6 Ekim 1935 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 3

6 Ekim 1935 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 3

Ş2İN 1935 PAZAR Yarı - sıyasal Mısırda Mısır'daki Vatd partisi, Zağ- lul paşanın sürgüne gönderilme- sinden ve hele parlamentonun ka- patılmasındanberi kenara atılmış gibi bir şeydi, Mısırın sıyasasını kırallık, liberal karargâh ve ingi- liz yüksek komiserliği yürütüyor du. Yıllardanberi, Vafdistler, hiç bir hareket yapmadılar, sıyasa a- Tanının dışına atıldılar denilemez- se de memleketin gidişi üzerinde etkili bir iş gördükleri de söyle- nemoz. Fakat habeş - italyan anlaş- mazlığı daha patlak vermezden önce, Mısırın iç sıyasasında, hele kıral Fuad'ın rahatsızlığı -sırala tında Valdist karârgâhtan otori- teyi elde tutanlara doğru bir ba- reket've faaliyet göze çarpmağa başladı. Ve daha o zaman Valdist- ler ile ingiliz yüksek komiserliği arasındaki Çin duvarının yavaş yavaş kalkmağa başladığı sezildi. Acaba bu, ingiliz haber alma servisinin habeş - italyan anlaş- mazlığının yaklaşmakta olduğu nu sezinmiş olmasından mı ileri gelmişti? Bu ihtimal, berhalde yahana atılamaz. Fakat habeş - italyan anlaş- mazlığı ortaya çıkıp en keskin devresine gireceği sıralarda Mışır iç sıyasasında iyiden iyiye bir de- ğişiklik olacağı görülmeğe başla- dı. Mısır basını bütün cephe bo- yunca ingiliz basını gibi konuşma- a başladı. Vafdistler yalnız, Mr- Sır sınırlarının mısırlılar tarafın- dan da gözden geçirilmesini iste diklerini ileri sürdüler. Bugünkü duruma göre, İngiliz yüksek komiserliği ile Vafdist karargâhının gittikçe daha iyi an- laştıkları görülüyor ve devlet ida- resine vafdistlerin de katılması bekleniyor. Görülüyor ki, İngiltere, Mısır- an çok yakınında bir tehlikenin baş kaldırması üzerine Mısır'daki en “entremiste,, elemanlarla dahi anlaşmasını bilmiştir. Ve bugün, Mısırla İngiltere arasında bir it- tifakın yapılacağı söylenmesine göre, Mısır, aşağı yukarı 90 sene- denberi istediği fakat bir türlü eline geçiremediği bir nevi cge- menliği şimdi 90 günde elde et- miştir. Bunun bir adım daha ilerisi, Misir'ın dominionlar — derecesine çıkmasıdır. Şu var ki, Mısir'ın bir * yandan iç sıyasasında ve bir yandan da Britanya imparatorluğu ile olan ilgisinde gördüğümüz bu hızlı değismeler acaba esaslı ve de- vamlı mıdır. yoksa elverisli bir havanın Misit'in nasyonalist yel- kenleri icine simdilik esmekte ol- masından mı ileri gelmektedir. bunu bize hâdiseler gösterecektir. Rl_ırhan BETLGER ——— Yunan hava filosu ko - mutanının bir telgrafı Gecenlerde yunan donanması ile birlikte İstanbulu ziyaret eden yunan hava filosü adına amiral Sakalaryu tarafından tü kurumu İrtanbul direktöl şu tesekkür mektubu gönderilmiş- tir: Sayın direktör; Türkiyeye gelen yunan uçman- larına karşı çok sıcak - bir kabul gösteren türk hava kurumu, yı- nan filosunun bu güzel şehirde bu- lunmasını, bizleri cok hislendiren ve hiç bir vakit silinmiyecek tatlı hatıralar bırakan kalbden ve can- dan bir suvare ile kırtladı. Bunun için samimi tesekkürlerimi ve em- rim altında bulunan bütün subay- ların, hususiyle dost Türkiyenin değerli uçmanlariyle bir kere da- ha temas eden bütün yunan hava subaylarının sonsuz saygılarını türk hava kurumuna bildirmenizi rica ederim. En derin saygılarımın kabulü: nü dilerim, sayın direktör. Amiral Satalarvu İÇ HABERLER Romanya ve Macaristanla İmzalanan tecim anlaşmalarının esasları Dün Romanya ile aramızda imzalanan tecim ve kliring anlaş- malarıma göre iki memleket ara- sındaki tecim mübadelelerin ö- denme tarzı kliring yolu ile ola- caktır. Romanyanın Türkiyeye, mu- kabeleten Türkiyenin Romanya- ya ihracatı için kontenjanlı liste- ler verişilmiştir. Romanya, Türkiye ihracatını yakından ilgileyen mallar için an- laşma ile elde edilen tenzilâtlı gümrük resmi tatbik edilecektir. Her iki tarafta kalmış eski a- lacaklar kompanse edilecektir. Anlaşmalar 15 gün sonra yü- rürlüğe girecektir. ... Peştede görüşülen türk - ma- car tecim ve kliring anlaşmaları parafe edilmiştir. İki memleket tecimel ilgileri- ni düzenliyen eski anlaşmalar, bugün ihtiyacımıza daha uygun bir hale konmak için tarafımızdan bozulmuştur. Yeni anlaşmalar bu ihtiyaçları yerine getirecek hükümleri taşı- maktadır. Yeni anlaşmalarım esasları ile eskilerinki arasında fark yoktur. Yalnız ihtiyacımıza daha uygun maddeler konmuş ve bazı madde- ler değiştirilmiştir. Macaristan en çok kuru yemiş kontenjanını arttırmıstır. Bu mik- dar 200 bin pengöden 800 bin pen- göye çıkarılmıştır. Macaristana Nonius cinsi için 600 beygirlik kontenjan verilmiş- tir. Tarım Bakamı İstanbula gitti Zonguldak, 5 (A.A.) — Tarım Bakanı B. Mühlis Erkmen bugün şehrimize geldi. Hükümetle par- tiyi ziyaretten sonra türk antrasit fabrikasını türkiş maden ocakları- nı gezdi. Bakanlık örgütlerini tef- tiş etti. Erzurum vapuruyla İstan- bula hareket etti. B. Ali Rıza Ankarada Uzun bir zamandanberi Paris- te bulunmakta olan Dayinler yar- direktörü B. Ali Rıza ötey gün şehrimize gelmiştir. Ekonomi Bakanlığında konferanslar Ekonomi bakanlığı, bakanlığın genel konferans salonunda ikinci teşrinde başlıyarak seri halinde #“politik komersiyal,, — könfe - ransları vermek için hazırlıklara başlamıştır. Bu nevi konferanslar bilindi$i üzere Londra, Brüksel, Paris Roma gibi büvük şehirler de yıllardanheri verilmektedir. F! çilikler aydın ve en salâhiyet!i topluluklar önünde kendi mem leketlerini tanıtmak ve propagan da etmek fırsatını elde ettiklerin den sıra temini için âdeta biribir leriyle rekabet etmektedirler. Kon feranslarda projeksiyondan da fav- dalanılmaktadır. Elcilikler atase komersiyallerinden baska dışar dan yeni gelmiş olan dış bakanlı- ğı isyarlarınm da konferanslar vermesi temin olunacaktır. Asfalt yollar Sehrimiz urayı yeni otobüsle rin istediği büvük yolların asfalt olarak vapılmasına karar vermiş- ti. Haher aldrörmıza söre bu vol- lar mevgim sonuna kodar asfalt blar- hitir -e olacoktır. İSTANBUL TELEFONLARI : Nüfus sayımı için konferanslar e İstanbul, 5 — Nüfus sayımı i- çin 14 birimci teşrinden başlıyarak İstanbul radyosunda konferanslar verilecektir. Birinci konferans ü- niversite profesörlerinden May- mark verecektir. Kontak yüzünden yangın İstanbul, 5 — Elektriğin kon- tak yapması yüzünden dün gece sabaha karşı Fındıklıda bir yangın olmuştur. On ev yanmıştır. Biyoloji enstitüsü açılryor İstanbul, 5 — Süleymaniyede yeni yapılan üniversite biyoloji enstitüsü bu ayın sonunda çalış- maya başlıyacaktır. Afyonlarımızın ıslahı için İstanbul, S — Uyuşturucu mad- deler tekit eksperlerinden bir ku- rul tohum islahi işlerini incele- mek için Afyona gitti. Kıral Aleksandr için âyin İstanbul, 5 — Yugoslav kıralı Birinci Aleksandrın ölüm yıldö- dönümü dolayısiyle ayın doku- zunda Taksimde ortodoks kilise- sinde dinsel bir aym yapılacaktır. Leviski takımı İstanbul, 5 — İstanbula gelen bulgar Leviski takımı bugün Tak- sim anıtına bir çelenk koydu. Onarılmaya gelen romen torpidosu İstanbul, 5 — Reçele Ferdinand remen torpidosu onarılma için İs- tanbula geldi ve İstinye doklarına girdi. Okulsuz talebe kalmadı İstanbul, 5 — Lise ve orta o- kullarda açıkta kalan talebenin yerleştirilmek işi bitti. BS0 - tale- beden 500 ü yeni açılan Kumkapı orta okuluna 250 si Ortay köy o- kuluna y“ıgştirildi. Yeni açılan okullar yeniden yapılan başvur- malardan hiç birini reddetmemiş- tir. Bir dersten kalan talebeler İstanbul, S — Bu yıl İstanbul- da lise son smıf sımaclarında bir dersten sınıfta kalan - talebenin sayısı yüz ondur. Bunlar eskiden olduğu vibi Hniversiteve devam i- çin kendilerine müsade -edilme- sini istemektedirler. Rüsvet almaktan suçlu Macdi tevkif edildi İstanbul, 5 — Finans bakanlı. gıntan gelen müspet cevab Üzerri- ne Danüp sisorta sosyetesinden “üsvet alırben sucüstü — yapılarak yakalanan Mecdi Tovfik tüzeye verildi Sorgu hükümeni - tarafın: dan sorguya çekildikten sonra tevkif edildi. Sahıkalı bir dolandırıcı Istanbul. $ — Basın dolandırı cısı Mahmurd Saim tekrar yaka- Tandı. Hâkim karariyle tevkif e- dildi. Suçu bir dikisevi açarak bir takım kimsesiz kadın ve kızları iş vermek bahanesivle kendilerin- den vara alarak dolandırmaktır. * Üniversite yabancı diller o- kulu avın on beşinde derslere baslıyor. Halkevinde sıhhiğ filmler gösteriliyor Halkevi Başkanlığından: Halkın sağlığı ile ilgili filmler halkevi tarafından bugün saat 17 de içerde, gece saat 19 da dçıkta gösterilecektir. Giriş serbesttir, Üye seçimi Halkevi Başkanlığından: Halkevinin halk dershaneleri komitesi üyelerinden biri eksik olduğundan bu üyeyi seçmek için 8 ilkteşrin 1935 salı günü saat 18 de bu şubeye mensub üyelerin hal- kevine gelmeleri rica olunur. Yabancı sosyetelerin alacağı üzümler Yabancı banka ve sosyeteler- den birçoklarının kâr ve temettü- den topladıkları paraları İzmir ü- züm kurumundan satın alacakları üzümlerle dışarı çıkarmalarına E- konomi Bakanlığınca izin verile- bileceğini birkaç sayı önce yaz- mıştık. Yeniden aldığımız haber- lere göre, yabancı banka ve sosye- teler, bu üÜzümleri Türkiyenin kliring anlaşması yapmadığı mem- leketlere veya kliring dışında kal- masını kendileri temin etmek şar tiyle kliring anlaşması yapılan memleketlere göndermek için i- zin istemişlerdir. Baltık memle- ketleri, Mısır, Filistin, Uzakdoğu, Güneyamerika, yabancı sosyeteler tarafından mal gönderilmek iste- nilen memleketler arasındadır. Turistler ve hava gemileri Kamutay büdce komisyonu dün sabah toplanarak memleketi- mize gelecek turist vapurlarından Himan, tahmil ve tahliye, rıthrm resimlerinin alınmaması, fener resminin de yüzde S0 tenzilâtla a- hnması hakkındaki kanun proje- ler ile kara ve deniz hava liman- larına gelecek hava gemilerinden alınacak resimler hakkındaki ka- nun projesini görüşmüştür. Finans memurları arasında Di Finans bakanlığınca görülen lüzum üzerine Üsküdar bölgesi varidat tahakkuk başmemurları arasında nakiller yapılmıştır. Asgari vergi 2729 sayılı kanunun üçüncü maddesine göre asgart vergi yü- kümünün tatbiki bakımından dört grupa ayrılan mükelleflerden i- kinci zümreye dahil fabrika ve basımevlerinin tâbi olacakları as- gari mükellefiyeti gösteren cetvel Bakanlar kurulunca onaylanmış- tır. Cetveli, Finans bakanlığı def- terdarlıklara ve malmüdürlükle- rine bildirmek üzeredir. Yakalanan kaçakçılar Geçen bir hafta içinde gümrük muhafaza örğütü 36 kaçaçı ve 855 kilo gümrük kaçağı, 23 kilo tekit (inhisar) kaçağı, 3 tüfek,, 3 taban- ta ve 13 kacakçı hayvanı ele ge- çirmiştir. (A.A,) > Fındık kongresi toplanıyor Yarın Ankarada toplanacağı- nı yazdığımız fındık kongresi için Türkofis mufassal bir rapor ha- zırlamıştır. Karadeniz bugünlerde çok fırtınalı olduğundan Trabzon ve Ordudan gelecek oruntaklar gecikmiştir. Eğer pazartesi saba- hı gelmezlerse toplantının birkaç gün geriye bırakılması ihtimali vardır. Sözün gelişi Near Easte ür İngilizlerin Near East der- gisi, bundan birkaç ay önce kendine — yeni bir düzen ver- miş, kapağın- daki resimleri değiştirm i $ t i. O zaman, do- ğu ülkeleri i- çinde Türkiye- yi güya temsil için âbâni sa- rıklı, iri kuşaklı adamı, camist 4 lan bir resim koymuştu. O zaman, 9 mart 935 tarihli U- kh:.vıı bir tıkra yazmış ve demiştik “Türkiyeyi entarili, âbâni sa- rıklı hacı babalar ve cılız eşekler- le dolu sokaklariyle acaip bir A- libaba ülkesi gibi tasvire yelten- mek belki, bir zamanlar hoş gö- rülmüştür, Fakat 1935 yılmdayız. Zamanın ve Türkiyenin bu kadar ilerlediği bir çağda yurdumuzu ister bilgisizlikle, ister kötü di- lekle bu yolda tasvir etmek, kısa- ca, ayıptır.., Noexar East dergisi, 26 eylül ta- tihinde çıkan sayısında adını Gre at Britain and East'e çevirdi. Derginin üzerinde gene eski tesimler, eski biçim, azçok, alı- konmuştur. Fakat değişik doğu ülkelerinden on birinin resimleri içinde bir tanesinin değiştiğini görüyoruz: Türkiyeyi temsil eden rtesim, artık o “Alibaba ülkesini,, hatırla- tan tasvir değildir, Bu deta, aşağı yukarı, İstanbulu ve köprü- sünü gösteren resmin oraya kon- duğunu görmekle sevindik, Yenilik ve ilerilik yoluna attı- ğı adımlar, dünyanın her bucağın- da duyulan Türkiyeyi böyle daha yakışıklı ve daha uygun bir resim- de temsile başladığı için Near E- ast'e teşekkür ederiz. 9 martla 26 eylül arasında epey zaman geç- medi değil. Fa- kat ne de olsa, yanlıştan, ya- landan ve çir- kinden geri dö- nülmüş; doğ- runun, — uygu- nun ve güzelin dediği — yerine getirilmiş — ol- sa, memnun et- meğe yetişir. M. N. ARTAKI Genel nüfus sayımı hazırlıkları İstatistik genel direktör mua- vini B. Selim Ayküut Sıvasta sayım memurlariyle halka önemli bir konferans verdikten sonra refaka- tindeki ecnebi müşavirle Tokata geçmiştir. Genel direktörlük şeflerinden B. Sabri Sayar da Bolu ve Zon guldak il ve ileclerinde sayım me- murlarıma konferans vermek üze- ve yola cıkmıştır. Ekonomi baxanlığı direktörle- rinden B. Servet ayın 13 üncü pa- zar günü akşamı Ankara tadyo- sunda nüfus sayımı hakkında il- mi bir konferans verecektir (A.A.) (AAAAK AAA AAA AAA KAMUTAY KOMÜSYONLARI ÇAĞRILARI — İç İşler Komüsyonu yatıt saat 10 da. — Kültür Komüsyonu selı gü- I nü saat !0 da, — Finans komüsyonu yarın saat 10 da toplanacaktır. >