırgana karyı finansal ve eko. momik tedbirlerde uzlaşılmasını dile miştik. Ttalya'nın, harba son verecek bir hal şekline katılması umudunu kaybetme - miş olan B. Laval, bu maksatla, pazarte- si günü, B. Aloisi ile önemli bir görüş mede bulunmak niyetindedir.,. Pöti Pariziyen gazetesinin tahminine göre, italyan hükümetinin ingiliz dış ba. kanlığına yaptığı bildiriğ, geç gelmiş ol masından ötürü, ihtimal ki, fransız ba kanlar kurulunda tetkik edilmemiştir. Önemi hakkmda söz söylemeğe ihti- yaç olmuyan bu bildiriğ bugünlerde ya pılan görüşmelerle Cenevre'deki çalış - maları çok kolaylaştıracak - gibidir. B. . Laval bakanlar kurulunda verdiği izah. darı bitirdiği zaman bütün bakanları her zamandan daha birleşmiş bir şekilde, et rafında toplu görmüştür. Jurnal gazetesi şunları yazıyor: “ Kabine içinde hiç bir çekişme ol- mamıştır. Pakat görülen manzara, he - yet üyelerinin başkanları çevresinde, an Tayışlı ve biribirine güvenen Insanların gösterdikleri disiplin manzarasıdır. Bu hal, durumun ağırtığı içinde bütün Ülke için gerçek bir prensip olabilecek "ir örnek teşkil edebilir. Ülke adına söz söyliyenin, sesini karıştırabilecek hiç bir scs duyulmaması lâzrmdır.., Eko dö Pari gazetesi diyor ki: *“ Bakanlar kurulunda herkes, ayor fikir etrafında uyuşmuştur. Ve bu top lantıda hiç bir hadise olmamıştır. B. Laval bu suretle büyük bir başarı elde etmiştir. Şimdi barışı kotaracak hakem rolünü oynamak üzere, uzlaşma için çı- lışabilecektir. * Büyük bükümetler, Laval'in Cencv re'de yapacağı - telkinlere katılmaları için, delegelerine direktif vermişlerdir. Bugün, B. Laval'ın elinde, Londra ile Roma'yı uyuşturacak ve habeş işini italyan asığlarına en uygun bir şekilde kotarmağa yardım edecek, kuüvvetli im- kânlar vardır.,, B. Musolininin yeni önergeleri karsısın - da ineiliz basımı Londra, $ (A-A.) — Taymis gazeti. si, ingiliz dış bakanı ile italyan büyük elçisi B. Orandi arasında dün yapılan konuşma hatkında uzun — bi iler ver, mektedir. Garetenin yazdığına göre, B. Mu: solini, Paris ve Londradaki büyük el- çileri vasıtasiyle yeni konuşma teklif. kerinde bulunmuştur. B. Grandi Sir Sa. muel! Hor'a B. Musolininin çok içtem bir mektubunu wermiştir. Bu mektub, İtalyanın Paris Büyük Elçisi tarafın: dan B. Lavaf'a verilenin aynıdır. B. Mu- solini anlaşmazlığı genişletebilecek her türlü girişimlerden çekineceğini bildir. mekte ve her iki büyük-devletle elbirli. #i arzusu göstermektedir. İtalyan bü ikümet başkanı, son hadiselerin, italyan durumunda hiç bir değişiklik yapmadı- ğını ve eğer her şey kendi arzusuna bağ. kalarak bir sömürge harbının genel bir savaşı doğurmryacağını söylemektedir. İtalyan önergele - H e . . rinin mahiyeti Londra, 5 (A.A.) — Havax ayta. rından: B. Musolininin son bildiriğin- de yaptığı teklifler eskiden de yapr- lıp reddedilmiş tekliflerin — tekrarlan. masımdan başka bir şey — olmadığından, İngilterce hükümetince bunların kabul edilmesi çok şüpheli görülüyor. İtalyanın Akdenizde almış olduğu ihtiyat tedbirleri Mısır sınırları yakın. Tarında 8.000 kişilik bir kuyvetin yağıl: ze, Akdeniz donanmasını Süveyş kana. hnın önünde toplamış, anayurd filosu. nu Cebelüttarıka indirmiş, Çin ve An- til sularındaki gemilerini de Kızıl de- »ize göndermiştir. Ttalyanlar Habeşistanda harba de. vam ettikçe ve oralarda önemli kuvvet. ler bulundurdukça İngiltere almış ol- duğu tedbirlerden vaz geçmek niyetin. de değildir. İngiltere hükümeti uluslar sosye. , tesinin dışında, ingiliz - italyan . fran. sız görüşmelerinde — bulunulması hak. kında yapılan başka bir teklifi gene e| reddetmiştir. B. Musolini şimdiye ka- dar yapmış olduğu tekliflerden daha geniş tekliflerde bulunmalıdır. ki, an. cak © vakit bir uzlaşma imkânlı olabil- sin. Yakında diplamasi yolu ile açıla. cak, İtalyanın yeni durumunun bir ko- tarış Ümidi verecek balde olup olmadı. gını belli edecektir. Saldırım haftalardanberi hazırlanmış Londra, 5 (A.A.) — Taymis gazete- Si Habeşistana italyan saldırımının bir gok haftalardanberi hazırlanmış bir plân gereğince yapıldığını ve bu plânın a. na hatlarının daha önceden bir çok Av- rupa gizli servisleri tarafından bilin- mekte bulunduğunu yazmaktadır. Bu hal, italyanların saldırıma sırf babeş seferberliği üzerine geçtikleri hakkındaki italyan notasına uymamak- tadır. Ttatyanların kuvvetlerinin ilerleyişi göyle olacaktı: Tik teşrinin bir ve iki. sinde &mır geçilecek, üçünde keşif ba- reketleri yapılacak ve dördünde yeni mevziler işgal olunacaktı. İtalyan stratejik plânı gereğince. kuzay ve güney taraflarından Adisaba baya doğru ilerlenecek ve üçüncü bir hareket de ortadan bu saldırımları ör. tecekti. < Londra, $ (A.A.) — Deyli Telgrafın haber verdiğinegöre, ingiliz hükümeti, Süveyş kanalını kapatmaksızın, geçit masrafını pek pahalrya mal ctmek su. retiyle ve dolayısiyle — zecri tedbirler almayı düşünmektedir. Sücl mahiyette- ki her bir geminin geçit harcını bir şi Hnden üç giline çıkaracaktır. askeri çıkarılryor İskenderiye, 5 (A.A.) — Burada li. manda bulunan ingiliz gemilerinin hep birlikte asker çıkarma yapmaları pazar. tesi günü için kararlaştırılmıştır. Amerika durumu dik - katle takin ediyor Vaşington, 5 (A.A.) — B. Hul, Ha- beşistandaki durumun her evresini dik katle takib ettiğini ve Amerikanın ta. rafaızlığını devam ettirmek — için het gerekli harekete girişmeğe —hazır bu. hınduğunu gazetecilere söylemiştir. Nevyork, 5 (A-A.) — İşçi önderi B. Vilyam Grin. Amerikanın, tarafsızlık- tan çıkmadan, habeş anlaşmarzlığında 1 racı rolünü yapması lâzım geldiğini i. leri sürmektedir. Cenevrede zıt fikirler Cenevre, $ (ALA) — Konseyin 18 ler komitesi dünkü toplantısında — sabahın birine kadar çalışmış ve bu sabah saat 10,30 da BB. Laval ve Eden de — hazır olduğu halde tekrar toplanmıştır. 13 ler komitesi dün geceki toplantı- sında italyan - habeş anlaşmazlığının bugünkü durumu hakkındaki raporun yazılmasiyle uğraşmıştır. Öğrenildiğine göre rapor, durumu *| Mtalyan görüşüne büsbütün aykırı bir şekilde anlatmaktadır. Raporda Habeşistanın bütün taah - hüdlerini sadıklıkla yerine — getirmeye çalışmış olduğu ve esircilik ve idarc hususlarında da uhuslar sosyetesine gir diğindenberi büyük düzeltmeler yap - mış olduğu bildirilmektedir. Bugünkü toplantıda ise 13 ler ko - mitcsi yukarıki müşahedelerden çıka- rılması gereken sonuçlarla uğraşacak- tar. Fransanındır. İngiltere ve arkadaşları şu kanaat- tadır; Anlaşmazlığın barış yoliyle halli için yapılmış olan ilk tekliflerin yeni durum dolayısiyle artık anlamı kalına saldırgan ile galdırıma uğrayan memleketi he - mıştır. Konseyin ilk ödevi men meydana çıkarmaktır. Fransa ise bunun tersine olarak for enüllerin bu kadar şiddetle izah ve tat- biki cihetine gidilmemesini, zecri ted. birlerin komulması tarihinin — tesbiti için görüşmelere girişmek — suretiyle vakit kazanılmasını istemektedir. Cenevre, 5 ÇA.A.) — On üçler ko. mitesi dün, aat 22 den, sabahın -birine kadar, raporumu yazmak üzere toplan . mıştır. On üçler görüşmelerine bugün de devam edeceklerdir. Dünkü toplantıda tavsiyelerden hiç bahsedilmemiştir. İtalyanın B. Lavalden bekledikleri Roma, $ (A.A,) — Burada, dünkü fransız bakanlar kurulunun toplantısına B. Laval'in vakıt kazanma sıyasasına devam etmek için üsnomal yetkiler al - mış olduğu anlamı verilmektedir . Fransa'nın Cenevredeki İtalya'ya kar. Je zecri tedbirler tatbikine karar veril şarılar serisi elde etmesine imkân bırak. mak için yedi sekiz hafta kadar vakit bırakılması görüşünü müdafas edecektir İtalyanların Habeşistan'da kazanacağı süel başarılar Londra ve Roma'da ho* esnacak aracılık çalışmaları için yeni esaslar teşkil edebilecektir. Rurada B Laval'ın zecri tedbirler mekanizmasına fren vuracağı ve eğer zecri - tedbirler- kabul edilirse, bunları, B. Musolini ta - rafından katlanılır bir hale koymaya ça Irşacağı sanılmaktadır. İngiltere ve süel tedbirler Londra, 8 (A-A.) — B. Musolininin fiktine göre barbım sebebi ortadan kal- dırılabilir ve vuruşmalar kısaltırabilir. Bir atlaşma yolu için elbirliği yapılır. sa ve İtalya asığları korunursa barış ka- zanılmış demektir. İtalya sosyetenin diğer üyelerinden alacağı durum dola. yısiyle zorlanmazsa sosyeteden — çekil. meden konuşmulara hazırdir. Afı i sücl tedhirler barış ka. pısını kapamamıştır. İngiliz basınından — bazıları İngil: tecenin tek başina sücl tedbirlere baş. lıyacağını şüpheli görmektedirler. On üçler iki tarafı harbı terketmeğe çağırıyorlar On üçlerin, tavtiyeleri, her iki tara- fı harbı terkederek ve beşler kornitesi. nin tavsiyelerini esas tutarak konuşma-' ya çağırmaktadır. Ttalyanın İngilterece — beklenen bu tavsiyeleri kabul edeceği yolunda bir a- dâmet yoktur. Framsız çevenleri konseyin, 1$ iaci maddede yazılı görüş tarzını muhafaza etmesi gerektiği ve ara bulma ihtimal. lerinin kaybolmadığı düşüncesinde ol- masını B. Lavalin bir başarısı saymak 'Tavsiyeler raporunun konseyce ka. bul oluaatağı umulmaktadır. 15 inci maddedeki usul bir sonuç yertmemiş olduğundan, konseyin 16 m- gL madldave »Ser aaldırsamı mı tayin © Bu hususta açık iki meyil vardır ki, birincisi İngiltere, Sovyet Rusya ve küçük anlaşmanındır ve ikincisi de deceği, yoksa — genel olarak sanıldı. ğina göre — saldırganın — rımni olarak tayinini kâfi mi göreceğl soruşturulu. yor, Bu hal tarzının, konseyin yaptığı uzlaştırma teşebbüsleri sonuç vermez- $se, hemen zecri tedbirlere geçilmesi gi- bi br faydası olacaktır. Royter ajansımın öğrendiğine göre 13 lerin görzden geçirdiği tavsiyeler ra. poru iki tarafın barba son vermeleri yolunda olan tek bir maddedir. Lehistan ve Türkiye delegeleri pro. jeyi kabulden önce hükümetlerine da- nışmak istemişlerdir Habşistan paktın tatbikini istedi Cenevre, 5 (A.A.) — Habeşistan u- Tuslar sosyetesine bir nota vererek on altıncı maddenin ikinci fıkrasının tat. bikini istemiştir. Konseyin genel toplantısı Saat 18 den az önce toplanan kon - seyin genel toplantısında, habeş ve ital. yan delegeleri de bulunuyorlardı. Baş . kan, 13 ler- Taporunun, pazartesinden Öönce teye konulamıyacağını bildirmiş . tir. İki taraf raporu okumağa vakit bu. lamadıklarını söylemişler ve B. Aloisi rapor hakkında ihtirazi kayıdları ileri sürmüş, pazartesi günü ayrıca düşünce. lerini anlatacağını söylemiştir. Böyle- ce, rapor hakkındaki konuşmalar bit- miştir. Bundan sonda İtalya ve Habeşistah hakkındaki son bildiriğlerin konuşulma sına geçilmiş ve önce italyan — delegesi Bör almıştır. B. Alcisi konseyin anlaşmazlığı gi - dermek için yaptığı çalışmaları tasdik etmekle beraber konsey İtalya'nım iste - ğinc uyarak Habeşistan ahvali hakkında esaslı bir tetkik yapmadığı için bu ba kımdan da ihtirazi kayıdları ileri sürece. ğini bildirmiştir. Durumu İtalya için da- Sovyetlerin durumu Moskova, $ (A.A.) — Pravda bir başyazısında barışın kollektif güvenle korunabileceği ve Sovyetlerin sıyasası- mın ancak bu olduğunu ve italyan faşiz. minin emperyalistliğine karşı konula- cağını yazmaktadır. Sovyetler Habeşis. tan üzerinde bir himaye kurulmasını asla boş görmez. Zira bunlar açıkça em peryalist mahiyettedir. Bununla bera. ber Sovyetler barış için herşeyi yapa- caklardır. B. Radek'in İzvestiyada İtal- yanm Habeşistana yaptığı taarruz kar- şısında sovyetlerin barb kuvvetiyle el. de edilecek herşeye karşı olduğunu yaz maktadır. Jurnal dö Mosku. bunun cn büyük hedefin ci birliğiyle barışı koru. mak olduğunu yazıyor. ima bir tehdid olan Habeşistana karş: İtalya'nın tedbir alması gerektir. V * - şistan İtalya'ya saldırmıştır. - Fakat dı- şardan yapılaan — kışkırtmalar — sonucu olarak İtalya saldırgan duruma sokul- muştur. İtalya kendi mesuliyetlerini müdrik olarak Habeşistanın şebeb ol. duğu ve soösyete paktının haklı gördü. gü tedbirleri almıştır. B. Aloisi son olarak, Cenevre konuş- malarınga Habeşistanı bu meydan oku- yucu durumuna teşvik ettiğini söyle. miş ve geçen yıl eylülünde bu memle. ketin sosyeteden çıkarılması için yapı- lan italyan teklifini hatırlatmıştır. İngiltere, italyan tekliflerine cevap vermiyecek Sir Samuel Hor - Grandi konuşması sırasında ingiliz. bakanı Akdenizdeki hazırlık tedbirlerinin aynı zamanda ve muvazi olarak geri alınması yolundaki italyan teklifini kabul edemiyeceğini söylemiştir. İngiltere, anlaşmazlığın u. luslar sosyetesinin elinde olduğu ve Uç taraflı konuşmalar yapılması gerekme. diği düşüncesindedir. İngiltere, — ital yan tekliflerine cevan vermiyecektir. SAYIF' 5. —i Yurd haberleri: Çorum ve Uşal(" : Halkevlerinde çalışmalar Son aylarda Halkevj son hazınt al- mış bulünuyor. Temsil şubesi her ayda en az üki temsil vererek halkın bu ö- nemli ihtiyacına cevab veriyor. Ar Şik besi hem evin bandosunu yönetliyor het de manevi bir ödev olarak müzik dershanesinde bütün Çorum gençliği- nin müzik eğitimini yükseltiyor. Dil, Tarih edebiyat şubesinin tarih incelemeleri ve ilbaylık sınırları için- deki geziler normal bir şekilde devam ediyor. İki gün önce orta okul müzik öğretmeni B. Hüseyin Ozan Halkevin. de çok beğenilen bir müzik konseri ver- di. Dün genclerden ve okullu talebeler. den Alaattin halk edebiyatı hakkında bir söylev vermiştir. Bu akşam — dil bayramı için Halkevi, ev salonlarında bir toplantı yapmış, bu toplantıya il. bayımız Hakkı Berksunla sücl ve sivil işyarlar, subaylar, parti, halkevi ve n- lusal kurum üyeleri çağrılmıştır. - eş. lilerle gelen çağrılrlar - saat 18 de haş. layan Ankara Halkevinin söylevlerini radyo ile dinlediler. Bundan sonra şa. rTımız Halkevi dil, tarih, edebiyat şu- besi başkanı öğretmen Rifat Rami A. rıncı tarafından türk dilinin on bin yıllık tarihi hakıkında bir söylev veril- miştir. Aykaç, —dil devrimi üzerinde gurarak türk dilinin kaynağı, acun dil. gördüğü Âiş ve son dil devrimindeki sonuçlarını anlatarak halkın bu şen bayramımı kut. Tamıştır. ... Uşak Halkevi çalışmalarını her gün daha esaslı ve verimli bir alanda yü, rütmektedir. Evin kurulmuş yedi şuğ. besi kendine düşen işleri görmekte ve başarı elde etmektedir. Halkevi yönetim kurulu her hafta düzenle toplanmakta — ve ev çalışması için gereken kararları almakta ve her şuğbenin çalışmasiyle sıkı ve yakın bir şekilde ilgilenmektedir. Henüz açılmamış olan dil, tarih, e- debiyat müze ve sergi şuğbelerinin de açılmasiyle örgüt tamamlanacak ve bu iki şuğbenin yapacağı önemli işlere hız verilecek ev işleri daha çok gelişim gösterecektir. Köycüler şuğbesinin gezisi: Evimiz köycüler şuğbesi çok önem- li ve faydalı çalışmalarına hız vermek. tedir. 22.9-935 pazar günü başta komite başkanı Bay Hilmi olduğu halde komi- te üyeleri ve garımizin sayın doktorla. vt birlik olarak köylere uğramışlar ve hasta köylülerimizi muayene ederek gereken reçeteleri düzenlemişlerdir. Bu reçtelerdeki ilâçlar Halkevimizce sağ- lanacak ve köylülerimize parasız olarak verilecektir. Bozku$ köyüne uğrayan ev Bgrupu ora. da S0 fakir çocuğun sünnet düğünü tö- reninde bulunmuş doktorlarımızın ha. kımında sünnetleri yapılmıştır. Öksüz, Gedikler, Susur — köylerine de uğranarak oradaki hastaların birer, biret evlerine gidilmiş ve gereken mu> ayeneler yapılmış ve ilâçlar sağlanmış. tır. Köylü evin bu çök yakın ilgisin- den ötürü sevinç duygularımı bildir. Bu yolda geniş bir program hazır- Tanmrş ve saptanmağa başlanmıştır. E. vin soysal yardım şuğbesi de köyeüler şuğbesinin çalışmasına ortak olmakta ve işler birlik olarak — görülmektedir. Pek yakında Halkevinde bütün komite- lerin toplanmasiyle önemli bir görüşme yapılacak ve ev çalışmasının verimleri etrafında arkadaşların düşünceleri din. lenecektir. İAAARRRRANRRRRRRD Nn Kiralık büyük ev Yenişehirde İsmet İnönü ve Küzım Özalp caddelerinin birleştiği köşede Avusturya sefarethanesinin — oturduğu kalörifer, sıcak su ve garajlı büyük ev kiralıktır, Anafartalar caddesinde Zenit taat. leri Üstünde 70 No. da Böz Dr. Ceyad Arife müracaat 1—4320 ş | | )