28 Temmuz 1929 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 4

28 Temmuz 1929 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 4

T A) Bu'urada fırka diyaseti alınış yürümüştü . Libereller « ra bizimdir » diyorlardı, Âmele <işsizlik meselesi me olacak? » mubafazakârlar o « kendimizden bir hükümet. teşkil etsek daha elâ olmaz mr 2, sualinissoruyor her kes “«nemiize gerek ç kendi işimiz bize yeter» diyordu. Fransızların — tuttukları yol daha başka id. Venizelos Ati- nadan çıkar çıkmaz onlar da Yunanistanı hatırlarından çıkar- dılar. Bir kaç ay geçtikten sonra Fransızlar, onların murahhesları Ankarada idi. Yeni Türkiyenin Fransaya teklif edilecek bir çok şeyleri: vardı. Yeni“ Türkiye Fransanın — Kilikyada istediği sökünü temin Fransızların Su tiyede uğradıkları müşkülâh izale ederdi. Sonra Anadoluda bir çok iceri mehreçler vardı. Ankaradan » imuzefferane bir şekilde İstanbula yürüyen. ve Fransanın desti 'olen bir hükü- met Franazlara bir çok Jâtuf lerde bulunabilirdi. İradeli, azim- kir, hareretli bir zat olan Frank- len Buyon Ankarada idi. Teş rinievvel 25- 1921 de Fransa murahhas milli Türkiye ile iki tarsf için mufit olan bir tülâf name imzaladı. Mustafa Kemal, mühimmata muhltaçtı. Fransada bunlar mebzuldü. Türkiyeye top lâzımdı. e Krözodan deha ölü top yapan ver m? Tayyarelere gelince, her msi orduya bun lar lüzmdi. Türkiyeye bunla nn verilmemesi şâyam telehhüf bir hareket olurdu. Siyaset ik- ulâhi ve şahsi imtzaçızlık, bu srada İngiliere ile Fransa ara sında şayanı hayret bir ayrılık vücuda — getirmişt. Gerçi bu günler geçmiştir, yeni ve çok makul vahdetler teşekkül etmiş tr, fakat hadısat — kaydolunma dır. Amerika nerede idi? Amerika Atlas Okyanusun öbür lara- ında idi. İngiliz siyasetini ve siyasilerini muztarip eden bülün messil Amerikadan da aynen tekerrür o ediyordu. 1920 de vuku bulan relsicumhur inti - habı res Vilson ile Demokrat hırkayı siyâset sahnesinde silip #üpürmüştü.. Banların hiddetli muhasımları iş başına geçmiş. berdi. Bunların (siyaseti, reis Vilson tarafından yapılanın tam aksini yapmaktı. Bundan dolayı İstanbul mandasile Ermenistan mandasını deruhte etmesi mev- zuubaks olan, Ermenistan hu- dudumu tayin etmesi tekarrür eden Amerika, kollarını silkerek eski dünyanın kavgalarile alay etmiş ve birkaç halıranın istis masile eski dünyadan kurtuldu "Fransız. ayan ii” orçil) in atıratı Kürzön ve Gonaris Me Yunanistan batarken istimdat ediyor, suya atılmak istemiyen devletler . ona nasihat veriyorlardı —-90— iyi bir şekilde köydettirecek bir şey yoktur. Fakat bunlarin biri- ni de zafile aialet ve kati yü: reklilikle itham etmekte döğrü değildir. Zamanın kuvvetleri o kadar mebzul, ferdi rehberler nisbeten o kadar az, sonra bun- ler okadar çok. tebdil olunu- yor ve cemi hayat o kadar muküvemeksiz' bir şekilde ilerli. yor ki, büyük cemiyetlerden fszla bir hayatiyet, cesaret veya devalı ve insicamlı bir siyaset bekle- mek abestir. Dakikalar olur ki bunların her # - VAKIT * (Aç Temma. &. Hükümeti protesto Meb'usan meclisinin tatilini bildiren <cmirnâme neler yaptı ? Briyan borçlar itilâfını müdafa eder - ken Almanların Alsastan vazgeç erini söylüyor — Fransızlara nazaren Rerin tahliyesi ve tamirat konferansı meseleleri Paris, 26 (AA) — Meb'usen medisinde M. Bartbou, meclisin devreli içtimalyesini Kapatan, emimmameyi okumuş, bunun üzerine komünistler İle radikal sosyalistler ve ülsaslı meb'uslar, meclis için affı umümi kanünunun kabülü imkâ- nının bu suretle münselip Olduğunu ileri sürerek şiddetle Protesto etmişlerdir, Sosyalistlerden Blüm, meclisten bükü- metin kusurunu örtmemesini rica etmişür. Zaptn kabulü reddedildikten sonra meclis reisi, bunu kabule meb'uslaı teşvik etmiştir. M. Blum, âyan medisi borçlar hakkındaki itlâfların tasdik: hakkında bir karar vermeden evel meclisin kapatılmasını emretmek hayret verici bir tetbir olduğunu beyan ederek protesto etmiştir. Nihayet meclis, el kaldır. mak süretiyle zapt kabul eylemiştir. Celse tatil edilmiştir. Paris, 26 (A.A) — Âyan meclisi, Vaşington itilâfla- rını 30 reye karşı 242 rey ile ve Londra itilâfını el kaldırmak! suretile kabul etmiştir. Ayan, borçlar bakkın- daki . itilâfların müzakeresine devam ederek mazbata muharrirlerini istima etmiştir. M. Viktor Berard, encü- biri, yüksek ve asildir. soncu /menin meclisten tasdik edilen metninin kabulünü talep etme- gene dakikalar oluyor ki bunlar | “© manasız şey oluyor. Kıral * Kostantin “e orun başvekili Gonaris bunu peşinden düşünmeli idiler, Demin askeri | hadisattan behsederken Yunanlıların 1921 eylülünde uğradıkları muvalla- kiyetsizlik . üzerinde tevakkuf etmiştik. Yunanlılar Ankeraya varamamış, Sakaryadan rüc'at ederek Eski: şehir ve Afyonkatalisar şarkın» olan kış hattına © çekilmişlerdi. olduğunu ve şerefin hurriyet ve istiklâl kaygusunun, hulâsa her şeyin Fransaya tasdiki emretmekte bulundu- ğunu söylemiştir. Âyan meclisi, Fransa aldatılmış ve kurban edilmiş olmadan cihân sulhünü tahakkuk saha- sına isal etmek isteyen hükümetin davetine kulaklarını tıkamıyacaktır. önümüzdeki beynelmilel konferansın vazilesinin ağır olduğunu söylüyen M. Brind, müessif bir tesadüf dola- yısile M. Poincarenin müzakeralta hazır bulunmamasını teessürle kaydetmiş ve sözüne devamla demiştir ki: Benim temsil edeceğim barici, siyaset ile M. Poincare nin riyaset etmekte olduğu hükümetin siyaseti sahasında aramızda sıkı bir irtibat vardır, ML Briyan, bünu müteakip tasidkın zaruretinden bahset- miş ve Amerikanın umumi harp. €snasındaki muavenet ve müzâheretini harrlatmıştır. Mumaileyh, - İtalya ve Belçikanın da bir sahabet maddesi elde etmemiş olduklarını beyan ve Yunanlılar burada bir sene ka. /90ZüN€ Şu suretle devam etmiştir "Fransa borcunu ödeyecektir. dar kaldılar, Bu sırada talisiz Gonaris. Atine ile Londra ara» sında mekik © dokuyor, harbi idame edebilmek için silâh ve para istiyordu. Gonaris, Lort Kürron ile karşılaşıyor. Kürzon onu lâf o karşdn sayıyordu, Gonarisin bu mülâ- kötlardan başlıca hedefi, “Yuna- nistan ihtizar halinde olan mu- kadderatıni, münhasiren İngilte- reye tevdi etmekti, Lort Kür- zonun başlıca hedefi, her hangi şekilde olur olsun bu çirkin mesuliyetten tevakki etmek, ay- ni zamanda Yunanistan, müt. tefiklerin tavassutunu kabul et- tirmekti. Lert Kürzon, bu iki işte de muvaflak olmuştu. Gonarise İngilterenin bir şey yapmıyacağı ihsas olunmuş, onun aralıklar taraklar “vaki Bip lacak bir tavassulu araması icap ettiği anlatılmişi. Fakat bunda da ümit edilecek bir şey yoktu. - Çünkü Fransa, Türkiyeye hararetle muzaheret ve teslih ediyor, İngiltere ise Kostantin için kendini müşkülâta; sökmek istemiyordu. Bir taraftan batmakta olan bir adam haykı- riyor, öle taraltan suya girmek istemiyenler ona nasihat veriyor- lardı, (Bilmedi ) İstanbul icrasından: Gayet şık ve giranbaha yatak odası o takımı 31-7.929 tarihine müsadif çarşamba günü saat İ4 de Sandal Şüphesiz bu hususta müşkülâra tesadüf edecektir, fakat bir çok senelerden beri tediye: etmekte olduğundan dolayı Alıpanyanını tediye etmiyeceğini ve bizim yerimize İngiltere ile Amitikanın tediye edeceğini söylemek tehlikelidir. Meb- usan meclisinin kabul etmiş olduğu kayıdarı belki âyan, meclis de kabul edecektir. Bü kayıtlar. memleketin menfaat lerini müdafaa etmesi için “hükümete karşı bir ihtar mahi- yetinde olacaktır. AL Brland, İldveten demiştir İd, “önümüzdeki - konlerans kolay olmıyacak. Çok muztaribim, Bazıları: Reni tahliye ediniz! diyorlar. Diğer bir takımları da eğer Reni tahliye edecek olursanız mücrim Olmuş olursuluz, diyorlar. Ben konlerinsa serbset ve leh ve aleyhi tartmak hakkına malik olarak gitmek, memleketime en iyi şerait tahunda hizmet etmek isteyorum.,, . M. Briyan, Ren meselesinin karışıklığından bahsetmiş ve bu meselenin beynelmüttelikin bir 'mesile olduğunu ve Cenevre prog- konleransın ruznamesine Hhalini talep etmiştir » Müttefikler bunu reddedemezlerdi . Yung - plânma telmih eden M. Briyan, bu plân harbin hitam bulmasını temin edecek olan heyeti mecmu- anın büyük bir kısmını teşkil edeceğini ilâve etmiştir. Mumaileyh, Fransanın Amerika ve e illüskörane tediyatta bulunaca- ttilâhn budutların her iki tarafındaki” nasyonalistlerin taarruzlarına teğmen husul bulacağını söylemişür. mokisi nâzarını aslâ terkelmiyeceğini ve sebeplerini . izüleye “çalışacağını beyan etmiştir. meclisi reisinin o Almanyanın o Alsastan beyan etmiş | bulunduğunu ve bunun ei mma dn Beriyan,:i Cenevrede © Almanya ve Lehistana tecavüz misakı imza (o etirmiş olduğunu hatırlatmıştır. tamanlarda (cihana şamil bir sulh temini maksadile — barpten ; feragati mutazamının bir misk vücüda Hatip, şu: suretele sözlerine hilam © yeriniştir. “Bir n cali iştir: Avrupa , milli bütün Tamirat komisyonu Lâhide toptlanacak Bruksel, 26 (A. A.) — Belçika hükümeti Lâhinin tamirat komisyonunun içtima mahalli olarak intihabını kabul etmiştir. ” Musolini büyük bir hava seyahati yapıyor Rimimi, 26 (AA) — M. Musolini, pilot olarak yanında M. Balbo ve M. Maddelöna olduğu halde are ile 2000 kilometrelik bir teftiş icra etmiştir. ve meb'usan medlisinde gürültüle Bugünkü m (Üs taralı İ inci sayfamız Galatasaray evelki gün o. güzel oyunu, takımında falan ve filân oyuncuların mevcudiyetinden dolayı de- gil, bütün oyuncularının harikulâde gayretlerile te- madi ettirmiştir. Onun için o bugünkü muhtelit tâkımı yaparken şahsi değil, falan kulüpten altı oyuncu oynatılmasını değil, Mısırlıların karşısında kimler cuma günkü muvaf- fak oyunu — tekrarlıyabilir , bunu düşünmeliyiz. Fenerin ve Galatasarayın iki gün ara ile gösterdik- leri müsabaka kabiliyetini Dolu mi; kası m1? Defterdarlık tahkik et- üği meseleden birini bitirdi Defterdarlığın, biri bir sir nemaya diğeri bir müessese- ye ait-iki sui istimal haberi- ni tahkik “ettiği malümdur. Hâber, aldığımıza: göre mü esseseye. ait tahkikat - ikmal edilmiş gibidir. Bu işte bü- yük bir. yolsuzluk © olduğu anlaşılmıştır. Fakat» bu “yol süzlük sehivle'de yapılması ibtimeli olduğundan - kanuni | bir mesuliyet tesbiti irokânı görülmemektedir. Bu yolsuz- Juğün meydana çıkarılması, ancâk hazinenin zararını mu- | nazarı itibara alırsak bu dp olacak vaziyetin önüne |. hususta şu neticeye varırız; geçmek müvaffakiyetini te Galatasaray o takımının mim etmiştir. Bu bsüstaki ra- poru müteskip Defterdarlık vekâletten yapağağı muame- leyi soracaktır. Salleti Ziya B. Dün defnedildi Teşrifat U, M. Safleti Ze ya beyiti cenazesi dün Hâyik olduğu ihtifalle (kaldırılmış ve Rumeli Hisarındaki kab rine tevdi edilmiştir. Mera- simde Vali vekili Muhittin Hariciye » vekâleti namına Hariciye memuru Hakkı bey- lerle Amerika, Almanya, Leh, Felemenk, Avusturya selirle- ri birçok memurlar ve mer- humun dostları hazır, bülun- muşlardır. Hariciye vekilimiz Tevfik Rüştü B. merhumun allesine bir telgrafla teessür ve tazi- yetlerini bildirmiştir. Anirepolar Buhran önüne geç- mek için toplanılıyor Antrepo buhranınn önüne geçmek için bugün. öğleden sonra tcareti bahriye mü- diriyetinde (bir komisyon toplanacaktır. Bu komisyona muhas&bel ümumiye müdürü Faik, ticareti bahriye müdürü Zeki, ticaret odası raportör” lerinden Galip Bahtiyar bey- ler iştirak edeceklerdir. oyuncuları, daha doğrusu ahengi arasına Fenerbahçe- lileri sokarken çok titiz ve dikkatli davranmalı Galatasaray mında kaleci müdafaa ve muavin hatları kusursuz oynadı. Bu kombinezonun arasında başka bir oyuncuya yer verileceğini zannetmiyoruz. Muhacim hattına gelince; bü hattın sağaçığına Alânın merkeze da Zekinin kon- ması lâzımdır .. Salı günü Mısır müdafaasını mağlüp ederek Fenere iki gol ka- zandıran - bu. iki tecrübeli muhacimin, bu ahenk için- de netice üzerinde müessir olabilecek bir kiymeti haiz oldukları “şüphesizdir. Bu tertip Galatasarayın evvel- ki günkü seri, canlı oyunu- nun tekrarlanması imkânını verirken, muhacim hattma da sayı yapan iki değerli unsur kazandırmış oluyor. Bu tertibi muhafaza eder ve kuvvetimizi kulüp dü- şüncelerile israf etmezsek, geçen gün elimizden kaçan galibiyete daha çok yaklaş- mış oluruz. * Ennadil Ehli- Galatasaray Fenerbahçe heyeti tertibi- Komisyon açil tedbirler yesinden: alacak, liman tahmil ve tah- 1 — Ennadil Ehli - Ga- liye işlerini tanzim edecektir. ! latasaray. - O Fenerbahçe yapmış olan ve dün Havra avdet eden Alain Gerbaut ya lejyon donör nişanının üçüncü rütbesi verilmiştir. Amerika, Japonya ve Bulgaristanda zelzeleler Sofya, 26 (A. A.) — Şiddetli bir zelzele Çırpanda mühim hasarata sebebiy vermiştir. Tokyo, 27 (A.A) — Tokyo ve Yokohomada duyulan ve halk arasında panik tevlit eden * zelzelenin merkezi Tokyonun 30 mil cenubu garbisinde kâindir. Barada 1923 senesindenberi bu kadar şiddetli zelzele hissedil memiştir. Kamakura sayfiyesi yakınında topraklar çatla- mış, yarıklar: hasıl olmuştur. Bir çok kimseler yaralan- mıştır. Hükümet melcesiz kalanlar imdadına yetişilme- si için acil tetbirler almıştır, Bereket versin yangın zu- hür etmediğinden hasarat ehemmiyetsizdir. Tokyo ve Yokohama-yakınındaki şimendifer münakalâtı muvâkka- ten tatil edilmiştir. New-York, 27 (A.A) — Ekvatorda bir zelzele, 60 ki- şinin telef olmasına sebebiyet vermiştir. Moyurge şehri hemen hemen tamamen harap olmuştur. Tambilloda azim hasarat vardır. Ruslar Çinlilerle müzakereye başladılar Nanken, 256 (AA.)— Çin-Rus ihtilfınin halli için girişilecek müzakerata başlandığı bildirilmektedir. Vaşington, 27 (A.A) — Hariciye nezaretince Çinin şerki çin şimendülesindeki Rus menaliini tanımakta olduğuna Ve hatı müsadere etmek niyetinde bulunmadığına dair haber gelmiştir. Morkoüa, 26 (A.A.)— Tas ajansı bildiriyor : Çinin , Belago: vechtehevel konsolosnası erkâni hareket ederlerken eşyaları arasında 42 tüfek, mühim miktarda kurşun, 10 İbre altin, 20libre gümüş ve 30,009 ruble bulunmuş ve müsadere edilmiştir. İngiliz - Rus müzakeresi başlıyor “Londra, 96 (A.A) — Salâhiyettar mahafil, İngiltere ile tekrar münasebat tesisi hakkındaki Sovyet cevabının bu sa- bah hariciye nazaretine gelmiş olduğu zânında bulunmak- dır. Önümüzneki hafti zarfında Londraya bir Rus murahhas- nın gelmesine intizar edilu : Rİ Ğİ büne gelmeleri. İstanbnl Spor, maniyeyi nasıl YÖ Dün. İstanbul spo" bu mühim maş ki yoruz: Bir aydır devam © müsabakaların ç verecek olan üçüncü baka nihayet — cüni neticelenmiş ve İstan” rün” birinci | kümeyi, etmiştir. Refik Beyin #6 ceryan eden dünkü “© ha bidayette İstanbul “| hakimiyetile başlimi; semeresini (15 dakik vererek - Süleymaniy€ & hine bir sayı kaydi) tir. 3 Birinci devrenin ni” doğru Süleymaniye dan beraberlik sayısf mışur. Fakat İstan ikinci sayıyı yapmak! “| memiştir. 4 İstanbul spor tal devrede © behemchitl gelmek azmiyle sabsf”, miş ve Süleymaniye © « kiymetli - sol “mi hakem tafındin kartılmasına rağmen “4 sıkıştırarak hakimiyeb?. | güne kadar hiç bir 1” yılmıyarak müti gayretle çalışan ve mükâfatını cuma gü bul sporun genç oyu” tebrik ederiz. da kimler kaz? İstanbu güreş beyti fından genç güreşi vik için tertip. edile ii müsabakaları cuma yoğlunda Halk Fi salonda yapılmıştır. Müsabakaların berveçhi ati yazıyo” Tecrübesizler: 56 kilo: Linci ci Mehmet 66 kile 1 ind 2 nd. İsmall, 79 kilo: £ ind nci Sabri, ; Tecrübesizleriy 01 gelecek hafta yapıl! Tecrübeliler 56 kilo: 1 inci Mesut,