19 Kasım 1930 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3

19 Kasım 1930 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3

1177 »şşş....—.,.,.,ş,ğ.-—ğZ—Z—ğZğ A NN NN — VAKTT 10 Tare'nizani 1020 3 v ————— ———————— — — (Mesele henüz bitmedi 1 | İlemektep muallimleri Hazirandan itibaren biriken Barem farklarını alıyorlar Muhâsebei Hususiye müdürü Cemali İstanbul ilk mektep muallim leri ile muhasebei hususiye me- murlarının baremi için idarei hu swsiye müdürlüğünce hazırlanan <etvel Dahiliye vekâletine gön- derilmiş, bilâhara muhasebei hu- susiye müdürü Cemal B. de An raya giderek bazı izahat ver- Aldığımız malümata göre cetvelin tastik muamelesi dün ikmal edi- şehrimize gönderilmiştir. Bu münasebetle muallimlerin Hazirandan itibaren tahakkuk *tmiş olan farkının dünden itiba- ten verilmesine başlanmıştır. © ——————— Muhteint mübadelede Mübadele işleri Giritten gelecek muhacır ler Küllükte iskân edi- iecekter Giritten getirilerek Küllükte Yerleştirilecek olan 200 muha- “irin nakline nezaret etmeküze- mübadele komisyonundan tiz bey yarın Giride gidecek- Defter O komisyonun Etabli Rumlara ait 150 “Bin İngilire bunların Anadoluda bı- Takdıkları emlâkin vergisi esna- Sndan yapılan kıymet takdirine Böre dağılacaktır, Defterdar Şefik bey dün Tey- fik beyle bu kıymet takdirinin — sureti hakkında görüşmüş- Vilâyette Doğru değil ! Kadina, muhtar olamıyacaklar! akşam gazetesi kadınla- da muhtar intihap edilecek- * etmişler, kanun! im- olmadığını söylemektedir. Maliyede. 717 Adliye Vekili Tejtişara bulunduğu doğru değil ? p Adliye vekili Yusuf Kemal Necek tir, B, Tekeş ugün yahut yarın ha- dedi, stmesi de ihtimal dabilin- Teda Yusuf Kemal beyin adli tin tta bulunduğu bak- Bid, Sıkan haberler doğru de- Morarörler bir cemiyet Ga, Sskü edecekler day zel san'atlar akademisin- Miygg Sina dekoratörler bir ce- “ teşkil ederek güzel san” 'e ç e#liğine dahil olmağa ka- edir. Yarın bu mü- | toplanarak | l A — Avukat Kenan Ömer Beyfendi eğ lk "in tini yazmıştı. Alâkadarlar bunu Hikmet B. Müddel umum, Kenen ve vekili Kenan beylere cevap veriyor Sabık müstantik, Bandırma İ ağır ceza mahkemesi reisi Hik- | met B. in Istanbul müddei umu- misi Kenan B. aleyhindeki da- | vasından tarziye üzerine mi, tar- | ziyesiz mi vazgeçtiği hususunda iki tarafın sözlerini ve Hikmet B.in bilvekâle tarziye verdiğinin ileri sürüldüğü Kenan B. in avu- katı Kenan Umer B. in ifadesini yazdık. Fakat, mesele henüz bitmemiştir. Dün Hikmet B., ikinci bir meklup gönderdi. Hikmet B,, bu mektubunda meselenin esa- sına ait olarak şunları yazıyor: “Mes'elenin esası: — Kenan B. a- leyhindeki davamdan tarziye üzerine vazgeçtiği omhaklındaki mahkemede İmesbuk ifadatımın doğru olup olmadı. ğıdır... Kenan Ömer Beyfendi tavzihlerile beni değil, müekkillerini alenen bir da- ha tekzip etmiş bulunuyorlar. Müşarü- nileyh adliyenin en yüksek makamında kıymetli hizmetleri sebktemiş; bütün türk adliyecilerinin müşterek hürmeti. | ni kazanmış bir şahsiyettir. Mesleki bâ diselerde kendi mütalealarının daima hürmetie karşılamak isterim. Müşarü- nileyhin bu hasailini Müddelumumi Ke nan Beyfendi pek iyi bildikleri içindir ki, müşkül bir vaziyetten kurtulmak e- melile böyle muhterem bir vekilin ce- nahı müdafaasına iltica eylemiş bulunu! yorlar, Davanın, müsebbibi müddeiumumi Kenan Beyin haksız filü hareketidir. Vekili müşarünileyhin kemali tevazu la feragat rica etmeleri ve bu sözlerini birkaç defa tekrar ile beraber — Ben Kenan Beyin vekili değil miyim bu tar ziyeyi kâfi görünüz — demeleri bir ha kikattir ki netice itibarile bunu kendi. leri de inkâr etmiyorlar. Tarziye veril- irken İstanbul Asliye Dördüncü Hukuk! Heyeti Hâkimesini teşkil eden üç zat ve bir adliye müfettişi vaktanm şahidi olmak üzere hâzır bulünmakta Yatler; Kenan Ömer Beyfendinin — eski bir adliyeci sıfatile içtimal bir vazife telâkki eyledikleri — tavsiyelerini hür- metle karşıladım. Müddetumumi Kenan Beyfendinin ihbarları ve mahkeme ka- rarile tebeyyün eden hilâfı hakikat şe- hadeti yüzünden aylarca açıkta kaldı. grmı, efradı ailemi muhtaç bir halde bı raktığımı, ihtiyar valide ve pederimin İbu mahrumiyete katlanamıyarak has- talandıklarını ve kendilerini tedavi et. tiremediğimi ve binnetice vefat ettikle. rini hulâsar aylaren devam eden şahsi felâketlerimi bir lâhza düşündüm. Ken İdi kendime — Her ne de olsa giden gel. jmez — dedim. Bu fecayiin müsebbibine karşı meslekimin yüksek haysiyet ve şerefi namma şahsan fedakârlığı bir vecibe telâkki ettim. Ve heyeti hâkime muvncehesinde verilen bu tarziyeyi kâ- fi görerek ve mahkemede de mevzuu ba his ederek davamdan feragat eyledim.! Ben tekrar ediyorum ki tarzive veril miştir, Gazetelere işi aksettiren ben de gilim, Kenan Beyfendinin tekzip amiz beyanatıdır. Müddeiumumı Kenan Beyfendiye ge- lince: kendileri tarziyeyi — affedil. İmek manasına telâkki buyuruyorlar. İBu kelime — gönül alma — demek ol. İduğunu ve sebebiyet verdikleri vakıala- ra nazaran tarziye vazifesile mükellef bulunduklarını düşünmek istemiyorlar. Ve bizzat veya vekilleri tarafından tar- siye verildiğini sureti kat'iyede inkâr etmekte iseler de bü inkârları yalnız i- fadei mücerredelerine münhasır kal maktadır. Maamafih, avukat Kenan ©. mer Beyfendinin tavxihleri meseleyi bir dereceye kadar lenvir etmiştir. Vekili müşarünileyhin tarziye hususunda ve- kâletnamesinde sarahat bulunmasına lüzum yoktur. Çünkü: ahkimi kanuni» yeye nazaran davaya vekâlet onun te- ferruntına da şamildir. Karşı tarafı münasip bir lisanla tayip suretile fera- İgati kabul etmek bir avukat için şerefli bir tarzda vazifesini ifa etmektir. Ve bu İhareket müvekkil hesabına — iskati rilmesine kanunen Jüzum yoktur. Netice $u oluyor: Iki mısra ! Mefsuh tırkada | Yarından itibaren hara- | Bir genç kız nikâhlanır | «en ortadan kayboldu muhasebeci tet- kikatla mesgul .. Serbes fırkanın Istanbul 'mer- sezi erkânı fesih haberini gaze- telerde görünce inanmamışlar ve derhal Ankaraya telgraflar çekmişlerdi. Fethi beyin tebliği | fırkaya gelince büyük bir hay- retle karşılanmış ve bu hayret dün bile devam etmiştir. Maahaza hakikat anlaşıldığı i- çin s. e. lâvhası evelki akşam saat altı buçukta indirilmiştir. Dün mefsuh fırkanın © eski merkezi olan Kalmis apartımanında tam bir sessizlik vardı. Istanbul teşkilâtı erkânından dün yalnız Murat ve Hasan Feh- mi Beyler gelmiştir. Bir mısra Eskiden Fethi ve daha sonra Ismail Hakkı beylerin çalıştıkla- rı odada masa üzerinde bir kâ- i ğıda şu farisi beytin yazılmış olduğu görülüyordu: Deyi, maslâhit eddiimen sahtent Nişesrendi, Züftendü berhastent Bu mısra lisanımıza şu yolda tercüme edilebilir; Bir iş yapalım diye toplandılar Oturdular ve ayağa kalktılar! Hasan Fehmi B.ne diyor ? Mefsuh fırkanın Beyoğlu ka- zası ocak reisi Hasan Fehmi B. dün gazetecilere şunları söyle- miştir; — Istanbul teşkilâtınn yeni- den tesis edeceğimiz bir fırka- ya devredileceği hakkında bir gazetenin yazdığı rivayet doğ- ru. değildir. Istanbuldaki teşkilât için lâ. zim olan bütün masarifi, Fethi B. yaptığına ve hiç bir teberrü kabul edilmediğine göre ocak- larda mevcut eşya ona aittir. Esasen böyle bir işi Fethi B. başaramadığına göre bizim te- şebbüs etmemize ihtimal göre- miyorum, Şimdiki halde muhase- beci hesapları tetkik etmekle meşguldür, Orhan Mitat Beyin “Fethi B, fesih kararı vermeğe salâhiyet- tar değildir, şeklinde bir şey söylediğini bilmiyorum. Maama- fih Mitat B. avukattır, böyle bir şey söyliyebilir, balâda zikredilen dört muhterem zat muvacehesinde bilvekâle tarziye veri- yorlar, — Çünkü kendi muhterem şah- siyetlerile tarziyenin hiçbir alâkası Yoktur— . B — Bizzat mahkemede hazır bulu- narak davacı sıfatile ben şahsan bu tarziye üzerine feragat ediyorum. C — Müddelumumi Kenan Beyfendi ise: davanın şu suretle sukut ettiğini, ve bir daha tecdidi kabil olmadığını zannediyorlar ve diyorlar ki: — Kimse yi tarziyeye tevkil etmedim, Hikmet B. İbir tasarruf — olmadığına göre vekâlet!davasını tecdit kudretine kendisini sa- İnamede ayrıca sarahaten mezuniyet vel hip görüyorsa mahkemeye gitsin. Halbuki Kenan Ömer Beyfendinin mektuplarında dahi itiraf edildiği veç- hile, tarziye bir emri vakidir.,, Darülfünunda Divan retli celselere başlivor Divan azası noktai nazar- | larını tesbit ettiler Darülfünun divanı yarın ikinci içtimamı aktedecektir. Bu içti- mada bütçe müzakeresine baş- nacak ve bu suretle emin wthabatına tekaddüm eden gün- wide hararetle münakaşa edilen wmevzulara başlanacaktır. Yarınki içtimada bu bahislerin ! hararetli O münakaşalara sebep olacağı tahmin ediliyor, Bugünkü çay Hukuk fakültesi talebesi tara- fından bugün saat 16 da Tokat- liyanda Darülfünun emini Mu- ammer Raşit B. şerefine bir çay ziyafeti verilecektir. Tp hocaları Mazhar Osman Beye cevap veriyorlar Mazhar Osman beyin Darül- fünun ve tıp fakültesi hakkında yazdığı yazının ortaya yeni bir fırtına çıkardığını ve bu yazıya Süreyya Ali ve Muammer Raşit beyler tarafından verilen cevap- ları dün yazmıştık. Tıp hocaları da bu hücuma cevap vermekte fena ve cahil hocaların kimler olduğunu sormaktadırlar. Bu ara- da bir müderris te; — Mazhar Osman Beyin ade- © İğfal mi? tidir, içinde bulunmadığı mües- seseleri fena diye tavsif eder, Fakültede müderris olmaması bu hücumlarım yegâne sebebi- dir. Halbuki kendisi henüz “ağ- raje,, bile değildir, demiştir. Belediy Belediye ve barem Müşterek bütçe ne zaman tatbik edilecek ? Ankaradan gelen belediye re- is muavini Hâmit B. seyahatı ve belediye baremi hakkında bize şunları söylemiştir ; — “Kânunusaniden — itibaren belediye ile hususi idare tama- men birleşecektir. Böylece tev- hitten sonraki müşterek masraf- lara belediyenin iştirak nisbeti gibi hususlar hakkında vekâletle temas ettim. Bu tarihten itiba- ren müşterek bütçe tatbik olu- nacaktır. Barem ile meşgul ol- madım, Fakat maliye bunu tet- kik ediyor, Baremin reddolun- duğu ve belediye memurlarına ücret verileceği haberleri doğru değildir. Barem usulü kanuna müstenittir. Bu iş Kânunusaniye kadar neticelenecektir. , Öğrendiğimize göre Maliye vekâleti (O belediye memurlarını devlet Omemüru (o saymamakta, bunlardan kazanç kesilmesini is- temektedir. Barem tatbik olu- nuncaya kadar kazanç kesile- cektir. Terkos mukavelenamesi feshedilecek mi? Evelki gün Ankaradan gelen giy | Belediye fen müdürü Ziya B. Ter kos hakkında dün de şunları söy- lemiştir ; — Nafin Vekili Terkos işini tetkik ediyor. Karar tetkikattan sonra anlaşılacaktır. £ Belediye fesh talebinde ısrar etmektedir, , Tokyo setirimiz mezunen geliyor Tokyo sefirimiz Cevat B. bu günlerde izinli olarak şehrimize gelecektir. i Şükrü isminde tıbbiyeden ihraç i Dokuz v»rinden bıçakland Muzaffer Han evi Şebremininde bir kız kaçırma vak'ası olmuştur. Aldığımız ma- lümatı ve bu hususta söylenen rivayetleri yazıyoruz. Şehremininde Uzunyusuf ma- hallesinde oturan gümrük idare- sinin (o kaptanlarından (Behcet Beyin kızı 16 yaşında Muzaffer H. dokuz gündenberi ortada yoktur. Muzaffew H. yalnız evden çi- karken küçük kız kardeşine; “annem ve habam beni aramâa- sınlar. Ben istediğim yere gidi- yorum,, demiştir. Muzaffer H. biraz evvel Anadoluda mütealh- bitlik yapan bir gençle nişan- lanmış, nişan geresi eğlenilmiş ve ertesi günden itibaren nikâh hazırlığına başlanmıştır. Fakat Muzaffer H Mustafa edildiği söylenen diğer hir genci sevmektedir. Bu genç zaman zaman sskeri ümiforması ilede gezer, kendi sine zabıt süsü verirmiş. Ailesine göre Muzaffer H. bu gençin iğ- falâtına kapılmış ve tam nikâh arifesinde iken nişanlısının ver- diği 200 lirayı ve çehizi alarak sevdiği gençle evden kaç mıştır. İki genç bâlâ bulu- namamışlardır. Zabıta tahargis yatta devam etmektedir. Poliats ; - Bir kadın Evvelki gece Beyoğlunda bir cinayet olmuş, gece iki buçukta Gülbahçe O gazinosundan çıkıp evine giden Çaycı Hatice ismin- deki kadına Adapararlı Aptuk lah Sırrı taarruz etmiş aralarında kavga çıkmış neticede Aptullah Sırrı kadını sekiz yerinden bir çaklamıştır. Mütecaviz adam tu- tulmştuştur, Kadın hastanededir. Cemiyetlerde: Lokantacılar memnun Lokantacılar namına Ankara» ya giden heyet bugün şehrimi- ze dönecektir. Aldığımız malü- mata göre heyet istihlâk vergi- sinin kaldırılması teşebbüsünde muvaffak olmuştur. e Hükümet bu ricayı haklı görmüş ve isa- fını vadetmiştir. Bu münusebetle Istanbul lokantacıları büyük bir memnuniyet duymuşlardır. —— Türk ocağında konferans 20 ikinc teşrin 930 perşembe günl akşamı savt 21 de Madam des Fougâres tarafından “Sahnede ve salonlarda şilt ve bitsbet,, mevzulu bir konfer.ns ve- rilecek ve Türkçeye tercüme edilecektir. gunu müteskip Franz Peter Fehubertiin €n güzel parçalan çılmacaktır. Bu kon- İeransa berkes gelebilir