18 Şubat 1937 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 3

18 Şubat 1937 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 3

ga.> 21607 — ULUS DÜCENÜTÜ| Madrid civarında çok kanlı kavgalar oluyor ingiltere - Almanya itler'in 30 ikinci kânun günü söy- ileri sürülen en müsbet taleb sömürgele- re taallük ettiğinden ve İngiltere de hem 'dünyanın en büyük sömürge imparator. kuğu, hem de evki alman sömürgelerinin bir kısmını tevarüs etmiş bir devlet duğundan Almanya ile temas etmeğe lü- zum görmüştür. Bir kaç gün evvel, Al- manyanın Londra sefiri ve Führer'in si- yasi müşaviri Von Ribbentrop ingil dış bakanı Eden'in cenubi Fransa'da is- irahatte bulunduğundan vekili Lord Ha- lifaks ile görüşmüştür. Ajans telgrafla- ildirdiğine göre, görüşmeleri, yalnız sömürgelere, hattâ tere ile Almanya arasındaki müna- lâkndar eden meselelere mün- yasir kalmamış, Avrupa siyasetinin her #safhasına temas edilmiştir. Von Ribben- trop, görüşmelerin gizli kalmasını iste lea yürütmekten çekiniyorlar. Hattâ mü- zakereye mevzu teşkil eden meselelerin Mahiyeti ne olduğu bile eyice anlaşılamı- yor. Maamafih fransız - sövyet paktının, rta Avrupa'daki alman akalliye sızlanma, dört senelik iktisadi plân gibi eselelerin bahis mevzuu - teşkil eti 'tahmin edilmektedir. Bununla beraber Halifaks . Ribbentrop müzakerelerinin amihveri, Almanyanın sömürge talebi ve ingilizlerin ona bağlı yördükleri ikti plân meselesidir. Diş siyasa işleriide ingücere namına öz söylemeğe €n çok salâhiyetli olan bakan, bu aralık Londrada bulunmadı. iından Ribbentrop - Halifaks görüşme- leri ancak bunları takib edecek olan mü- zakereler için bir başlangıç - sayılabilir. Almanyanın ne istediğini sarih surette bilmek bütün dünya için bir merak mev- Zuu olmuştur. Almanya, geçen sene bu noktalar üzerinde sorulan sualleri cevab- siz birakmıştır. Binaenaleyh ingiliz - al- man görüşmeleri, alman dış siyasasının istikamet ve hedeflerini marih olarak ta- yine yardım ederse, barış için faydalı o- lacaktır. Bugün sarih olarak bilinen, Alman. yyanın sömürge bakkındaki isteğidir. Ia- gilterede bu mesele etrafındaki fikirler töyle hülasa edilebilir; 1 — Başta Die Hard denilen muh fazakârlar olmak üzere, Almanya Mürge verilmesine kati surette aleyhdar olanlar vardır. 2 — Almanyaya da sömürge veril- mesini haklı gören kuvvetli bir zümre hemiyetli bir zümre de sömür; mini büsbütün değiştirip zamanın icab- Tarına göre uydurarak Almanyaya da is- tismar haklı vermeğe tarafdardır. Fakat bütün ingiliz efkârının mütte- fik olduğu bir nokta şudur ki sömürge meselesi, diğer meselelerden ayrı halle- dilemez. Hiç olmazsa, garb Lokarnosu, deniz indaki / anlaşmaya hları anlaşması ve belki de Almanyanın milletle rcemiyet 'e geri dönmesi, bütün bu meseleler, in- gilizlerin nazarında, sömürge dav bağlı bulunuyor. Binaenaleyh Londrada başlayan görüşmelerin arkasında garbi Avrupa devletleri arasındaki münase- betlere yeni bir düzen vermek gibi çok ehemiyetli bir gaye vardır. Bu itibarla Londra müzakerelerini ehemiyetle takib etmek yerinde olur. ESMER Macaristanda Komünist propağandası Budapeşte, 17 (A.A.) — Bir kaç za. mana kadar bütün Macaristanın en mü- him madenlerinden olan Füvfkirchen madenleri amelesi ücretlerinin arttırıl. masını istemişlerdir. Mavenler direksi yonu, esas itibariyle bu talebleri tat. in etmeğe hazır buluncuğunu bildir. mişti. Mamafih, son günlerde bazı ec. nebi komünist ajanları maden amelesi- ni umumt grev dir. Bu greve mukabele etmek / üzere müessesenin direktörleri, ihtilâfın hal- dine * “dar, madenleri devletin muhafa. zast altında bırakmağa karar vermişler. dir. lânına teşvik etmişler. Avila, 17 (A-A.) — Bir âsi kolu Ar- ganda kasabasına hakim ba zabtetmiştir. Diğer bir kol da cenub is- tikametinde, milislerin muannidane mu- kavemeti dolayısiyle güçlükle ilrlemek- tedir. Franko kuvvetleri, bu havalide yüz- den fazla cesed gömmüşler ve esir edilen 1 mevziler bir çok ecnebi ve ispanyolu hapsetmiş- derdir. Âsilerin taarruzu Avila, 17 ÇA.A.) — Havas Ajansı muhabirinden: General Serrader'un kumandası al- tında bulunan âsi Avila fırkası dün Es- kerial mnıtakasi'nda şiddetli bir taarruza geçmiştir. Âsi kolları ileri hareketlerine devam etmektedirler. Milislerin elinde bulunan başlıca gi- riş noktaları, topçu ateşi altındadır. Geçende âsiler Roblesdo de Chavela önünde hükümetçilerin şiddetli bir hü- cumunu geri püskürtmüşlerdir. Hükümetçiler mukavemet vor. Talavera de La Reina, 17 (AA.) — Havas ajansının muhabiri bildiriyor: Hükümet küvvetleri Jarama mınta- kasında Arganda ile Tajuna arasında â- Silerin taarruzlarına mukavemet etmek- tedirler. Âsiler karış karış yer kazanmak mütemadiyen düşmanı hırpalamak- tadırlar. Tayyareler, hükümet milislerine bü- yük zayiat verdirmektedirler. Hükümet kuvvetlerinin hareketi Madrid, 17 (A.A.) — General Miaja, bükümet kuvvetlerinin Madrid ve Jara- ma cephesinde umumi bir taarruza baş- Tamış olduklarını haber vermektedir. İlk haberler, memnuniyet vericidir. Paris, 17 ÇA.A.) — Radyo ajansınnı Sevilden bildirdiğine göre, general Fran- ko ve deniz kuvvetleri, Marsilyadan ha- reket ettiği bildirilen Dobesa gemisini zabtetmişlerdir. Gerki, 1200 ton ağırlığında harb mal? zemesi ve mühim mikdarda nikel ve ba- kır yüklü idi. Valensiya hükümeti hesa- bına seyahat etmekte olan bu geminin çindeki eşyanın 30 milyon peseta kıyme- tinde bulunduğu tahmin edilmektedir. Alm imya ve gönütlüler meselesi Berlin, 17 ÇA. A.) — Ademi müda. hale kamitesi - tarafından” — gönüllüler meselesi hakkında verilmiş oran karar- dan çok evel Almanya, bu tedbiri ale mıştır. Filvaki 24 ikincikâ- nun tarihli bir notasile İngiltere hü- gö nüllü gönderilmesini meneden ve aynı gönüllü toplanmasını da yasak eden bir kanun hazırlamış olduğunu bildirmiştir. Binaenaleyh böyle bir kanun pek yakında neşredileceği farzedilebilir. Almanya kümetine Almanyanın İspanyaya zamanda oraya gitmek üzere İngülere ve gon Lonara, 17 (ALA.) — Damiüiye N Zırı, ingiliz makamatının gerek gönül- Jü sufatile, gerek gönüllü Maksadiyle muhasamata iştirak etmek için Ispanyaya gideceklere mani olun- ması hakkında emir aldıklarını bildir- miştir. Matbuat, ademı müyakase auuesine ce verilen karari'memnuniyetle karşıla- makta, fakat son dakikada - bitaratlık prensipini kabul eden Almanya ile İ- talyanın samimiyetinden şüphe etmek- tedir. Neuws Chronicle gazetesi, B. Mu- #olini ile B. Hitler'in şimdi Franko- 'nun zaferinden emin bulundukları için itilâfnameye iştirak etmiş bulundukla- rını yazmaktadı: Londra, 17 ÇA-A.) — Ademi müda- hale komitesinin kararını tefsir eden Deyli Telegraf diplomatik muhabiri di- yor ki “Sanıldığına göre Portekiz, kendi hududlarının enternasyonal bir grup tarafından değil, fakat yalnız İngilte- re tarafından kontrol edilmesini kabul edecektir. Kontrol sisteminin tatbiki için, İspanya hâdisesi alâkası bulunmıyan memleketler delegeleri 2- rasından seçilecek müfettişler tayin o- toplamak sıkı Tunacak ve bu teşkilâtın merkezi Lon- drada bulunacaktır. Bu teşkilâta muh- temel olarak bir ingiliz memuru riyaset edecektir. Alman, ingiliz, fransız, İtal- ya, Sovyet ve Portekiz delegelerinden mürekkeb teknik komüte, bu kontrol hakkında bir plân vücüda getirecektir Alâkadar memleketlere, vize - taleb e- denlerin — müsbet bir surette seyahat maksadlarını isbat edememeleri takdi- rinde İspanya için vize verilmemesi tavsiye olunacaktır. İşsizlere ise kat sürette vize verilmiyecektir. Hududla- rın umumi kontrolu takdirinde, Sovyet- der Birlij ki talebinden vaz geçeceği muhtemel görünmektedir. Fransa haberi nasıl karşıladı Paris, 17 (A.A.) — Siyasi mahfiller, Londra ademi müdahale komitesince e- de edilen netiç te, yakın veya uzak bir istikbalde, iki muhasım taraf arasında tavassytta bu- Tunmak teklifini ihtiva eden fransız ve ingiliz projelerinin ikinci kine başlanabileceğini ümid etmekte- inin de bahrı kontrola iştira- den memnun görünmek- asmının tatbi- dirler. Bu makfiller, Portekiz'in inadında israr etmiyeceği kanaatindedirler. Fransa, İspanya hududu gene kapanıyor. Paris, 17 (A.A.) — Hariciye ve dahi- liye nezaretleri mütehassisları, İspan- Fransız Kabinesinde tadilât mı var Fransız Başbakanı B. Leon Blum Paris, 17 ÇALA.) — — Salâhiyettar harici mahfilde dolaşmakta olan şayia- Jara nazaran başvekil pek yakında mem. leketin mali vaziyetini ve şimdiki ka- binede tadilât icrasına tevessül edil. mesi hakkında beyanatta bulunmak ni yetindedir. Son muharebede harabolan Malaganın umumi manzarası I ya'ya gitmek üzere gönüllü kayıd ve sevkedilmesini meneden talimatı kaleme almışlardır. Bu talimat, bugün veyahude| yarın, nazırlar meclisi vib edilecektir. Öğrenildiğine göre, fransız - ispan- tarafnıdan tas- yol hududü ameli olarak kapatılacaktır. Polis ve jandarma efradından mürekkeb husust müfreze'er, bütün yolları taras- sud etmektedirler. Bütün limanlarda ve bütün tayyare meydanlarında buna benzer tedbirler a- Tımacaktır İspanya - için gönüllü kaydetmeği teşçi eden bütün teşkilâtlara ve bütün vatandaşlara karşı hususi tenkil tedbir. leri alımacaktır. İngilterede faşizmle mücadele Londra, 17 ÇALA.) — — İspanyaya yardım komitesi tarafından tertib edi. den bir. işçi toplantısında Lord Harley demiştir ki : #— Sovyetler birliği ile Pransa ve İngilterenin birleşmesi luzumuna ka. nüim, Mubtemel )lman - taarruzuna karşı müdafaayı hazırlamak için erkâe naharbiyelerin umumt müzakerelere işmesiyle işe başlamaklığımız lâzım- dır., Hatib, Akdenizi - bir “ İtalyan göz lü,, olmaktan kurtarmak için - faşizme karşı mücadele açmak icabettiğini bee yan etmiştir. Afrikada 2000 kişi boğuldu Cenub afrikasında şiddetli yağmurlar Kap, 17 ÇALA.) — ve Umbelazi nehirlerinin taşması netice. sinde Mozambik yerlilerinden 2000 ki- şinin boğulduğu tahmin edilmektedir. Beş gün devam eden şidedtli yağ. murlar delayısiyle — Sourencomargues, İncomati it edilmiş bir vaziyette kalmıştır. Şimendüfer ve telgraf hatları bo- zulmuştur, Felâket hakkında ancak ra- diyo ile kısa haberler verilebilmiştir. Fırtınalara rağmen, — uçan tayyareler mühim hasarlar ve fazla miktarda te- lefat vukua gelmiş olduğunu bildirmiş. lerdir. Şimdiye kadar tahmin hasar miktarı, bir milyon ingiliz lira #sına baliğ olmaktadır. Patateslerdeki konferans Berlin, 17 (A.A.) — Patates mahsu- Jâtına arız olan bit'e karşı beynelmilel bir mücadele yapılması maksadiyle te şekkül etmiş olan konferans, bugün kü- in bir gad resmini icra etmiştir. Ziraat nazırı B. Becke, bu bit konferansına iştirak et mek üzere, gelmiş olan fransız, Felemenk, Belçika, İsviçre ve Lüksenburg murah- haslarına hoşgeldiniz demiştir. Ekilen topraklarmızın artması lâzımdır Tan'da Şevket Süreyya Aydemir, memleketimizin zirai kında çok enteresan kayese eden muharririn çıkardığı ticelere göre ekilen topraklarımızın umum topraklarımıza nisbeti 1927 de 'yüzde 4.86 iken 1934 de 6,32 ve 1936 da yüzde ona çıkmıştır. Bu artışın kiymet 've ehemiyetini işaret eden muharrir ekilen topraklar nisbetinin Macaris- 'tanda yüzde 60, Ramany 40, Yoguslavyada — yüzde 28,3, Çe- koslavakyada yüzde 41, Lehistanda yüzde 47,8, v. &. gibi çok vüksek rakamlar arzettiş dederek, ekilen topraklarımızın - ve- rimini artırmaya çalışırken bir yan- dan da meralarla dağlık, taşlık ve bataklık araziden tarla yapmak üze- re, yeni fetihlerde bulunmak lüz- munu ileri sürüyor. ZIRAİ KALKINMADA TECRÜBE ASILDIR. Son Posta'da Muhittin Birgen, Türk köyünü yükseltmek için hükü- metimizin almakta olduğu tedbirle- rin ehemmiyetini kaydettikten sonra, önceden hazırlanan plân ve projele- tatbiltta daima bi arızaları meydana çıktığını, ve hususiyle zira- bünyesi itibariyle, bu - sahadaki çalışmalar için kâğıt üzerinde hazır. lanan. proğramların, daha- fazla arı- zalarla karşılaşmıya müsait olduğunu söylüyor, fakat muayyen bir sistem ve kadro ile işe girişildikten sonra plânları, tatbikatın verdiği neticelere göre tadil ve ıslâh etmek imkânları daima mevcut olduğunu, başlangıçta /pek müşkül ve hattâ imkânsız görü- len bir çok işlerin de böyle tedrici ve tecrübi bir metodla ileri götürüldüğü takdirde muvaffakiytele başarıldığı- ı anlatarak, ilk önce küçük ölçüde ve tecrübe çalışmalariyle işe - başla MEKTEP ve DİSİPLİN Kurun'da Hakkı görmüyor, ve yabancı me- todların gelişi“ güzel maaarifimize neticesinde mekteplerde idare 've muallim otoritesinin çok zayıfla- mış olduğunu, bu yüzden talebe ara- sında muüallime ve derslere karşı ka- yapılmasını temenni ediyor. 'ORMAN SEVGISİ Cümhuriyet'de Peyami - Sat manın ancak Cümhuriyet devrinde bir dar söyliyerek, bu mevzua karşı umumi alâkanın mem- leketimizde git gide artmasından duyduğu sevinci kaydettikten sonra bir noktaya işaret ediyor * — toprak- arımıza orman tohumunu — atmadan önce, kalplere ağaç sevgisinin tohum- Jarmı atmaya çalışmalıyız. YANLIŞ ANLAŞILMASIN Kurun'da Asım Us,Ana yasamız- da son yapılmış olan tadillerin bazı ecnebi mahfellerince yanlış tefsirlere uğramasından şikâyet ederek bir noktayı açıklıyor : Türkiyenin ana yasasına girmiş olan devletcilik pren- sibi ile mülkiyet hakkı tanımayan devlet soryalizmi nazariyesi arasında büyük farklar vardır, ve bunları bi- ribirine karıştırmak hatâ olur. Tür- kiyenin devletciliği tamamiyle — ken dine has ve kendi ihtiyaçlarına uygun dur, esas tanılan mülkiyet — hakkına aykırı bir tarafı yoktur. Köylüyü — topraklandırmak — için istimlâk edilecek toprakların bile ancak bedelleri “mukabilinde alıva cağı haklanda verilmiş olan izabat ca bunun aşikâr bir delilidir. haline geldi