10 Mart 1930 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 8

10 Mart 1930 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 8

— 8 — VAKIT. 10 Mart 1930 Yeni bilmecemiz. Birer muhtara detteri | kazananlar Kırklareli süvari alay kâtibi Fehmi Bey kerimesi Fezruh H. Galatasaray lisesinden 1076 Nejat B. — Aksaravda Ş Galatasaray Deha B. Erkek hayat mektebinden Süba Vecdi B, Sent pülgeri mektebinden Muallâ Nazım H Ankara Azmi B. İstanbul erkek muallim mektebin- den 69 Muzaffer B. Ankara Gezi mektebinden 467 Arif Hikmet B. Birer kartpostal kazananlar Tarsus Düztepe mektebinden 70 596 Ali erkek o İlisesinden (o 445 Sacit B. Adanıda yanık orosdibak civarın da perukâr İbrahim efendi mahdu- mu İhsan 6. Kız ameli hayat Şamiye H. — Edirne erkek lisesinden 409 İsmail B. Konyada ectacı Hulusi bey kerimesi Zuhal Hulusi H. mektebinden S4 — 35— | se— Ankara erkek lisesinden 69 Necati B.) ş İzmir Kokaryah Altıntaş eczanesi vasıtasile Neclâ Hüseyin H. Bursa erkek lisesinden 132 Fehmi B - Kütahya Gazipaşa mektebi İkinci sinifından 109 Süleyman B. | Çanakkalede İhsan bey mahdumu | Rifr B Birer takdir varakası | kazananlar Ansdolukavak mektep 45 No. ilde Sümive H. Anadolukavak mektep 45 No. 19 Sadi B İzmir erkek lisesi Şevker B İstanbul klübü azasından Kaçar Ef sinif 7 Kemal | Yorgi İstaribul kız orta mektebinden 393 Fevziye Şadan H. İsparta Mehmet vaştasle Cavid B. Ankara &ız lisesi Saime Sabit H. Anadolukavak mektep 45 No. 33 Mediha H Üsküdar orta mektebinden Ihsan B. Bakırköy Oo Cümhuriyet No. 27 Süha Nadir B. Bakırköy o Cümhuriyet mektep (sokak No. İS Resmi HH. Beyoğlu posta telgraf vasıtasile © Galatasaraydan Enver Faik B. İskoç mektebi talebesinden Nahit Cevat B. Kadıköy, o Cevizlik, sokak No, 48 Huriye H Vela orta mektebi 339 Muştsfa &. Kadiköy Senlui Urarit Bahaeddin B. Üsküdar 20 inci Bedrünnisa H. İ Hatdarpaşa Sent Ölemi mektebin. | den Neriman Necip |. Feriköy Kurtuluş caddesi İnşirah Aapatumanı No, 28 Suzen Adil H. Bindıklı Salıpazan vokuşu No, $ Mehmet Oğuz B. Arnavutköyünden Havrive Emin H. İstanbul erkek muallim mektebin. den Mehmet Hüseyin B Kızıltoprak Zühtüpaşa Şefik bey sokağı Leylâ Saft H. Istanbul erkek © Tisesinden | 751 Ravf Cemil B. Ankara Gazi mektebinden Müfit B. Bömonti Karakeçili sokak No 30 Babunzade Neslihan Recai HH. Üsküdar lisesinden 401 Doğan B Emin eczanesi 168 caddesi caddesi Melih muhasibi 1016 Hasırcidaşı mektebi mektep | 270 ynahallesi #eyoğlu on İkinci ilk mektep 969 Neriman Fikriye H. Mairepe Remzipaşa köşkü Kâmran Tevfik H. Şişli. Terakki Nuri B, Sariyerde doktor Necdet kerimesi Selmi Nazime H “Üsküdar erkek orta mektebinden 195 Cihat B. Konva Ereylisi İsmetpaşa ilk mek tebinden 337 Orhan B lisesi 487 Selçuk bey — İstanbul Gnc noteri Beşiktaş Yenimahalle Fırın soksk No. 3: Adeler H Kâtip Maslihiddin Haliç - Fener) Feriye kayıp sokak No. 12 Zahide Hüseyin H. Üsküdar orta mektep 161 Rıra B Göztepe Merdivenköyü ilk mek tebinden 119 Nusrat Muzasifer B. Galatasaray lisesinden 406 Süreyya Tevfik B. Kanlıca doktor Hüseyin bey keri- mesi Mükerrem H Nişantaşı Şaadet apartımanı Meh met Kenan B. Beşiktaş o Uzunca ova o Türkali mahallesi Koyun sokak No. 25 Ihsan B Gaziosmanpaşa orta mektebinden 403 Fethi B Şişli Selimzade apartıman! Ertuğrul Davut B. İstanbul kız lisesinden 203 Neri- mân Cevat HH. Karagümrük 27 inci ilk mektep sınıf 5 İrfan Mustafa R Vefa orta mektebinden Hayreddin B. Aksaray Muratpaşa No. 31 İzzet Kâzım B. Kadıköy Kuşdili Dere «okak No.3 Muzaffer Nafiz B E! şomendöfer aile mektebi Songur B. kişehir (o İhsaniye 231 Fördi B. Ankara Vasfi bey kerimesi Melt- hat H. Bostancı Vükelâ caddesi No. 48 Ali 6. Darüşşafaka lisesinden 954 Abbas Ekrem B Ankara Yenişehir mimar Alâeddin mektebi 950 Fikret Vasfi B. Çorlu mal müdürü Emrullah bey torunu Handan H. Gazipaşa caddesi No 55 Tarik Sabri B. mektebinden muhasebe- cisi Ali Naci B Adapazar istasyonu Ezine caddesi Na, 35 Nsime H Yeldeğirmeni kahve sokak miralay Suphi B. kerimesi Mücellâ H. Divanyolu Cebeciler sokak No. 11 Gönül Şevki H Ankara Gazi ilk mektep sınıf beş No, 93 Savni B. Ankara Gazi erkek mektebi beşinci sınıf 430 Ertuğrul B. Unkapanı Hacıkadın mahallesi orta sokak No. 12 Nüzhet Meck H. Unkapanı Hacıkadın mahallesi Top- rak sokak No, 14 Necdet H Şişme © karakolu, öerke sokak No, Hüseyin Vedad B. İzmir Kokaryalı Alumtaş eczanesi vaşıtasile Enis Hüseyin B. Sent öfemi mektebi talebesinden Bostancıda Feriser Cemalettin İL. Göztepe İlk mektep civarında kâtip İlüsnü bey köşkü Yahya B. Kız Ameli hayat mektebi son sınıf talebesinden Müşerref H. Kız Ameli hayat mektebi son sınıf talebesinden Saniye İL Soma Alentaş ilk mektep Nezahet Faik H Kadıköy erkek orta mekcebi 8-2den 293 A. Faik B. 20 Üsküdar erkek orta mektebinden | 370 Turhan B. Edremit Gazipaşa mektebi sınıfından 61 Nevzat Nazmi B. Edremit gazete müvezzii Mahmut Al B Bursa Hocsalizade mektebi beşinci sınıfından Emin Fikret B İzmirde Kokaryalıda Barbaros s0- kağında No.9da Blüent Mehmet BR. Kadıköyünde doktor Hikmet ber oğlu Nejat Hikmet B. Ankara Gazi ilk erkek mektebin- den 125 Dündar B. İmir Yenikavaklarda M. Ömer B. Adapazarı Karaoşman mektebinden 310 Muzaffer Hayri B. Ankara İş bankası memurlarından Hayati bevin oğlu Kaya B. Adanadı operatör o Abdüsselim beyin mahdumu Necdet B. Gireson nüfus kâtibi Ali B Ankara kız lisesi talebesinden 486 Cemiye Osman TH Ankara ağır ceza reisi Ali Rıza bey mahdumu Kava Bekir B. Erkek meli hayat mektebi son sınıfından Nüzhet B, Adana Yanık orosdibak civarında perukir - İbrahim “E& mahdamu Ali İhsan B. İstanbul kız Hilmi H. Cümhuriyet kız orta mektebinden 61 Muazzez H. son No. 25 te lisesinden — Feride Şapka giyen köpek (Üst tarafı 7 inci suyılamızda ) mıştı... “Hanife teyze,, (şapkasını çıkararak oturdu. Ben şapkaya göz dikmiştim, Bir sıra bitişik odaya ğeçtim. Hizmetçi şapkayı getirip (o bulunduğum (odadaki masanın Üzerine koymasın mı? Şimdi şapka ile başbaşa kal- mıştım.. Üzerindeki yapma papa- ganı sevdim. Şapkayı elime ala- rak başıma geçirdim. Açık pen- cereden yaptığımı gören karşıki | komşular gülüyorlardı. Pencere- nin önüne geçtim ve başımda şapka olduğu halde türlü hok- kabazlıklar yapmıya başladım... Bugün olsa yapmam yal.. Fakat i iki sene evvel henüz çocuktum.. Birdenbire - nasıl oldu bil- mem- şapka boışımdan fırladı ve pencereden aşağı gitti. Ne oldu- ğumu, ne yapacağımı şaşırdım. Pencereden eyilip bakmıya ce- saret edemiyordum.. Fakat kom- şular pencerelere toplanmış kah- kaha ile gülüyorlardı. Bizim ev- dekilerde başta “Hanife teyze,, olduğu halde kahkaha arın sebe- bini anlamak için koşuşmuşlardı. Cesaret ederek ben de pencereden eğildim. Bir de ne göreyim.. Ba- şımdan düşen şapka bir tesadüf eseri olarak komşumuz Radi Beyin buldok köpeğinin kafası- na geçmemiş mi... Hayvan bu havadan düşen başlığı silkmiye lüzum görmemiş, oturduğu yerde kintıp o duruyor. Herkesin o kadar gülmesi bundanmış.. O gündenberi “Hanife teyze,, nin bir daha yüzüne bakamadım. Adını işitsem kalbin çarpmıya başlıyor. Postalardan sikâyetler Vezir köprüden yazılıyor: Yolcu ve mektupların tayyare- relerle sevk edildiği bir zaman- İ da biz burada Amasye ve San sundan 10.13 günde mektup almaktayız. İstanbul gazetelerini de bayatladıktan sonra okuyo- ruz. Geç almak ve geç okumak kâfi odeğilmiş gibi bazanda gazetelerimiz zayi olmaktadır. İstanbul © postası o Samsuna cumartesi, pazar Ve çarşamba günleri (geliyor. Vezirköprüye ise Samsunda haftada 2 gün posta vardır. Pazar, çarşamba. Samsuna gelen Posta ancak ertesi gün tirenle Havza vasıta merkezine (sevkediliyor, fakat pazartesi ve perşembe günleri sevkedilmiş olss gazetelerimizi (bu günkü tarz ve vasitai nakli- yeye göre) nispeten erken oku- muş oluruz. Halbuki yalnız Samsuna cu- martesi günü gelen gazeteleri ertesi günü alabiliyoruz Pazar günü gelenleri çarşambaya, çar- şamba günü gelenleri de ancak pazara alabiliyorz. İş bununlada kalmiyor, mu- varidat çok olunca ve posta çantası istiap etmezse kismen Hai zada kalıyor. Vezirköprünün kendine mahsus şapka nevaktin modasından kal- | Hayat mektepleri Mümasil ecnebi mekteplerile rekabet edebilmek için.. Nasıl ıslah edilmeli ? İstanbul vilâyet meclisi şu | günlerde, şehrimiz gençlerini ay- rıca alâkadar edecek mahiyette | olan bir mes'ele hakkında karar vermek üzeredir. Bu, erkek ve kız ameli hayat lisan ve ticaret mekteplerinin âtisi mes'elesidir. Dört senedir hayat mektep- leri ile temasta bulunmaktayım. Bu dört sene zarfinda her iki mektep talim heyetlerinin mem- iekete nafi ve faal bir yetiştirmek için ne kadar him- met sarfettiklerini reyelayin gör- düm. Ayni zamanda her iki mektebin “strüktür, noktai na- zarından ne gibi hata ve nok- sanları olduğunu ihataya da muvaffak oldum kanaatindeyim. «Ameli Hayat lisan ve ticaret» mekteplerini : tesis (edenlerin maksadı İstanbul (© gençliğini, ecnebi mekteplerinin hususi İi- san ve ticaret kurslarına devam meburiyetinden © kurtarmak Oo gençliği gerek lisan bilgisinde gerek ticaret bilgisinde kuvvet- lendirmek: hem © şehrimizdek: ecnebi müesseselere adam ye- tiştirmek, hem de Avrupa ile, “vasıtaya lüzum görmeksizin- mü- nasebette buluna bilecek bir unsuru ticaret hayatımızın başına geçirmekti, Fikir. “çok âli, mükemmel ve tebcile şayeste" idir». 4:3. Yalmzevveice de: söylediğim veçhile hayat mekteplerini prog- ramlarının “strüktür, ünde, bu fikir âmil olamadı. Tedrisat müd- | detinin dört seneye hasredilmesi, tedrisat programına icap eden vüs'atm verilmemesi bu mek- teplerden ümit olunduğu dere- cede istifade edilmemesini icap | ettirdi. Hayat mektepleri bir iş yap- madı demiyorum. Bunu söylemek için bugün bankalarımızda ve ticarethanelerimizde muvaffaki- yetle çalışan iki yüz küsur gen- cin hayat mekteplerinden çıktı- gını inkâr etmek lâzımgelir. Hayat mektepleri büyük bir himmetle bu genç ve faal un- suru bize bahşettiler. Bundan dolayı gerek banilerine gerek talim heyetine minnettarız. Fakat acaba fazla yapıla bil- miş, proğramlardaki ve tedris müddetindeki ( noksanlar islâh edilerek müessislerin asıl gayesi vücut bulmuş olsaydı, elde edeceğimiz menafi kat kat te- zayüt etmiyecek mi ? Şüphesiz evet. Ve, nevakısın kısa bir zamanda itmamı, tadi- latı lâzimenin icrasi ile, bu mek- teplerin diğer beynelmilel lisan ve ticaret mektepleri seviyesine çıkarılması bu gün vilâyet mec- lisi umumisile Maarif vekâletinin gösterecekleri himmete kalmış bir keyfiyettir. Bence meclisi umumi, mektepleri oşebrimizde tufeyli surette yetişen ecnebi mües- sesata rekabet edecek bir hale getirmek için: 2 aa — — — ——— çantası omadığı için ( gazete- lerimiz zayi olmaktadır), ve bu ziya İstanbul potanesinden ziya- de vasıta - Merkezlerinde vukua elmekte olduğu şüphesizdir. v Cami unsur | bu | 1 — Bu seneden tedris detine bir ve hatta iki ilâve etmeli. Programda malüm umumiye faslını biraz tevsi meli, 3 — Ecnebi lisanlar tedrif tını fazlasile tevsi ve te: | etmeli. 4 — Bütçede olacak bir tar yükselişi göze aldırarak, olmazsa beş sene için, erki mektebine bir İngiliz bir F sız erkek, ve kız mektebii bir İngiliz bir Fransız kad müzakereci ve muit celbet dir. Ahnacak bu tedbirleri: ©i yet bütcesine büyük bir olacağını tahmin eylemiy Evvelâ erkek hayat mekti talebesinin ücreti seneviyesi, çen sene kız mektebi yapıldığı veçhile, altmış iblâğ olunabilir. Saniyen mekteplerin tek ettiği, lisan tedrisatının ecn mektepleri: tedrisatına mus olduğu, kanaati hasıl olursa iki mektebe devam eden taleb miktarı tezayüt edecek ve hatt” iki mislini bulacaktır. Böylece (© meclisi (oumuminif yaptığı mali fedakârlığın telifi sine yol açılacağı muhakkaktif Hayat lisan ve ticaret meh teplerinin ticaret mektebi. İl karıştırılmasını pek hatalı bir $ addetliğimi de o söylemeliyim Ticaret omektebi bir ihti ticari müessesesidir. Ticaret lisan mektebi ise bu memleket” muhtelif lisanlara tamamen kıf, ticaret âleminde mücadel ye muktedir faal bir lir. | yetiştirmekle mükelleftir. Her memlekette bu mekte lerin gördüğü vazifeyi hu müesseseler ifa ederler. mektebin yetiştirdiği mütahs' sislere mukabil bu mektepif! den malümat'ı, faal, hayat cid linde muvaffakıyetle boğazlı cak bir zümre çıkar. İki kıymetli feyiz müessese zin mukadderatının mevzuu bal olduğu şu sırada, söyliyeceğim söz şudur: eğer bu iki faali) menbamı kurutmak istemiyf | sak, ihyaları içinlâzımgelen te birleri alınmalıyız. Fedakârlıkt çekinmiyelim; yıkmıyacaksak ii edelim, ve temeli atılmış olan faydalı bilgi ocakları bizi #f bancı müesseselerin kapıla! çalmak mecburiyetinden k racak bir bale gelsinler. M. Gayif AKIT « Abone şartları! Memlekette aylığı Kuruş 150 . “00 ld pi 1450 750 700 M0 VAKITı 5 kuruştan fazla9” | almamak, kendi evinize getirtmek istiyorsanız Abone olunuZ! Daha ucuz ve kolay edin miş, gazetemizin abonelerin” olan hediyelerini de Ki mış olursunuz! ı 3 6 2