3 Şubat 1937 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 3

3 Şubat 1937 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 3

JAPON BUHRANININ İÇYÜZÜ Japonya'da kabinesine karşı diyet mecli hücumlarla başlıyan buhran devam ediyor. Hiro- ta kabinesi, diyet meelisindeki münaka. diğine dair haber gelmemiştir. Japonya'da on gündenberi sürüp giden buhran, alelâde bir kabine buh- Tuhu şudur 've edecek? Siya; mu? Bu, seneler iyasi ufkunda beliren büyük bir Bu, bazan askeri tah: rafında müzakereler, bazan kabine irecek olan harbiye nazırı görüşmeler, baz geç senenin şubat ayı içinde olduğu gi- yemiyetli devlet adamlarının k: Ji ile neticelenen askeri isyan şel de tecelli eder. Fakat dava aynı da- Japon hükümeti ordunun hü- Japonyanın esas teşkilâtı “başka meemleketlerin teşkilâtlarına benze - Japon devlet mekanizması i hi bir rol emirnamesiyle harbiye nazırını olan imparator, bir tarafından hem de kabine ile bir- likte diyet meclisine karşı mesul va - ziyettedir. Ordu ile siyasi partiler a- tilâle kadar vardı. , imparatorun müdahalı siyle bastırıldı. Bundan mesul olan - lar da cezalandırıldılar. Fakat bu Bir senedenberi japon part ordunun hükümet üzerindel 'nun artmakta olduğunu endişe ile se- yir ediyorlardı. Nihayet bu endişe, '©n gün evvel, diyet meclisinin - açılma- rti liderleri tarafından hükümete ve dolayısiyle orduya hü - €üm ve tariz şeklinde açığa vuruldu. tur. Hirota istifa ederek çekildi. İm- Parator mütekaid generallerden U- zaki'ye hükümet — teşkili . Ordu Ugaki hak. ını, kendisine bir nazırı vermemekle göstermiş- tir. Diğer taraftan ordunun kabul e- de partiler iste- #ildi, Japonyada ordu rasındaki takib etmektedir. Çün- z Japonya'nın iç işiyle ia. alâkadar bir anlaşmazlık değil, ış siyasetinin takib edeceği kamet etrafında da ” ehemiyetli ihtilâf mevzuudur. 1921 Mmuahedesir bi Vaşington irtan, Mançurya'yı iş- Çin'de siyı ftar olan, Sovyetlere karşı da şiddetli davranılmasını İtında, onun emirleriyle hars ket eden bir hükümetin iş başma geç- Mesi, uzak şark sulhü ile - al olanlarca endişe ile telakki edilecek. ti A. Ş. ESMER e— Ingilterede deniz zabiti buhranı var Londra, 2? (A.A.) — Hava ve deniz Kuvvetleri, kadrolarının genişletilmesi Üzerine ingiliz deniz ve hava kuvvetle- Tinde subay buhranı başgöstermiştir “Amirallık eski ingiliz ticareti bahriye ubaylarına hitaben neşrettiği bir be- yannamede kendilerinin derhal asteğ men ve teğmen olarak orduya alınacak- Jarını ilân etmiştir. Amerikadaki Filint - Misigan, 2 (A.A.) — Üç bin kadar grevci bir fabrikayı işgal etmek için beyhude gayretler sarfettikten son- a bu binanın yanındaki dört numaralı Şevrole fabrikasına girip işgal etmiş- lerdir. Bu münasebetle mühim çarpış- malar olmuştur. Vâli Murjinin emr le tüfek, mitral- yöz ve göz yaşı akıtan bombalarla cihaz- İt 1200 muhafız otomobil endüstrisi fabrikaları mıntakasını işgal etmiştir. General Motors kumpanyasının kapalı bulunan bütün fabrikaları açmak niye- tinde olduğu rivayet edilmekte - oldu- Bundan bu takdirde gerek burada ge- rekse Detroit ve sair şehirlerde karga- şalık çıkmasından korkulmaktadı (Başı 1. inci sayfada) sında yeni hatlar işgaline imkân ver- miştir. Cumhuriyetçiler, kazandıkları top- raklar üzerinde tahkimatta bulunmala- 'Tına engel olmak maksadiyle üsiler ta- rafından yapılan birkaç hücumu püs kürtmüşlerdir. Madrid cephesinin öteki bölgelek rinde kayda değer bir şey yoktur. Bilbao, 2 (A.A.) — Resmi — tebl Baramlio bölgesinde — ilerliyen — hükü- met küvvetleri Saraşa Altubede yeni düşman mevzilerini işgal etmişlerdir. Bir ingiliz filosu Barselona gidiyor Barselon, 2 (A.A.) — Ana vatan fi- Tosu kumandanı Amiral Sir Rocero Bekhaoz'un bayrağını taşıyan — Nelson zırhlısı ile öteki üç harb gemisinden mürekkeb bir ingiliz filosu yarın Bar- selona gelecektir. Ultima Hora gazetesi, bu hususta inin bu zi terenin yalnız İspanya cum- huriyetinin meşru hükümetini tanıdı. Amerikadaki feyezanların bilânçosu Nevyork, 2 (ALA.) — — Feyezanlar hakkında son alnan malümata- göre, 400 kişi ölmüş ve bir. milyon kişi de evlerini terketmek mecburiyetinde kal- taştar, İki kişi, eşyalarını ve köpeklerini bir sal üzerine yerleştirmiş oldukları halde su baskınından kurtulmaya - çalışıyorlar Detroit şehrinde sıksık görülen işçi mitinglerinden biri otomobil grevi | tehlikeli bir halaldı Grevcilerin karıları ve kız kardeş- leri askerlere karşı koyacaklar Filint-Miçigan, 2 (ALA.) — Dün al- şam askeri kıtalar geldikten sonra oto- Mobil endüstrisi grevcilerinin karıları, kız kardeşleri ve dostlarından ahbabla- rından mürekkeb bir kadınlar müfreze- Si kurulmuştur. Bu kadınların - başla- rında kırmızı bereler ve kollarında kır- mızı beyaz renklerde bazubendler var- dır, Kadınlar sopalar ve base-ball topla- riyle mücehhezdirler. Bunların — mak- sadı askeri kıtalarm karıştığı fakdirde fabrikaları işgal edenleri sonuna kadar müdafaa etmektir. Silâhsız olan bu kas dınlar gaz maskeleri “tedarik — etmeğe gayret etmektedirl Ispanya hadiseleri ğanı değil, aynı zamanda Katalonya mz kamlarının meşruiyetini tasdik - ettiğ'ni de isbat etmektedir.” Bir gemi torpillendi Malaga, 1 (A.A.) — Delfin ismin- deki ispanyol ticaret gemi: niz tayyaresinin hücumuna — uğrıyarak Verja plâjr civarında. Los Penaskales mevkiinde karaya oturmuştur. Bir müddet sonra aynı gemi bir âsi deniz altı gemisi tarafından torpillen- miştir. Telefat yoktur. SON DAKİKA iki âsi de- Milli müdafaa hakkındaki konuşmalardan sonra Fransız parlamentosu Blum itimadını bildirdi Paris, 2 (A.A.) — Parlamento ile senato milli müdafaa encümenleri reisleri, hükümete itimad için bir takrir vermişlerdir. leri, bükümetin beyanatını tasvib ve milli - müda- takdir eyleyen ve emniyetinin takviyesi yolu ile sulhun idamesini temin için hükümete itimad beyan eden bu takri itimad takririni 186 reye karşı 405 rey ile ka- bul ederek milli müdafaa hakkındaki mü zakerelere nihayet vermiştir. kabinesine Sol cenah grupları mümess faa sahasındaki gayretleri tasvib etmişlerdir. Parlamento, bu Almanya, silâhsızlanma konferansına gireceği hakkındaki tahminleri manasız buluyor Berlin, 2 (A,A.) — İyi haber alan mahfillerin söylediğine göre, silâhsızlan- ma konferansının yakında toplanması dolayısiyle Almanyanın bu müstakbel ça- Jışmalara iştiraki yahud ademi iştirakiakkında ileri sürülen tahminler, şimdi- lik tamamen manasızdır. Zira, bu mesele, her hangi bir suretle Aynı mahfiller şurasıır da kaydetmekte- Almanya böyle bir şey düşünmemişti: dir ki, Almanya, her kesin emniyetini lecek bulunan bir tahdidi daima alâka ile karşılamıştır. Fakat diğer taraftan si- Jâhsızlanma konferansında, Avrupa sulhunu takviye edebilecek bir silâh tahdi- dine yardım edebileceği hakkında şimdiye kadar her hangi bir ümid vermiş de- Hildir. Karışmazlık tali komitesinin dünkü toplantısı Londra, 2 (A.A.) — Neşredilen bir tebliğe göre, bugünkü toplantısında, İspanya üzerinde kontrol plânınr hemen tatbika koyabil- mek için bu plânın alâkalı hükümetler tarafmdan tasvibinden sonra derhal hal- ledilmesi lâzım gelen bazı meseleler üzerinde tetkikler yapmıştır. Tâli komite, Pek yekinda yeni bir toplantı daha yapacaktır. Tayyareci Lindberg Romaya vardı (A A.) — Miralay Lindberg, karı Roma, İsveç kıralı Brükselde Brüksel, 2 (ALA.) — İsveç kıralı be- ginci Gustav bu sabah saat 11 de mal- yetiyle birlikte resmi ziyaret için bura- ya gelmiş ve istasyonda kıral üçüncü Leopold tarafından karşılanmıştır. İsveç kıralı perşembeye kadar Belçi kada kalacak ve birkaç merasimde ha- zır bulunacaktır. Gazeteler, bu münasebetle çok sami- mi makaleler neşrediyorlar. Brüksele bir seyahat yapan İsveç Kıralı S. M. Güstav Amerikan büdeesi Vaşington, 2 (A.A.) — 1937 alelâde büdcesini parlamento maliye encümeni kabul etmişitir. Büdce, bir milyar 64 mil yen 757.000 dolardır. Ve geçen senenin alelâde büdcesinden 61 milyon 266.000 dolar fazladır. Yeni Tiran elçimiz Kırala itimatnamesini tevdi etti Tican, 2 (A.A.) — Yeni türk elçisi li Türk geldi. Mutağ merasimle bugün itkmduknesiak aat vşladi i, müttefikan şimdiye — kadar nazarı dikkate alan ve hulusla icra edi- karışmazlık tâli- komitesi SURİYEDE TAHRİKAT YAPANLAR Cumhuriyet'te lsmail Müştak, Suri- yede, kendi milli menfaatlerini idrak.en sorulsa onlar bu hareketlerini suriyeli- lerin elinden kendilerine aid bir malın. çıkmış olmasiyle tevile çalışacaklardır. Halbuki hakikatte ne alınan bir şey var. dir, nede kaybolmuş bir hak... Hattâ da- ANA YASA TADILATI. Tan gazelesinde Ahmed Er anan, osmanlı devrinde — yapıumış olan 'ana yasalarda daima garbtan kopyecılik zihniyetinin hâkim olduğu için, menle. ketin ihtiyaçlarına uygun bir kanun vü cuda gelememiş oldeğunu anlatarak, ilk hakiki türk ana yasasının Büyük Mület Meclisi tarafından — yapılmış olduğunu kaydediyor, fakat o zamandanberi dünyada cemiyetçi ve devletçi prensip- lerin galcbe çalmış olduğunu tebarüz et- tirerek, ana yasamızda yapılacak yeni tadilâtla türk inkılâbının halkçı devlet- çi vasıflarının resmiyet kazanacağını söyliyor. Açık Söz'de Etem İzzet de a) u üzerinde söz söylüyerek yeni tadilât. Ja Kemalist rejimin devlet bünyesinde takarrür ettiğini anlatıyor. MECMUACILIĞIMIZ Cumhüriyette — Peyami” Safa, “Ar? isimli yeni bir sanat mecmuastam çıkşı dolayısiyle meomuacılığanızın hazin tar hi üzerinde düşünüyor; “Her fikir ve sanat mecmuasının ilk sayısmı / elimize aldığımız vakit, ondan evel / çıkmış ve batmış necelerinin âkıbetini bir anda hatırlamaktan gelen derin bir hüzünle - gifasız hastasını yoklayan bir doktar gibi - sayfaları muayene eder ve er geç bir leblebi külahı, bir zerzevatçının tor. ba kâğıdı üstünde, başı ve sonu kesil miş, yarımyamalak, sakatlanmış bir hab 'de tekrar görünüp çöp tenekesine gide- bildiğimiz, ebedi olmak hasretim den bahseden şu makalelere, şu yeni çı- fırı bize müjdelemek cesareti ve guru- vu içinde yan gelen resimlere, bir gün kapanıvereceği korkusunu okuyuculara bir program vadetmok- tenezzülsüzlüğü gibi görtermek istiyen mecmuanm ken- disi hakkındaki şu notlarına ve iddiala- RESİM TERBİYESİ Açık Söz'de Elif Naci, bizde - resim sergilerinin gördüğü rağbetsizliğin asıl sebebi halkta resim terbiyesinin eksikli. #i olduğunu kaydederek memlekette re- 'sim sanatının hakiki mahiyet ve kıyme- tini halka tanıtmak için mekteblerin, Halkevlerinin birer telkin vasıtası ola- Fak kullanılmasını temenni ediyor ve bilhassa gazetelerin, sinema artistlerinin hayatlarma tahsis ettikleri sütunlardan bir kusmını bu hayırlı işe vermelerini is Lindberg Piza şehri civarında yere indi Piza, 2 (A-A.) — Zevcesiyle birlike z bayin'a ea ü N Tinüklte Pa srermk Ci G ace meöünk Üü B. Fon Ribbentrop Londray2 gidizor Berlin, 2 ÇAA — — Almanyanın Londra sefiri B. Fon Ribbentrop bu ak- şam İngiltereye hareket edecektir, Nil suları fazla yükseldi Kahire, 2 (A.A.) — Sular bendlerin üstünde on beş santimetre yükselmiş- ile birlikte, bugün öğleden sonra tayyaresi ile Pizadan hareket etmiş ve bir saat sonra Romaya varmıştır. Lindberg Alplarda rastgeldiği bir fırtına yüzünden yolunu değiştirmeye mec- bur kaldığını Romadan İskenderyeye h reket edeceğini bildirmiştir. tir. Bendler, üzerine tahta barikadlar yapılmak ve'kum torbaları konmak su- retiyle yükseltilmiştir.