13 Ekim 1930 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 4

13 Ekim 1930 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 4

VENN — Fransa Rusvaya kar- « iktisadi harpilân etti Ş“ gönlerde Fransa hükü- meti Rusya aleyhinde ba- müihm ikbsadi teabirler ak mıştır, Rusyadan gelen buğday, © un, kâğıt, ipek gibi bir çok mad- © deler ile fabrika mamulâtının #iansaya ithalini meneder bir © Ganun kabul etmiştir. Fransa hü- © — ümetinin Rusyaya karşı ittihaz — Osttiği bu tedbirler tamamen bir © ktısadi harp ilânından başka bir şey değildir Fransa bükümeti bu tarzda — Tevkalâde bir tedbire niçin İüzunı gördü? Bunu anlamak için ce- miyeti Akvamın son içtimaında © cereyan eden müzakereler ve bu © müzakerelerin neticelerini hatır- lamak lâzımdır. © Malümdur ki Rusya beş sene lik bir iktisadi program kabul ve tatbik etmektedir. Bu prog- oram cümlesinden olarak bu devlet Avrupa memleketlerine fazla mal sevkederek bazı mal- © ların o fiatlerini maliyet fiyatı © bududundan daha aşağıya kır- maktadır. Meselâ Fransada Fran- osiz fabrikalarının rekabet ede- © meyeceği derecede ucuz mal sat- — makta, bu memleketin istihsz- © lâtına zarar vermekte idi. Bun- dan dolayı İngilterede dahi bü- yük mikyasta şikâyetler vardır. Rusya bütün sanayii, bütür © memleketin harici ve dahili ti- o caretini devletleştirmiş olduğu — çin Fransa ve İngiltere gibi wemleketlerde —o maliyet (| fiy- slmda aşağıya sattığı mal- | .snn O zararını dahilde o yük- | isek fiyat ile mal satmak sureti- © “Bütün Rusyanın gümrükleri ec- © mebi ticaretine kapanmış olduğu içim hiç bir memleket bu yol da Rusyanın dahili ticaretine . rekabet çaresini bulamıyor. Bu vaziyetin beticesi şudur: © Rusya devleti gümrüklerini ser- © best bulduğu (memleketlerde — İstediği zaman istediği malların | > fabrikalarını ve tüccarlarını ba- | tırmak kudretini baizdir. — (Dumpring) denilen bu usule karşı mücadele açmak lüzumu — cemiyeti Akvamın son Cenevre | © içtimaıda başlı başına bir mes- > ele olarak Avrupa devletlerinin © murahhas'arı arasında (tetkik — edildi. Fakat Rusyaya karşı müt- tehit bir cephe almak teklifi © bilhassa Almanya ile Fransa ta- - rafınden muhalefete maruz kal- dığı için muayyen bir karar ve- © Oyilemedi. Almanyanın bu hareke- “te iştiraki zirai istihsal nokta smdan kendisi için çok faideli o olacağı zannedildiği halde Ber- “iin hükümeti (Moskova) ile siya- si münasebetine halel (getirebi- . lecek olan böyle bir vaziyet © almaktan çekindi. Diğer taraftan ltalya (o başvekili (OM. Mosolini Rusya ile (oaktettiği bazı ti- “cari mukaveleler ile memleketi “için Rusyadan dünya fiyatlarına ti nazaren çok ucuz bazı mevaddı o iptidaiye satın oalmağı temin - etmiş, bu suretle Rusyanın ik- i tasadi vaziyetinden bilâkis isti- i e İşte Me iktisadi taaruzlarına karşı Avrupa der- Jetleri arasında böşle bir inhi- ! fırkası | Yunkers Pazaro'a Hasan B. Jstanbulda çıkan bir yazete, halka ve hükümete vere- ceği ibret derslerini Pazarola Hasan Beye verdiriyor. Bence bu hakikaten muvafık bir hare- kettir. Çünkü bu hikmetlerle ibretler cidden rahmetli Hasan Beyin ağzıma yakışacak şeyler. Hem, bana kalırsa, Fethi B. ve taraftarları için Pa- zarola Hasan Beyden daha mu- vafık bir mümessil bulunamazdı. Çünkü rehmetli Hasan B. de ticarethaneleri dolaşır ve sade sözle iktisadi buhranımıza çare bulurdu! Toplu İı Iğne G. 38 gidiyor Şehrimize gelmiş olan G. 38 tayyaresi bu saat 10da Atinaya müteveccihen i hareket edecektir. İ Tayyare zabitan ve Taksim abidesine bir koymuşlardır. Bu tayyare dün sabah | saat dokuzca İstanbul üzerinde efradı çelenk tevazün ettirebiliyor. Sonra | matbuat mümessilerini bamilen i bir uçuş yapacaktı. Fakat sa- bahleyin Yeşilköye giden da- vetliler uçma musaadesi istemek üzere henüz kumandanlığa mü- tacaat edilmediğini hayretle öğ- rendiler. Ssat dokuzda kuman- danlığa (müracat edildi ve solordu okumandanlığından ce- vap geld. Lâkin bu se i ferde uçuştan sarfı nazar edil- | diği davetlilere söylendi. Davet- liler beyhude yere saatlerce bek- lediklen sonra dörmeğe hazır- lanirken CCLD.N.A. Fran- sız tayyare şirketinin nazik di- rektörü M, dü Pontier gazetecileri şirkete ait bir tayyare ile İstan- | bul üzerinde bir uçuşa davet | | i İ | etmiş, bu suretle gazeteciler yarım saat kadar Istanbul üzerinde bir cevelân yaptıktan sonra Yeşi! köye dönmüşlerdir. Balıkçılık mektebi Balta limanında açılacak olan balıkçılık mektebinin tesisat ve levazımatının ibzarına başlanmış- tır. Balıkçılığın inkişafı için hü- kümetimiz mutahassıs M. Veber- manın idaresi altında çalışmak üzere Avrupadan daha iki mu- tahassıs getirecektir. Ayrıca bu ay içinde ticaret odasında umumi bir balıkçılık goöngresi toplanacaktır. izin Balye boğülarırı islâh Balye boğalarını islâh etmek üzere Bulgaristandan damızlık boğa satın alınması takarrür et- miş ve vilâyetin bütçesine 3000 liralık tahsisat konulmuştur. Vi- lâyet baytar müdürü Behçet B., damızlık boğa satın alacaktır. lâl vaziyeti hâdis olunca Fransa hükümeti artık kendi başına tedbir almaktan başka bir çare kalmadığını görmüş, bunun üze- rinedir ki veçhile Rusyadan gelecek bir çok mühim maddelerin ithalini bi kanun ile men etmiştir. Bakalım, Ingiltere ile beraber Rusyanın (Dumping) den muta- zarrır olan diğer Avrupa dev- letleri Fransanın tatbik ettiği usulü takip edeceklermidir? Mehmet Asım yukarıda arzettiğimiz | İ— 4 — VAKIT 13 Teşrineve! 1930 Smmm ! yeniden 90 bin lira Levi Ef. Osmanlı ban- kasından bu parayı ihtilâs etti Osmanlı bankası Galata şube- sinde senedat kısmında Levi is minde biri 20 bin lirayı zimme- tine geçirmiş, tevkif edilmiştir. Bu hile son tetkikler esnasın da meydana çıkmıştır. Evvelâ 3 bin liralık bir açık bulunmuş, Levin” ödemiş, .u .vretle aile namu- sunu kurtarmak istemişti. Fakat tetkikler derinleşince ihtilâs olu- nan paranın 20 bin lira olduğu anlaşılmıştı. Bu yüzden bankanın kontrol servisi umumi müdürlük tarafın- dan şiddetle tevbih olunmuştur. Kadın birliğinde — Dün komisyonlar faaliyette bulundu Kadın birliğinde dün fakir ço- cuklara yardım, kadm ve erkek lerin işhayatında, kanun karşısın- da ve ahlâkta müsavatı komis- yonları toplanmıştır. Birlik bugü- ne kadar 15 fakir talebeye yar- dım etmiştir. Şehir bandosu Beşkteşs nek.edilecek Darüiâczede bulunan şehir bandosu Beşiktaşta eski Barba- i ros mektebine taşınacak, burada daha iyi çalışacak, bu suretle bir şehir orkestrasının esası ha- urlalanacaktır . Kundakta bir çocuk Üün icra cswxsi koridorunda bulurdu ç Dün öğle, zaman adliye da | iresinin icra kısmı koridorunda kundakta sarılı, ağzında Jâstik emzik bulunan birkaç aylık bir çocuk bulunmuştur. Çocuğun okoudağma toplu iğne ile iliştirilen ufak bir kâğıt parçasında (o kurşun (o kalemile ve eski harflerle şu yazı görül müştür: “Bu çocuğun ismi Alidir ve Türk çocuğudur. Çocuk müddei umumilik | Necati Efendiye tevdi e ii polis omüdürlüğüne ( genderil miştir. Çocuğu terkeden aranmak- tadır, Beşiktaş belediyesi Beşiktaşta bir belediye tesis edilip edilmemesi ve belediye hudutlarının idari teşkilâta göre tayini meseleleri için perşembe günü umumi reve müracaat olunacaktır. mi Meksıkci. nazır Meksikanın eski ziraat nazırı M. Mart Gonez birkaç gündür şehrimizdedir. Mumaileyh Istan- bulu gezmiş ve dün Bursaya hareket etmiştir. M, Mart Go- mez birkaç gün sonra şehri- mize dönecektir. m — M. Hensens Bir müddettenberi Avrupada bulunan tramvay şirketi direk- törü M. Hansens dün şehrimize dönmüştür. Doktor Hafız Cemal Cumadan manda ber gün öğ- leden sonra saat (14-16) de Is- tanbulda Divan yolunda 118 nu- İ maralı hususi kabinesinde has- talerinı kabul eder. Istanbul: Tel. 2398 Kası bu parayı derhal | KIZIL EDİLE DEE GÖMLEK “ Kendi kılıcınızla kendi boynu: nuzu vurmayınız |,, — Bizim sizden sorulacak bir sualimiz yoktur. Şimdi maksat bu gaileden kurtulmaktır. Onun için sen kalk ve bu adamlara söz söyle, onlara nasihat et. bunlar | nedense gün geçtikçe şımarıyor ve idare edilmiyecek hale geli- yorlar. Haydi kalkalım. “Osman ile arkadaşları kalktılar, “kalkar- ken Osman şu sözleri söyliyordu: — Ben söz dinler ve benim yözümden her hangi bir badise- »in vukuunu, bir tek kimsenin kanı dökülmesini istemem. Mulâsık odada iki kadın bütün bu muhavereyi takip ediyorlardı. Onlar odadan çibarken Naile Leylâya: — Gel, dedi, bizde Hz Os- manin sözlerini dinleyelim. Şura- da onun duracağı yere nazır bir pençere vardır. Oraya gidelim ve söyliyeceği sözleri oradan dinliyelim. Hz Osman, bütün kalabalığa hâkim olan bir noktada durmuş nutkunu irat etmişti: — Ey nas, hepinizde bilirsiniz ki Ömerin irtihali üzerine üm- met, allahtan şunu miyaz etti: Yarabbi, bizi en hayırlımız kim- se onun etrafında topla! Aceba © zaman bu niyaz kabul olun- madı mıdi?.. Gene o zaman bu iş meşveretle halledilmişti ve ben meşveret neticesinde iş ba- şına gelmiştim. Aceba siz bunun aksini iddia edebilir misiniz..? O ona veda ederek ayrılmışlar, ken- disi de bir az istirahat oetmek için odasına doğru ilerlemişti Naile ile Leylâ onu karşılamış- lar, Naile misafirini takdim ederek: — Benim misafirimdir. Uğurlu bir misafirki onun geldiği gün müşküllerimiz hallolondu. Osman genç (misafiri taltif etmiş, ona: — Safa geldin kızım, demiş sonra yerine oturmuştu. Leylânın siyah giyinmesi Hz. Osmanın nazarı dikkatini celp etmiş, bunu zevcesi Naileye sormuş, oda — Iki gün evvel validesini kaybetti. Sonra babasile birlikte komşularımıza indiler. — Başın sağ olsun evlâdım. Senin daban kimdir?.. — Emevi Yezit. — Ne iş görür... — Şimdilik bir işi yoktur. — Merak etme kızım, bir çaresine bakarız. Hz. Osmân fesalçıların adam- halde bu haller neden ileri ge- liyor?.. Sizler katilden dem vu- ruyorsunuz. Bunu icap eden ne- dir? Hepiniz bilirsiniz ki bir a- damı öldürmek için kuvvetli se- bepler lâzımdır. Imanından son- ra irtidat9etmiş, evlilikten sonra bir kadının namusuna tesallut etmiş, yabut mahak yere bir kimseyi öldürmüş değilim ki be- nim katlimden bahse imkân ol- sun. Siz bana kılıç kaldıracak olursanız o kılıç kendi boynunu” za çevirmiş olursunuz. Çünkü benden sonra ibtilâftan kurtul- mazsınız. Fakat sizin bir güna şikâyetiniz, yahut bizim her han- gi bir kusurumuz varsa biz şi- kâyetinizi tahkika, kusurumuzu | telâfiye hazırız. Biz, bize gös- terilecek kusurlarımızdan derbal geri dönmeği en büyük vazife biliriz. Bizi hak ve hakikate çevi- recek insan kim olursa olsun biz onun sözünü dinleriz. Onun için bana ricalinizi gönderiniz, onlarla konuşalım ve sizi kuşnnt edelim.» (1) Osmanın sözleri derin bir süküt içinde dinlenmiş, herkes, risalet devrinin olularından olan bu vakur ve mübarek adamın nutkuna birşey diyememişti. Müfsitler (o nutuk irat olu- nuyorken seslerini (o çıkarma- dılar, onlarda ber kes gibi din- | lediler ve sustular. Nutku din leyenler içinde bir çoklarının gözlerinden yaş gelmişti. Osmanin kendisi de heyecanla, teessürle söyliyordu. Hz Osman nutkunu bitirdikten sona geri dönmüş, Ali, Talha, ve Züber İ larını göndermelerini bekliyor- ken onun kapısı önünde başk: işler dönüyordu. Fesatçıların maiyetinden bir çokları yumuşamışlar, Osmandan dinledikleri sözlerin , tesiri | altın- hi kalmışlardı. Fesatçıların reisleri bir kere bu tesiri izale etmek istedilar. Hz. Osman çekildikten © sonra bunların biri hemen kalktı, o da bir nutuk söyledi: — Ey nas! Osmanın dedikleri- ni duydunuz, bunların çoğu saç- ma değil de nedir ?1. Ömerden sonra onun omeşveretle intihap olunduğu doğrudur. Fakat o hak yolunu bıraktı. Ve ortalığa fesa- da boğdu. Kendisi bir adamın ancak üç sebepten dolayı öldü- rüleceğini söylüyor. Fakat asıl öldürülmiye lâyık olanlar yer yü- zünde fesat çıkaranlardır. Kendisi- i nin fesat çıkardığında şüphe mi var? Biz bu fesadı islâh için geldiğimiz halde katlimizi emre- den o değil mi.. Biz gene ona yalınız çekilmeyi ve işi ehline bırakmayı tavsiye ettik, Fakat o yerinden kımıldamak istemiyor, bizi tekrar aldatarak başından savmak, ondan sonra bizi birer birer avlamak ve mabv- etmek fikrinde. Biz aldanmıyada ğiz, Onu mutlaka mevkiinder indireceğiz. Ondan sonra emni- yet içinde gideceğiz.. ,, Bu nutuk la tesirini yapmıştı. Çünkü bütün burada toplanan- ların birer birer cezalarını gö- receğini söylemişti. — * Bu, o:ada birikenlerin hepsini ciddi bir endişeye düşürmiye kâfi idi. Yapılacak iş, ağızdan - ağıâ dolaşıyordui Mubasarayı teşdit etmek ve Osman © çekilmiy€ mecbur etmek. Selâmet bu hat- tı hareyette idi. (Bitmedi) (0) İbnüt Esir, “Taberi ve Ibni Haldup bu nutku naklediyor, $