29 Şubat 1936 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 5

29 Şubat 1936 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 5

29 ŞUBAT 1936 CUMARTESİ Tokyoda vaziyet yine karıştı (Başı 1. ınci sayfada) Şanghay, 28 (A.A.) — Âsilerin u- amumi binaları boşaltmak istemedikleri ve bakanlık binalarının civarında bütün geyrü seferin tatil edildiği japon kay- naklarından haber verilmektedir. Deniz askerleri harekete hazır Tokyo, 28 (A.A.) — Deniz bakanı Amiral Osumi, vaziyeti deniz bakımından gözden geçirmek üzere, yüksek deniz su- baylarını bir konferansa çağırmıştır. “Tokyo körfezine gelen birinci filo ge- milerine mensub askerler harekete ha- zır durmaktadırlar. Saat yarımda, yani âsilerin teslim ol- maları için kendilerine verilen mühletten yarım saat sonra, şehir sükünet içinde görünüyordu. Askeri bir diktatör mü? Londra, 28 (A.A.) — Tokyo'dan ge len ve henüz teeyyüd etmiyen haberle- ve göre, 1931 den 1934 senesine kadar sü bakanlığı etmiş olan general Araki askeri bir diktatörlük kurmuştur. Donanma, kara ordusunu tenkid ediyor 'okyo, 28 (A.A.) — Japon mahfil- derinin tebarüz ettirdiğine göre, bir ami- ıkeri makamlar nezdinde teşebbür- te bulunarak bahriyenin çabak bir uz- İaşma hareketi arzusunu beslediğini bi dirmiştir. Deniz mahsilleri, ordunun â- siler karşısındaki — zaif ve merhametli hareketini tenkid etmektedir. Ayni mah- filler eski amirallerin genç subaylar tara- fından öldürülmüş olmasından dolayı hiddet ve tiksinti içindedir. Askerler vaziyete hâkim Vaşington, 28 (AA. — Tokyodan gelen emin haberlerde, sadık veya âsi, Askerlerin mutlak surette duruma hâkim oldukları bildirilmektedir. Esasen bu iki grup'arasında büyük bir fark da yok- tur. Her ikisi de ihtiyarlar ortadan kaldırmak süretiyle cereyanı üzerinde tesirli bir nüfuz kuz mak istiyor. Bu hal başbakanlık sarayı üzerinde çekili olan isyan bayrağını gğren sadık kıtaların niçin âsilere ateş etmek istemediğini izah etmektedir. Bu akşam sansör çok sıkı idi. Filo Tokyo önünde demirlemiştir. Küçük kravazörler ile torpido muhripleri, Tokyonun mahallesi olan Şibauraya kadar ilerlemişlerse de karaya pek az silâhlı çıkmıştır. Bunlar deniz bakanlığını muhafaza ediyorlar. kabinesini sıyasanın Dış bakanlığımızın taziyesi Japon başbakanı amiral Okadanın ve- Halkevinde komite seçimleri Ar ve gösterit komite leri toplantı halinde Halkevinde dün de komite seçim. lerine devam edilmiştir. Saat 18 de seçimleri yapılacak olan şul kayıdlı üyeleri kendilerine verilen sa- lon ve odaları doldurmuş bulunuyor- . Tam saat 18 de komite başkan- darı ik yıllık çalışmalarına aid olan raporları okuyarak- işleri etrafında sözler söylediler. Bundan sonra seçi mni idare edecek başkanlı intihaba kazanan arkadaşlı zıyoruz: isimlerini ya- Ar komitesi Ressam Refik Epikman, heykeltraş Nusret Suman, mimari Hurşit, tezyi- Müzik Hulüsi Kar- komite: Bayan Nahid, Mecdi Kut, Arzu- man Nureddin, Hüseyin Şevket, Bed. ri Yıldırım Sergi ve müze vukat Fehmi, Haydar Bugün saat 15 de spor, halk ders- haneleri kitabsaray komitelerinin se- çimleri yapılacaktır. rinde ise büsbütün müphem olarak yüzlerce ölü ve yaralı olduğu bildiril- mtiştir ki bunları da yeküna katmak Tüzımdır. V. Bunları da hesaba katalım: Bütün bu bulacağımız rakam, gene - teleflerin azamisini bize veremez. Resmi bildirilerde milli askerlerin telef mikdarı hakkında - verilen ra- Bir takım küçük çatışmalar olmakta ve bunlar bildirilirken bunlara - giri- yen yerli askerlerin telef sayısı“ söy. lenmemektedir ki bu suretle ortaya çrkan hakiki yekânu bulmak imkân- sızlaşmaktadır. Dolo yakınlarındaki hareketlerdi ki bu harblarda rin bin lemişlerdir, italyan zayiatı bildirilme- miş, bundan başka Anale kuyusunda ve Karanle'de de ölü ve yaralı sayı- dirilerde - söylenmemiştir. Cenubta yerli askerlerin bütün za) atını, Dolo'daki “yüzlerce ölü ve ya- rali”” bertaraf edilecek — olursak e mi italyan bildirilerine göre yalnız 37 kişi olarak kabul etmek lâ liyor #a, küçük bir ker değildir. Bütün baberlerin sansürden geçti- #i bu harbta kolayca tahmin - olunabi lir ki yerli askerlerin cesaretleri, kah- ramanlıkları, italyanlara ve medeni- yete bağlılıkları kendilerine pek pa. halıya malolmustur. ULUS Büşbetke JAPONYADA KARIŞIKLIKLAR ( Başı T inci saytada) aktif kuvvetlerin faâliyette bulun- ması demektir. İşte bu faaliyetin muhassalası arsrulusal sahada Ja- ponyayı her şeyden üstün kılacak- tır. Japonya içi gelmiştir. Tokyo sokaklarında dağıtılan bir broşürde “İmparatorluk, bü- yük devletlerin günden güne kor- kunç hale gelen manilerine rağ- men pek büyük bir teşebbüse gi rişmek yolundadır. Tarihte geçmi- yen bu. işitilmemiş müşkülât bir çok (Etatigue) tecrübeleri il etmekte olup Japon İmparatorlu- #unun ya daimi refahına ve ya- hud da mahvına müncer olax rlaki tam bir kahramanlıkla buna gale- be çalışacaktır,, deniliyor. Harbı in-| sanlığın yükselmesi için tıpkı ba- zı hukuku düvel muharrirleri ve Molteke gibi yalnız meşru - deği zaruri gören bu sosyal (Darvinist- ları bütün kararları idir. Eski partilerden muhaf: zakârlar — bunlarla — birliktedi Memlekette mühtelif ” partilerin daimi kavgaları milli müdafaa bünyesini zayıflattığı bunlar yalnız bir parti isterler. “Milli mü- dafaa” dış işleri menfaatlarından başka Almanya ve İtalyanın ken- dilerine daha sempatik görünme- sinin sebebi, bu iki memlekette hâkim olan esasların kenı Ü yakın olmasıdır. Her şeye hâkim olmak istiyen japon darvinizmi milli bakımdan çok hodbindi Kendilerini Mançukoda bir halâs- kâr gibi kabul eden beyaz ruslar /az zaman sonra yeni idarenin ye- ni çehresi karşısında yerleştikle- ri memleketi âdeta terke mecbur olacak haldedirler. İşte esas doi malarını bir iki kalem çi le latmağa çalıştığım yeni - fikir diyet meclisi seçiminde bir zafer kazanmıştır. Yeni mecliste 662 azası olan bu parti, hükümeti iskata karar ver. kârmumumiyeyi Milli endüstrinin inkişafını milli müdafaa meselesiyle denk tutama- mış. Ziraatçile e küçük ticaret erbabmı koruyamamış. Çin mese- lesinde derin ve şümullü ve kuvvet- Hi bir siyaset kullanamamıştır. Bun-| dan başka uzak şarkın barış durü- mu mesuliyetini üzerine lan hükümet ne burada ve ne de deniz silâhları konferan- sında bir muvaffakiyet elde edememiştir. — Hulâsa — hükü- met partilerin dileklerini yapama- mış, ve partileri tamamile ihmal etmiştir. İşte bu noktalardan surette itham edilen (Okada) te- merküz kabinesi bu gürültüler kar- şısında meydan vermeden meclis ictimamı bir kaç ay sonraya tehir ettirmişt İşte japon nasyonalistleri hül metin bu manevrasına / kanlı bir surette cevab vermiş oldular. r mevkiini doğrudan doğru- e alırsa ve yahud da kabine bunun manevi nufuzu altında ka- lırsa uzak şark vaziyetinden her- halde endişelenmek gerektir. Her- ve Çin- işlerinde tarihi mukadderatını Ğ . Bunun doğ zordur. Bakalım herşey gibi bunu- da zaman hal edecektir N. A. KÜÇÜKA Bingöl ve Hakâri vâlilikleri lerinden Şefik- Hakâri valiliğine Van va- Mithad Kemal tayin edilmiş. “Topyekün harb” tefrikamızı bugün koyamadık. Okuyucu- larımızdan özür dileriz. ANTON BRUKNER YAZAN: PROFESÖR MAKS OV ER Viyana enternasyonal Brukner cemi yeti başkanı “Birinci” C - Moll, 1868 de Linz şehrinde ilk defa ovurak çadındıi man, orkesiranın yetmemesi - yüzün- den, üstadımız memnun - olmamıştı; hattâ, kendi kudretinden kendi bile süphelenmişti. 1869 da hazırladığı bir D - Moll senfonisini, bizzat kendisi — sıkı bir tenkidden geçirdiği gibi, yapmış ol- duğu (B - dur) senfoni taslağını da aynı muameleye tâbi tattu. Mütehassıslar onun gözünü © ka- dar yıldırmışlar, kendisine, büyük güçlüklerden, “birinci” sindeki fan- tezisinin saçmaladığından, o kadar çok bahsetmişlerdi ki, günün birinde: “Adamakıllı bir tem yazmak için, kendime de artık itimadım kalmadı. demiştir. İkinci senfonide (C - Moll) Bruk. 'nerin mümkün olduğu kadar sade yazmağa çalıştığını her bir faslın par- Şalarına tamamı tamamına- bir sınır gizdiğini görüyoruz ki, çok fasılaları olması dolayısiyle, müzisiyenler, bu eserle alay ederek, ona “Fasılalar #enfonisi,, adırı verdiler. Üçüncü senfoni (D - Moll), yani “Vagner senfonisi,, , üstadı, bize tam guur içinde göstermektedir. “Romantik,, (dördüncü, Es - Dur) ve yedinci senfoni (E - Dur) “doku- zuncu” ile birlikte, üstadın en çok yayılıp benimsenmiş eserleridir. Be- ginci senfoninin (B - Dur) finalinde, Brukner, on dokuzuncu asrın senfoni le en büyük ve hacim itiba- riyle en esaslı bir ton tesiri yaratmış. tar. Ne çare ki, mukadderatın traje- disi, bunları, ona orkestradan dinlet- imedi. İkinci senfoninin, metni itibariyle, maalesef “birinci” gibi pek seyrek olarak çalınan “altıncı,, (A - Dur) i- le karabeti vardır. Güçlüğü ile tanın- mış olan “sekizinci” (C - Moll) da, “daha yakın zamanlara kadar aynı en- camda — idi. Tanınmış tenkidciler, bu esere, “on dokuzuncu asır mü - ziğinin tacı,, adını vermişlerdir Maks Emanuel dö Baviyer'e ithaf edilmiş olan Kavintetto (F - Dur) da| senfoniler ayarındaki kıymetler sıra- dagio” su bile, Brakner' güven altına vunuuğa yeter. Brukner'ın Viyanadaki / faaliyeti, müzağın mahiyeti hakkındaki telâk- kilerin o kadar koyu materialisçe bir ruh taşıdığı bır devre rastlamaktadır. kı, o sıralarda salâhiyetli tenkidciler. dden olan Eduard Hanslik, “müzik, ses çıkaraark hareket eden bir formdur.,, Bütün diyecek kadar ileri varmıştı. bir mektep halini almıştı; çünkü, bü- tün bunlar, bilgiye değil, parlak bir dialektiğe ve haşlayıcı bir mizaha da- yanıyordu. ğ Müziğin iç mahiyeti olması lâzım gelen ve, Brukner'in veriminde en gü- zel şekliyle tebarüz eden metafizik tarafı, bütün bu tenkidlere bir tezad teşkil ediyordu. Brukner'in yüceliği 've dehası, kendisinin etik'indedir. Kendini çeviren yüce duyguların tesir — riyle hareket eden, yeni çığırlar açan, dehanın tâ kendisidi Brukner'inki de, günün sanatı değil- i. Onun insan ve sanatkâr olarak hu- sasiliği, yaşadığı devrin telâkkileri. 'ne göre modern olmayışında, ve dâ- ha ziyade, devrini aşarak gelecek ne- #illere, deruni ruh keymetleri yarat- masındadır. Nitekim, / Brükner eser — lerinin her çalınışı, kendisinin sanatı 've heybetli olan ruh yüceliği hakkın- de yeni yeni fikirler vermektedir. Fa- kat hâlâ bunu kavrayamıyanlar, şa sözleri bir defa düşünsünler “Eğer gü- neş ışığında, çehreyi göremezsek, ka- Bahat ışıkta değil, gözlerdedir.,. Bugünkü maçlar Ankara Ayaktopu Kurulundan: Ankara gücü alannda 292336 cur iaartesi günü yapılacak Bk maçlarıı —— 1 — Çankaya Güvenç spor genç ta » kamları sant 15 devyareç Tezet (Beşiktaş) 2 — Muhafız gücü - Ankara gücü ci takmalurı sent TELE'de yurli Necdet (Altmordu) Pazar günü maç yoktur. Ceyhan Urayından 4 Numaralı çarşı caddesinde 310 metre tulde (11067) lira keşif bedelli toprak Kale Bazalt taşından yaptırılacak parke — kaldırım inşaatı evvelce ilân edilen 20-2-936 perşembe günü saat 16 da iha- lesi yapılmak üzere kapalı zarf usuliyle eksiltmeye konulmuş ise de sürülen peyler haddi lâyıkda olmadığından ihalesi yapılmamıştır. Belediye menfaatına daha uygun görülmesi hasebiyle (2490) humaralı kanunun 40 mcr maddesi hükmüne tevfikan ikinci eksilt- me pazarlığa çevrilerek yeniden ilâna konulmuştur. Kati ihale 9-5-036 pazartesi günü saat 16 da Belediye salonunda pazarlık suretiyle yapılacağından isteklilerin yüzde yedi buçuk olan (830) lira 3 kuruşu havi muvakkat teminat makbuzu veya mu- teber banka mektupları ve ticaret odası kayıt makbuzlariyle fenni t vesikaları üzerinde olduğu halde ihale gün ve saatında Be- salonunda hazır bulunmaları lâzımdır. Şartnamelerini ' gör- mek ve izahat almak istiyenler her gün Belediyemiz Fen işleri Bü- Tosuna müracaat edebilirler. (438) 1—704 Evkaf Umum Müdurlüğünden : n Muhammen aylık Evkaf kirası No: Cinsi Mevkü Lira Kr. 46 — Dükkân olarak kullanı. Koyun pazarı saraçlar 25 — mak üzere furun garşısı 78 — Değirmenden bozma bina Firenk özü 217 — Bostan Çankırı kapı 80 — Bostan 'Gülheran 74 — Bostan Üç taş kışla önü 16 Yukarda cins ve mevkileriyle muhammen kiraları kafa ait altı parça emlak kiraya verilmek üzere 21-2:936- gününden itibaren on gün müddetle açık artırmaya konmuştur. İhalesi 2-3 936 pazartesi günü saat on beşte evkaf apartımanında Varidat ve Tahsilat Müdürlüğünde yapılacaktır. İsteklilerden senelik kira be delinin 96 7,5 nisbetinde muvakkat teminat almacaktır. Tutmak 've müzayede şartlarını öğrenmek istiyenlerin ihale #aatine kadar »e gün merkür müdürlüğe gelmeleri. (412) —— 1—665 Gelibolu Belediye Reisliğinden 1 — 202936 tarihinde ihale edileceği evelce ilan edilen Geli- bolu Elektrik tesisatı tekrar ve eski şeraitle 20 gün müddetle ek- siltmeye konulmuştur. 2 — Geliboluda yapılacak elektrik tesisatı kapalı zarf usuliyle eksiltmeye konmuştur. 3 — Keşif bedeli on yedi bin beş yüz lira olup yüzde yedi bu. Çuk müvakkat teminatı (1313) liradır. 4 — Bu işe aid plân, Fenni ve hususi şartname ve sair evrakı. nr görmek istiyenlerin Gelibolu Belediye Encümenine müracaat « harı. $ — Eksiltme 10-3-036 salı günü saat on yedide Geliboluda Be dediye Dairesinde yapılacaktır. — Kanuma uygun olarak verilecek teklif mektuplarını saat on i—TOs altıya kadar enümene verilmsi şarttır. (440)