14 Ocak 1930 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 4

14 Ocak 1930 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 4

— 4 — VAKIT; 14 Kânunsani 1930 — 18 NİN isi YAN Arsa tehlikesi Çkiden, akıldan ziyade mu- hayyelenin çalışıp yarat- tığı devirlerde “arsa tehlikesi ,, bi. mana ifade ederdi. Tekinsiz evlerin, netameli bahçelerin ev- bam adesesinde büyümüş müba- lağalı maceraları, cehalet dev- riyle beraber - kapandı. Şimdi arsaya bir define gibi imrene- rek bakıyor imreniyoruz. Ohalde niçin bir ıfmet olan arsadan “arsa tehlikesi, şeklin- de acayip bir başlıkla bahsedi - yorum ? Bunu anlatayım. Arsa yani mahalle aralarındaki boş topraklar bugün hakikaten üs - tünde durulacak birer belâdır. Nimetle belâ arasındaki geniş farkı bir düşünün, zamanın ar- salar üstündeki tesirini daba kuvvetle duymuş olursunuz. Boş arsa, niçin belâ, neden felâkettir? Bunu size riyazi bir mesele hal- leder gibi anlatmaktansa, böyle | bir. arsaya bakan pençeremden | gördüklerimi yazayım, daha iyi | o'ur . Bizim evin, yani Beşiktaşta kâin Küçük hamam sokağında- ki çilehanemin karşında vaktile “belediye ahırları,, diye bir bina vardı. Mahalle arasında ahır... İyi bir şey değil, hele yazın kızgın gübre kokusu dağıtan bu yerlere komşuluk çok zararlı neticeler verir. Biz yıllarca ora- pın kokusunu, sineğini çektik. Canımıza pek tak dedikçe sızıl- dandık. Günün birinde bu'ahır- ların satıldığı ve yakılacağını işidince, - allah taksiratımızı af- fetsin - bir hayli sevindik. Haki» katen dedikleri çıktı ve bir gün kazmalı insânları onün duvarları, çatısı üstünde gördük. Bütün (Oo mahalle kokudan, pislikten ve hele mikroplu sinek- lerden kurtuluyoruz diye bayram yaptık. Meğer nasıl bir derde girdiğimizi bilmiyormuşuz. Es kiden hayvan gübresi kokan arsa, şimdi insan ifrazatiyle bizi zehirliyor . . Sıhhatimizi tehdit eden bu hale, belki katlanacaktık; fakat günün ber saatinde pervasız ve bayan çıplaklıkların çocuk- larimız üzerinde ki fena tesirini hazmetmek kabil olmuyor. İki tarafı işlek bir geçit olan bu arsada böyle hareketlere 'nasıl cür'et edildiğini anlamak Yarım asır evvelki : VAKIT 14 Kdnunsani 1880 Berfin şidderi nâzulün- den dünki Edirne treni Türbedereden ileru geç- meyâp yolcu ve posfayı oradaki mevkife çıkara- rak Edirneye avdet eyle- diği gibi dünki gün Der- seadetflen oşimendiferin katarı cihetle posta fechhur etmiştir. e - Balâsı harıtalı bir fari- fe basdırılup Şehremane- H tarafından arabacılara fevzi olunmak üzere idü- ği mesmudur. Arabacılara memleke- fimizin halâ mevkiine münasip ve mahallerine göre fiat takdiri sahihen arzu olunacak şeylerden- dir. e e İN MA hü / AKIT)IN ŞEHİR HABERLERİ Vilâyette: Umumi meclis Yarın yeni sene mesaisine başlıyor Umumi vilâyet meclisi yarın- dan itibaren ,930 senesi çalış masına acaktır. Vilâyet bütçelerinin mali se- ne bidayetine kadar hazırlanmış bulunması ve umumi meclislerin kânunusani içinde içtima etme- leri tekarrür ettiğinden, bu bususta vaki işar münasebetile umumi meclis bu sene geçen senelere nazaran daha erken içtimaa davet edilmektedir. Bu münasebetle bu içtima fevkalâ- de mahiyettedir. Yarınki ilk celsede bu nok- tadan bahsedilerek ruzname ve içtima günleri tesbit edilecektir. Mi ae ki Bankalırın cevabı Borsa talimatnamesinde yapı- lacak yeni tadilât hakkında bankaların da mütaleası sorul- muştu. Dün bütün bankalar cevaplarını (maliye müsteşarı AlisRıza Beye göndermişlerdir. Bu mütalenlar perşembe günü müsteşar B, tar:fından Ankara- ya götürülecektir. Ecnebi şirketleri teftiş Ticaret odası mürakipleri sene başında başladıkları ecnebi şir- ketler teftişini bu hafta ikmal edeceklerdir. e Şimdiye o kadar yapılan teftişlerden alınan neti- celer Türk memurlar adedinin yüzde 40 eküildiğim yöstermiştir. Taksimde yeni ınşaat Taksim meydanından Tarla başına açılan yeni yolun kana- lizasyon (işlerinin (o yapılmasına başlanmıştır. Bunun umumi ka- nallarla irtibatı temin edilince tramvaylar yeni hattan işliye- cektir yeni hattm tesviyesine başlanmıştır. Adalarda elektrik Adalar elektriği için yapılan itilâfname elektrik şirketi idare heyeti tarafından itirazla karşı- lanmıştı. Dün Şehremini Muhittin Beyin riyasetinde yapılan bir iç- timada itirazı celbeden noktalar üzerinde görüşülmüştür. güçtür. Sonra, işin asıl fenası, akşam sular karardıktan sonra, ayni yer, daha çirkin ve daha iğrenç vak'aların kirli dekoru, öğürtücü sahnesi olmaktadır. Herkes Obu faciaya zihninde vücut verebilir. Eh, arık sora biliriz: Şehirde, halkı bu zulümlerden kurtaracak hiç bir makam yok mudur ? Şayet bu İşlerle uğraş- mayı, hiç kimse üstüne almıyor- sa, bari arsa sahiplerine, yerle- rini bir tahta perde ile çevirt- mek mecburiyeti de mi yüklene- mez? Pek ayıp, çok çirkin oluyor. Bütün bir semtin huzurunu kal dıran, rahatını kaçıran bir dert, bu kadar ucuz bir çare İle or- tadan kaldırılabilirken, acaba niçin himmetlerini kıskanıyorlar. Beşiktaşın bir belediye idaresi, hatta bir belediye mevkii yok mudur? Yoksa bütün semt hal- Beykoz ormanlarında Gayri kanuni kat'iyat mı yapıyorlar ? ormanlarından kanuni olmıyan şekilde kat'iyat oldu- ğuna dair şikâyet üzerine tahki- kat yaptırılmış ve kesilen ağaç- larm fen memurunun nezareti altında olduğu anlaşılmıştır. Fa- kat şikâyet ve iddialarda sar oedildiği için Okat'iyat hakkında esaslı bir hüküm ve- rilmesi Oiçin Obir mühendisin mahaliinde tetkikat yaptırılması tekarrür etmiştir. Fırka kongresi encümen- İ-rin 'e C. H. fırkası vilâyet kongre- sinde tefrik edilen encümenler dün toplanarak . çalışmışlardır. Kongre cumartesi günü ikinci celsesini aktedecek ve bundan sonra yeni idare heyeti seçile- cektir. Milli fabrika'ar ma wulâtı Milli fabrikaların mamulâtını teşhir ve daimi satış için iki aydan beri açılmasına çalışılan “yerli mallar meşheri,, bu gün 11 de eski malül gaziler paza- rında açılacaktır. Bır reis int) abı Yarın hayvan borsasında reis intibabı Yapılacak ve meclisi idarenin içtimaında da borsa aley- bine yapılan dedikodular görü- şülecektir. Yalova hakkında rapor Süları tahlil etmek için evvel-. ki yün Yöloyaya giden veyet bugün şehrimize dönerek rapo- runu Ankaraya gönderecektir. Tasmasız köpekler itlâf edilecek Başı boş köpeklerin çoğaldığı ve bir çok vak'alara sebebiyet verdiği ehemmiyetle nszarı dik- kate almarak bütün tasmasız köpeklerin süratle itlâfı karar- laştırılmış ve belediye dairelerine Sinemalarda temizlik Sinemaların ekserisinde temiz- liğe riayet edilmediği, müşteri- lerin (o kirlendiği O ehemmiyetle nazarı dikkate alınmış ve sine- malara kat'i tebligat yapılmıştır. Sık muayeneler neticesinde bu tebligat dairesinde hareket et- mediği görülen sinemalar şid- detle cezalandırılacaktır. Türk ocağında konferans Kânunusaninin on altıncı per- şembe günü akşamı saat yirmi birde Dr. Kâzım İsmail beyfendi tarafından ( Kanser ve Kanserle mücadele) mevzulu bir konferans verilecektir Bu konferansı müteakip Ros- sipi gibi kıymetli musikişinasla- rın eserleri (o çalınacaktır. Bu konferans ve konserden herkes istifade edebilir. Terkosla müzakere Terkos şirketi müdürü M. Kastelno bu hafta tekrar Anka- raya giderek Nafıa vekâleti ile evvelce başlanmış olan müzake- rata devam edecektir. İstanbul Şehremaneti tarafın- dan Terkos hakkında hazırlan- mış olan rapor Ankaraya gön- derildiği cibetle, müzakerenin bu sefer kat'i bir safhaya dahil | (9) bir nutku ve olacağı kuvvetle muhtemeldir. Adliyede: Apartıman. Etrafındaki neşriyatından dolayı polis müdürü “Pol- tika,, yı dava etti Polis müdürü Şerif B. tara- fından, aldığı apartıman etra- fındaki (o neşriyalından (dolayı “Politika, (o refikimiz — aleyhine hakaret davası açılmıştır. İstida, müddei umumilikçe müstantik- liğe verilmiştir. İki kadın arasında Üsküdarda geçen bir kavga, bakaret, darp ve çocuk düşür- mek badisesi, İstanbul ağır ceza mahkemesinde son safhasına gelmiştir. Müddei umumi Burhanettin B., Cemile H. ım davacı Fatma H.ın arkasına yumrukla vurduğunu sâbit görmüş, kavga neticesinde çocuk düşmesine sebep olmak- tan beraetini, karşılıklı olduğun- dan, davanın iskatını, maznun- lardan Abidin Ef.nin Fatma Hu adiyen tahkirden tecziyesini is- | temiştir. Mahkeme, karar verecektir. Ser anin oflâsı M. Serrann iflâs muamelâtına büroca devam olunmaktadır, “Yıldız,, daki mahcuz eşya, yakında Şehremanetinin mezat mahallinde satılacaktır. M. Serra bu hususta bazı itira- zat ileri sürmüştür. Tetkik edil- | mektedir. Tütün mecalasi Tütün İ daki sevk memurluğunda yapıl- dığı mevzuu bahis ihtilâs mesele- icrayı ahenk edecektir. HEBEİ EE İnhisarının Haydarpaşa- A sinin tetkikine dün İstaubul ağır | Gezisi Pariste menfi bulunan Rusların feci hayatını musavver, şehri- mizin en ziyade sevdiği sinema yıldızı BİLLİDON ile ANTONEO MORENO ve LÜSİ DOREN nin temsili PERESTİŞ filminin iraesine 14 Kânunusani BU AKŞAMDAN :TİBAREN MELEK SİNEMASINDA başlanacaktır. İlâveten: SPOR ve GENÇLİK serisi No. 3 KALFORD FİLM ÇEVİRİYOR Hamiş: Monmarterdeki Rus kabere'erini tasvir eden sah- neler esnasında 12 kişilik muazzam bir balalayka heyeti Earl Kez Keme Kez” D.W. Griffithin vücuda getirdiği EBEDİ MUAMMA | Muazzam sesli ve şarkılı filmi JAN Xİ HERSOLD FİLLİS HAVE, BEL BENE İİ DON ALVARDO ve SALLİ O NEİL İİ gibi ekranın beş büyük yıldızı tarafın” dan temsil edilmiş olduğu halde yarın akşam . OPERA SİNEMASINDA İrse olunacık bu şabeserde namasla bir alle babi sın şehvet hursile kötü Dir kadın tarafından yollara sevkedildiğiri ve zavallı zevcesile kızının çe tikleri İetirsp ve sefaleti görülecektir. Rakık ve müs” kalpler ba filmi görünce göz yaşları dökeceklerdir. İlâveten: Sözlü dünya havadisleri ve ezcümle Musolininif İtalya veliahdına karşı yapılan sui kast. / | Adliye müsteşarı Fatih mahkemesini teft etti. Tefüşlerine devam! edecek Adliye müsteşarı Ferit B., b tanbulda teftişlerine devam mektedir. Ferit B., bu arsğ Fatih mahkemesini de etmiştir. Mumaileyhin teftişlerine . bir müddet devam edeceği İ laşılmaktadır. Üsküdarda bir icra dairei teşkili düşünüldüğünden lunmuştu, Bu (hususta h kat'ileşmiş bir şey yoktur. Üsküdar müddei o umi Asım B., dün İstanbul müddö umumisi Kenan B. i ziyaret & miştir. ceza mahkemesinde devam Tü muştur. ün müfettişlerden memuf ların, müdürün, müdür muavidf nin vazife ve salâbiyetleri hak kında malümat alınmıştır. ! Muhakeme devam edecektifi ©, Kânunsani 1930 Güneşin doğuşu: 7.25 Güneşin bakışı : 1703 Ayın doğuşu : 15,17 Ayın başı © 8.31 ŞABAN 1348 Namaz vakitleri öuhab Öğle İkiedi “Akşam Water İeisel Süne” eğim Bedme “ee. ii Bugünkü hava Hars bulatlu , rüzgür poyrandır.