4 Temmuz 1930 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 1

4 Temmuz 1930 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 1

Türkiyenin iklime İ iklimini tanımak için... ! Meteoroloji enstitüsünü ziyaret 3 öncü | o os öncü Sayılamızda > iran, Eşkiyalara Açıkça Yardım m Ea Silâhtan sonra nasihat! Eşkiyayı tepelemek e için dağa çıka- mıyan İranlılar ne yapmışlar ? < va anlıların eşkiyava imar ettiklerinin resmidir Tevekkeli babalarımız «akıllı | düşman “akılsız. dosttan iyidir, dememişler . Ağrı odağındaki | Celâli eşkıyasının taarruzlarından için bunların bir kıs- von silâh dağıtarak diğerleri Üzerine ( saldırtmak © siyasetini tutan İranlı komşumuzun bu ha- reketi göz önüne getirilince bizim için bu'eski darbı meseli hatır- lamamak mümkün. olmıyor. Akıl için yol birdir.Eşkıyanın şerrinden kurtulmak için yapılacak şey bunları tepelemekten ibarettir. Hal böyle iken İranlılar şöyle düşünmüşler; | “ Celâli eşkıyasını tepelemek için Ağrı dağının tepesine çık- mak. çok zordur. İyisi bunları ikiye ayıralım. OEşkiyann bir kısmma para ve silâh verip kandıralım. Ötekilerin üzerine saldırtalım. Onlar birbirleri ile dağ . başlarında © uğraşsınlar , biz de aşağıda rahalımıza baka- ım. , Demişler.Fakat böyle düşün- mekle çok hata etmişler, Çün- Zürih kongresi Bir fen heyetimiz Avrupaya gidiyor Zürihte toplanacak beynelmilel | fotogrametri bvagresine iştirak edeceğimiz ya zılmıştı. Haber » aldığımıza göre bu © kongrede bükümetimizi tapu umum mü- dürü Atıf, ka- dastro fen he- yeti (omüdürü Halit Ziya B.ler temsil edecek Umum tapu müdörü yeniden tatbike (O Afif Ber karar (o verdiği tahriri müsakkafat ve emlâk için takdiri kıymet formülleri üzerinde tatbikat yapmak üzere Maliye- den ve kadastro fen heyetinden ikişer zatı bu heyete ilâve et- mektedir. Atıf B. yarın şbrimizde beklenmektedir. kü bir taraftan parayı, diğer taraftan (silâh bulan eşkıya dağın başına çıktıktan sonra ne diye öteki eşkıya ile uğroşsın? Tabii eşkıya paraları ve silâh- ları aldıktan sonra bir zaman keyflerine (o bakmışlardır. e Son- ra yiyecek giyecek sıkıntısına düşünce tekrar vuracak adam | aramışlardır. O vakit İranlıların daba evvel kendilerine verdikleri silâhları alarak ve dağdan ova- ya inerek silâhsız köyleri yağma etmeğe başlamışlardır! Acaba İranlılar yaptıkları işin yanlışlığını anladılar mı, dersiniz? Eğer İran hükümeti denildiği gibi evvelce silâh verdiği eşki- yayı bu def'a nasihatile yola | getirmeğe kalkarsa vay halimizel Yeni bir ingiliz - Irak muahedesi m tecavüz | İngiliz mandası kalktı İranın Halikanlı xlaşireti hududumu- za şokuldu Haydutların silâh ve zahiresi İranlılar tara- fından temin ediliyor | Van, 2 (A. A J— — Anadolu ajansının hususi muhabirinden: İranda hazırlanan ve silâhlanan İran aşiretlerinden Halikanlı Halit | ağa 100 kadar âvenesile hudu- dumuza sokulmuşlar ve Çığlı köyü etrafına yayılmışlardır. Şa- , kiler köylüleri kendilerine iltiha- ka çalışmakta, köylüler dağlara firar ve karakollarımıza iltica etmektedirler. Dün de İran aşi- retlerinden Belikalıların kududu- muzun beş kilometre yakınında Ovacık etrafına çadır kurdukları görülmüştür. Meysükan şayi olan havadise göre İran tarafından şakilere açıktan açığa yardım edilmekte ve eşkıyanm erzakı Hakudan temin olunmaktadır. Fevzi Pş. Hz. Bugür şehrimize geliyorlar Ankara, 3 (A, A.J — Yüksek Erkânı Harbiye Reisi Fevzi Pş. Hz. bugün öğle treni ile Istan- bula hareket etmiş ve istasyonda vekiller ve askeri erkân tarafın- dan teşyi olunmuştur. 1930 Daktilo şampiyonluğu Jüri heyetinin ikinci içtimaında Daktilo jüri heyeti müsabakada verilecek metin hak- kında karar ittihaz etmek ve fali noktaları tesbit etmek üzre önümüzdeki pazar günü foplanacaktır. Makinalarınızın markasını ve kılavyelerinizin sırasını pazar akşamına kadar behemehal VAKIT müsabaka memurluğuna bildiriniz. Bu nokta müsabakaya iştirak etmeniz için şarttır” Müsabaka günü : 1l temmuz cuma Müsabakaya kayt olınlar : 63—Üsküdar Nuhkuyusu cad- desi No. 2 Hilmi B. 65 — Vilâyet daktilolarından Perihan H. 64—Sirkecide Bedia Ragıp H, Oo 66 — Standart oil kumpam yasında Mevhibe 'H. İ dan i liralık bir is- Beş seneye kadar İngiliz askerleri Irak topraklarını terkedecekler Yalnız, Fırat sahillerinde kira ile 3 hava karargâhı tutacaklar Londra, 2 (A. A.) — İngiltere ile Irak arasında akit ve imza olunan muahedenin başlıca nok- tları şunlardır: İ — Ingiltere Irakı tamamen müstakil bir hükümet olarak tanır. 2 — Irakın dahili âsayişinden ve harici emniyetinden yalnız Irak bükümeti mes'uldür. 3 — Ingiltere ile Irak arasında evvelce akdolunan bülün mua- hedeler ve itilâflar mefsuhtur. 4 —;İngilterenin Irak üzerin deki mandasından dolayı Iraka olan mes'uliyeti işbu muahedenin tarihi mer'iyetinden itibaren hi- tam bulur. 5 — Iraktaki bütün İngiliz kuvvetleri ve bahusus hava kuv- vetleri 5 sene zarfında geri :" nacaktır. 6 — İrak hükümeti İngilte- reye Fıratın ve Şattülarabın gar- bında 3 üssü havai icar eyliye- cektir. 7 — Bu üsler maaşları İngik tere hükümeti tarafından veri- lecek, İrak askerleri tarafından mubafaza olunacal 8 — Âkitlerden biri tarafın. dan talep vukuu halinde mua- hedenin 20 inci meriyet sene- sinde yeni bir muahede akdi için müzakerata girişilecektir. 9 — Bu müzakerat esnasında zuhur edebilecek ihtiliflar Ce- reti, zahiri hale göre ingiliz mandasından kurtulan Kıral Feysal miyeti Akvama havale oluna- caktır. 10 — ingiltere ve Irak ara- sında sefirler ove konsoloslar teati olunacaktır. 11 — işbu muahedenin müd- deti 25 senedir. VAKIT— İngiltere ile Irak arasında aktolunan itilâfın > ca mevaddı ajans vasıt Londradan bildirildi kelâfasme| nin birçok (maddeleri ayrıca tetkike şayestedir. ( Alttarafı 4 üncü sayfamızda) — İpotek muamelesi Bundan sonra Eytam ban- kası tarafından yapılacak Bankanın yeni ve mühim taaliyetlesi Türkiye Em- lâik ve Eytam bankası umum müdürü Hakkı Saffet B. dün Ankaradan şeh- rimize gelmiştir. Hakkı B. bir mu harririmize bankanın faa- liyeti ve işleri hakkında şun- ları söylemiştir: — Bankamız” 500 bin tikraz akti için bir o müracaat vaki olmuştur. Karşılık olmak üzere İstanbul- da büyük bir aytam ve Em'âk büntasının şelirimiz/eki merkez! bina gösterilmektedir. Bu meseleyi tetkik ve intaç etmek üze-