28 Ağustos 1929 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

28 Ağustos 1929 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

Vapurda. çalışıyordum; .üç günde bu limana vardık. Vapur orada duruyordu. Halbüki O kadar şiddetle varmak istediğim « Stokolmsa kadar dah iki yüz kilometre yol almaklığım icap ediyordu. Sabırsızlıktın deli gibi olu yördüm. «Stökolm» a kâdar seyahatini temin edecek parayı tedarik İçin kafami patlatıyor. dum, Halbuki bu çok bir şey değildi. Yalnız bir çare bul- dum. Bir gece sabaha' kadar eVirans m narin bedenini önüm- de görüyormuş gibi hayallerle koğazlaştıktan sonra kararımı verdim. Sabahın © sekizinde dime kasketimi alarak me ğaza mağız €v ev doliş Rasgeldiğim (herkese «Slo- kolm » da vapuruna erişecek zavallı bir gemiciye yardım etmelerini rica © ediyordum. Yüzden fazla kapı çaldıktan sora kazandığımı hesap ettim. — Taleriben onbeş kuron vardı. Bu meblağ kâfi gelmediğinden « çalışma sma devam dilim, #engin bir domuz kâsabi lütfen beş kuronluk tereyağ, ekmek ve sucuk verdi. Artık istikba- lim düzelmişti. Ayni gün trene binerek « Üpsala » ya gittim; geceyi orada geçirdim. Ertesi günü sahil nakliyat molörbotu beni « Stokolm » a çıkardı. Kalbim kopacık gibi çar- pryordu. Yaklaştığımız İsveç payıtahtında o sırda bence en Yeni kanun, 4 eylülde Yeni iera ve iflâs kanu- nunun tatbiki zamanı yek- laşmaktadır. Eylülün dör- düncü günü kanun meriyet 'kespedecektir. Bu kanun eee sebebile mahpus bu. Dea © gün —x rakılacaklardır. O Ke sonra borç yüzünden kimse hapsedilmiyecektir. Yeni kanunda icra me- murlarının mürakabe maka. mı olarak icra riyaseti tesbit o olunmuştur. — İcra memurların muamelâtın dan dolayı şikâyette bulu. nacaklar, bu makama mü- racaat edeceklerdir. İcra muamelelerinde mok- #si naza ihtilâfını mucip “olan herhangi bir husus hakkında da riyasete mü- racaat olunacak, reis, iki © tarafı çağıracak aleni mü- ıafaa yapacak ve kararını — verecektir. Mürafaaların ad- — liye binasının ikinci katında- © ki salimda yapılması muh- temeldir. Yeni kanunun tatbiki ıyısile icra dairesinde bazı teşkilât yapılmış, icra riyasetine merbut sekiz icra memurluğu ihdas ve er icra memurluğuna bir vin tayin olunmuştur. üların ayrı ayrı kalem bi yere işi ile meşgul ola- caklardır. Aleksandr Zubkofun hatıratı Yeni icra teşkilâtı tatbik olunacak, bütün re tefrikası; 35 | Serseriler iki bayram kıralı aziz olan mablük bulunuyor du. Sevindm gitükçe ziyade- esiyordu. Vapurda perende atacak -gibi oluyordum. “Sto kol,, un ilk gördüğüm binası merkez bapisanesi oldu; se- vinçle gülüyordum, Bir kadın heykeli üzerimde ilâhi bür- riyet gibi “tesir icra etti. Sandal daha yanaşmadan karaya atladım ve hemen bir telefon dairesine koşarak ni- Şanlıma telefon ettim.“Viran, ını Jârif sesini bir kaç saniye sonra duyacaktım. Ohl bu anı ne heyecanla bekliyordum. Bildiğim nüms- rayı söylerken bütün vücu- dum ihtizaz ediyordu. Pir kadın sesi ismimi söyledi. Nişanlımın validesi id. Heyc- canla «bağırdım: “Viran! Viran nerede?, Barit bir seda cevap verdi: “Onu söylüyemem. Seyahate çıku. Size bu kadarını bil- mek kafi, Ahize şiddetle kapatıldı. O snda büyük bir maddi elem duydum. Süt dökmüş kedi gibi şaşaladım. Delice- sine seyahatlerimin — gaycsi bu mu idi? Fakat bugs Yun eğemezdim. Onda” konuşmadan, onu köln arasına almadan Tahet yüzü | ettim Elbette sonunda her şey teneyvür edecekti. (Bitmedi) Yeni kanuna göre mü- amelâta © müteallik evrak basılmaktadır. İcra reisi Ahmet Refik B., kanunün nazari ve ameli bükümle- rine dair adliyede iş saati haricindö konferanslar ver- mektedir. Bu konferanslara icra memurlarından başka adliye erkânından bazı ze- vatın da iştirak ettikleri görülmektedir. Yunan ceva- bı hakkında Yunan gazeteleri ne diyorlar? Atina, 27(Anek.)— Yu- manistanın mukabil ceva- bini hamil kuriye dün İs- tanbuldan Ankaraya hare- ket etmiştir. Yunan hükü- şmeti mütekabil cevabım Tür- kiyece nasıl telâkki edile vabın müzakeratın tekrar başlamasına müsait olduğu fikrindedir. Hestiya gazetesi Yunan cevabına lâyık olduğu ehemmiyet verilirse daima uzlaşmayı arzu etmiş olan Yunan hükümetinin hüsnü niyetinin delilleri buluna- cağını yazıyor. Ticaret muahedesi Atina 27(Apo.)— Türkiye sefiri Yunan bariciye nazı- Cuma gü günü | nasıl tes'it edilecek Cema günü tes'it edece gimiz zaler ve tayyare bay- ramlarımız için yapılan ha- arlıklar. bitmiş ve prog ramları tesbit edilmiştir. Zafer bayramı Kolordu komandanı 9,30 10 arasında şehrin tebri- kâtını kabul edecektir. Sa- at İl'de askeri kıtaat ve mektepler Taksim meyda- nında toplanacak, birinci fırkadan bir zabitimiz baş- kumandanlık harbi, hakkın- da izahat verecek ve Kol- ordu “kumandanının bir nutkunu oOmüteakip ğeçit resmine başlanacaktır, Ge- çit resmi Beyaztta bite- cektir. Gece de kıtaat ve mektepler tarafından fener alayları yapılacaktır. Tayyare bayramı Saat 15,30 da bütün İstanbulun iştirakile Yeşil- köyde İstanbulun teberrü- atile alınan tayyarelerden üçüne at takma merasimi yapılacaktır. Cemiyet men- faatine yapılacak eğlence ve müsabakalar çok şamil ve vasidir. Eğlence yerlerinin mühim bir kısmı o güne ve gece- ye mahsus hususi program- Jar yapmışlardır. Bunlardan maada layyare cemiyeti menfaatine Bebekte büyük deniz yarışları da yapıla: caktır. İngiliz lirası Tenezzül edecek İzmirde ihracat mevsimi başladı İzmirden gelirimiz piyasasını mühim miktarda Jogiliz kam biyoğu gelmiye başlamıştır. Verilen malimata göre İzmir borçlular serbe serbest st bırakılacaktır de tülün piyasası açılmıştır. İcra işlerinde ne de ne gibi yeni yenilikler var İzmirdeki eçnebi tütün kumpan- EŞ malla yaları Ödemiş ve civarında tötün satın almıya başlamışlar. dir. Yakında İzmirden üzün ve incir ihracatı da başlıyacak- tor. Bu itibarla İzmir pıyasasın- da İngiliz kambiyosu çoğalacak ve isterlin üzerinde tenezzöller yapacaktır. Dün İngiliz lirası (016,5 da açılmış, (016 da kapanmıştır. Zekâi B. İzmirden üzüm satın alacak İspirto ve ispirtolu içki- ler inhisarı umum müdürü Zekâi B. cuma günü İz- mir& gidecektir. Zekâi B. İzmirden idare için külli- yetli miktarda üzüm satın alacaktır. rile vuku bulan mülâkatında Yunan muvaredatına azami tarifenin tatbik edilmesi Yunan ticareti bahriyesini izrara matuf bir tedbir ol- mayıp Türkiye ile ticaret muahedeleri müddeti biten bütün devletler muvareda- tına karşı tatbik edilen umumi bir tedbir olduğunu söylemiş ve Türk muvare- datına Yunanistanda azami tarifenin tatbiki Türkiyede derin bir tesir yaptığını ilâve etmiştir. Bunun üzerine İngiltere ile Türkiye arasında” akte- dilen itilâfa müşabih bir itilâfın akti için Türkiye ile Yunanistan arasında mü- Şehir Haberleri Iki*sefir Karadeniz seyahatin- den aydet ettiler Amerika ve İngiliz sefir. lerinin Karadenizde bir se- yahat yapmakta olduklarını yazmıştık sefirler dün İzmir vapurile avdet etmişlerdir. On bir gün devam eden bu seyahate Amerika sefiri M. Gru, İngiliz sefiri Mr. Corç Klark ve zevcelerile İngiliz sefareti ticaret ate- şesi Kolonel Vut iştirak etmişlerdir. Sefirler Zongul- daktan itibaren bütün Ka- radeniz limanlarına, ezcüm- le İnebolu, Sinop, Samsun, Giresun, Ordu, Trabzon, ve Rizeye uğramışlardır. Sefirler Samsundan tren- le Amasyaya kadar bir se- yabat yapmışlar ve dahil şehirlerini ziyaret etmişler- dir. Trabzonda da Zıganâ dağına ki: bir “ötomobil seyahati Yapmışlardır. Sefirleri ker uğradıkları limandâ Valiler ve belediye heyetleri tarafından karşı- lanmışlar* 6 fevkalâde hüs- nü kabul görmüşlerdir. Gi- resun civarında “Kulakkaya denilen mesire mahallinde vali ve belediye | heyeti tarafından; şereflerine' bir kır ziyafeti verilmiştir. Ken- dileri bu tenezzühten fev- kelâde memnuniyet beyan etmişlerdir. Selirler Seyrisefainin İz- mir vapurunda gördükleri mükemmeliyetten - ve kon- fordan dolayı idareyi teb- rik etmişlerdir, Türk. va- purculuğunun “az zamanda gösterdiği büyük tekâmül kendilerini hayrette bırak: mıştır. İngiliz ve Amerika sefir- leri memleketimizin tabii güzellikleri ve zengin or- manlarından sitayişle bah- etmektedirler, Figan s seliri Bugün İtalyaya gidiyor Geçenlerde İtalyadan gelerek Ankaraya giden Efgan sefiri Gulüm Ceylani Han Ankaradan avdet etmiştir. Bugün İtalyaya gidecektir. Haber uldığımıza göre Elga- nistanın malüm vaziyetinde © sas bir tebeddül yoktur. Bu münasebetle | Efganistanin diğer sefaretlerinde olduğu gibi Tür- kiye selaretinde de bir tebed. dal yoktur, Peşte' belediyesi fen müdürü gitti Bir müşldet evvel tetki- kat için şehrimize gelen Peşte şehremaneti heyeti fenniyesi . müdürü dünkü €kspresleimemleketine git. miştir. Mumaileyh Emanet erkânı tarafından o teşyi edilmiş ve kendisine şehir namına bir buket veril miştir. ye Hususi muhasebe ve barem Haber aldığımıze göre bususi muhasebe memur- larının barem derecelerine tefriki için vekâlet bir cetvel tertip etmiştir. Emanette asansör Emânet binasına bir a- sansör tertibatı yapılması tekarrür etmiştir. Yakında Kudüste Vaziyet çok gergin Londra, 27 (A.A.)—-Müs- temlekât nezareti tarafından neşrolunan bir tebliğde de- niliyor ki : Kudüste Mekamatı aide şe- hir haricindeki mahallelerde vaziyete henüz hâkim olma- dıkları için istasyon civa- rında kâin ve bahçeli köşk-! lerden ibaret olan yerlerden musevileri tahliyeye mecbu- riyet hasıl olmuştur. Bu tahliye ameliyesi esnasında ahaliden bir kaç kişi Araptar tarafından o öldürülmüş ve yaralanmıştır . o Cümartesi günü Hebren şehrinde ti rafeyn arasında adeta bir meydan muharebesi vuku bulmuş, museviler 45 mak- tul ve 50 mecruh ve Arap- lar ise 8 ölü ve 11 yaralı vermişlerdir. Museviler Kudüsteki kış- muvakkaten yerlesti- rilmiştir. Nablis. Sefat, Gi- 2ze > ve Bersede Araplar pek müteheyyiçtir. Muzaffer Pş. Hava. müsteşarı ku- mandanlığa tayin olundu Ankara, 27 (Vakıt). Mill Müdafaa Hava müsteşarı Mu- zafer Paşanın kanuman merburl İat'a hizmetini yapmak üzere 23 üncü fırka kumandanlığına tayini o mukarrerdir. & Yerine askeri talim ve terbiye reisi Kenan Paşa yahut Harbiye reisi Ali Rıza Bey tayin edile cektir. Ferit B. Hariciye vekili ile uzun bir mülâkat a BEMRUZALEAMER © Veni icra kananu $ eylülde tatbik — edilecektir. İcra dairesmde yeni teşkilit yapılmıştır. ÖKermerburgazda cibayet işlerinde vazifesini sui isti malle maznun Hikmet KEnin muhakemesine başlanmıştır. Nafia vekili Recep B. dün Ankaradan Şşehri- mize gelmiştir. © Oftaki heyelâni tetkik den Jeoloji heyeti avdet etmiş ve Oftaki hadisenin volkanik olduğunu söyle. mişlerdir. © Efgan sefiri talyaya gidecektir. © Şehremaneti binasına asansör tertibatı yapıla- caktır. bügün © Gazi Hazretleri ev. velki gece Trabyaya gide» rek geceyi Tokatlıyaa ote- linde geçirmişlerdir. Yalvanın i imarı için Lahideki konferans pek bir bir devre geçirmektedir. Frağr mz gâzeleelleri M, Snevden aleyhinde ateş o püskürmekir. konleranı o akamele uğradığı takdirde» bütün mestuliyetin İngiltereye raci olacağını yaz- maktadırlar. M. Snovden bu sabah bir beyeti umumiye içtima talep etmiştir. © Rüğünin kızl ordusu Leningrat, Tiflis ve daha bazi Rus şehirlerinde manevralara başlamıştır. © Varşovada “Türkiye, Yunanistan, Romanya, Çekas- lovakya, Sırp, Lehistan sanayi Ye ticaret odala inin kongre açılmıştır. İk kei 3 milyon lira tahsis edil- miştir. © Amerikan ve İngiliz sefirleri Karadenizden av- det etmişlerdir. İ ; | e İ | yy yy yay pg gĞ Gazi Hazretleri 26 ağustos gününü na- sıl geçirdiler? ( Üstarafı birinci sayıfamizdadır ) Gazi Hazretleri bu hatırayı dinledikten sonra, yemek salonundan çıkmak üzre iken kendilerine arzı tazimal eden veumumi har- ple ihtiyat zabitliği yapmış oldukları anlaşılan iki ecnebi efendiye ilulat buyurdular. Bu manzara,o ekmel insanın rubundan taçan ölicenaplığa; Gazi hazretleri Tokatlıyanı, demokratlığı müstesna bir nümune idi. kapıya tehacüm eden binlerce müştaklarının yürekten gelen çok şiddetli ve sürekli alkışları ara- sında terkettiler. Ve bir müddet çok sevdiği halkın arasında yü- rüdükten sonra otomabillerine binerek Taksim bahçesini teşrif- ettiler. Bahçedeki numaraların son kısımlarını temaşa buyurdular ve numaraların hitamından evvel detli alkışları arasında bahçeyi oelini saat birde teşrif eliiler. yaptı Ankara, 27 (Vak): Bugün buraya gelen Londra Bo alçimiz Ferit B. şerefine Hariciye ve- kili bir öğle ziyafeti verdi. Ak. şam Ferit B. vekil Beyle uzun bir mülâkat yap. Sulama tetkikatına anıyor Ankara, 27 (Vakit)- Sulama işleri için gelen Alman müte hasa yakında tetkik seyahatine çıkacaktır, Of heyelânı Tetkike giden heyet azası ne diyor? Oltaki heyelânı tetkik et mek üzere mahalline giden Darülfünun heyeti avdet et- miştir. Heyet azasından Da rülfünun jeoloji muallimlerin- den Hâmit Nafiz ve Ahmet Malik Beylerin verdiği iza- hata göre Of heyelânı vol kaniktir, Binaenaleyh o meyilli kil tabakası © üzerinde o mevzu kabili nufvz bir çok tabaka. larin kayması bu muntaka için mevzuu bahsolamaz, zira volkanik arazide tabaka yök- tur, Sahralarının başlıcalarını andezit, volkanik tüf ve breşler teşkil etmektedir. Faz- la hararet ve fazla rutubet bu sahraları pek derinlere kadar tehallül ettirmiştir. Bu saha Türkiyenin en çok yağ- mur yağan bir sahası oldu- Bu için 8 vadideki sık ya maçlar heyelâna müsait bir hal almışlardır. Dainler vekâleti Dainler vekâleti. için buğün- lerde hükümet tarafısdın bir namzet iracsi beklenmektedir, Dainler vekilliği milli banka. ların irliksbile yapılmaktadır. Dainler vekilliği için müskirat inhisarı müdürü Zekâi beyin ismi kuvvetle söylenüyor, Müşarünileyh hazretleri halif çok kalabaklık seyircilerin gide verkile Tarabyadaki Tokatliyan bir supeyi müteakip ifade bus yurdukları gibi: “ mevkiinin güzelliğini ve havasınm İetaletini bizzat tecrübe etmek va tatmak üzre,, geceyi Tarabya otelinde yemeğini yemek üzre motörle geçirmişler ve erlesi günü öğle saraya avdet buyurmuşlardır. Memleket Haberleri Parası için Kibrit müfettişi Nuri beyi suya atarak öldürdüler kendisini soymaya karar vermişler ve mumaileyh köyden çıkarken arkasın- hücum etmişler, almışlar, kendisini de ci- yardaki bir suya alıp boğ- muşlardır. Bir talebeyi öldürdüler Alâiyeden yazılıyor: Ça- İİ yır kayası yaylâsında yaz il | müracaatları, Sular Ahmet Askerlik şabes retdiğinden: 325 doğumluların son yöklama ve müayenesi hitam bulmuş olduğundan 20- 8-920 tarihine müsaif perşembe günü saat onda şubede kur'a çekileceğinden 325 D. ve Bbun- larla müameleye tâbi tevellüdati yevmu mezkörda mukayyet bu- lunduğu mahaller hey'eti ihti yariyelerile beraber şute mer- kezine gelmeleri ilân olunur. » Vf ortu meklebi müdürlü- dünden: Mezuniyet ve ikmal im- tihanları, olan efendilerin gün- lerinini anlamk üzere 1 eylül 929 tarihine kadar mektebe bazı bekaya mev - eni olduğu halde mayıs ve haziran aylarına mahsuben bazı mailubatfa ak- çe ita kılındığını seraskeri hakkani- yetperver hazretle- olanları şediden devbih ve fimabaf bir ayın maaş ve masarifi kâmilen desviye olunmaksı- zın diğer aylar mö en olunması” akçe ifa m kafiyen emri j i