5 Mart 1937 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 6

5 Mart 1937 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 6

ULUS —— 5-3-1937 € Başbetke : (Başı 1 incide) da azami otarşiye varmak italyan ilim ve tekniğini bu azami otarşiyi elde etmek üzere işbirliği yapma- ğa çağırmak. Faşist Konseyini bu kararları almağa sevkeden hakiki sebebi gösteren fıkra en alttadır: * çünkü ancak ilim ve aynı za- manda her türlü hâdiselere göğüs germeğe hazır bir ruh hali kuvve- ti iledir ki nisbeten az zengin memleketler, para ve tabüi gelirler bakımından zengin memleketle- rin ihtimal içindeki tecavüzlerini karşılıyabileceklerdir.,, Telgraflar kararın Almanyada sevinç uyandırdığını bildirmekte- dirler. İngiltereyi son kararı almağa sevkeden sebeb, kendi kuvvetleri. nin teahhüdlerini ve menfaatle ni her tarafta gereği gibi müda- faa etmeğe kâfi olmadığı kanaati olmuştur. Hiç şüphesiz bu kanaat, Habeşistan hâdisesinin eseridir. İngiltere imparatorluğunun dün - ya barış durumu üzerindeki men- faatleri, Milletler Cemiyeti niza- mının menfaatlerine o kadar uy- gundur ki, Büyük Britanya, silah- Tanma mantığını, aynı derece kuv- vetle, milli ve insani deliller üze- rinde kurabilir. n mesele bu sinir gergin- liği ve bulanık hava içinde, Avru- pada ne gibi sergüzeştlerin nasıl tehlikelere yol açacağını tahmin etmektedir. B. Eden Avrupanın ideoloji cephelerine bölünmesinin tehlikelerinden bahsetmişti: bu bölünme komünizm ile faşizm a- rasında idi. Şimdi italyanlar ayrı- lığın faşizmlerle demokrasiler a- rasında husul bulduğunu ve tehli- kenin daha büyüdüğünü yazıyor- lar. Ayrılıklar anarşisi son haddi- ne varıyor. Fakat şurası var çarpışma ve müdafaa azmi yalnız bir cephenin inhisarı altından çı- kıyor. Bu hal, ya tarihin asla af- fetmiyeceği yeni bir harb dehşeti- ne yahud, milletler hürriyeti ve ba- rış esaslarına uygun bir anlaşma- ya varmakla netiçelenebilir. Falih Rıfkı ATAY Sesimizi düuyaya - duyuracağız (Başı 1 incide) hammen bedelden yukarı olduğundan ihalesi yaprlamamıştı. Bunun - üzerine davet edilen muhtelif fabrikalardan, Filips, Telefonken, Standard, Marko. ni ve Lorens davete icabet etmişler ve Nafıa Vekâletinde müteşekkil komis- yonda kendilef.yie yap-da müca.cze lerden alınan teklifler neticesinde hü- kümetçe aranrlan şartlara en uygun ol- duğuna karar verilen Markoni müesse. sesine ihalenin yapılması takarrür et- Miştir. Yapılacak istasyonlar; biri 120 ki- lovatlık uzun, diğeri 20 kilovatlık kı- sa dalgalı iki istasyondan ibaret olup inşaat 16 ay sonra hitama ermiş ve '1ur kiye Cumhuriyeti sesini yalnız mem. leket içine değil, bütün dünyaya din- letebilecek bir duruma girecektir.,, Yugoslavyada Komünizimle mücadele Belgrad, 4 (A.A.) — Dahiliye nazı- Yı B. Kordetz, Yugoslavya zabıtasın:ın komünist unsurların tahriklerine karşı daha büyük bir faaliyet gösterebilmesi için asrileştirileceğini bildirmiştir. B. Korosetz, komünist propaganda- sının geçen sene Yugoslavyada pek zi- yade gelişmiş olduğunu kaydetmiştir, Dahiliye nazırı, memlekette bulunan ve en ehemiyetlisi Zagrebde kurulmuş o- lan gizli komünist teşekküllerinin bir listesini okumuştur. Zagrebdeki teşekkül, Viyananın giz. li komünist merkezinin bir şubesidir, y Hayat ucuzluğunun Silâhlanmalar | temini için alınan tedbir (Başı 1. inci sayfada) lar altında alınmakta olan vergi ve re- simlerin muafiyeti meselesi en mühim bir yer tutmaktadır.” Bırçok yabancı memleketler yerli sanayiin tam mamul vücuda getirmek için ihtiyaç gösterdiği ecnebi ham ve. yahud kısmen mamul iptidat maddele- re mutlak bir muafiyet bahşeylemeleri- ne mukabil elyevm meri olan gümrük tarifemiz bu gibi maddelere ağır güm- rük resimleri koymaktadır. Fiatları düşürmek Yerli sanayiimizin ekseriyet itiba- riyle nisbeten basit imalât vücuda ge- tirmesi dolayısiyle mamül kıymetinde ham madde maliyetinin rolü pek m himdir. Yani ham madde maliyet fiat- ları indirildiği takdirde gerek serbest rekabet tesiriyle ve gerekse fiat kon- trolu ve mamul gümrük resimlerinin indirilmesi ile mamul fiatlarını da ehe- miyetli bir tarzda düşürmek kabil ola- caktır. Bundan başak sanayiimizin mühim mikdarda ihtiyacı olduğu daha bazı ham maddeler mevcud ise de bunların birinci ve ikinci sanayi ve ziraat prog- ramlarına ithal edilmiş olması ve bun- ların yakın bir zamanda memlekette i- mali mukarrer bulunması — dolayısiyle bunların muafiyeti cihetine gidilme- miştir. Muamele vergileri Bu projenin kabulü takdirinde her sene mamül maddelerin muamele vergi- lerinde yapılan tenzilâta kısmen lüzum kalmıyacak ve teşviki sanayi kanunu ile verilen muafiyetler bu suretle çok fazla azalmış olacaktır. 'Teklif edilen ham maddelerin mua- fiyetleri halinde husule gelecek istih- sal çokluğu dolayısiyle diğer vergiler- den elde edilecek varidat fazlası bu muafiyet noksanını telâfi edecektir.,, Sanayiimizin bulamadığı ham maddeler Birinci ve ikinci sanayi programı- na dahil olmakla ileride içeriden temi- ni mümkün olmıyan eşyadan muafiyet tatbik edilecekler şunlardır : Gümrük istatistik numarasiyle: 230 boyasız yün iplikleri, 232 boya- İx yün iplikleri, 295 suni ipek, 15276 so- da, 1008 pik, 1012 profil demir, 1016 ka- lın saçlar, 1017 ince saçlar, 1018 ve 1019 teneke saçlar, 1114 bakır lema (çubuk), 1114 bakır tahta, 1170 çinko külçe, 222A yapağı (Merinos kirli), 222B yapağı (merinos yıkanmış), 1626 sud-kostik, 1652 hamızı azot, Hangi maddeler vergisiz girecek? Sanayide kullanılan ve tarifenin baş- ka yerlerinde zikrolunmıyan diğer hay- vani yağlar, yağ asitleri, domuz kılı ve döküntüleri, levha ve yaprak şeklinde kemik ve tırnak, mevaddı sa- ire ile müretteb veya gayri müretteb kemik, tırnak ve boynuzdan mamul eş- ve saire ya, ham gergedan boynuzu ve mamulâ- tı, hayvan dişleri ve mamulâtından fil, deniz aygırı, gergedan dişleri, sair hay- vanat dişleri (işlenmemiş), baline ke- miği ve çubuğu (mürekkeb bal:ğı ke- miği ve mamulâtının ham ve döküntü- leri), bağa ve malulâtının ham ve dö- küntüleri, hayvanatı naime kabukları ve mamulâtının ham ve döküntüleri, ham mercan ve mamulâtı, jelâtin, lev- ha, çubuk ve toz halinde tutkal, gama- laka, kırmızı hayvani maddeler ve ma- mulâtı, 18 kilo ve ondan yukarı yaş de- tüysüz işlenmemiş, 15 kilo ve on- dan yukarı tüylü veya tüysüz işlenme- miş kuzu derileri, halı örmeğe malısus tura halinde ipek iplikleri, kabuklu ve kabuksuz tane halinde kakao, çam yağı, külçe, levha, çubuk, yaprak halinde sel- lüloid galalit ve emsali ve bunların ma- mulâtı, odun, künar ve ladin, tik eğa- n, abanoz, maun, pe- mümasili riler, tüylü veya tuzlu veya kesilmemiş, cı, müdevver şi: lesenk, demir hindi ve sair gayri mevcud ağaçlar, ağ ipliği, hami, e- zilmiş, kabukları çıkarılmış manila ken- diri, servet, remi ve sair iplik imaline mahsus nebati maddeler, keten ipliği, kasarlı keten ipliği, ham kauçuk, kana- la, feldispat, külçe ve kütük halinde her nevi demir, külçe veya diğer şekil- de alominyom ve halitası, salon ve tez- yinat eşyası ve zikrolunmayan diğer a- lominyom ve halitası mamulâtından yalnız levha, lama, külçe çubuk tahta (lehim dahil), külçe, nikel, nikel tahta çubuk, külçe ve sair şekilde antimuvan, kabelt, uzvi, sunt boyalar (kömür kat- ranı yağından müstahsil) anilinler, ali- zarinler, kiyanus dö sodyom, boraks, sair alominyom emlâhı, kibritiyeti nuhas, kükürt ve mürekkebatı, sınat kimyevi müstahzarat. Yugoslavyanın dış politikası (Başı 1. inci sayfada) “— Dş siyasetimize hakim olan pren- sibler şunlardır: enteraasyonal sulhun devamı, şimdiki hudud!arımızın muha- fazası, enternasyonal dayanışma fikri- nin kuvvet bulması umumi emniyet prensibinin tesirli bi tarzda tatbiki ve bütün Avrupa milletleriyle dostça işbir- liği. Milletler cemiyeti ve Yugoslavya Milletler cemiyeti otoritesini göste- rememiş olmakla beraber, Yugoslavya bu müesseseye bağlıdır. Çünkü henüz bundan daha iyisi bulunamamıştır. Politika havası biraz açılmış olmak- la beraber Avrupanın sulhu silâhlı bir sulh olarak kalmakta devam ediyor. Yugoslavya, ingiliz - italyan Akde- niz anlaşmasını mesud bir havadis ola- rak karşılamıştır. Yugoslavya bir Ak- deniz devleti olmak dolayısiyle bu an- laşmadan kendi toprak statükosu hu- susunda dolayısiyle bir garanti görmek- tedir. Yugoslavyanın Fransaya olan dost- luğu bir ananedir. Daha geçenlerde 1927 dostluk anlaşmasının uzatılması kacarlaştırıldı. Yugoslavya ile büyük Britanya ara- sındaki politika ve ekonomik münase- betler de her zamandan ziyade iyidir. Almanya ve İtalya ile Yugoslavya ile Almanya arasında hiç bir anlaşmazlık yoktur. İki mem- leketin bilhassa ekonomi sahasında bir çok temas noktaları vardır. Yugoslav« ya hükümeti bu dostluk havasını geliş- tirmek yolundaki gayretlerine devam e- decektir. İtalya ile Yugoslavya arasın- daki eski anlaşmazlıklar yavaş yavaş si- linmekte ve bunların yerine iyi komşu- luk münasebetleri aki molmaktadır.” Balkan antantı ve küçük antant Stoyadinoviç, küçük antant ile Bal- kan antantının birer esaslı sulh âmili ol- duğunu ehemiyetle kaydettikten sonra bulgar - yugoslav dostluk paktının Bal- kan antantının prensip ve hedeflerine katiyen uygun olduğunu alkışlar ara- sında söylemiştir. Habsburglar meselesi Stoyadinoviç, Avusturyada kıraldan yana olanların son zamanlardaki faali- yetlerine temas ederek, mesül Avustur- ya devlet adam'arının merkezi Avrupa- i meseleler verebilecek olan iş- lere kendilerini kaptırmıyacakları ümi- dinde bulunmuş ve Yugoslavyanın ka- tiyen Habsburg'ların tekrar tahta geç- melerine aykırı kaldığını söylemiştir. Başbakan, Macaristan ile olan nasebetlerde mühim surette iyileştiğini ve Lehistan ile de bu münasebetlerin samimilik içinde inkişaf bulmakta oldu- ğunu kaydetmiştir. Stoyadinoviç, ugoslavyanın enter- nasyonal vaziyetinin çok elverişli oldu- ğunu, eski dostluklara sadık kalmakla beraber yeni dostlar da kazandığını söylemiş ve sürekli alkışlar arasında memleketin askeri müdafaası vasıtaları- nı kuvvetlendirmek zaruretini - belirt. miştir; Büyük faşist meclisinde Nufusu fazlalaştırmak için tedbirler alındı Roma, 4 (A.A.) — Stefani ajansı bildiriyor: Büyük faşist konseyi, dün akşam Duçe'nin reisliğinde faşizmin onbeşin- ci senesinin üçüncü toplantısını yapmış ve memleketin nufusu ile alâkalı me- seleleri görüşmüştür. Konsey faşizm rejiminin nüfusu po- litikasının aşağıdaki tedbirler ile mü- kemmelleştirilmesini hedef tutan bir karar sureti kabul etmiştir. I — Çok çocuklu aile babalarına, iş ve sair hususlarda tercih hakkı verile- cektir. 2 — Aylıklar, aile yükleri ve mesu. liyetlerile ölçülü bir hale konacaktır. 3 — Çok çocuklu ailelerin yaşamasın- da durluk temini için halen tatbik edil- mekte olan nüfus siyaseti tedbirleri ye- ni baştan gözden geçirilecektir. 4 — Evlenmeler için borç para veri. lecek ve genç işçiler için cihaz sigor- taları kurulacaktır. . 5 — Çok çocuklu aileler birliği vü. cuda getirilecektir. 6 — Vilâyet ve nahiye teşkilâtı 1941 sayımı neticelerine göre değiştirilecek ve nüfusu azalan vilâyet ve nahiyeler kaldırılacaktır. 7 — Rejim nüfus politikası kısmın- da merkezi bir kontrol idaresi kurula- caktır. Büyük konsey, kanunlarla tesbit edi- lecek olan bu kararları aldıktan sonra şurasını bütün faşistlere hatırlatır ki, nufus meselesi İtalya için bir hayat me. selesidir, zira, nüfus olmazsa ne genç- lik, ne askeri kuvvet, ne ekonomik ge- nişleme ve ne de vatanın istikbali var. dır. Büyük faşizm konseyi, | yarın beş mMartta yeniden toplanacaktır. Faşist konseyi kararının Londrada akisleri Londra, 4 (A.A.) — Büyük faşist meclisinin tebliği, büyük bir heyecan uyandırmıştır. Evening Niyuz gazete- si, İtalyanın Avrupadaki vaziyetin şim- diki kararsızlığı karşısında gereken ih- tiyat tedbirlerini almakta olduğunu yazmaktadır. Morning Post, büyük fa- şist meclisinin kararını İngiltere'nin dikkati üzerine İtalyada hasıl olmuş bir tepki diye tarif ve tavsif etmekte. dir. Bu gazete, yeni emirnamelerin hü. kümetin emrine hazır kıldığı - ihtiyat kuvvetlerinin 8 milyona vardığını he- sab etmekte ve İtalyada İngilterenin Programına benzer bir program tatbiki bahis mevzuu olmadığını çünkü İtal- yanın milli müdafaasına aid tertibatı bitirmiş bulunduğunu yazmaktadır. Atina üniversitesinin yüzüncü yıhı Atina, 4 (A.A.) — Atina üniversi- tesinih yüzüncü yıldönümü şenlikleri 17 nisanda başlıyacak ve 24 nisana ka - dar sürecektir. Törene bütün milletle- rin üniversitelerinden mümessiller ça- ğırılmıştır. Halk Konseri (Opera Uvertürleri) C. B. Filarmonik orkestrası on be- şinci halk konserini müzik öğretmen okulunda yarın saat 15.30 da verecek- tir. ŞEF: ERNST PRAETORUS ı1—C.M. V, Weber (1786 . 1826): *“Freischütz,, - Uvertürü. 2 — Peter Cornelius (1824 - 1874)- Bağdat Berberi - Uvertürü. 3 — Otto Nicolai (1810 - 1849): Vindsor Şen Kadınları . Uvertürü. 10 DAKİKA DİNLENME 4 — Richard Wagner (1813 - 1883): “Fliegende Hollander” Uvertürü, 5 — Richard Wagner: Tristan ve İsolde, Prelüd ve Aşk ö- lümü, SON Gelecek konser 13-3-1937 dedir, Istanbul şehir meclisinin kararları İstanbul, (Telefonla) — Şehir mec- lisi bugünkü toplantısında ehliyetsizlerin sandal kullanmasını yasak için tedbir- ler alınmasına karar verdi. Belediye re- isine muhasebe teşkilâtını genişletmek için yeniden 6 veznedar, 16 icra memu- ru ve 68 kâtib ve memur alabilmesi hakkında salâhiyet verilmesini teklif e- den karar da kabul edildi. IPOLİS Işini gördüğü kadına hücum eden hamal İstasyonda hamallık yapan kastamo- nili Şevket İnönü mahallesinde Zehra- nın evine arasıra uğrayarak ufak tefek hizmetini görmekte ve buna mukabil karnını doyurmakta veya beş on kuruş almaktadır. Şevket evvelki gün * biraz sarhoş olduğu halde Zehranın evine gel- miş ve içeri girdikten sonra kadıncağıza tecavüze kalkışarak boğazına sarılmış- tır. Zehranın feryadına komşuları ye- tişmiş ve hâdise yerine polis çağrılmış- tır. Zabita Şevketi yakalayarak cum- huriyet müddeiumumiliğine teslim et- miştir. Bir sarhoşun yaptıkları Dün polisler sokakta bağırıp çağı- ran ve umumi rahati bozan bir adamı sükünete davet etmişler ve neticede İs- mail adındaki bu şahsın kendini bilmi- yecek kadar sarhoş olduğunu görmüşler- dir. Zabita Kurtuluş mahallesinde otu- ran İsmail hakkında bir zabıt varakası tutarak cumhuriyet müddeiumumiliğine göndermiştir. Araba kazası Arabacı Hüseyin tek atlı arabasiyle Erzurum mahallesinden geçerken kar- şısına birdenbire bir kadın çıkmıştır. A- rabacı her ne kadar atı durdurmağa ça lışmışsa da muvaffak olamamış ve Şe- rife adında olan bu kadına çarpmıştır. Şerife sağ ayağından hafifçe yaralan- mış ve tedavisi yaptırılmıştır. Araljacı Hüseyin de yakalanarak adliyeye tes- lim edilmiştir. ANxg«aRA HAL4x.KVI Müze ve Sergi Şubesi KONFERANSLARI Konferansı verecek zat: Prof. H. Lui Ankara Ta- rih, Dil ve Coğraf- ya Fakülte- si profesör- lerinden Anadolu ta- biati nun yerleş- Konferansın mevzuu: ve o- me üzerin - de tesiri :6 mart 1937 saat: 17,30 Ankara Halkevi umuma mahsus olan ve davetnameye ihtiyaç bulun- konferansa Ankaranın Konferans tarihi mıyan bu say'n münevverlerini davet eder. “AKAI A M Aü MMM MMMi b d0 AD di d ü d MÜY A CENGEL kiTABıI Büyük ingiliz edibi Rudyard Kiping'in büyük bir lezzet ve merakla okunacak küçük hikâyeleri Nurettin ARTAM tarafından türkçeye çevrilmiş olan bu kitab, her yaşta okurlarımızı alâkadar edecektir. Ankara kütüphanelerinde satılıyor! KUKUT E MMM L M MFAPAFATAP IN VA