7 Kasım 1930 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3

7 Kasım 1930 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3

— 3 — VAKIT 7 Teşrinisani 1930 m Ceza Kanunlarını Tadil Edecek Komisyon Yarın Toplanıyor. Ml S. F. nizamnamesi Vilâyet umuru hukukiyesi nelere itiraz edivor ? S. C; fırkası nizamnamesini matbu şekilde vilâyete vermiş, vilâyet de tetkik içinuumüuru bukukiyeye havale etmiştir. UUmuru hukukiye bu nizamnamenin bazı maddelerinin yazılış şekli üzerinde bazı iti- razlar serdetmektedir. Nizamnamenin, fırkaya dahil olan meb'usların fırka prensip- leri haricinde söz söylememeğe mecbur veya mükellef oldukları fıkrası bu cümledendir. Utmuru kukukiyenin O noktai nazarı, bir meb'usa mecburiyet tahmil edilemiyeceği ve madde- nin başka bir şekilde tashihi şeklindedir. Maahara henüz umu- rü hukukiye nizamname hakkım- | daki mötaleasını vilâyete bildir- memiştir. Yeni tahrir ne vakif başlıyacak Yeni tahrir bu ay içinde işe başlamaları mümkün görülmemektedir. Çün- kü Ankaradan gelecek olan bu Komisyon aralarinın çoğu muh- telif şebirlerde bulunmaktadır. Esasen Defterdarlıkça tabrire esas olacak hazırlıklar da biti- rilmiş değildir. Nümerotaj münasebetile bir çok evlerin ve enlâkin numara- ları değişmiş olduğundan bir yanlışlığa mahal verilmemek için namara tabavvülâtını gösteren muntazam cetveller hazırlana- caktır, “© iler esas Bğem İsmmtnrezsrassza #atbıkıne başlandı Umumi o hıfzıssıbha girmiş ve vekâletin sıtma vukuatının ihbarı mecburi- kısımlarının tatbikine baş- Nüfus idareleri altı veya daha ziyade çocuğa malik anneleri tesbit ederek bildirince Sıhbat | işleri müd bu: ekâlete gönderecektir. Vekâlet ihtiyacı olan annelere nakden mükâfat verecek, muhtaç olmıyanlara varakaları verilecektir. İnhisarlard Üzüm mübayaa olunuyor Bir akşam refikimiz müskirat inhisar idaresinin elinde stok Ta, bulunduğundan bu sene ü- Ye incir mübayaa etmiyec. ğini bildiriyordu. Bü bükiğrin Sa seylâp faciasından çok muta- vaz olan İzmir bağcılarım çok Di” ettiğini ilâve ediyordu. Biz, ipbisar idaresindan sorduk. ça © idarenin ihtiyaç hasıl olduk- mübaayatta bulunduğu, bu Sene Piyasadan üzüm ve incir im ak için verilmiş bir karar ığı söylenildi, tarafından köyünde yapılmakta o- MX ve konyak fabrikasının ierlemiştir. Bina tamam- İsnimak üzeredir. Fabrika Mart Mpsyetinde tamamlanmış olacak, ia ayı içinde ilk imal edilen ve konyakları piyasaya çı- ihsan Nuri haini Irandan gelen babere Ihsan Nuri Tahranda dliyesi tarafından muha- edilecektir. Muhakemenin y işinde yapılacağı ve çok ikkat olacağı bildiril- : ir keme Bayanı di mektedir. £ komisyonlarının | kanunu (met eden M. Troçkinin Londraya git- dünden itibaren meriyet mevkiine|mek üzere İngiltere hükümeti nezdin- tebliğleri ide teşebbüste bulunduğu haber veril mucibince çocuklar ve sinema, |mektedir. | Kanunlarda tadilât | | 3üncü ceza reisi Kudretullah B. İçtima yarın Üçüncü ceza reisi hazır bu- lanmak üzere bugün gidiyor Ceza ve ceza usulü kanunla. rında tadilât yapmak üzere teş- kil olunan komisyon, yarın An- karada ilk defa toplanacaktır. Komisyon âzalığına tayin olu- manlardan İstanbul üçüncü ceza e rini reisi Kudretullah B., | u, öğle trenile Ankaraya gebe 7 Bu komisyon, temyiz üçüncü ceza dairesi reisi Fabrettin B. in riyasetindedir. Kudretullah Bey» den başka şu zevat ta azadır; Ankara Hukuk mektebi mü- derrislerinden Baha, Konya müd- dei umumisi Sadettin, adliye Me Necmettin Zahir , ler, Küçük haberi * LONDRA SEFARETİMİZDE. — Cümhuriyet bayramı Londra sefareti- mizde parlak merasimle tesit. edilmiş “ *M. TROÇEL — Büyükadada ika * BEHİÇ B, — Peşte sefirimiz Behiç Bey Cumartesi günü mahalli memuri- yetine gidecektir. * BİR SERSERİ TORPİL. — Ka- raburnun 3 mil açıklarında bir torpil görülmüştür. * FİRAR EDEN MEMUR. — Sabık oktruva veznedarı Sadık Bey ihtilâsın- dan aramakta idi. Mumaileyhin firar ettiği anlaşılmaktadır. * YUNAN SEFİRL — Yunan sefiri İrette karşılandığını telgraflar bildirdi. 'da nefretle karşılanmıştır. M. Polyhroniadis dün Ankaraya git miştir. * AZL EDİLEN BELEDİYE ME. MURLARI.- Kadıköy Belediye Merkez Memuru Cemal ve Fatih Merkez Me muru Ali beylerin vazifelerine nihayet verilmiştir. Kabataş lisesinde | Muüleni Möbüdeltdd | Muallimler bir mahzar imzaladılar Gazetelerden birisi aslı, esası olmi- van habeler yazarak ve galiba bazı şah si infiallerin zebunu olarak Kabataş li- sesine ve bir gün sonra da şehrimizde bulunan maarif teşkilâtma hücum et- mişlerdi. Bu neşriyatın Ankarada nef- Burada yaptığımız tahkikata göre bu garip ve feci neşriyat mezkür mekte bin talebe ve muallimleri tarafından Bu yazıları okuyan muallimler der hal bir içtima aktederek mektebin ma- nevi şahsiyetini tahkir eden mütecaviz-| ler hakkında takibatta bulunulmasını temenni eder bir mahzar (yazarak maarif emanetine göndermişlerdir. - Defterdarlıkta: i Kazanç vergisine itirazlar kıme verilecek Malüm olduğu üzere maliye şubeleri tahakkuk memurları ta” rafından tarhedilen kazanç ver- gisine ber mükellefin bir ay zarfında bir itiraz hakkı vardır. Kanunda bu itiraz mal memuru” na verilecek diye yazılıdır. Hal buki şehrimizde maliye şubeleri ve şubelerde de kazanç vergisi ta- bakkuk memuru olduğu cihetle kanunen bu itirazların, ihbarna- menin tebliği tarihinden itibaren bir ay zarfında tahakkuk me- murluğuna verilmesi lâzım gele- ceği Defterdarlıktan memurlara tebliğ olunmuştur. Mükellef ihbarnameyi (oaldı- ktan sonra itirazanamesini men- sup olduğu tahakkuk memuruna vermez de doğrudan doğruya Defterdarlığa verir ve bu suretle itiraz bir ay içinde tahakkuk memurunun eline vüsl olmazsa tarholunan vergi kat'iyet kesbet- miş olacaktır. Bo sada Kambiyo sarfiyatı normal Yeni kanun mucibince piyasa- ya çıkarılan evrakı naktiye kar- şiliğı olarak konsorisyom tarafın- dan hıfzedilen ve Osmanlı Ban- kasına yatırılan İngiliz lirası 950 bini bulmuştur. Son hafta zar- fındaki kambiyo vaziyeti tama- mile normaldir. Nurullah Esat B. Bankalar konsorisyomu reisi Nurullah Esat B. dün Ankara dan şehrimize dönmüştür. Hüsnü B, Posta başmüdürü Hüsnü B. * BEŞİKTAŞ BELEDİYESİ IÇİN. — Beşiktaşta bir belediye teşkili hak: kındaki reyi âm neticesi Dahiliye Ve- kâletine bildirilmiştir. * PAKET NAKLIYATI, — Postada iki hükümetle yapılan küçük paket nak liyatı bütün hükümetlere teşmil edil. miştir. * DENİZ TİCARET KOMİSYONU-— Deniz ticaret komisyonu pazar günü toplanarak ecnebi gemilere verilecek kö mür meselesini görüşecektir. * TAPU DEFTERLERİ, — Yeni ta. pa defterlerinden dün iki vagon daha Ankaraya gönderilmiştir, 12 EEE Te la UMAY Başlıyor LUNAR Tİ İd TANA dün Ankaradan gelmiştir. Ticaret âleminde, Yumurtalarımıza rağbet Karadeniz bavalisi mahsulâtı yumurtalarımız son zamanlarda ecnebi piyasalarda alâka ile ara- nılmaktadır. Üç ecnebi Ticaret odası İstanbul Ticaret odasına müracaat ederek yumurta tica- retile meşgul tacirlerimizin isim- lerini istemiştir. Tiyatıoların kapanma saatleri Şehrimizdeki bazı tiyatro he- yetleri Istanbul belediyesine mü- racaat ederek tiyatro ve sinema” ların gece saat 12 de kapanmağa mecbur olmalarından zarar ettik- lerini iddia etmişler ve müdde- tin saat bir buçuğa çıkarılmasını rica etmişlerdir. Belediye bu müracaatı tetkike başlamıştır. Kapanma saatleri için tiyatro- cuların istedikleri gibi değil, fakat yarım saat mühlet veril | mesi düşünülüyor. i Türkiyede de Bitarafların reisi M. Henderson Son karar Bıtarajlar tarafından verilen! son kararların aslı nedir? | Dün de bildirdiğimiz veçbile | müterakim kira bedelleri hak- kında Mubtelit Mübadele komis- yonu bitaraf azalarının hakem kararı her iki heyeti murahha- saya bildirilmiş, ve bu karar mucibince tatbikata da başlan- mıştır. Hakem kararının terce- mesi şudur: Mühtelit. komisyonun bitsraf Azası, Ankarada 10 Haziran 1930 wrihinde imza edilen Irilâfnamenin 32 inci mad. desinin kendilerine teffiz ettiği salâhiyete tevfikan zirdeki karari ittihaz etmişlerdir: Bitaraflar burada karar esbabı mucibesini zikrederek sözlerini şöyle bitiriyorlar. Müldhazatı anifeye binaen : Meyzu- bahis icar bedellerinin cibayet ve tahsili Ankara iülâlnamesinin Athade müseddık nüshaların teati edilmesi İle mevkii mer- iyete vazolunduğu güne müsadif bulunan 23 Teihmuz 1930 tarihinde tatili lâzım gelmiş bulunduğuna karar verilmiştir. Mesele şudur: Yunanistandaki Türk emlâki- ne yapılan vazıyete mukabil Yunan emlâkine vaziyet edilmiş ve her iki hükü- met bu emlâkten intifa etmeğe başlamıştı. Ankara mukavelena- mesi mucibince, Türkiye Yuna- nistandaki Türk emlâkini terke ve işgal ettiği buradaki Yunan emlâkini de tahliyeye muvafakat ediyordu. Bu, 23 temmuz 930 tarihinde imzalanan mukavelena- me ile tekerrür ediyordu. Şimdiki karar ile şu vaziyet tahaddüs ediyor: Türk hükümeti 23 temmuz tarihine kadar her ne sebeple cibayet ve tahsil e- dememiş olduğu müterakim be- deli icarları tahsil edemiyecektir, Bu miktar 30000 lira kadardır, | ve bu vaziyetten Türk işgali al tında bulanan Yunan emlâkinde oturup da henüz, o zaman kira bedellerini vermemiş olanlar is- tifada edecektir. » Tevfik Kâmil B. yarın şehri- mize gelecektir. * Dün Mübadele komisyonunda 3 ve 4 üncü bürolar toplanmış | ve geç vakte kadar meşgul olmuşlardır. Belediyede; Tarfeleri tevhit Belediye idaresi vesaiti nakli- yenin bareket saatlerinin birbiri- ne tevafuku için müşterek bir tarife tatbikini arzu etmektedir. Bunun için Şirketi Hayriye, Ha- liç, Seyrisefain ve Şark Demir- yolları kumpanyalar nezdinde te- Mr. Klayn Ameriken ticaret müsteşarı bugün Ankarsya gidiyor Evvelki gün şehrimize gelmiş olan Amerika ticaret müsteşarı Mr. Klayn şerefine dün Istanbul Amerikan ticaret odası tarafın» dan Tokatlıyan otelinde bir öğle yemeği ziyafeti verilmiştir. Bu ziyafete İstanbul ticaret odası azaları da davet olunmuşlardı. Ziyafette, Amerikan ticaret odası namına Mr. Klayna hita- ben kısa bir nutuk söylenmiş- tir. Mr. Klayn dün Istanbul mat- buatına beyanatta bulunacaktı. Fakat beyanâtım Ankaradan i avdetine talik etmiştir. Mr. Klayn bu akşam Ankaraya hareket ede- cek, orada Amerikan sefiri ta- rafından karşılanarak iktisadi ve mali mafahil erkânma tanıştırır lacaktır. Adiiyede Filim kazası Dün Ertuğrul Muhsin ve Emin Beliğ B.ler dinlendi Istanbul ağır ceza mahkeme sinde, dün Zincirlikuyda Kaçak- çılar filimi çevrilirken vukua ge- len film kazası davasmın rü'yeti- ne devam olunmuştur. Dün mahkemede Darülbedayi rejisörü Ertuğrul Muhsin ve ak» tör Emin Beliğ beyler şahit si- fatile dinlenilmişlerdir. Muhsin B. rol icabı aktör Talât bey ta- rafmdan idare edilen otomobi- lin yolun köşesini dönerken dev- rildiğini, fazla hızlı gitmediğini kendisinin o esnada polis oto- mobilinin kaçakçılar otomobilini takibini filme almakla meşgul bulunduğunu söylemiştir. Emin Beliğ bey, oyun icabı kendisinin arkadaki otomobilde bulunduğunu, bir aralık öndeki otomobilin devrildiğini, otome- billerin fazla hızlı gitmediklerini anlatmıştır. Vak'a yerinde keşif yapılmak üzere muhakeme kal- mıştır. Gümrüklerde: Sui istimal değil Istanbul gümrük idaresi mem- lekete ithal edilen eşyadan bazı- larının gümrük resimlerinin yük- sek tarifeye göre alınması icap ederken dün tarifeye göre he- sap edilerek noksan alındığını yaptığı tetkikat neticesinde an- lamıştır. Yapılan mütemmim tah- kikat bu hareketin memurların bir sui istimalinden değil yanlış yapılan bir hesaptan ileri geldi- ğini meydana çıkarmıştır. Yekü- nu 250 bin lirayı bulan resim farkı alâkadar mücaseselerden tahsili emval kanununa tevfikan alınacaktır. Bu (ticaretanelerin ; mabkemeye verileceği hakkında bir akşam refikimizin verdiği haber doğru değildir. , Âli iktisat meclisi Ali iktisat meclisi içtimalar İ- çin hazırıklara-başlamıştır. Mec- lisin bu içtimamda 929 senesi tediye muvazenesi meselesi görü- şülecektir. Bu husüsta ticaret o- dası, gümrük idaresi raporlar hazırlamaktadır. Âli iklisat mec- İ lisinin bu seneki içtimaımda gö- rüşülecek işleri arasında zirai sigorta meselesi de vardır. İçti- mada Balkan iktısadi birliği et- rafında da bazı müzakerat cere- yan edecektir. Bilhassa Balkan tütün itilâfına ait meseleler tet- kik edilecektir. Bu hususta Balkan konferan- sına iştirak eden İzmir, İstanbul i murahhasları Balkan memleket. lerinin tütün işlerine ait Âli ik- tısat meclisine birer rapor vere- şebbüsat yapılacaktır, ceklerdir.