14 Ocak 1930 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

14 Ocak 1930 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

vs 7— VAKİT. 14 Kânunsani 1930" Bir bu eksikti! Cemiyeti Akvamın ordusu olsun diyorlar Londra, 13 (A.A) — Deyli Heralt gazetesi M. Pol Bonku- run tahdidi teslihat hakkında bir makalesini neşretmektedir. Mumaileyh, bu makalesinde Ce- | miyeti Akvamın beyne'milel mü- sellâh bir kuvvete sahip olmasını iltizam etmektedir. gi Bulgar borçları Lâhey, 12 (A. A.) — Bulgar murahhasları haçzedilmiş emval “we emlâk meselesi hakkında bugün bazı izahat vermişlerdir. © Romanya kendisine 10 milyon veri.mesini istemiştir. Bulgaristan ise 3 milyon teklif etmektedir. Macar borçları Lâhey, 12 (A.A) — İtalya, İngiltere, Fransa ve Macaristan mümessilleri Macaristanı alâka- dar eden meselelerin müzakere- sine öğleden sonra yeniden baş- lamıştır. Yarın, küçük itilâf hü- kümetlerinin mümessillerile Ma- tar murahhasları kendi araların- da müşavere edeceklerdir. Tardiyönün ziyafeti Lâhey, 12(A. A) — M. Tar diyö, Felemenk matbuatı erkâ- nma Fransız orta elçiliğine bir ziyafet vermiştir. Başlıca, gazete- lerin müdürlerile siyasi baş mu- harrirleri bu ziyafette hazır bu- lunmuşlardır. Ankara radyosunun programı Ankara, 13 (A.A) — 14 kâ- nunusaniden (muteber olmak üzere Ankara radyosunun pro- gramı şudur: Saat 18,30 dan 19,30 a kadar orkestra veya bando, 19,30 dan 20 ye kadar konferans veya ders, 20 den 20,20 ye kadar solo ve- ya taganni, 20,20 den 20,45 e kadar borsa, ajans ve hava ra- porları, 20,45 den:21,30 a kadar .cazbant. Romanya elçisi Romen hariciye nezareti em- rine alınan sabık Romanya sefiri M. Filâlitünin yeri Anl sefaretine tayin edilen Roman- yanın Viyana sefiri M. Mitilinen Kânunusaninin nihayetinde şeh- | dedilmektedir. İngiltere, harp gemilerinin sinif ve sistem itibarile | VAKIT ın son telgraf haberleleri Lâhey müzakereleri devam ediyor Müeyyideler meselesi Lâhey, 12 (A.A) — Müeyyideler meselesi hakkında M.Tardiyö, M. Bertolt ile Alman murahhasları arasında saat 18 de yeniden mükâleme başlamıştır. İki tarafın müdafaa ettiği noktai nazarların biribirine hissolunur derecede yaklaştığı zepmeciiyaii Hukukçular iki tarafı da memnun edecek bir hal sureti bulmağa çalışmaktadır. Aranan şekil daimi adalet divanına müracaat edilmesi lüzumunu natık olacaktır. Lâhey, 13 (A.A) — Müeyyideler meselesi hakkında Alman ve Fransız murahhasları arasında dün üçüncü'bir içtima yapılınış, fa- kat hiç bir netice elde edilememiştir. Müzakereye pazartesi günü de M. Tardiyönün hareketine kadar devam olunacaktır. Bir itilâf husule geleceği ümit ediliyor. M. Tardiyö, salı günü nazırlar mecli- sini içtimaa davet edecek ve çarşamba günü Lâbeye dönecektir. Bulgarların tamirat borçları meselesi hakkında bir anlaşma husule gelmek üzere olduğu zannediliyor. Bahri konferans hakkında İngiliz notası İngiltere Paris misakına güveniyor Paris, 12 (A.A) — Bahri konferans kakkındaki Fransız notasına İngiltere tarafından verilen cevabi muhtırada muhtelif sulh misak- larnın tatbikini kuvvetlendirecek bir müeyyideler mekanizması vücude getirilmemiş olmakla beraber İngilterenin 56 millet tarafın- dan imza edilmiş olan Paris misakına pek ziyade emniyet göster- diği beyan edilmektedir. Gene bu muhtırada teslihatın pek amli meselesinin cihan efkârı umumiyesinin intizarlarına uy; düştüğü, akvam cemiyeti misakı, Lokarno muahedeleri, büyük anos hak- kında 4 millet arasında akdedilen muahede ve nihayet Laheyde 33 millet murahhasları tarafından imza edilmiş olan ihtiyari madde ve Paris misakı gayesinde elde edilen emni et derecesine nazaran teslihatın tahdidi hususunun doğruluğu Sabit olduğu kay- tenkisini tercih etmektedir. Çünkü bu şekil rekabet ve şüphe un- surlarını daha kat'i surette hariçte bırakacaktır. Bununla beraber İngiltere Fransa hükümeti tarafından uzlaşma esasına müstenit ileri - sürülen tellif bir İtina ila” betleilk eiilmiştir ngiltere de, tıpkı Fransa gibi, deniz, kara ve; hava teşkilâtının bir bütün teşkil ettiği kanaatindedir. Maamafih, bu meseleleri ayırmak imkânsız değildir. İngiltere hükümeti Fransanın kendi ihti- yaçlarını takdir ve tespit hususunda büyük bir itidal eseri göstere- ceğine dair olan beyanatını memnuniyetle kaydetmiştir. Muhtıranm nihayetinde İngilterenin bir Akdeniz misakı hakkin- da alâkadar bütün milletlerle müzakereye memnuniyetle girişeceği beyan edilmektedir. Cenevre konferansına doğru M. Grandinin müvaseleti Cenevre, 12 (A.A) — M. Grandi Cenevreye gelmiştir. Faşizm aleyhtarı İtalyanlar tarafından bir sui kast yapılması ihtimalini düşünen zabıta gayet sıkı tedbirler almıştır. b Ağiühikenii mıktarı iştiraki Lâhey, 13, ( A.A ) — Beynelmilel tediyat teşkilât komitesi reisi alacaklı devletlerin . Lâheyde bulunan murahhas heyetlerini ziyaret etmiş ve Amerikan bankerlerinin bankanım sermayesini teşkil edecek meblağdan Amerikanın hissesine düşen 56 milyon dolar için isimlerini kaydettireceklerini ve bu hisseye Mübadelede Yeni Yunan başmurahhası kim olacak? Atina, 13 ( Apo.) — Yunan mübadele başmurahhaslığına esbak nazırlardan M. Streitin namzetliği mevzuu bahsolmakta- dır. - Yunan hükümeti Ankara müzakeratının biteceğine kani bulunduğu cihetle bu tayinle meşgul olmamıştır. Zeki Paşanın yeni vazifesi Ankara, 13 (Vakıt: — Fırka kumandanlığına tayin olunan U. jandarma kumandanı Zeki Paşa vazifesi başına hareket etti. Köyler arasında Kaledik, 13 (Vakı) — Demir- taş, Kınık, Hancılı, Kâretepe köyleri Çankırya (raptediliyor. Demirtaşlar itiraz o etmekte- dirler. Müessif bir vefat Ankara, 13 (Vakıt) — Baş- vekil: Hz. nin refikaları Hf. nin dayıları Mehmet B:; vevat etmiş cenazesi bugün Cebeti mezar- lığna (o defnedilmiştir. Cenaze merasiminde . Riyaseticümhur u- müumi kâtibi, vekiller, meb'uslar hazır bulunmuştur: Kıymetsiztapu kayıtları için Ankara, 13 (Vakıt) — Tapu kayıtlarından hukki kıymetlerini kaybetmiş olanlar hakkındaki kanunun tatbiki için yapılan bir nizamname Devlet Şurasın- da tetkik olunurya. Başvekilimiz İstihsalimiz için ———— Yakında M. Meclisin! de uzun izahat verecek Ankara, 13 (V)— İstihsal programımız tamamen hazırlan” mış ve İktisat vekiline verilmiş” tir. İktisat (vekilimiz (bugü Başvekilimiz e uzun müddet gö- rüşmüştür. Programın Mecliste müzakeresi esnasında Başvekili- miz uzun izahat verecek, prog- ramın tatbiki hakkındaki tedbir- leri anlatacaktır. Program, memleketimizde her şeyden evel çifçiye ehemmiyetli yardımlar Oyapılmasını, o daimi ihtiyaçlarımızı fabrikalarla tat- mine doğru esaslı tedbirleri işs- tihdaf etmektedir. Alâkadar mahfil 5 sene sonra Türkiyede geniş bir iş ve işçi hayatının iktısadiyatımızdaki bü- inkişaf eserlerini göreceği- mizi kaydetmektedir. Tek ekmek işi Ankara, 13 ( Vakıt ) — Tek ! ekmek için Başvekâlete yollanan raporda yeni bir şey yoktur. Bu mesele mahsulün derece- sine bağlıdır. Neticede 15 mil- yon liralık bir tasarruf temini muhtemel görülüyor, I M.Briyan da geldi Cenevre, 12 (A.A) — M. Briyan, saat 21,40 da Cenevreye gelmiştir. GÜZERI. GÖTI FD AİİSARAKASI VE PİY ANKO İkinci devresi, yani asıl müsabaka gelecek perşembeye başlıyor Gazetemizin tertip ettiği güzel gözler müsabakası bu ayın (16) ncı perşembe günü başlıyacaktır. Bugünden itibaren şimdiye kadar resimlerini bastığımız sinema artistlerinin yalnız gözleri neş- rolunacaktır ve bu göz'erin basılan resimlere bakılarak kimiree ait olduğu her (VAKIT) karine sorulacaktır. Bu suallere doğru cevip verenler arasında kur'a çekilerek kiymetli hediyeler dağı- tılacaktır . Bundan başka müsabakamız ayni zamanda bir piyanko olacak- tır. Yani (16) perşembeden itibaren gazetemizin her nüshasma bir de kupon konulacaktır. Bu kuponları muntazaman toplıyanlar arasnda ayrica bir kur'a çekilecek, birçok kıymetli eşya hediye edilecektir. Kur'a ile takdim edilecek hediyelerin başlıcası şunlar- dan mürekkep olacaktır: Yazı makinesi, gramofon, fotograf maki- nesi, sinema bileti karnesi, krem Muson, muhtelif kokular, kolon- iştirak edecek'erini murahhas heyetlere resmen bildirmişti VAKIT ın tefrikası: 61 Yazan: Hüseyin Rahmi —“Ey sonra? — Sen kocanın adını öğren gel; sonrasını söylerim. Ali Safder bu tertip üzerine hareketle elinde mektup Nalinci sokağını dolaşmağa başlar. Bir iki kapı çalar. Sualine karışık cevaplar alır. Nihayet aradığını bulur. Elinde sepetle giden bir koca karıya rast gelir: — Buralarda Fazıla namında bir Hanım tanıyormusunuz.. — Evet. Kâtip Kadir Efen- dinin karısı... — Hangi evde oturur? — Ne yapacaksın? — Postacıyım mektup getir- dim ... — Allâh versin. karı aldı yü- rüdü. Seneler geçer postacılar bizim kapımızın semtine uğramaz.. Fazılaya mektup üzerine mektup gelir... Genç, gözel, finkir finkir. Benim gibi koca karıyı kim ha- tırlayıp da mektup yazacak.. Ko- cası Rabbimin aptalı .. Kılıbık. Ağzına vur lokmasını al ... Karı ne derse o olur... Fazıla için baloya gitmiş diyorlar.. daba ne çirkin lakırdılar söylüyorlar.. herif inan- maz ki elceğizile tutsa yine inanmaz... — Bu Kadir Efendi nerede ir. kâtiptir? — Bilmem ne idaresi tesisat mazbatasmda ... Ali Safder koca karımın söy- lemesiii beceremediği idarenin tesisat münzamme old i Kadir Efendinin Cabir Bazi maiyetinde bulunduğunu anladı. Ve sualini tekrar ederek: — Hanği evdir. Bana göste- rir misiniz... ii aa pie ye ... al yı - oğlum Li cumbasında pulluk şişe ile gül sirkesi asılı.. Saçak- ları eskimiş ve... ! Çenesinin okaytanı ; gevşemiş artık lâkırdısını tutamıyan bu koca karının önünden hemen savuştum. Cumbasında gül sirkesi asılı evin kapısını çaldım. Orta yaşta bir kadın açtı, Ne güzel, ne çirkin.. sordum: - Fazıla H. siz misiniz ? — Hayır — Kendisini görmek isterim... — A ilâhi kardeşciğimo, ev- İ sual soracaktır. yaar, kırem ve nefis tuvalet sabunları... de oturur mu hiç.. — Nereye gitti ? — Onun nereye gittiğini ko- cası bile bilmez.) Doğduğu va- kit göbeğini sokağa atmışlar.. Kadir Efendiye Allah sabrım veriyor. Evliya gibi bir adamdır. Fakat yarın ahrette Haktaalâ Hz. bu herife karısından yana cok —Kocasile iyi geçinmezler mi? — Ne an Kedile köpek.. Biri tahta 6 biri burğu. Adam- cağızı vır vir vir gece gündüz yer bitirir. Kimse sormadan yedi ceddi- nin tercümei halini anlatan tam mahalle karısı tipleri. Bü ısır-. garlıkta Fazıla gibi bir gül na- gil açmış? Anladım ki Kadir Ef, zevcesinin mahalledeki tezkiyesi bozuk. Belki Fazla Hanım üzerimize lir. “Sefi Fanla H. üzerimize çıka | gelir. Belki bir taraftan kocası | zuhur ediverir. Bir münasebet - | sizliğe uğramamak için mektubu ' verdim. Yürüdüm. Kadir Efendinin ağzından Ca- bir Beye yazılacak tehditnameyi kaleme almak için Avnüsselâhla Ali Safder başbaşa verdiler. Avnüsseliâh — Üzerine işliye- ceğimiz mevzu istampası şudur: Namuskâr bir koca karısının 2- manmı tehdit edecek... Ali Safder enfiye kullanır gibi burnunu çekerek: — Namuskâr sının amahini dürür. — Bu da ölümle tehdit ede- — Böyle bir sadakatsizliğe vukufla edilen süküt arasına namuskârlık nasıl sığar? — Ben onu sığdımırım. Na” muskârlık içi hava dolu bir lastik top gibidir. Icabında n€ . kadar sıkıştırırsan okadar bü” | zülüp küçülür. İ bir koca kari” tehdit etmez ök (Bitmedi)