29 Şubat 1936 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 3

29 Şubat 1936 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 3

29 SUBAT 1936 CUMARTESİ ULUS SON DA KİKA: İtalyanlar Amba A Roma, 28 (A.A.) — 138 numa- ralı harb raporu: Dünkü 27 şubat sabahından- beri Eritre cephesinde kuvvetleri- miz hareket halindedir. Somali cephesinde kayda - de- #er mühim bir şey yoktur. Roma, 28 (A.A.) — — Birinci italyan kolordusu bugün saat 11 de Ambaalagi'yi işgal etmiştir. Roma, 28 (A.A.) — Alman ha- ber alma bürosu bildiriyor: Amba-alagi tepesi italyan kıt- aları tarafından - işgal edilmiştir. 3411 metre yükseklikte olan bu İtalya Cenevre toplantısı! Roma, 28 (A.A.) — Alman ha- ber alma bürosundan: İyi haber alan mahfiller, ltâl- dirmekte ve buna sebeb olarak lagi dağını aldılar dağın işgali bütün İtalyada sevinç uyandırmıştır. Halk bütün mey- danlarda ve hele Venedik mey- danlarında duçe lehinde tezahür- lerde bulunuyor. Bütün gazeteler, 40 sene önce bu dağın üzerinde cereyan eden şiddetli muharebeleri hatırlatmak- tadırlar. hastalığı yalanmış A, 28 (ALA.) — Habeş Negüsün sıhhatinin mü- kemmel olduğunu ve kendisinin ya- ralandığına dair bütün rivayetlerin a. sılsız olduğunu bildirmektedir. nda bulunmıyacak mı? da 18 ler komitesi görüşmelerine karşı italyanların alâkasızlığı gös- terilmektedir. Yalnız propayanda bakanlığı, haber alma servisini te- in için bir mümessil gönderecek- ü Japon âsileri yerleri halâ saat 13.30 da tahliye edeceklerine söz vermişlerdir. Vaşington, 28 (A.A.) — Tokyo. dan gelen telgraflara / göre, giler Japonya saati ile saat on sekizde bulundukları yerleri iş - gel etmekte idiler. Fakat kışlalarına dönmeleri için imparator tarafından İsyan bayrağının başbakanlık ika- hı üzerinden henüz inmediği işgal ettikleri boşaltmadılar Vaşington, 28 (A.A.) — Japon sa- atile saat 20 de Tokyodan gelen h: berlere göre durum bu akşam daha gergin Bugün gene- ral Araki, general Mazaki ve gene- al Kavaşima, Tokyo v Kaşiti ve sonra da donanma ile görüş- srünmektedir. melerde bulunmuşlardır. Pekin, 28 (A.A.) — Tokyo ile doğ- ru muhabere yeniden kesilmiştir. Bun- da ihtilâlcilerin işgal ettikleri yerler- bildirilmektedir. den çıkmak ve kışlalarına dönmekten imtina etmelerinin vahim neticelere sebeb olduğu münası çıkarılmakta- dır. Sovyet- Fransız paktı Paktın tasdiki Almanya ve Polonyayı hayrete (Bapı 1. inci sayfada) Polonyada: Varşova, 28 (A.A.) — Havas ajansı bildiriyor: Fransız - sövyet paktının tasdiki bu- rada hiç bir hayret uyandırmamıştır. Sa- Tâhiyetli makamlar bu paktın vaziyeti hiç bir suretle değiştirmeç (A ) — Gazeteler Almanyanın güya — sinir içine alın. mak istediğine dair alman gazetelerinin bütün gürültüleri Almanyanın tecavüz siyasetini daha muhik göster. meye matuftur. Fransız senatosu bu pak- ti ne kadar çabuk tasdik ederse Alman- tehdidlerinden kimsenin korkm üğıni © kadar çabük anlatmış oluy. Ancak Almanya bunu anladığı takdirde- dir ki kollektif emniyet sistemine gi mesi ihtimalleri varıt olabilr. mak, istediğini, fransız — parlâmentosu- 'nun tehdidlerine aldırış etmemesinin Avrupa sulhunu sağlamlaştırdığını, bu- 'mun uzak şark sulhunu da sağlamlaştıra. cağını, bunun i kuvvetlerin diğini söyliyerek sovyet rusyanın sulb sına devam edeceğini ve bu siyasa- 'nın kimsenin aleyhinde olmadığını ilave etmektedir. Pravdi Jamlaştırma lehinde karar verdiğini zarak sarsmtılarla dolu olan şimdiki va- ziyette, harbe karşı savaş için bütün göst aleyhdarı kuvvetlerin iş bi yap- düşürmedi maları lüzumunu ehemiyetle kaydetmek- tedir. İngilterede: Londra, 28 (A.A.) — Alman haber. alma bürosu bildiriyor: Sabah / gazeteleri, frans paktının tasdikine dair haberi, ettirmeden ve bu hususta her har tefsirde bulunmadan, ler. Yalnız Deyli Meyl gazetesi, hâdise- yi aleyhte olarak tefsir etmekte ve pak- 'tan Avrupa için ciddi bir tehlike olduğu düşüncesini ileri sürmektedir. Bu gaze- te diyor ki: Bu pakt, Avrupa'da yeni bir kolaylaştıracaktn Almanya, bu paktı, kendisini çember içi ne alan bir unsur olarak görmektedir. Ö- te taraftan bir çok fransız mahfilleri, bu pakt haberini çok de şaşkınlıkla ve hoşnudsuzlukla öğrenmişlerdir. * söyyet tebarüz çi bir kaydetmektedir. buhranın çıkmasını Romanyada: Bükreş, 28 (A.A.) — Fransız - sov. yet paktının fransız meelisince tasdiki burada iyi bir tesir yapmıştır. Hükürm.st mahfilleri, bunu, Fransa'nın sulh arzu- suna yeni bir delil telâkki etmektedirler, ltalyada: Roma, 28 (ALA.) — Fransız - sovyet paktının saylavlar kurulunca tasdikin. den behseden ki: “Tevere” gazetesi diyor Bu paktın tasdiki Avrupa muvazene- sini baştan başa bozmuştur. Avrupa bun- dan böyle kararsız bir hale düşmüştür. Fransa ve Rusyanın cografi vaziyetleri itibariyle bir çok devletler bu pakt ve Paktın askeri ahkâmiyle alâkadardır. İn. gilterenin Akdenizdeki tex irleri ve as. faklara rücu hareketi son tesanüd de imha etmiş ve herkese t bir serbestlik vermiştir. TÜRK - İNGİLİZ TİCARETİ HAKKINDA Avam kamarasında bir sual soruldu Londra, 28 (A.A.) — Avam kamara- sında sorulan bir suale yazılı olarak ver- diği bir cevab ta B. Burgin demiştir ki: * — Türkiye ile İngiltere arasındaki ticaret anlaşması, tarafeynden biri fes- hedinceye — kadar edecek tir. Bu anlaşmanın tatbikatında görüle başlıca güçlükler hakkında Ti ticaret odası dikkatimi miştir. Bir müddettenberi gözden geçi- rilmekte olan bu güçlükleri ortadan kal- dirmak için lüzumlu — görülen teklifler türk hükümetine arzedilmişti. ü sürdüğü y yeniden görüşülürse o va- devam dasının anlaşma kıt Kısa dış haberler * Berlin — otomobil sergisini dün 45.000 kişi gezmiştir. Şimdiye kadar ser- giyi gezenlerin sayısı 650.000 i bulmuş- tur, * Londra — Gelecek — yılın umümü geliri 1448.088.714 sterlin tahmin edi- mektedir. Bu sayıda geçen - yıla göre 12.878.690 sterlinlik bir fazla vardı daki faşist partisi kapatılmıştır. * Belgrad — Skupçina, evelki ge- ceki toplantısında büdceyi kabul et — Hükümet, danberi kiliseye verdiği ve başlıca gelir kaynağı olan vermemeği kararlaşrmıştır. * Berlin — Almanyanın Madrid tahsisatı büyük elçisi, Paris büyük - elçiliğine tayin olunmuştur. * Paris — Paris baş piskor not. neşrederek yakında - yaş seçim toplantılarından papasların u- zak bulunmalarını * Varşova — Herhan: liyecek bakan, mebus, senatör gibi yüksek şahsiyetleri muhakeme — ede- cek olan âli divan için bir kanun pro- jesi hazırlanmıştır. * Moskova — Kazaya — uğrayan merkezi icra komitesi sekreteri Aku. lof'a ameliyat yapacak olan isveçli profesör tayyare ile Moskovaya gel- miştir, * Madrid — İspanya bankasının iskonto haddini yükselteceği yalan. lanmaktadır. * Şanghay — Altı bin komünist, donan Sarı nehri geçip 100 kilemet- ve kadar ilerliyerek Şang-Siye taarruz etmişlerdir. Şang-Si ordusu - kendile- riyle harb etmektedir. * Londra — Milletler cemiyeti bir- liğinin icra komitesi, habeş - harbını hemen durdurmak üzere petrolla be- raber bütün zecri tedbirlerin tatbikini kararlaştırmıştır. * Madrid — Dış bakanı Sovyet dostları cemiyetinin bir delegasyonu- na, bükümetin bir an önce Sovyet Rusya ile sıyasal ve ekonomik müna- istemej seğetler kurmaya taraftar olduğunu söylemiş * Berlin — Geçenlerde bir tüne. Tin yılılmasiyle olan kazadan - suçlu bulunan demiryolu idare: şirketir hakemesine başlanmıştır. * Prag — Diş bakan muz Krofta'nın asil olarak dış bakanlı; tayin edileceği söylenmektedi * Berlin — Laypzig panaynı den yabancı alıcıl ve inşantı yüksek memurlarının mu- Alman - hükümeti, ida eşya teşhir e- n Laypzige gidiş ve dönüş masraflarile teşhir masraf. larının Almanyadaki alcaklarına mah- sup edilmesini kararlaştırmışt rıca alıcılar, mübayealarının bloke paralardan, yarısını da döviz veya klirine ile ödiyeceklerdir. DIŞ HABERLER İTALYAN-HABEŞ HARBI Negüs ağır Havas, İmparatorun haber muvaffakiyet Roma, 28 — (A. A.) Havas a- janst muhabiri bildiriye Picolo gazetesinin in son derece kaydı ihtiyatla kar- yılanan bir telgrafıma göre Negüs'ün hususi doktoru, acele olarak Adis- Ababa'dan Dessie'ye çağırılmıştır. Bu gazete, Negüsün ya ağır su- rette yaralı, yahud hasta olduğuna Cephelerde vaziyet Londra, 28 (A. A.) — Royter bildiriyor: Habeşler, Aksum bölgesinde yııı bir muvaffakiyet kazandıklarını id- din etmektedirler. Bu hususta veri- len bir habere göre, Habeş kıtala- ik bir İtalyan kolunu bir kaç gün önce, hemen tamamen yok etmişler- dir. İtalyanların Buia ovasındal tedbirleri Eritre kaynaklarından bildirildiği- 'ne göre, İtalyanlar, Buia ovasından geçmekte olan münakale yollarını mükemmelleştirmişler ve — oralarda kurmuşlardır. ileri hareketini kolaylaştıracağı gibi, muhtemel bir Habeş taarruzunun da önüne geçebilecektir. Aynı zaman- da İtalyanlar Amba - Alagi kervan yollarını tutmakla, Ras Seyyum ve Ras Kassa ordularını ancak cenubu. garbideki güç ve fena yollar vasıta- siyle kendilerine lâzm gelen leva- zamı tedarik etmeğe mecbur kılmış- Öte taraftan Tembien bölge- sinin şimalinde yer alan bir İtalyan fırkası, Ras Seyyum ve Ras Kassa- 'nın, son zamanlarda Makalle'den ce- nuba doğru ilerlemiş olan İtalyan kı- talarının yollarını kesmeğe matuf her türlü muhtemel hareketlerini kon- trol altımda bulundurmaktadır. Antalo bölgesinde sül Antalo bölgesinde kısmen yağan ağmurlar sebebiyle kısmen de her iki tarafın son çarpışmalar sonunda yorgun bulunduklarından dolayı şim- dilik bir sükün hükümferma bulun- maktadır. Adis - Abeba'da sanıldığına göre, cenubuşarkide İtalyan tayyareleri- nin faaliyeti, General Graziani'nin yeni bir taarruzuna başlangıç teşkil etmektedir. Tayyarelerin faaliyetleri Resmi olmıyarak bildirildiğine gö- re, İtalyan tayyareleri Erga - Alem ların burada bulunuşu, İtalyan kü- mandanlığının — Sidamo eyaletir Allata istikametine doğru yeni bir taarruzda bulunmayı düşünmekte ol duğuna bir delil olarak gösterilmek- tedir. Allata, Adis - Ababa'dan kuş bakışı ile 250 kilemetre uzakta ve büyük göller bölgesinden Adis - A- baba'ya şimal yolu üzerinde mühim bir iltisak noktasında bulun- maktadır. Allata'nın takriben 200 kilometre şimal şarkisindeki Girmir mevkii şiddetli bir surette bombardı- Bu bombardıman- dan çıkan manaya göre, Şebeli nehri boyunca hareket etmekte olan İtah- yan kolu, yakında, Ras Desta'nın mağlübiyetinden sonra İmi'nin cenu- bunda tahşit edilmiş olan Decaz Bey- 'ne - Mered kıtalarını dağıtmağa te- şebbüs edecektir. Bir kaç gündenbe- ri Beyne - Mered müfrezeleri ile İ- acele olarak Dessie ye — çağırıldığını veriyor Roytere göre, habeşler Aksum civarında bir hasta mı? husust doktorunun kazandılar talyan kıtaları arasında Dolhat dağ- ları eteklerinde şiddetli bir çete har- bi devam etmektedir. Habeş muha- ripleri, Şebeli nehri vadisinde büyül bir faaliyet göstermektedirler. Yeni doğan çocuğuyla bi ölen anne Dessie, 28 (A. A) — Royter diriyor; Şimal cephesi ile Valdia ki büyük yolun İtalyanlar dan bombardımanı esnasında bo - Raya bölgesinde, kolları da bir gün önce doğan çocuğu ile bir anne, gerek kendisinin, gerek ço- cuğunun hayatmı çalılıklar ar saklanarak kurtarmak isterken, bir şarapnel parçası ile ölmüştür. SURİYEDE YENİ KARIŞIKLIKLAR Bir nümayişte vi kışı yaralandı h Teni karışıklıkların çıktığı Suriyede Parlamentonun gürültülü bir celsesi Şam, 28 (AA.) — saykıilüv mnir almıştır. Bu emir dinlenmezse vade. dilen umumi af ile fransız - Suriye andı — Taşması yapılmıyacaktır. Burada dün yeniden talebe nümayişi olmuş ve polis dairesi taşlanmıştır. hayet asker kuvvetlerinin yardımına be vurulmasına mecburiyet gör ker silâh kullanarak halk üzerine ateş « miştir. 20 kişi yaralı vardır. Bir çok wi “mayişçiler tevkif edilmiştir.