14 Mart 1938 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

14 Mart 1938 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

Pazarlesi 14 Ulus Basımevi Çankırı caddesi Ankara Telgrafı Ulus - Ankara TELEFON MART Başıcuharrir ırLı 193686 Pransızca Ankara 1063 gu Yazı işleri 1062-1068 di 1061 SKURUŞ | keüiye YS Tağa DIMIZ ANDIMIZDIRM Şehir Stadyumunda Futbol - Milit Küme 10/3/938 Cumartesi 20/3/038 Parar saat 15 de: Harbiye - Ü- saat 15 de: Muha- fır « Üçok rincilikleci kır koşusu Avusturya cumhurreisi istifa etti, ilhak için bir kanun neşredildi ve başkumandanı! Ankaradan yeni Hindistan yolu inşa edilmektedir. Geçen sene ikinci teşrinin 16 ıncı günü, bizzat Atatürkün şeref verdik- leri Diyarbakırda, başbakan Celâl Ba- yar'ın, hatta İlk kazmayı vururken söylediği nutukta dediği gibi, Bu bat- tın nafıa bayatımızda çok esaslı ve e- bemiyetli bir yeri vardır: Bizi iki komşu ve dost memleket hududlarına ulaştıracaktır. Ve, şüphesiz, bu yol, geçtiği bölgelerde, iktisadi hayatta ol- duğu kadar içtimal hayat üzerinde de ilerlemeler vücude getirecektir. Nafıa vekili Ali Çetinkaya, bu güzel sözlere gu fikirleri ilâve etmişti; “Bugün te- melini attığımız demiryolu asırlardan- beri sükün içinde kalmış yurd parçala- rına nur saçan bir şüle olacaktır."” .. Diyarbakır - Irak hattı Diyarbakır- dan itibaren 164 üncü kilometrede So- zan köyü önünden şimale ayrılan Van — Van gölü cenubu — Kotur yolu ile İran hududuna varacak ve orada dost ve kardeş memleket demiryollariyle birleşecektir. Zaten Irak ve İran hat- Jarı Diyarbakır - Sinan - Beşiri istika- metiyle Soran köyü karşısında tesis ettikleri iltisak istasyonuna kadar ay- takib etmektedirler. Si- nan-Beşiri istikametini takib eden bu güzergâhın inşa masrafı bakımından Dicle vadisine nisbetle daha elverişli ZAfariRdan, YAnT kesi? nüfuslu ve mü bit topraklı yerlerden geçmesi dolayı- #iyle de ekonomik değerinin yüksek bulunduğu anlaşılmıştı, Türkiye ve I- rak mütehassıs mühendislerince ye- rinde yapılan tetkikler sonunda, iki memleket demiryollarının birleşme noktası olarak Türkiye - İrak hududu- 1nu teşkil eden Habur çayı kenarındaki Guvara köyü seçilmiştir. .. Bundan tam dört ay evel böylece te- Şşebbüs sahasına giren bir tasavvur, o zamandanberi diyebiliriz. ki adım a- dım, tahakkuk etmektedir. Fakat bu, eski kervan izleri üzerinde yep yeni bir Hindistan yolunun vücude geti- rilmekte olması değil midir? Bin bir mâceraya sürükleyen kâşi; flik tanrısı mı, yoksa mahrum - bulun dukları servete erişmek arzusiyle Hi: distanın en kısa yolunu bulmak irade- Si midir? Kristof Kolomb Hindistana gitmek ümidiyle Amerikayı, Sebasti- yen Kabo kanadalı, Verrazano Man- hattani, Vespuçe Berezilyayı keşfet mişlerdir. Vasko dö Gama Hindistana gitmek maksadiyle Afrikayı cenubun- dan dolaşmıştır. Haçlılar muharebelerinde ekonamik taraflar aramak kabilse bunda Hindis- tanın hayalini görebiliriz. Hindistan ve daha ötelerden gelen yelkenliler, kıymetli yüklerini Basra körfezine boşaltırlardı. Oradan bunlar Şattülarab ve Dicle yollariyle Bağda. da taşınırdı. Bağdad'dan Dicle vadisi takib edilerek Musula ve Halebe, ya- hud Frat vadisi yolu ile Suriye liman- larına, şima) istikameti ile de, dağlar aşılarak İrana gidilirdi. Jak ve Suri- yenin şimalinden kalkan kervanlar ise Küçük Asyayı geçip İstanbula varır- dardı. Diyarbakır - Irak demiryolu ıümlz| Bu üç yolun ehemiyetini çok azal- tan ilk darbe ümid burnu yolu kâşifin- den gelmiştir. Süveyş kanalı ikinci darbeyi indirmiştir. Fakat, buhar kuvvetinin kara ve de- niz nakil vasıtalarına tatbiki, vaziyeti değiştirmiş olmasa bile eski kervan yollarını zemanla, yavaş yavaş, değer- geçen Yazan : N.B. talcayı tevsik için rikredemez miyiz? Memleketimizden geçen eski ticaret yollarına tekrar dönelim: İrak ve Su- riyenin şimalinden kalkan kervanları İstanbula getiren yol, Bağdad demir- yolunun yapılması ile, zamanımızın ti- çaret yolları arasıma girmiştir. Nite- kim, Londra - Hindistan yolu Üzerin- deki yolcu ve posta gervisi memleketi- mizden geçerek Toros ekspresleriyle yapılmaktadır. İstanbul - Haydarpaşa feribot tesisatı yapıldığı zaman bu ekspresler Londra ile Hindistan ara- sındaki vasıtaların sürat ve latirahat bakımından en iyilerinden biri olacak- tır, Ancak bu yölun yolcuları, toprak- larımızdan ayrıldıktan sonra seyahat- lerine gu suretle devam etmektedirler. 1 — Halep - Trablusşam - Berut - Şam - Bağdad 2 — Haleb - Müslimiye - Nuseybin- Telköçek - Musul - Kerkük - Bağdad gibi iki istıikamet üzerinde yapılmak- 'aar Telköçek istikametindeki seyahat- lar; Telköçeğe kadar demiryollarile ve Telköçek - Musul - Kerkük arasında da otomobil servislerile ve bundan son ra Kerkük - Bağdat mıntakasında tek- rar demir yollarile yapılmakta ve bu sebeple Londra - Hindistan yolcuları bir geceyi Musulda geçirmektedirler. Telköçekten - Musula ve Musuldan Telköçeğe kadar yapılan otomobil ser- (BONU 5. Hucu sayısas) reisi Hitler gelinceye kadar burluk vazifesini yapan Says İnkuart Hitler bugün Viyanada ! cum- Avusfurya alman devlefinin parçası! Avusturyada 250 bin alman askeri var ! LLAFDILA | V. inci SAYPADA) Leon Blum gazetecilere izahat verirken B. Blum radikallerin yardımile tekrar bir halk İngiliz kabinesi bugün Çekoslovak işini konuşacak — Hitler Avusturyanın da cumhurreisi Fransızlar Çekoslovakyaya taarruzdan endişe ediyor (ekoslovakya üzerinde Alman askeri fayyareleri uçtu! Hâdise protesto o Frankfurt' # © Vürzburg Crar Klagenfurty A £ Giyör gel k o "'.K *—!—.**__ y K xı K Çekoslovakya'yı ve Almanya'ya ilhak edilmiş Avusturya'yı gösterir harta FRANSIZ - ALMAN. SİNIRINDA Bütün kıtalar emre âmade vaziyette!.. Paris, 13 (A.A.) — Maten gazetesi, Nansi'den aldığı aşa- Bıdaki telgrafı neşrediyor : Bugünkü enternasyonal vazi yet karşısında, fransız - alman hududu boyunca Majino hattının müstahkem mevkilerindeki bütün kıtalar, bugünden itibaren, ikinci bir emre kadar, dai- t © Brenner d edidi * BDUVArTŞTE Si Mâz 8e o _ACA Kaposvar Prag, 13 — Alman orduları bir yandan Avusturya'yı istilâ ederken alman askeri tayyare- leri filo halinde bugün çekos- lovak toprakları üzerinde Bo« hemya'nın şimalinde uçuşlar yapıyorlardı. Bunu haber alır, almas çekoslorak hükümeti Berlin'de - protestoda — bulun- muştur. Alman hava nazırı Mareşai (Sonu 3 üncü sayfada) Fıkra, Oldu bitti Anşlus'u Hitler almanlığın bir içme- cephesi kabinesi kurdu Dış işleri bakanlığına Delbösun yerine B. Pol Bonkur getirildi Paris, 13 (A.A.) — Bir merkez partisi müstesna olmak üzere bütün muhtelif partiler komünistlerin iştirak edeceği bir mill birlik teşkil edilmesine itiraz etmişlerdir. Bu itiraz halk cebhesine muarız muh telif partilere mensup mebusların yap- şark hududunda bütün diğer alınmıştır. Bugün 5 inci sayfamızda: Cokadovekmdiki elnan e. kalliyetlerine dair bir yazı bulacaksınız ma emre amâde bulunmak talimatı almışlardır. Fransa'nın selesi addetmektedir. Böyle de olsa, ; |Mületler Cemiyeti merasim direğin- garnizonlarda da izinler geri | deki bayrağını, velev bir kaç saxt için, Yar. çekmek nezaketini gösterecektir: Cemiyet, iki sene içinde, Avusturya İ« de ikinci azasını kaybetti; üçüncüsü de uzaklarda can çekişiyor. Nasyonal - sosyalizm ve faşizm as- kerleri nihayet Brenner üzerinde biri- birlerine kavuştular. Avrapa kıtası Baltık ve şimal denizleri ile Akdeniz arasında, dişten tırnağa kadar silâhlr 116 milyonluk bir isteyic i'ler yıs gıne ile ikiye bölünmüştür: 73 milyon Moskova davası biffi 18 kişi idama mahküm oldu lendirmiştir. Süveyş — kanalının açılı- Şından yarım asır sonca, çinin ve Hin- distanın arka kapılarını Avrupa Rus- yası yaylalarına bağlayan Transiberi- €n demiryolunu, ve Hindistanın dağ Silsilelerinin anageçidlerine dayanmak Suretiyle Hindistanın şimal kapıları- Di garbın modern vasıtalarına açan Transpreslen şime- liferlerini bumü. tığı bir toplantı esnasında kabul edilen bir karar suretinde ifade edilmiştir. Bu partiler mümessillerinin büyük bir kısmı itirazlarının müfrit sol cenah partisi sıfatiyle komünist partisi ü- çüncü enternasyonale mensup olduğu için itiraz ettiklerini tasrih etmişler- dir. Ekalliyet partilerinin komlünistle- rin de bulunduğu bir kabineye girmek Histememeleri Üzerine, B. Blum 1936 senesinde olduğu gibi tekrar bir halk cebhesi hükümeti kurmak üzere teşeb- büslere girişmiştir. Komünistler kabineye yardım edecekler Komünist partisi neşrettiği bir teb- (Sonu 3, inci sayfada) Avusturyanın Almanyaya ilhakı dolay e dün şehrimizdeki Avusturya sefaretinde bir kabul resmi yapılmış ve sefaret binasına merasimle ge- malı haçlı nasyonal sosyalizim bayrağı çekilmiştir. Bu toplantıda birçok avusturyalılar davetli olarak bulunmuşlardır. Yukarıdaki resimde Avus- turya sefaret” binasını görüyorsunuz, Pletnef, Rakovski, Berzenof hapse mahküm edildiler Moskova, 13 (A.A.) — Troçki taraf. darları ve sağ cenatı mensubları bloku davâsında verilen karar mucibince a- şağıda isimleri yazılı maznunlar kur- şuna dizilmek suretiyle idam edilme- ğe mahküm edilmişlerdir. Buharin, Yagoda, Rikof, Krestins- ki, Rosengolç, İvanof, Çernof, Grinsk, Zelenski, İkramof, Hocayef, Şarago- viç; Zubaref, Bulanof, Levin, Kaza- rof, Maksimof, Dikovski ve Kriuçkof Pletnef 25 sene, Rakovski 20 sene ve Berzenof 15 sene hapis cezasına ve tahliye edilecekleri tarihten itibaren $ sene müddetle siyast haklarından mahrumiyete mahküm edilmişlerdir. alman, 43 milyon italyan! Hâdisenin, ingiliz başvekilini hafta tatilinden mahrum edeceği, veya, Fransa'da kabine buhranının bemen halolunmasına sebeb olacağı zan olu- nuyordu: Belki de telâşe düştükleri hissini vermek için, Çeymberlen yine Çekers'e gittiği gibi, fransız sağları i- Je solları da uyuşmakta hiç acele etme- diler! Gerçekten sürat asrında olduğumuz görünüyor: Avusturya tebaası olarak öğle uykusuna yatanlar, alman tebaası olarak mahmurluklarını alryorlar. Ve hiç kimse bu muammanın esrarı üstün- de bir gece bile zihin yormıyor. Biraz fazlaca meşgul olsanız, viyanalı bir yahudi ile ortak mı olduğunuzu soran- dar dahi bulunabilir - Fatay