10 Mart 1930 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

10 Mart 1930 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

A EE z — - VAKIT. 10 Mart Deniz silahları için Londra, 8 (A.A) - Fransann em: üselâmetini Otemine matuf bir O muabedeye ( İngitere * ile Amerikanın iştirak ettirilmesi mümkün olup olmadığını tetkik etmek üzere M. Briyan ile bazı İngiliz ve Amerikan devlet adamları arasında bugün vuku bulan omükâlemeler hakkında büyük bir ketumiyet muhafaza edilmektedir. Fransanın bahri programında yapılacak her hangi bir tabdidatın bu kabiden bir muahede akdine bağlı olduğu söylenmektedir. Bununla bera” ber efkârı umumiye bu mesele hakkında nikbinlik ogösterme- mektedir. Çünkü Amerikalıların sırf Avrupaya ait bir iş nazarile baktıkları böyle bir muahedeye iştirake razi olacakları pek az ümit edilyor. Diğer taraftan İngilizlerin de böyle bir projeye taraftar olmadıkları zannediliyor. Zira, Akvam cemiyeti Lokarno ve ( Briyan-Kellog (o misakları Fransa için kâfi teminat teşkil edemedikten sonra bundan daha fazlasını yapmak mümkün ola- mıyacağı ileri sürülüyor. Bir tren kazası Atina, 8 (A.A) — Şark sür'at katarı Stirfaka ile Lyanokladi arasında yoldan çıkmıştır. Bir çek kimseler ağır surette yara- lanmıştır , Atina, 9 (A.A) — Şark sürat katarı yoldan çıktığı esnada müstahdemlerden biri ölmüş, üç kişi ağır ve beş kişi de hafif surette yaralanmışlardır. ra derhal yeni konsorsiyomun idare heyeti seçilecek ve faali- yete Böşlariâcaktır. Konsorsiyoma iştirak eden 12 bankadan yalnız üçü itilâfna- meyi henüz imza etmemiştir. Bu bankalardan Amerikan eks- pres, Hollanda bankaları bu gün merkezlerinden cevap ala- ; | beyan edilmektedir. Gene aynı caktır. Hükümetçe milli parayı ko- ruma maksadile alınan tedbirler | her tarafta memnuniyetle karşı- lanmıştır. İzmir piyasasında İn- giliz lirasının İstanbula nisbetle 23 kuruş eksiğine satılması da | kayde şayan görülmektedir. 1930 VAKIT ın telgraf ve telefon haberleri i tebliğde İktısat programı Ankara, 9 (Telefon) — Basıl- makta olan iktısat programı 500 sayıfaya yakındır. Basıldıktan sonra meclis azasına verilecektir. günü Paris, 8 (A.A) — Milli matem | günü ittihaz edilen yarınki pazar günü bütün bayraklar yarıya indirilecektir. Hükümet daire- leri ve halk O felâketzedelere yiyecek tedarik etmek için pek büyük gayretler sarf eylemek- tedir. (o Suların çekilmesi ve tarif ve tavsif edilmiyecek dere- cede dehşetli manzaralar gö- rülmüştür . Bütün şehirlede çöküp yıkılan etmeğe (o kalkışacak (Okimseler hakkında (o şiddetli (tedbirler ız sad M. Dumerg ile M. Tardiyö feyezan sahasını gezip dolaşmak- tadırlar. Rayhşbank müdürlüğü Berlin, S(A.A)— M. Şaht Rayhsbank idare meclisini içti- maa davet etmiştir. Bu içtimada M. Şabtın oObalefi (intihap olunacaktır. Bu makam için | bilhassa M. Luter, M. Beghan ile Hamburg bankerlerinden M. Melkiyrin - namzetlikleri | ileri sürülmüştür . Amerikada iktisadi buhran Vaşıngton, 8 (A.A) —M. Hoover tarafından neşredilen bir NevYork borsasında fiatların birden bire düşmesin- den hasıl olan netice ve tesir- lerin iki aya kadar zail olacagı tebliğde işsizlik yalnız 12 hü- kümet (dahilinde ciddi ve ehemmiyetli bir şekilde görül- | düğünden diğer 36 hükümet dahi- linde görülen işsizliğin mevsim icabatından olduğu (kaydedil- mektedir. VAKIT ın tetrikası: 1l4 Yazan : Hüseyin Rahmi — Onu bende biliyorum. Bu malöliyeti bana tekrara hacet yok.. Kocam o sütçü oğlanına gönül verdikten sonra böyle oldu. Evelden büsbütün iktidarsız değildi.. Oğlanın anası büyü yapıyor. Zor ile o puştu koca- ma sevdirdi. Şimdi de para da- va ediyor değil mi? Ben sinirli bir kadınım, kocam ahlâksızdır fakat bu sütcüler güya zayi et- tikleri ırzlarını para ile yerine getirmiye uğraşıyorlar. Alemin işi rezalet. Dünya hep böyle, Irz, namus, baysiyet.. niyet bep yalan yalnız menfaat sahi. Yalnız para sahi. Ben de canr mın çektiğine gönül veririm. Kim karışır ?.. — Doğru söylüyorsunuz hanım efendi içtimal hayat yavaş ya- vaş, tarif ettiğiniz şekli alıyor. Fakat ne yapalım hanım efendi karıştığımız bu kütlenin içinde giz de bu müfsit havayı tenef- 4 füs ediyoruz. Ağır ağır biz de zehirleniyoruz. Biz bu cismani ruhani tedavi haneyi, uçuruma yuvarlanan ahlâkı mümkün mer- tebe ensesinden yakalamak için | açtık.. Sizi tıbben muayene ettik. Şimdide ruhani ve kanuni ihti- yacınıza bakacağız. Ne istiyor- sunuz hanım efendi söyleyiniz. — Kocamdan ayrılmak isti- yorum. — Bu bir az müşkül hanım efendi... şımda kanun beni onunla yaşa- mağa icbar edebilir mi? — Edemez fakat bu ademi iktidarı bir mahkeme huzuranda ispat etmek lazım.. — Ederiz. Bana sorarlar ber şeyi söylerim. — Bu dava uğruna çok para gider Hanrmefendi.. — Gitsin. Bütün varımı ver- miye razıyim.. Beni nikâhla al- Franszda milli matem | ! mübadele azâsı geldiler. cesetlerin ortaya çıkması üzerine | evlerin enkaz ve eşyasını yağma | — Kocam madem ki ademi | iktidarla malüldür. Bu genç ya- | | Türk - Yunan | İtilâfnamenin imza ta- Irihi henüz belli değildir Ankara, 9 (Telefon) — Hari- | i ciye vekili Tevfik Rüştü ve Tevfik Kâmil beylerle Vekil | bey rahatsız olduğundan evle- rinde 15 gün istirahat edecek- lerdir. Yaptığım temaslara göre Yu- nan'ılarla itilâf müzakerelerinde her iki taraf tam bir surette mutabıktır. Ancak Vekil Bey rahatsız o duğundan imza tarihi gecikmiştir ve günü henüz belli | değildir. i Başvekilimiz istatistik i o müdürlüğünde Ankara, 9 (Telefon) — İsmet paşa Hz. bugün istatistik umum müdürlüğüne gelerek tetkikat i yaptı. Harici ticaret istatistik işleri- nin umum müdürlüğe verilmesi için tetkikata başlanılmıştır. Tasarruf faaliyetleri Ankara, 9(VAKIT) — Milli ta- sarruf cemiyeti umumi merkezi bugün Kâzım Paşa Hz.nin riya- setinde loplanmış, nahiyeler ve köylerde kaydolunacak azadan şimdilik para alınmamasını ka- rarlaştırmıştır. Henüz şubesi teşkil edilmemiş olan kaza, vi- lâyet merkezlerinde de derhal şube teşkili ile aza kaydına baş- lanılması tamim edilmiştir. Yırtık paralar Ankara, 9 (Telefon) — Yır- tık paralann değiştirilmesi için için Ziraat ve Osmanlı banka- ları şubelerinde (o hazırlıklara başlanmıştır. Tebdil gönü henüz belli değildir. Değişen paralar Maliyede birheyet tarafından tet- kik ve imha edilecektir. | mak için bekliyen gençler var. — Malüm size kocamı yok. Lâkin işin zorluğu nerede bilir misiniz? — Nerede söyleyiniz?. — Zevciniz Nasıh Bey yaşile hiç nispet kabul etmiyecek de- recede hovarda meşrep bir adamdır. — Evet öyledir utanmaz he- rif.. — Onun her gece bir genç kızın veya oğlann koynunda yattığı mütevatir.. — Allah canını alsın öyledir. — Böyle bir adamın ademi iktidarla malüliyetini nasıl ispat edebiliriz?. — Siz pek âlim, pek mukte- dir, pek becerikli, pek insani- yetkâr adamlarsınız. Her hüsus- ta sizden ümitvarım Beyefendi. — Hatırınız için elimizden geldiği kadar çalışacağız. — Teşekkür ederim.. — Fakat böyle bir dava aç- mak için Jâakal beş yüz lira avans vermeniz icap eder. — Peki.. Efendim istediğiniz para olsun.. (El çantasını açarak) yanımda iki bin lira var. Beş yüzünü takdim edeyim.. Dolandırıcılar Obilâ makbuz beş yüz lirayı aldıktan sonra bir takım tatlı vanitler ve intipüflen i bitaraf | Macar hariciye nazırı Ankara, 9 (Telefon) — Maca- ristan hariciye nazırı memleketi- mize mart sonlarında “gelecek ve bir hafta kalacaktır. Seyrisefain Avrupaya vapur işletecek mi? Ankara, 9 (Telefon) — Seyri- sefain müdürü Sadullah Beyin bana beyanatına göre, kendisi yakında İstanbula ve oradan Yalovaya gidecektir. Bu ay s0- mundan itibaren İstanbul - Yalo- va seferleri muntazaman yapıla- caktır. Seyrisefain vapurlarının Avrupaya seferler yapması bir bütçe meselesidir. Bununla be- raber iktisat programında bu mesele de düşünülmüştür. Ziraat bankasına göre Ankara, 9 ( A.A ) — Vakıt gazetesinin 4 mart 930 tarihli nushasında ( Türk zürraa yar- dım edebilecek milyonları ecnebi bankalarına faizsiz veriyormuşuz) serlâvhası altında verilen malü- mat doğru değildir. Hükümetin memleket (dahilinde © vezne- darlığın ve nakit bharekâtmı yapan ziraat bankası Maliye vekâletinin o malümatı © altında İstanbul bankalarında bulundur- duğu bir kısım paraları bu defa yine yeniden hükümetin emrile | Ankaraya cemetmiştir. Hakikat bundan ibarettir. VAKIT — Ziraat bankasının bir ecnebi bankasına faizsiz ola- rak Türk parası vermesile bu i bankada hesabı Sari fhaiielesi neticesinde yekünu milyonlara baliğ olacak Türk parası tera- küm etmesi arasında şekil itiba- rile fark vardır, fakat tesir ve mahiyet itibarile fark yoktur. Maamafih paranın esasen çekil- miş olduğunu bizde yazmıştık. Vilâyette: Ziraat odasına aza Bugün saat 11 de vilâyette Ziraat odasına aza intihabı ya- pılacaktır. reçetelerle kadını savarlar, Şöhret afettir derler. Yerine göre belki bu hüküm doğrudur. Lâkin fena adamların iyi nam altında balkı soymaları cemiyet için en büyük felâkettır. İçtimat hayatta bu felâketin türlü nevi- leri görülür, Fakat hemen dai- ma, s0 halkın zararını taz- min imkânı kalmıyan bir sırada ! fenalık meydana çıkar.. Dolandırıcılık fırtınalarının ka- yalıklarına çarptıktan sonra bu gayri ahlaki ticaretin oldukça sakin bir kazanç limanına girer gibi oldular. İdarehanelerini değiştirdiler Büyükçe ve muntazam bir eve taşındılar. Mobilyeyi düzelttiler. Göz al- datacak bir takım âlât edevat ve bir kasa peyda ettiler. Koridora ve bekleme (oda- sına çerçeveler içinde hususi ni- zamnameler astılar. Adeta büyük bir idare gibi teşkilât yaptılar. Bir akşam konsültasyon kabinesinin masası Üzerine işret sofrasını kurarak şöyle müzakereye giriştiler, Avnüsselâh kadeh üstüne ka- deh yuvarlıyarak nutka başladı. — Arkadaşlar her *şeyin bir dış tarafı bir de iç yüzü vardır. Bizim şu halimizi ve ilân ettiği- miz meslekteki cehaletimizi bıl- seler bize kendilerini göstermek Belkıs harabelerini gezdiler Antalya, 9 (Vakıt ) — Gar Hz. bugün öğle üstü açık otomobillerile Serik kazasındi Belkıs harabelerini teşrif ettiler ve akşam 17 de avdet buyur” dular. Gazi Hz., bir talebe tarafın” dan takdim olunan çiçek de metini otomobillerini durdurta" rak kabul ettiler. Halk süruf içindedir. Hacı Mehmet B. İskân umum müdürü Hac Mehmet B. Ankaraya gitmiştir Bir kabile reisi geldi Dün şehrimize iki karısı ve dört çocuğile Afrikalı bir kabi" le reisi gelmiş, Tokatlıyandi yerleşmiştir. Reisin ismi Forsit” tir ve otel defterine hacca gi” deceğini yazmıştır. İrtihal Hafız Âdem paşa halilesi Ayşe Fitnat Hanımefendi dün gece Mercanda Muradiye soka” ğında kâin hanesinde irtihali darı beka eylemiştir. Merhume ye mağfiret, kederli ailesine de sabırlar dileriz. — — NİÇİN? - Reklâm yapmıyor- sunuz ? Bugün az kazanıyor, yahut kaybediyorsanız sebebi rek- lam. yapmamanız de İşte ilân tarifemiz: Sonuncu saydada — Satırı Kuru, 12,5 Sind yön mp ei 4/4, " .-—-e'49) 100 Gi e İ Resmi ilânlar, sonuncu sayıfada 10 Kr. İİ İlân memurumuz size fay- dulı bir ilânın şekil ve üc- reti için hizmet etmeğe ha- zırdır. eğ ey İİK değil ya kedilerini, köpeklerini bile tedavi ettirmezler.. Fakat iş bilgide değil görünmektedir. Biz tıp fennine bu bigânele mizle Molyerin zor tabibi gi tesadüfen beş on hastayı ölüm” den kurtardık, Şöhretimiz etraff yayılmağa başladı. Hazakatin! güvenen büyük bir Doktor teş hisinde yanılabilir. Diplomasın” dan aldığı salahiyete istinade” bazı hastalarn da yanlış tedati ile öldürülebilir. Arasıra he memlekette mahkeme huzuru#* çıkan bu müellim davalari inkâr” imkân var mıdır? Bir hasta” on hekime gösteriniz. Reçetele” birbirini tutmaz. Çünkü b€ birinin anlalayışı ve tretöms” usulü (Obaşkadır. Bazıları. İ tecrübe ukalalığile malüldur!s” Ortada kaynıyan bir za hayatıdır. Yanlış tedavi yüzü” den bu toprağın üstünden w gidenlerin sayıları hakkında tatistik tutulmuş olsa zihin pir dehşet alır.. Fakat “biz Be hastayı öldürmeyiz. Yalnız ani yere parasım albilirir. B' bizim tedavi fenninde ki er sipimiz ne dir? Yalnız ii yardımile (o kendi kendi şi olmak istidadında barı ç lıklar vardır. Gazi Hz. |