11 Ağustos 1931 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 4

11 Ağustos 1931 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 4

Adliye Haberleri Vâlâ Nurettin ve is- kender Fahrettin bey Açık ve müstehcen neşriyatyap- dıkları kaydile tevkif olundulir | « Akşam » refikımizın muhar- | rirlerinden Vâlâ Nurettin ve ga- zetenin mes'ul müdürü İskender Fahrerttin beyler, dün ögleden evvel tevkif edilmişlerdir. Tev- kif, gazetede tefrika olunan « Ra- hiplerle rahibeler arasinda » Ro- matından dolayıdır. Bu roman- dan dolayı müddelumumilik bir açık ve müstehcen neşriyat da- vası açmış, tahkikat (icrasını yedinci istintak dairesine bava- leyetmişti. Romanın bu davanın açılmasını müteakip çıkan kısım- larmdan evvelki günkü kısmın- daki bazı yerler de açık ve müs- tehcen görülmüş, yeni bir dava açılmış ve Vâlâ Nurettin isken- der Fahrettin beyler ceza mu- hakemeleri usulu kanununun yüz dördüncü maddesinin son fıkra- . sma göte tevkifleri icra olun- muştur. p Vâlâ Nurettin bey, öğleden evvel, saat on buçukta Kalamış- taki evinden çıkdıktan sonra, iskender Fahrettin beyde saat on birde Pangaltıdaki evinde tev- kif olunarak adliyeye getirilmiş- ler, oradan tevkifhaneye gönde- rilmişlerdir. Tiyatro eserleri, fi- limler ilânlar Açık ve müstehcen olmama- sına dikkat edilecek Müddeiumumilikce gazete ve mecmua Zibi neşriyattan başka pilâkların ve aynı zamanda tiyat- rolarda oynanacak eserlerin si- Tayyare piyankosunun 11 inci tertibinin birinci keşidesi bugün çekilecek ve her ayınonveon ikisinde olduğu gibi memleketin mubtelif yerlerinde muhtelif kimse- lerin yüzleri gülecektir. Bu itibarla dün piyanko bileti satan bayiler faaliyetlerini birkat dahâ arttır- mışlardı. Bu arada satış tarzına ait muhtelif derecelerde rekor kıranlar bile vardır. Meselâ dün Beyazıttaki Leblebiciler çarşısı bilhassa garip ve tuhaf bir man- zara gösteriyordu. Bir mubarririmiz rini şöyle anlatıyor: “Sıra ile üç piyango bayii.. Bi- rinci, tek vitrinli, dar kapılı kü- şük bir dükkân. Önüne 6 per- vaneli heybetli bir deniz tayya- resi asılmış, Kapının sağında rakkam tahtasına benziyen aca- yip bir hoparlör dayalı. Renk renk gül kâğıtlarile süslenmiş., Bundan mada vitrinde ikinci bir hoparlör daha, fakat dükkânın önünde boş değildir. iki adam avurtlarını şişirerek olanca kuv- vetile bağrıyorlardı : — Alan kazanıyor... Haydaaa.. çekiliyor (efendim... çekiliyor, gördükle- nemalarda gösterilecek filimle- sis de açık ve müstehcen mahi- yette” olmaması için tedbir alınmaktadır. Bu gibi şeylerde muddeiumumi muavinleri tarafın- dan devamlı surette tetkik edi- lecektir açık ve müstehcen gö- rülenler hakkında dava açılacak takibat yepılacaktır. Diger taraftan ilânların da açık ve möstehcen resim ve yazı neş- ri suretile yapılmaması sıkı su- | rette tetkike tabi tutulacaktır. Yangın tahkikatı Nışantaşındaki yangın tahki- katına ait evrak, dün polisten muddejumumiliğe gelmiştir ev- rak tahkikatın derinleştirilmesi için istintak dairesine verilmiştir. Bir katil davasında müdafaa Beyoğlunda Gılvani sokağındâ Emrullahı o öldürdüğü kaydile muhakeme edilen Tahsinin istan- bul birinci ceza mahkemesinde dün müdafaası yapılmıştır. Şu- batın yirmi altısında karar ve- rilecektir. Sıhhiyede Tifoya karşı Korunma çareleri nelerdir? Şişli ve civarında tifonun (o salgın halinde olduğu hakkındaki bazı neğri- yat sıhhhat müdürlüğünce varit gö Tülmemektedir. Vaziyette bir fevkalâ delik olmadığı kanaati vardır. Bunun Ya Beraber ihtiyati tedbirler alınmış- ar. Aşı da tatbik edilmektedir. Harpten evel gerek Fransada dok- tor Bezretka, gerek Almanyada Erlih Ye Vasserman gibi tanımış âlimlerin) > İlfo hastalığına karşı ağızdan verile- Yek yapılan aşı tecrübeleri son seneler rarfmda muvaffakıyet temin etmiştir. Yeni aşı (o mikrobun girdiği tabii| Yol olan ağızdan almarak muafiyet ir. o Tiforal ismini taşıyan Dü aş #ç O komprimeden (ibarettir. çekiliyor.. ikinci dükkân: Çifte vitrinli- dir. bir vitriminde mukavvadan)” yapılmış köşkler, kuleli bahçeler v. 8. tam bir çiftlik manzarası., Arkada birde değirmen dönüyor.. öteki vitrinde de irili ufakk talili, kadın erkek resimleri... Kapıda dört şahıs Samsun - Sivas Hat teşrinisani niha- yetlerine doğru işlet- miye açılacaktır Samsun - Sivas demiryolunun İn. şası bitmek üzeredir. Haber aldığı. mıza göre hattın teşrinisani nihayetle- rine doğru işletmeye açılması mnhak kak görülmektedir. Hat şimdilik Samsundan Zileye kadar işlemekte, ayrıca haftada üç defa da (Kunduz) a kadar gitmekte- dir. Kunduz, Zileden 60 kilometre ilerdedir. İnşaat, Musaköy - kalım, yani Ankara - Sivas ile telâki noktası na kadar olan kısımda tamâmen hazır lanmıştır. Yalnız travers ferşiyatı © kalmış tir. Hükümet, demir travers kullan mayı kaldırdıktan sonra (o Derincede bir fabrika açılmış ve orada travers imaline başlanılmıştır. İmalât hitam bulduğu için yakın. da kismen vapurlarla (ve kısmen de trenle Samsun ve Sivasa nakliyat başlıyacak ve © zaman derhal ferşi- yat yapılacaktır. Bu sahada Tay döşemesi teşrini sanide < bitirilecektir. sun - Sivasm ( Kızılırmağı geçen te lâki noktasından < İtibaren iki kile metre evvelki iki defa elli açıklığında ki köprünün birinci elli metrelik gö- zünün montajı ikmal edilmiştir. Ve di er kismın dâ ikmaline çalışılmakta. dır. Şimdiye kadar bu hatta bitmiyen kısım bu idi. semeresereerasrsesersarasamran, ereereremsenenmersinsmeei lerden üç sabah aç karnma sıra ile mak kâfidir. İğne aşısma tahammülü olmıyan (çocuklarla dorkak, sinirli, zayıf ve kalbi bozuk olanlar bunu kul- Hastalığa karşı tamamile muvaffak. Yet kazanabilmek için bu komprime lanmakta hiç zorluk çekmemektedir. ler, | 1 - Meşin kasket, şalvarı; sa- “Rekabet meselesi değil miya?. Rİ "K.E EEAIEEEEEUAEEEEAEESANEE EAA A AE, Yalnız, Sam-! Piyanko bileti satanlar kalı bir hayli uzamış, ceketsiz bir adam.. 2 - Melon şapkalı, siyah elbiseli bir diğer şahıs. 3 ve - Kapının önünde sağ ve solda ârzı endam etmiş, iki manken. biri, telli pullu, krepdöşin entarili, ipek çoraplı bir kadın. Öteki, kırmızı külâhlı, beyaz tuğlu, hey- betli bir yeniçeri. işte buda ikinci dükkân, Üçüncü “dükkân önünde de iki şahıs var. Birisi el çırpiyor; öteki göbek atıyor.. Arada bir de elini ensesine koyup haykıra, bağıra bir şeyler söyliyor. Tasavvur ediniz.. Bu üç dük- kânın üçünde de en yüksek per- Polis Haberleri | | Yolda bulunan şeyleri yemek dsğru değildir Dün, Topinede Bostan içi sokağında İl numaralı Abdur- rahman efendinin evinde misafir bulunan Siretli 30 yaşlarında Hüseyin oğlu osman yolda bul- duğu bir beyaz maddeyi şeker zannile yemiş ve biraz sonra 26- hirlenme alâmeti gösterdiğinden | Beyoğlu hastanesine kaldırılmış- tır. Yapılan tahkikata göre Os- manı zehirliyen bu maddenin, köpekleri zehirlemek için kulla- mılan bir madde olduğu anlaşıl- mıştır, Bekçinin tabancasın; aşıran ırsızlar yakalandı Evuelki akşam saat 3 karar- larında Beyazıtta Çadırcılarda dolaşan Bekçi Hasan ağa, Üç kişinin 76 numaralı dükkânm kepeklerini açmağa çalıştıklarını gürmüş ve yanlarına giderek | kim olduklarını sormuştur. Bu üç kişi bekçinin sualine cevap verecekleri yerde üzerine hücum | &derek silâhe almışlar ve kaç- mışlardır. Çok geçmeden yakalanan bu adamların burdavalçı (o Ahmetle çırahı Mehmet ve arkadaşı Kud- ri olduğu anlaşılmıştır. Bekçinin tabancası ellerinden alınmış ve kendileri adliyeye teslim edil mişlerdir. Zehirlenen ailenin sıhhati Pangaltıda Ergenekon cadde- sinde oturan Ezrumlu Mehmet efendi ve ailesinin evvelki gün i 3S VAKITII Ağustos 1931 — Bayiler piyanko biletlerini Beyazıtta nasıl satıyorlar? Imdat, imdat.. Koşunuz, imdat? “Evlâdım.. Üstüme iyilik sağlık.. Kırk yıllık Leblebiciler çarşısını bak neye çevirmişler.. Vah, vah, vah!,, Burada biletlerini satanlar çene yarışında kazananlardır. deden gramofon da çalıyor.. Fa- kat seslerin işidilmemesi ihtimali düşünülerek üçü da hoparlörlere bağlanmış. Bir bağırış, bir çalış ki görmiye değer.. Bilet alanlara hediye olarak verilen birer diş macunu da caba.. Bazan meraklı bir kafile dük- kânların önünü sarıyor.. Bunların arasından bir ihtiyar kadın $es- leniyor: — Huu, oğlum.. sünnet düğü- nümüvar burada nedir bu?. — Aaa. diyor, bizim zama- nımızda böyle şeyler yoktu, ev- lâdım., üstüme iyilk sağlık.. kırk yıllık leblebiciler çarşısını bak neye çevirmişler.. vah, vah, vah.. Derken bir köçük çocuk büyük babasını şemsiyesinden sürükliye sürükliye getiriyor.. fakat adam- cağız hangi dükkâna gireceğini bilmiyor.. üç dükkâmn memurları hemen etrafını alıveriyorlar.. çene yarışında galip gelen bileti sa- | tıyor.. Arada bir, yürek oynatan bir ses daha duyuluyor: — imdat, imdat. koşunuz, İ -koşunuz... imdat |... Telâş ediyorsunuz. acaba ne var ?.. diye. Fakat biraz sonra anliyorsu- nuzki mes'ele gayet basittir: (imdat kişesi) nin bilet bayileri faaliyettedir. EU EEEEEENE EEE RE ENEEEA NA EEAENAREEEAEEEEENN EUN ASANEEENN SEEAEEN Amerikali kadınlar Dün tanınmış Türk hanımla bir kısmına bir ai ee erme 9 Evvelki gün şebrimize gelen Beynelmilel iş ve meslek kadın- ları birliği azaları dün akşam Tokatliyanda Türk iş ve meslek kadınlarına bir çay ziyafeti ver- mişlerdir. iş hayatında çajışan Türk ka- dınlarile tanışmak ve beynelmi- lei teşkilâtın İstanbuldada bir ini tesis etmek esini re eden heyet dünkü ziyafe- te muhtelif mesleklere mensup yirmi kadar Türk hanımını da- | vet etmişlerdi. Bu arada Safiye Hüseyin, Sa- natoryom müdürü Mibri Medeni, Avukat Güzide, Hakim Beyhun, Suat, iş Bankası Beyoğlu şubesi Müdürü Hatice Refik, Kadın birliği Reisi Lâtife Bekir, Aza de Selim (Sırrı, Selma Selim Sırrı, Efzayiş Suat, Doktor Suat, Fatma. Muallim Nebahat Hâmit Hanımlar bulunuyorlardı. Ziyafette heyet âzası hanım- larımızla hasbıhalde bulunmuş- lar, gelen heyetin ve beynelmi- lel birliğin reisi Mis Lena Filips bir nutuk söylemiştir. kaldırıldıkları yazılmıştı, Dün hastaneden aldığımız ma- lümata göre hastaların dördü sileştirilmek üzeredir. Diğer ikisi halâ ağır hastadırlar, | i - Günün Muhtırası Takvim — Sah 11 Ağustos 8 inci ay 1931, senenin günlerk geçen 222 kalan. günler: 143, 26 Rebililevveb 1350. Güneş—Doğuşur 5,05; Başı 19,15 Namaz vakitleri— Sabah: 3,27, Öğle 12,10; ikindi 16.11: Akşam: 19,16; Yatsı; 21,00: imsak 300 * Hava — Dünkü hararet tazamı) 30 (asgari) 20 derece Bugün rüzgür poyraz bava açikör. , Bugün Tonlantılar — Konserveciler saat 15 te Hcaret odasında taplanarık kon- serveciliğimizi alâkadar eden barı mede leri görüşeceklerdir. * ölenler Mahkemel temviz âzalığından mütekslt Avukat Hac Rifat B. dun füceten vefat etmiştir. Cenazesi bugün Göztepedeki hanesinden (o kaldırıp — Heybeliadadaki makberi mahsusuna defnedilecektir. Kes derölde silesine beyam taziyet eyleriz. Radyo istanbul — Sant 18 den 19 « kadar ——. gramofon plâkları neşriyatı 19,â0dan 20,» 30 a kadar birinci kısım alaturka saz, Anadolü Ajansı o haberleri 2030 dın 91,30 a kadar orkestra 21,30 dan 22.30 « kadar ikinci kısım saz, Borsa babetleri VakıtıAbone şartları! ma zehirlenerek Bulgar hastanesine ii 3 6 19 Ayık Dahilde 150 400 750 1400 Karuş Haricte — (8001450 2700 , İlân şartlarımız: Resmi Satırı 10 Kiş Santimi o. Küçük ilân şartlarımızı A 1:10 Defahık 30 50 -6$- 75 100 Kuruş A — Abonelerimisin ber üç aylı- Hi için bir defa meccanendir. B — 4 satir geçen İfinlirin fazlı aym İçin 5 kuruş Zartimölunur Hususi 1250 Ke “ “Kunduracılar arasında Dün kunduracılar (o cemiyeti merkezinde yeni idare heyeti intihabatı yapılacaktı. Fakat bu intihap bazı sebeplerden dolayı başka bir güne bırakılmıştır. Her sene haziranda yapılan idare heyeti intibabı etrafındaki bazı dedikodular kunduracıların bu meseleye fazla ehemmiyet verdiklerini göstermektedir. Bir kısım kuuduracılar, evvelâ cemi- yetin hakkile çalışmadığını ileri sürmekte ve bundan başka ce- miyete âza kaydedilmenin de mühim bir mesele teşkil ettiğini söylemektedirler. Meselâ, cemi- yete kayıt olacak âzalar her ay | verecekleri muayyen bir para“ dan başka bir de 75 kuruşluk bir kaydiye masrafına tabi tu- tulmaktadır. Ayni zamanda bu masrafın usta, kalfa ve çıraklar» dan da ayni mıktarda alınması şikâyetleri mucip olmaktadır. Yeni idare heyetinden, bu müşkülleri balledeceği ve bu suretle künduracılar oarasnda samimi tesanüdü te â ümit edilmektedir. Mi Maaritte ; (Talebe yurdu yakında açılaca Kimsesiz Darülfünun ve yük- sek mektep talebeleri için Ba- | yazıtta eski itfaiye binasnda tesisi kararlaştırılan talebe yur- dunun açılma merâsimi yakında yapılacaktır. Binanın tadilât ve tamiratı bitmek üzeredir. Yurda âli mekteplerd leyli edeceği tahmin edilmektedir.