14 Ocak 1930 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3

14 Ocak 1930 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3

Türkiyede eczacılık mesleği ölüyor mu? PO Eczanelerintahdidi iyi ne- tice vermemiştir, deniyor bir kanunla edilmiş, tesbit olunan liste mu- cibince ber 10 bin nüfus için bir eczane bırakılarak diğerleri kapatılmıştı. Avrupada birçok memleket- lerde tatbik edilen bu usulden memleketimizde de bir hayli istifadeler temin edileceği söy” lenmişti. Tahdit kanunundan istifade İ ederek açık bırakılan eczane sahipleri bundan çok memnun olmuşlar, fakat eczaneleri kapa” tılanlar da şikâyet etmişler, hatta B. M. Meclisine kadar müraca- atta bulunmuşlardı. Bu müraca- atlar kabul edilememiş, kanun aynen ipka olunmuştu. Son günlerde yeni bazı iddi - alara muttali olduk. Bu iddia şudur: Eczacılık mesleğ: ölüyor. vala ilan Tk seneden seneye azalmaktadır. Bir gün gelecek bu mektebe hiç kimse girmiyecek. Akıbet eczacılık bir takım eczacı çırak- larının ellerinde kalacaktır. Tahditten sonra, eczanesi ka- |, patılmıyanlardan bazıları ccza- belerini aklın kabul etmiyeceği derecede fahiş bir para muka- bilinde diğer eczacılara devre- diyorlar. Bu hal adeta ticaret halini almıştır. Birçok eczacılar eczane açma” dıkları için mesleklerini terke- İla vöğiyerir VE ya başlamışlardır. *:». Bu iddiaların yerinde olup almadığını öğrenmek için Eczacı mektebi müdürü Server Hilmi Beye müracaat ettik. Server Hilmi B. evvelâ talebe miktarı- Bn azalması meselesi üzerinde durarak dedi ki: — Mektebimize dahil olan talebe miktarı denildiği gibi #zalmamıştır. Geçen sene mekte- imize yeniden 9, bu senede 14 sivil talebe kaydolunmuştur. talebe bi rakamlardan hariçtir. Eğer eczanelerin tahdidi me- selesinde benim hususi mütale- Am: soruyorsanız, tahdit bence es faydalı olmuştur. Eskiden | ey şehrimizde 400 eczane | yanlardan bir çoğu bulundu. ması zaruri ilâç ve levazımdan irem bir takım aktar d pe Ti Halk bunların mev” diyetinden sanki ne istifade day “dü: Bittabi hiç... Her me | tahaıç e rekette tatbik edilen edilinç, Kanunu bizde de tatbik 'ee © bütün bu kabil eczane- kapatıldı. Şimdiki halde İddialara mukabil Eczacı mektebi ta- lebesiz mi kalıyor? Alâkadarlar söylenen- lere ne diyorlar? mevcut eczanelerin hepsinin de ecraları tam ve levâzımları mükemmeldir. Bu eczaneler hi- maye edildikleri için bu hale gelmişlerdir. Eczacılığın terakkisi için tah- dit de kâfi değildir. Muzır ra- kabetlerin önüne geçmek için ecza fiatları datesbit edilmeli, bundan aşağı veya yukarı satıl- mamalıdır. Tabii buda yakında olacaktır. Mesleği terketmek meselesine gelince, bu eğer vaki ise, eczane açamamaktan mütevellit değildir. Çünkü, meselâ dişçilik tahdit edilmemiştir. Buna rağ- | men diş tabiplerinden bazılarının muallimlik yapmakta olduklarını işitiyorum. Demek ki bunun sebebi tah- dit değil, olsa olsa sermayesit- liktir.» wi LE 3. — VAKIT. 14 Kânunsani Yeni dedikodulara mevzu teşkil eden Kız Ameli Hayat meklebi Asılsız şayialar Arnavutluk kıralı hasfa değildir Arnavutluk kıralı Ahmet Zo- gunun hastalığı ağırlaştığı hak- kında gazetelerde bazı yazılar intişar etmişti. Dün Arnavutluk- tan gelen bir zatın bize verdiği izahata göre kıral gibbattedir, ber gün gezmektedir. Memleke- tinde Kendisine karşı vuku bu- lan ibtilâl ve kıyamları bastıran ve yenilik cereyanlarini tatbik eden siyaseti, etrafında birçok muhaliflerin o türemesine sebep olmuştur. Gene bu zatın verdiği tafsilâ- ahi Ucareu mesele içn | 14 göre-bütun Dü Şâyialar © “| hizipler marifetile yayılmaktadır. İngiliz rası İngiliz. lirası dün borsada 1028 kruşta açılmış ve 1026,5 Pi D ER Ke O AME İLLA rk LE Adalardaki Sanatoryomlardan biri Kız Ameli hayat mektebinde Davak hadisesinin dediko- dusu fazeleniyor Müdür Muzatfer: Bey vazi- fesinden istifa etti Kız Ameli Hayat mektebi müdürü Muzaffer B, vazifesinden istifa etmiştir. Bu istifa, bundan bir müddet evvel ce- reyan eden bazı dedikoduları ta- zelemiştir. Kari» lerimizin de ma- lâmu olduğu ü- zere Kız Ameli Hayat o mekte- binde bir hadise Apti Tevfik Be- Muzaffer Bey talebeden birine dayak kız ei eden inlara u vi muallim Apti Tevfik Beyin ve mektepte vazifedar olan refikasının işlerinden çıkma- ları mevzuu babistir. Mektep mü- dürü Muzaffer in istifasi da bununla alâkadardır. Dün kendisine müracaat ederek ma ümat istedik.Bize şunları söyledi: “.. Ben, biliyorsunuz ki ayni zamanda kadınları (o çalıştırma yurdunun müdürüyüm. Her iki diğerine meyi ve bütün mesaimi diğer hasretmeyi muvafık gördüm; is - miteran eden dedikodu- olmuş, muallimi “İ Sanatoryomlard Veremliler kabullerinden 3 ay sonra iyi olsun, olmasın çıkarılıyorlar Bu hareket tarzının mahzurlarına karşı ne deniyor, ne sebep gösteriliyor Sıhhat vekâletinin ve Şehrema- netınin şehrimizdeki sanatoryom- larına müracaat eden bazı ve - remlilerin Üç ay tedaviden sonra ister iyileşsin, ister iyileşmesin, sanatoryomlardan çıkarıldığı, bu suretle elde edilen istifadelerin de beba olduğu iddia edil - mektedir. Bu iddiamn doğru olup olma- kabil olduğu kadar tedavi edil- mekte, ondan sonra da ayakta tedavileri için sanatoryoma de- vamları kabul olunmaktadır. Bu: suretle, yani Üç ay sana- toryomda kalarak tedavi usullerini Öğrenen ve sanatoryömdan 'çık- tıktan sonra: bu usulleri tatbik eden hastalardan yüzde 90 nı kurtulmaktadır. dığını dün tahkik ettik, Sıhhiye iğer taraftan, sanatoryomlar | © ——- müdüriyetinden aldığımız malâ- e veremlileri olacak kadar İstanbul mata göre, Sanatoryomda geçi- | geniş olmadıklarından hastalar | mek üzere ekli rilen üç ay, hastaların tedavisin- den ziyade, onlara veremin te- davi usullerini öğretmek maksa» dile kabul edilmiştir Bu üç ay içinde veremliler ancak üç ay kadar tedavi edil mekte, sonra başka hastalar kabul © olunmaktadır. “ Başka türlü harâket etmiye imkân yok- tur!,, denilmektedir. İS ii v4 İŞİ vene Emanet ne fikirde ? İstanbulda yeni bir köp- rü yapmıya ihtiyaç var inşası hususunda Tica- ret Odası bir karar vermiş, bu kararı Ema- net reddetmişti. Bunun üzerine asma köprü ta- raftarı Liman şirketi müdürü ediyor. Evvelâ İstanbulda yeni bir köeriye peh ye süratle ihtiyaç vardır. ata i deki tekâsüf, m ee nakliyede çok sıkıntıyı mucip Saniyen İstanbulda işliyen ve- saiti nakliye biletlerine zamme- dilen 10 paralarla Gazi köprüsü- nün inşası hakkında elimizde bir kanun vardır. Bu kanun mucibince toplanan parayı başka işlerde kullanamayız. | Peki, “köprü yapmıyalım da Do nereye sarfedelim. Daha evvel de söylediğim gibi yeni bir köprüye şiddetle ihtiyacımız vardır. Diğer taraftan Ticaret Odasr- nın hükümete müracaat etme- sinden bir netice çıkacağını tah- min etmiyorum. Çünkü Ticaret Odası nihayet temenni mahiyetinde bize Tir teklifte bulunabilir. Bu teklifi herbangi bir şekilde kabul etti- remerz; Emahet uzun uzadıya tetkikat yaptırmış, neticede Gazi köprü- sünün duba üstüne muvafık görmüş, 15 projelerini yaptırmıştır. ence meselede artık mlna- kaşa ve tereddüt mevzuu bahis ymağı GL liraya di ir, a yi Erkek lisesi izcileri sene başındaki sömestr tatilini ge- evelki gün şehrimize avdet etmiş- lerdir. İzciler orada İzmir halkının, mekteplilerinin muallimlerinin kendi haklarında gösterdikleri misafirperverlikten çok mütahassis olmuşlardır. Resmimiz İzcilerin İzmirde bir istimbotla karşılandıklarını gös- termektedir.