3 Şubat 1937 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 2

3 Şubat 1937 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 2

Polıtıka bahıslerı Anayasa'mız Açıkça söylemekte bugün artık hiç beis yoktur ki, “Teşkilâti esasiye” miz- öe bazı noktaların tasrih edilmemiş ol- mast hükümetimizin gestion'u ile parti- mizin altı ileri prensipini, “Teşkilâtı esa- Ssiye” mizle suri bir tezad halinde bırak- mıştı. Gerçi, bu tezad, şimdiye — kadar büyük bir mahzur doğurmamıştır. Bu- 'nun da sebebi, meclis, parti ve hükümet gibi'milli kuvvetlerimizin, Atatürk'ün Şüksek iradesinde her zaman birleşerek, aranılmakta olan muvasala, ahenk ve birliği bu iradenin müstesna — uyanıklı. ğında ve bir o kadar müstesna sevk ve idaresinde bulmuş olmalarıdır. Böyle ol- makla beraber milletin olduğu gibi in- kılâbın da Atası olan Büyük Şef, cum- huriyet ana yasasına ötedenberi öyle bir mana vermiştir ki bunun her defasında tebarüz ettirilmesinde hiç bir mahzur olamaz. Ana yasalar başka memleketlerde, rejimin şekli bir kere tasrih edildikten sonra bir memleketin “hukuku esasiye”- sini artık statik bir bakımdan - mütalca ederler ve bunun esasını da ferd bi yetlerinin dokunulmazlığında yani libe- Tal ve individualist nizamın müdafaasın- da ararlar. Bizim ana yasamız da, ilk günlerde böyle bir şey olmak tehlikesini, geçirdi. Fakat, çok geçmeden görüldü ki, Ata- türk, türk ana yasasında statizmi asla hâkim kılmak niyetinde değildir. Netekim, günün birinde bir tadil ya- pilarak Mikliğin, bir prensip olarak bu ana yasaya alındığını görmüşüzdür. © günden bugüne kadar, türk inkı- Tâbr ve türk milleti, Şef'in emrinden ve irşadından bir adım — uzaklaşmaksızın, ferd ile cemiyet, yurddaş ile yurd, par- ça ile bütün arasındaki münasebetleri hem hayat, hem nazariye sahasında mü- makaşa etmek, işlemek ve tatbik etmek fırsatlarını bulmuştur. Bugün, Başbakanımızın da imzasını taşıyan yüz elli imzalı takrire göre, ana Halkevinde hitabet konferansı öğretmeni Hamdi Sanatının teknik ve psikoloj /“de hazırladığı (5) konferansın birin. cisini evvelki gün Halkevinde kalaba- Jık bir. dinleyici kitlesi - hururunda vermiştir. Hitabetin Tüzum ve ehem- miyetine işaret ederek söze başlayan konferanscı, medeni dünyanın bher kö- gesindeki eski ve yeni rejimlerde hita- betin nasil büyük bir rol oynamakta bulunduğunu söyledikten sonra, hita- betin bizde Atatürk devrile ve Atatür- kün bu sahada da bizzat verdiği mi- başlamış - olduğunu / bilhassa rek bu asra “hitabet hü- kümranlığı asrı” demek lâzımgeldiğini söylemiştir. Hitabetin kısa — bir tarihçesinden sonra, Hamdi Akverdi, bakiki ve büyük hatiple şarlatan — arasındaki - farkı göz önüne koymuş ve hakikt /hatipte kuv vetli olması Tâzimgelen — karakterleri sayıp İzah ederek kanferansnı - bitir. miştir. 45 dakika süren - bu konterans derin bir dikkatle dinlenmiş ve büyük bir alâka uyandırmıştır. Hitabet mev- uu üzerindeki bu konferansların ikin cisi, Halkevinde, — yarın (3 şubat Çarşamba günü) saat 17,30 da başlaya- cak ve; hatip için elzem psikolojik eselelerin mahiyeti, hatibin frtri — ve müktesep vasıfları meselesine — temas edilecek, hitabet hıfzıssıhası hakkında esaslı bilgiler verilecektir. Hitabet konferansı Halkevinde, Gazi lisesi felsefe 've yabancı dil öğretmeni Hamdi Akverdi tarafından (Hitabet sana- teknik ve psikolojisi) mevzuu etrafında verilmekte — olan konfe- da başlıyacaktır. yasamızda, partinin diğer prensipleri ya- ni müliyetçilik, devletçilik, halkçılık ve inkilâbçılık da yerlerini bulacaktı Ayrıca, devletin istimlâk işlerini kolay- Jaştıran ve kendisine tediye kolaylıkları gösteren bir madde ilâve edilecektir. Görülüyor ki, türk ana yasası, yurç Gaş hakkının en yüksek ifade ve garan- tisini, ferd hakkı ile âmme yani millet hakkının biribirini tamamlamasında gö- en bir ana yasa olmuştur. Öyle bir devirde yaşıyoruz ki, birçok anilletler, 1789 daki “hukuku / esasiye dürümünü kâfi görmediklerinden bunu tadil peşindedirler. Sovyet Rusya ken- e yeni bir ana yasa yazmıştır. Amet kada ve Fransa'da ana yasanın tadili dü- şünülmektedir. İtalya, kendine yepyeni bir rejim ve ana yasa vermiştir. Daha geçenki nutkunda, B. Hitler, nasyonal- sosyalist Almanyanın kendi rejimini pek yakında bir ana yasa ile tayin edeceği- ni beyan etmiş Bütün bu hareketlerin ortasında, Ke- malist Türkiye'nin bu mühim - noktayr gözünden kaçırması beklenemezdi. Kak- di ki, Atatürk'ün memleketinde, ferd bakkının âmme ve millet hakkr ile tah- lidi, artık bir münakaşa veya mücade- le mevzuu değil, bütün bir hükümet devlet programı ile parti faaliyetinin senelerdenberi eser vermiş ve münevver der ile yığınlara maledilmiş bir hususi- yettir. Bu hususiyetin ana yasa'ya alım- ması, mevcud ve artık tabiileşmiş bir halin ana yasamızın her zaman dinamik kalmasını temin edecek olan kuvvet ise, Ankılâbcılık prer ana yasaya a. lınmış olmasıdır. Burhan BELGE Çocuk esirgeme kuru- munun yardımları Çocük Esirgeme Genel Merkezi tarafından — 15.1.1937 taril den 1.2.1937 tarihine kadar 2154 çocuğa yardım edilmiştir Bunlardan 245 hasta çocuk ve anne Genel Merkezin polikliniklerinde — ba- kılmış ve tedavi editmiştir. " Ayrıca diş bakım evinde 'de 332 ço- cuğun dişleri bakılımş ve tedavi edil. miştir. 1478 çocuk ve anne Genel Merkezin banyolarından istifade etmiştir. Süt damlasından hergün 92 çocuğa Sit verilmiş ve 15 günde yekün olarak 918 kilo bedava süt dağıtılmıştır. Yardım için Gencl Merkeze başvu- 'ran 7 yoksul yavruya para yardımı ya- pilmiştir. Kurumu Ç Ziraat Vekâleti teşkilât kanunu Kamutay Ziraat Encümeni - Ziraat Vekâleti teşkilât kanun projesinin mü- zakeresini bitirmiştir. Projenin bugün tetkik ve müzakere edilmek üzere Büd- ce Encümenine verilmesi muhtemeldir. haret cemiyetleri toplantısı Üniversite rektörü B. Cemil müza- haret cemiyetleri beynelmilel birliği nin 7 şubatta Cenevrede - toplanacak büro ve komisyonlarında bulunmak Ü- zere bugünlerde İsviçreye gidecektir. Şehir ve kasabaları- mızın kurtuluş bayramları Dahiliye Vekâleti vilâyetlere yeni H y aet SÜi yamsin ĞA B0 ge Güki Dilz SA N aK Geek el SAR LN Hat Pama, ge reş asayn l öeTerliR Ha Z HLA Bükyr TeSiSİZ Haa TEL töllzlp ol çabir. ve adati Gi a aına bld oi saple Ühtü yekaleta Bdi telşür Yer'e i değişen kaymakamlar İç bakanlığı tarafından bazı kayma- kamlıklar arasında değişiklikler yapıl- masr için hazırlanan tayin listesinin Başbakanlığa sunulduğunu / evelce ha ber vermiştik. Tayinler - âli tasdikten ve İç bakanlığına bildirilmiştir. çah müameleteri bittikten sonra lâkalılara tebliğ edilecek bu değişik- likleri yazıyoruz: Eski Lice kaymakamı B. Faik Türe- gün Prnarbaşı kaymakamlığına, Prnar. başt kaymakamı B. Reşad Boyatlı Fet- hiye kaymakamlığmna, Fethiye kayma- kamı B. Nazmi Güven Arabsun kayma- kamlığına. / Baltkegir maiyet memuru B. Hakkı Balye kğijmakâm'ığına, Geri ze kaymakdımı E. Hikmet Güvenç Boy- abad kaymakamlığına, Acıpayam kay- makamı B. Hikmet Okman Gölpazarı kaymakamlığına, Uzunköprü kaymaka- amı B. Nami Ünal Mihalıcık kaymakam. Tığına, üçüncü umumt müfettişlik sıht Müşavir muavini B. Sidettin Uzunköp- Tü kaymakamlığına, Terme kaymakamı B. Abdurrahman Gördes. Dikili kay- makamlığına, cski Gölpazarı kaymakamı! B. Arif Terme kaymakamlığına tayin HABERLERIİN Sanatkâr Şadi Ankara Halkevinde temsiller| vermek üzere geliyor Ankara Halkevinin sosyal — yardım gubesi menfaatine temsiller vermek üze- sanatkâr Şadi ve arkadaşları bu hafta içinde Anka- raya geleceklerdir. Uzun - zamandan- beri sahne hayatından çekilmiş olan bu kiymetli sanatkârın — mühitimizde güzel, samimi bir sanat havası yarata- cağına şüphe yoktur. Şadiyi “Ankara Halkevi sahnesinde yeniden — görmek Ankara için bir kazanç olacaktır. re davet edilen değe Ankara Halkevi sah- nesinde zehirli kucak piyesi Aukara Halkevi umatörlertel Haandabk teaddiklir piyesi bağlllen tübeke öul isle temsil edilecek, ayrıca par li e yüktek mekteb talkbeleri, he aynı tecail verilecektir. kucal gün Ankar Halkevinde İngilizce| dersi Halkevi başkanlığından Evimizde verilecek — olan ingilizce derslerine 6 şubat 1937 cumartesi günü aat tam 14 de başlanılacağını bildiri. Hukuk talebesinin Edir- ne ve İmralı seyahati Ankara Hukuk Fakültesi talebeleri evelki gün başlayan sömestr tatilinden istifade ederek bugün Fdirneye kadar bir seyahate çıkacaklardır. Fakülteliler Eskişehir-İstanbul-Bidr- ne-İstanbul-İmralı-Balıkesir-Kütahya- Afyonu ziyaret ettikten sonra 20 şu- batta şehrimize dönmüş - bulunacaklar 've bayram tatilini mütcakib ikinci sö- mestr devrelerine başlıyacaklardır. Kamutay Çağrıları Milli Müdafaa Encümeni bugün He- yeti Umumiyeden sonra toplanacaktır. * Dahiliye Encümeni bugün saat 10 da toplanacaktır. * Bugün Arzuhal Encümeni saat 15 de toplanacaktır. * Maliye Encümeni bugün Heyeti U- edilmişlerdir. mumiyeden sonra toplanacaktır. “Tayyare filolarının milli müdafaa büdeelerine her gün biraz daha faz- bir muharrir: “En doğrusu bu vasıta- yi ortadan kaldırmaktır.” diyor. Diğer taraftan - gazeteler haber veriyorlar ki 28 deniz ve 12 kara tay- yaresinden mürekkeb bir ingiliz fi- dotillası, bugünlerde, İngiltere ile Hindistan arasında, normal fiata, Postayı taşımağa başlıyacak. Ve bu iki memleket arasmdaki mesafeyi 48 saatte geçecekt Çelyuskin kazasmda, buzlar ara- sında kalanları, tayyareler kurtar- mıştır. Tayyareler ziraatte — kullanı. labiliyor. Tayyareler... Fakat lehte söylenecek daha neler var! aleyhte konuşanlar ancak korkaklardır. Tay- yarelerden korkmıyalım. Yanlış başlık dük: “Madrid cehennem izzat Madri olduğunu biliyorduk! Bir muhaşebe meselesi Amerika'daki hayvanları koruma çemiyetinin teşebbüsleri üzerine T. T. idaresi, muvezzilere, —mektub lağıtmak üzere “geçtikleri Kışın gıda bulamıyan kuşlar i dökmeleri emrini vermiştir. Emri veren idare yem parasmı ve- receğine göre P. T. T. büdcesine “kuş yemi” fasl acaba nasıl girecektir? Pariste fare mücadelesi 1937 sergisi dolayısiyle Parisi gü- zelleştirmek için eski binaların yı. kılmakta olması, bu binalarda yuva yapmış olan binlerce fareyi meydan- da bırakmak gibi umulmaz bir netice vermiştir. Dün, Metropoliten — dehli- zinden geçen yirmi yaşmda üzerine kocaman bir fare ederek bacağını 'nin faresizleştirme servisi bu yeni âfete karşı faaliyetle çalışmaktadır. (Fransız gazetelerinden) ir kizın Tayyarelere İngilterede B VAO MA AA CAW <— ei M LÜ İ CT R D Cantorbery — peskoposu, İngiltere'. 'min B. B. C. radyo merkezinden bir ile gülmenin, açık saçık gi yinmenin, kısaca “tesamüh hududu dışına” çıkmanın şiddetle aleyhinde rin esasen yabancılar muhi olduğunu - hususi - politikas sözlerine ilâve etmiş ve bütün İngil- tere'de âdeta bir fırtınanın kopması 'na sebeb olmuştur. Bu haberi nakleden bir fransız gazetesi muhabiri - soruyor: peskopos da acaba şu ingilir mizah - cısı gibi Afrika'nm Kaleden başladı #a mı kanidir?” İlkbahar havası İstanbulda evvelki gündenberi bir ilkbahar havası hüküm — sürdüğünü gazeteler yazıyor. Hararet / derecesi aıfırın üstünde 15 imiş. Karakışın or- tasında büyle sevinenlerin neşesi aca- ba bu haberin intişarına kadar sür- müş müdür? - Kaızılayın yıllık balosu 6 şubatta Ankarapalas'ta Umumi mecli: toplandı Ankara vilâyeti umum! meelisi düm saat 17 de Belediye Meelisi salonunda toplanarak kazalardan gelen - dilek ra porları üzerinde görüşmeler yapmıştıı, Raporlar bir karara raptedilmek üzere aid oldukları encümenlere havale edile miştir. Meclis önümüzdeki — salı güni aat 17 de toplanacaktır. Inhisar memurlarının tekaüt sandığı Gümrük ve İnhisarlar Vekâleti mee murlarının tekaüd sandığına yatırdıkları. paranın maaştan kesilen vergiye matrah. olamıyacağı hakkındaki mezkür bakanm lığın tefsir talebi Başbakanlık yoliyle Kamutaya gönderilmiştir. dün Ölen hastalıklı hayvan- lar yakılacak Mikrobik ve paraziter - hastalıkları dan ölen ve öldürülen hayvanların mue hite zararlı olmamaları - için bunlarım kadavralarının ve muzahrafatının çok kısa bir zamanda ve pek az masrafla, etrafa koku neşretmiyecek şekilde, yan tahribleri kararlaşı mıştır. İera Vekilleri heyeti bu hususe ta bir kararname kabul etmiştir. Bu ka- rarnameye göre Ankara, Etlik, Erzine can bakteriyoloji — Tâboratuvarlariyle Karacabey / harâsında ihrak — fırmları yaptırılacaktır. Kurban bayramı tatili Kültür Bakanlığı bu ayın 22 sine rastlayan dört günlük kurban bayramı tatilini takib eden cuma ve cumartesi günleri de mekteplerin tatil edilmesini alâkalılara tebliğ etmiştir. Meteoroloji Enstitüsünden aldığım O MA gece sıfırın aftında 6 dereceye düşem suhünet dün gündüz sıfırın üstünde & dereceye kadar çıkmıştır. Dün yurdum Karadeniz. sahillerinin şark kısını ile Mersin, Niğde, Çorum, Kırşehir ve Kars çevresi yağışlı geçmiştir. En çok yağış Rizede olmuş ve metre murabbas ana 124 kilogram kar suyu bırakmış ve, 59 santimetre kar kalınlığı yapmıştır. Dün en düşük suhunetler sıfırın altıne da olmak üzere Malatyada 11, Karsta 12, Erzurumda 13 derecedir. En yükseli suhunetler sıfırn üstünde olmak üzere Silifkede 13, Antalya ve Adanada 14, Dörtyolda 15 derecedir. POLiSTE ' Bir adam otomobil altında kalarak öldü Elektrik şirketi - tahsilât şefi İbrae him, bisiklet ile İsmetpaşa kız enstitük sünün önünden geçerken bir otomobilk le çarpışmış ve yaralanmıştır. - Yaralt tedavi için götürüldüğü Nümunc hase tahanesinde ölmüştür. Şoför yakalanmış. adif tahkikata başlanmıştır. T Alacağını istediği için Sakarya mahallesinde oturan Ömet oğlu Refik ile arkadaşı Şefik Hamdi oğla — Aliyi alacağı olan ili lirayı isten diği için yumruk ve tekme ile dövmüş.' derdir."Polis her ikisini yakalıyarak ada liyeye vermiştir. Arkadaşını ararken Umümi evlerde bir arkadaşmı âran mmakta olan Muhiddin oğlu Mehmedi mü edilen umumi — kadınlardan / Rasim kızt Latife yakalanarak Cumhuriyet Müde delumumiliğine teslim edilmişt verilecektir 'va umümiyetle açıl - geçmiştimdüklekkemm