4 Temmuz 1930 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 4

4 Temmuz 1930 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 4

© “diğimiz yegüne Büyük doktonü li müheyyiesi olan bedeni bir tro- ma ile kalpleri pabuç gibi bü- yüyen gençleri muayene eder- ken bu lüzumsuzluğun muhitimi- ze yayılan boğucu âlevile ciğer- bir şubesidir; hem de mütehas- sıs ve meşgul olabilmek için tıp diploması aldıktan maada ayrıca muayyen müessesale ve neticede imtihanla ispatı ehliyet edilmesi lâzım esaslı bir şubesi.. Münakaşa götürecek yeri olmı- yan bu müeyyideye bilhassa na- zarı dikkati alilerini celbederim. 5— Profesör (Labe) eğer (Marsel Labe) ise garbın tan- “değildir. 6 — Fransız maarif, babri;e, harbiye (o nezaretlerinin sıhhiye müşavirleri ve bunların tecrübe- ye müstenit kanatleri ne olursa olsun bu bizi alâkadar etmez. Biz henüz münakaşave teori ba- —— — 4 VAKIT 4 Temmuz 130 bu müracaatın bir ii mahiyetini kaybetmesi üzerine bu.doktorun sahasını maksadının çerçivesine toplamak için yazdığı yazıların zatı âlilerinin malüm olan be- yanatlarma ne suretle vesile verdiğini ben de bilmiyorum; eğer siz bu işte mutlaka alâka- dar görüyorsanız bana benim istinat ettiğim gibi beşerin fiz- yoloji ve patolojisi ve bu husus- taki kanuni müdevvenatımıza is- tinat ,ederek cevap ve malümat veriniz. Bunun haricindeki lâkırdılar Vo ye e ve benim bi y n başımızı ağrıtacak za- idattdan ileri geçemezler. Hür- metlerimi kabul buyurunuz e- fendim. Dr. Osman Şevki Burhanettin B/.ye cevap: Meselenin çemberi bir defada zatı alileri tarafından kırıldı. İşin kadrosunu bugün Eşref Beye verdiğim cevapta bir defa daha izah ettim. Sizede arzedeyim ki: 1— Ehemmiyetsiz ve tabii bir hak olarak gördüğünüz sıcak hava banyoları,terletici koşular ve idmanlar bir ihtisas işidir ve tebabete aittir. Size verdiğim ilk cevapta bunu tekrarlamıştım; o cevabımı ve heyeti vekile ka- rarnamesini dikkatle okuyunuz. 2 — Gene o cevabımda insan uzvunun lâstik top olmadığına işaret etmiştim. Zatı âliniz bu iki noktaya hiç temas etmeden neler söyliyorsunuz. Benim çekin- Evet ben mesleğimin hakkını arıyorum, o€sasen mesleğimin hakkı insaniyet ve beşeriyetin bakkıdır. Ve emin olunuz ki dünya yüzünde hiç bir meslek tabibet kadar diğerkâm değildir. Siz kelimelerin per başladınız. ve yüzlerce emsali görülen malüm mânevreye (giriştiniz. (Cevabım yoktur. r. Arzı ihtira m ederim efendim, D. Osman Şevki Zelzele Denizlide üç hafif hareket oldu Denizli, 2 (A. A.) — Dün sast yir- miyi 15 geçe, iki hafif, bugünde yedi buçukta bir şiddetli zelzele olmuştur. Hasarat yoktur. Hindistanda zelzele Kalküta, 3 (A. A.) — Bu sabah saat 2,57 de şehrin her tarafında şiddetli bir zelzele olmuştur. Hemen hemen bütün binalar sallanmıştır. Ahalinin büyük bir kısmı sokaklara dökülmüş ve gün ağa- rıncaya kadar evlerine girmeğe cesaret edememişlerdir. Bengale eyaletinin diğer merkezlerinde de ve bilhassa Serajganjda iki şiddetli zelzele olmuş, halki telâş ve heyecana düşürmüştür. Nüfusça zaylat , | yoktur. Ölüm Esbak Dahiliye nazırı merhum Memduh paşanın büyük kerimesi ve Fuat beyin haremi Melek H. ducar olduğu hastalıktan şifayap olamıyarak tahtı tedavide bulun- duğu sıhhat yurdunda irtihal et- miştir. Cenazesi bugün Arnavut- köyündeki hanelerinden kaldırı- larak namazı öğle vakti Bebek camii şerifinde badeleda Rumeli- hisarında erp ve Galatasaray terbiyel bedeniye kulübünden: Galatasaray sabık atletizm kaptanı Unvan beyin valdesi vefat ettiğinden cenaze merasimine iştirak edecek Ga- latasaraylıların bugün saat on buçukta Galatasaray kulübünde veyahut on bir buçukta Bebek camiinde hazır bulunmaları rica olunur. Törküyönün ikli- Erk mini tanımak için ( 3üncü sayıfadan devam ) rnı ber gün resmi bir bülten halinde neşretmektedir. Bundan başka muhtelif omıntakalardaki zirai mahsulâtın umumi vaziyeti- ni gösteren haftalık fenolofi ra- poru, ayrıca aylık bir bül- ten, senelik hulâsa neşretmekte, istatistik umum müdürlüğünün bültenlerine malümat vermek- tedir. Müessesenin müdürü Ahmet Tevfik Bey diyor ki: — Başlangıç olmak itibarile el teşkilat büyük ihtiyaç- lara cevap veriyor; fakat ideal itibarile memleketin 200 tane ikinci sınıf, 3000 tane de üçüncü sınıf istasyona ihtiyacı vardır. Bu rakamlar Almanya, Fransa teş- kilâtı göz önüe getirilerek değil meselâ Romanya mikyası düşü- nülerek söylenilmiştir. Fakat şu- nu ilâve edeyim ki bu iş, para işi olmaktan ziyade eleman işidir. Ben memur yetiştikçe teşkilâtı tevsi etmek niyetindeyim. — Siz havanın dünkü vaziye- tini tesbit ediyorsunuz. Bunun faydaları meydanda... Fakat biz asıl yarınki havayı merak ediyo- ru: Z, İstidlâl en sonraki iştir; mem- leketin iklimi tanınmadan, dünkü vaziyeti bilinmeden yarınki va- ziyeti söylemek ilmi bir hareket sayılamaz. Bunca senelik mesaiden ve bu kadar mükemmel teşkilâttan sonra Amerika yüzde doksan, Fransa yüzde yetmiş isabetle istidlâlde bulunabiliyor. Biz, ev- velâ memleketimizin havasını, havasının ahvalini tanıyalım, gi şallah, falcılık sayılmadan, ilmi bir şekilde iistidlâlde bulunabi- leceğimiz zaman da gelir!,, Kıymetli ilim adamımızın iza- hatını dinlerken bir taraftan da önümdeki albumu karıştırıyor- dum. Burada Türkiye dahilinde- ki bütün hava istasyonlarının, bu istasyonlardaki bütün memur- ların fotoğrafları vardır. Müdü- rün etrafında hepsi vaktile Hal- kalıda talebesi olan mukdim ve çalışkan gençler dolaşıyordu. Müdürün izahatını dinledikten resimleri, (kayıtları, (defterleri tetkik ettikten sonra müessese- yi gezdik. Temiz bir binada muntazam (bürolarda çalışan muntazam gençler, muntazam bir kütüpane, muhtelif odalarda âletler, âletler, âletler... Kuleye kadar çıktık. Burada bir genç istikametini, süratini, Hiddetini ölçüp biçiyor, başka biri güneşin seyrini yazan ma- kineyi kontrol ediyor, ötekisi âletin üstüne eğilmiş, bulutları rasat ediyordu. Buradan mües- sesenin yanındaki merkez istas- yonu, arkada Keçiören bağları, karşıda Ankara kalesi görünü- yordu. #** Deniz yarışları Bugün n Beykoz sa- hasında yapılacak Aylardan beri spor faaliyeti- mizin esasını teşkil eden futbol maçlar artık nihayet buldu. Bu hafta onun yerinde deniz yarışlarını göreceğiz. İstanbul Denizcilik Heyeti bu seneki de- niz faaliyetinin ilk hareketi ol- mak üzere bugünkü teşvik ve idman yarışlarını tertip etmiştir. Beykoz sahasında yapılacak olan yarişlara deniz üzerinde çalışan bütün kulüplerimiz iştirak ede- ceklerdir. Bu itibarla yarışların pek heyecanli olacağı şüphesiz- | dir. Macar takımı izmirde Şehrimizde maçlar yapan Ma- car gençler Muhtelitinin İzmire gittiğini yazmıştık. Macar takımı bugün İzmirin Alsancak sahasın- da K.S. K. takımığile maç yapa- caktır. İngiliz manda- sı kalkdı Üst tarafı 1 inci sayıfamızda Harbi umumi ferdasında İn- giltere İrak mandeterliğini de- ruhte etmişti, Yeni itilâfname Ingiltereyi mandaterlikten çıkar- (| makta ve İrakı tamamen müs- takil bir devlet baline koymak- tadır. Irak, istiklâlini elde etti- ği cihetle tabiatile memleketin dahili ve harici emn ve asa- yişinden mes'ul olmaktadır. Mu- ahedenin mevkii mer'iyete vaz'ı tarihinden itibaren İngiltere, man daterlik Sıfatının verdiği mes”- uliyetten kurtulmaktadır. Muahedenin calibi dikkat o- lan bir noktası mevkii tatbike vaz'ı tarihinden itibaren İngi- liz mandası Irak üzerinden kalktığı halde İngiliz kuvvetleri- nin İrakı beş sene zarfında tah- liye (edecekleri (oo meselesidir. Diğer işaret edilecek bir nok- tada Irakın İngiltereye Fırat ve (o Şattülarap sahillerinde üç tayyare istasyonu kiralama- sıdır. Şu halde Irak sureta müs- takil ve tahliye edilmiş bir mem- leket olduğu. halde üç noktasın- da İngiliz hava kuvvetlerine üs- sülhareke olabilecek birer sivil- ce başı vücude getirilmiş ola- caktır. İngilizlerin nüfuz altında bulundurdukları memleketlerde fazla (kuvvetler bulundurmak itiyadında olmamaları (nazarı dikkate alınırsa bu üç istasyo- nun İrak hükümetini suri istik- lâline rağmen kayıt altında tut- mağa kâfi geleceği neticesine varılabilir, “Beynelmilel güzellik müsabakasına İştirak etmek üzere bügünlerde Amerikaya hareketi mukarrer olan 1930 Türkiye güzellik kıraliçesi MBEGGEL AFMIK KRAIMAN Sesini zaptetmiş olan 17150 numaralı KOLUMBAN PLAKLARINDAN B Piyasıda hemen bemen mevcut kalmamıştır. Kırsliçemizin perestişkârları bu GB iütif hatırayı muhafaza etmek üzere Columbia mağazalarını hınca hınç doldur- B maktadır. Henüz bu plâktan almamış olanlarıda memnun etmek için fabrikaya son bir sipariş daha verilmiştir. Bekliyenlerin fırsattan istifade etmeleri çi VAKIT # Temmuz Cuma 930 Hariçte dahilde 1 aylığı Kuruş 150 800 7s0 1450 400 Safer 1349 i Bu geceki Ay İl | Güneşin doğuşu 4,34 — bay: 19,44 Ayın doğuşu : 14,27 — balye 24,36 Namaz vakitleri Sabah Öğle İkindi Akşam Yatı İsesk 232 1218 tele 1944 2148 214 Hava: As'eri rasaf umum merkezinden alınan malâmafz göre: Hava tazyiki ve değişmesi : Memleketimizi kaplamış bu- şarka ilerlemiştir. Hava nasıl olacak ? riyetle bulutlu, ile şarki ve orta Anadolu yağ- . murlu, rüzgâr umumiyetle şimal | ce nup mıntakasında cenubi isti kametlerden mutedil ve şarkta kuvvetli esecektir . Hava nasıl geçti ? Hava memleketimizde ek- seriyetle bulutlu, Dün saat 15 £e sıcaklık Cenubu şarki Anadoluda 34, Trak; orta Anadoluda, Klalardenii Gill | lerinde (ovasati 29, Küre ve şarkta ovasati 24 santi- grat kaydedilmiştir. Radyo : Bu akşam Ankarada Saat 19 R. C, orkestrası: 1 — Ober Üvertür Domino Nuvar 2 — Lakam: Süvit kotdyon 3 — Çaykovski: Şan Dufosor 4 - Verdi Travador. 5 — Alber Vals Tuna prensesi 6 — Rişar: Marş Rinoldo 2030-21 15 cazbant Sinemalar : Alkazar — Hakimel cihan Alemdar — Katil dudaklar Beşiktaş Hilâl — Çarın yaveri “Ekler — Perestiş Elhamra — Üç nikâh Etuval — Silik çehreler | Fransız — gönül isterse Majik — Talili Tot Melek — Gece bizimdir Opera — Ebedi muamma Şık — Kazanova Süreyya Kadıköy - Kadın Eğlence yerleri : Garden © Mezeyi Balet, Bekefi, Vantura | Türkuvax — Tize, ve Lidina Tarsor Tepebaşı bahçesi — Varyete,sinema | Taksim z Şehrimize gelenler Ankara, 3 ( Vakti) — Devlet Şürası reisi Nüsrat , azadan Süleyman Emin vi netiniz muavini | : B. Istan- bula mize We dize a 2 lunan Akdeniz düşük tazyiki Hava memleketimizde ekse- | Karadeniz sahili NE