16 Ekim 1931 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

16 Ekim 1931 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

Ve p EN çeş MK > *eir ve fındık istediklerini TicanEr VE İKTİSAT HAYATI EE sergisinin faydalı neticeleri italyadan üzüm, incir, fındık istiyorlar Dün kambiyo borsasında İngiliz! Yirası 816 da açılmış ve aynı fiatta kapanmıştır. Dolar 47.51 de açılmış, 47.52 de kapanmıştır. Fransız frangı 12,06 da açılmış ve! gene 1208 da kapanmıştır. Lireti 9,29,25 te açılmış, 92941 de kapan-| mıştır. Mark 20675 te açılmış, 2,0680 de kapanmıştır. Dün borsada 5.710.000 fransız fran- gı, 12217 ingiliz lirası, 4000 dolar, 5.000 mark, 5.000 florin, ve 30.000 İs- viçre frangı satılmıştır. İzmirdeki tütün veziyeti Ihracat ofisi İzmirdeki tütün va- ziyetini tetkik etmektedir. Bu me seleyi görüşmek ve bir karar almak üzere bugünlerde ofiste birt oplantı yapılacaktır. Bari sergisinden aldığımız iyi neticeler Bari sergisine İştirakimizin fayda- Ir neticeleri kendini göstermiye baş- lamıştır. Sergi komitesi reisi M. La- Tokkadan dün ihracat ofisine bir mektup gelmiştir. Bu mektupta mü-| him Italyan firmalarının üzüm, > ve acele' ———— Başmuharririmizin Atina seyahati intibaları: 3 Yunan meclisinde İsmet Pş. Hz. ile Tevfik Rüştü bütün dünya lee Sa nez Öğleden sonra saat beş. Yunan! Meclisi meb'usanında İsmet Paşa ile Tevfik Rüştü bey şerefine bir resmi kabul var, Merasimde bulunmak için meb'usan binasma giriyorum, Meb" san binasının o methali (teşkil öden mermer * merdivenlerini rada misafirleri karşılamak için bek- liyen bir zat sordu: — Siz Türk meb'usu musunuz? — Evet. — Öyle ise, böyle buyurunuz. Bana yol gösteren hizmetçilerden birini takip ederek bir koridoru geç- tim, döndüm, burada işaret edilen kapıdan içeriye girdim. Girdiğim yer Yunan Meelisi meb'usanmın müzake- Tat için içtima ettiği salondan içeri») ye girip de nısıf daire şeklinde ve an-| fiteatr tarzında tertip edilmiş olan sıraların tamamen Yunan meh'usları ittabi bunda hakkı vardı. Kollarını göğsünde biraz düşündü, sonra; — Vallahi o beyfendi... dedi.. edebi- yatla pek meşgul olamıyoruz amma; şiri severim. Mamafih, aruz veznin- den hoşlanırım. şiir behemehal aruz olmalı. Ne yalan söyliyeyim, heceyi anlıyamıyorum bir türlü. Tevfik Fikreti - çok beğeniyorum.. Cenap Şehabettinj keza.. Romana ge ince, vakit buldukça okurum. Ci- naj (romanları, polis hikâyelerini, seyahatnameleri (Oâşk romanlarına tercih ederim. Ihtimal bunda bulun- duğumuz (mesleğin tesiri (o oluyor. Hem aşk bizden geçti tabii. — Kimin eserlerini okudunuz? — Jül Vernin (romanlarını, he men hepsini de, ikişer üçer defa oku- muşumdur. (İki sene mektep tatili)! (Deniz altında seyahat), (Cevvi hava» “da seyahat), (Kaptan Granın çocuk- Tarı), (Gizli ada) en ufak teferrüati- na kadar, hafızamda canl: yaşıyorlar. o (Montekristo) yu ezbe- re bilirim diyeceğim, geliyor. O ka- İ mulların sergide teşhir edilen nümu- çıktığım s1-) kavuşturdu, olarak! teklifler yapılması bildirilmiştir. O- fis bu mektup münderecatını alâka- darlara bildirmiş - ve gönderilecek neye uygun olmasma bilhassa dik- kat edilmesini tavsiye etmiştir. Beynelmilel sergi Şehrimizde açılması kararlaştırı- lan beynelmilel sergi ilk baharda Çırağan sarayında açılacaktır. Bir haftalık ihracatımız Son hafta zarfında İstanbul mın- takasından (ecnebi o memleketlere (15210) çuval arpa, (24) sandık af- yon ,(188) balya yapağı, (514) balya tiftik, (1182) çuval fındık ihroç edil miştir, İzmir mıntakasından (o (1.219.582) kilo incir, (878.584) kilo üzüm, (451 bin 413) kilo tütün ve (1072) kilo palamut ihraç edilmiştir. Samsun mıntakâsından son hafta zarfında (15153) kilo tütün ve (2647) sandık yumurta ihraç edilmiştir. Tütün stoku 6 buçuk milyon ki- lodur. Antalya mmtakasından yalnız (72) metre mikâbı kereste ihraç edilmiş. tir. i Beye gösterilen hüsnü kabul, aydetmediği hadiâedir ve üyan azaları tarafından işgal edil miş olduğunu görünce bir an tered-| düt ettim. Beni bu salona getirenle- rin bir yanlışlık yapmiş olmalarını düşündüm. Fakat orada tesadüf et- tiğim âsina bir iki siman vnptekin- rı işaretle yanlışlık olmadığını anlı yarak müsterih oldum ve sıralardan birine oturdum. Ordu meb'usu (Ahmet İhsan bey benden duha evvel gelmişti” O da! buraya oturtulmuştu. Hafta bizim! ile beraber gelen diğer Türk gazete- cilerine bile salonun (bir köçesinde mevki — verilmişti. (oOMebus o nrka. daşlar ve gazeteciler de birer ikişer geldiler. Onlar dı Yu. nan meb'üslarile yanyana birer sıra- da yerlestiler, Yunan kanunu esasisi mucibince meclisi meb'usan ile âyan reisicüm- hur intihabı, yahut kanunu esasi ta- dilâtr gibi fevkalâde ahvalde birlikte içtima ederler ve böyle müşterek su- rette yapılan içtimalara meb'usan re isi riyaset eder. Meğer İsmet Vaşa- nın riyaseti altında Atinayı ziyaret eden Türk heyeti şerefine tertip edi. len resmi kabul münasebetile fevka- lâde olarak Atinada bulunan meb'u- san ve âyan azaları müşterek hir iç- timaa davet edilmiş. Bu içtima için de tabii olarak meelisi meb'usan mü- zakere salonu intihap olunmuş. İsmet Paşa heyeti ile birlikte gelen Türk güzeteci meb'usların da Yunan meb'- usları arasında mevki almalarına ka. rar verilmiş, Yunan meclisi millisi tatil devre- sinde bulunduğu için omev'uslarla Âyan azasının bir kısmı intihap daire- lerinde olmasına rağmen Atinada bu- lunanlar o ile müzakere salonu ta- mamen dolmuş görünüyordu. o Üst katta müzakere © salonuna bakan ve salonu çepeçevre (o ihata eden samiin locaları ise erkek ve kadınlar İle iğ- ne atılamaz derecede dolu idi. dar çok okudum çünkü. Hüseyin Rahmi Beyin eserleri iyidir.. Sonra Ahmet Mithat efendinin bir iki ese Tom Ha. Evet. (Sefiller) de bir hâri- kadır doğrusu.. Montekristonun eseri olan Sefiller. — Efendim?! — Şey. Aleksandr Dümanındır de ğil mi?. — Viktor Hügo.. — Evet, evet ta kendisi. dedi. Baha Beye teşekkfir ederek ayri- Bir aralık salonda bir hareket ol İsmet paşn ile mösyö Venizelo. meclise geldikleri anlaşılıyor. Bir iki dakika soma meclis ri- inün arkasına tesadüf eden kapı (o açıldı, o Meb'usan reisi- nin yanında ( İsmet paşa İle beraber M. Venizelos ve diğer zevat içeriye gir | du. sun du. İ yaset kürsüs di. İsmet puaşanm iceriye girdiği görülünce ( salonda hazır bulunan meb'uslar — ile âyan azas: dakikalar. İ en süren © şiddetli hir alkış ile Ken-| disini (Okarşılad'lar ve selâmladılar.| İ gp meclisi meb'usan mi müs. ii ei İspanyada Kabine istifa etti ——— Yeni kabine M. Azana tara- fından teşkil edildi Grenade, 14 (A.A) —saat 1810 da grevciler ile polis arasında bir çar») pışma olmuştur. Polisler ateş etmk omecburiyetin- de kalmışlardır. 4 kişi yaralanmış- tır. Biraz sonra bir mahallenin her tarafından tüfek sesleri geldiği İşi- dilmiştir. Yönl İspanyol kabinesi Madrit, 14 (A.A) — Mora kabinesi da teşekkül etmiştir: istifa etmiştir. Yeni kabine şu tarz Başvekil ve hariciye nazırı, M, Ae zana, Dahiliye nazırı M. Guiroga, Bahriye nazırı M. Giralt, Maliye na- ırı M. İndalacio Prleto, Maarif na- zırı M. Marcelline Domingo, Nafia nazırı M. Albornoz, Mesal nazırı M. Largo Caballero,, Hariciye nazırı M. Lerroux, Münakalât nazırı M. Ber. rios, İktisat nazırı M, Nicolau Dol- wer, Adliye nazırı M. Delos Rios. M.Grandinin Vaşington seyahati Vaşington, 14 ( ) — Amerikan gazeteleri İtalyan hariciye nazırı M, Grandinin yakında Vaşingtona yapa- cağı seyahat hakkında Rema muha- birlerinedn aldıkları bircok haber. Teri neşretmekte ve bu seyahatin e hemmiyetine dikkati o celbeylemekte-! dir. Amerikan matbuntı bu ziyaretin bilhassa tahdidi teslihat ve tamirat| meseleleri hakında kati neticeler vereceği mütaleasında bulunmakta ve geçen haziranda Romada M. Grandi, M. : Musolini ile M, Stimson arasm- da vuku bulan mülâkatların samimi mahiyetini hatırlatmaktadır. yö Sofoli: (o riyaset kürsüsüne geçti İsmet paşa ile mösyü Venitelosu tarafma, Tevfik Rüş bey ile mösyö Mihalakopulosu da sol tara- fına aldı. o Yunan meclisi meb'usan binası dahilinde (o Türkiye başvekili İsmet pasa ile hariciye vekili Tevfik Rüştü beyin (Obu tarsı kabulü yal nız Yunanistanın — değil. bütün dün- ya parlâmentoları tarihinin bir mis- lini daha kaydetmediği bir hadise - dir. Fakat bu hadisenin ehemmiyetini! izah etmek için biraz daha tafsilât vermek lâzımdır: o Meclis reisi mös yö Sofolis İsmet paşa ile Venizelosu sağına, Tevfik Rüşlü bey ile mös- yö Mihalakopulosu (o soluna alıp ye rine oturduktan sonra ayığa kalktı. Türkiye (o başvekili ile (hariciye ve- kilini oYunan milleti namına selâm- lıyan ve Türk dostluğunun tamamen Yunan o milletinin kalbinde kökleş - miş o hissiyattan doğduğunu O te- min eden bir nutuk söyledi. — Alkış- Tandı. © Bu nutuk Yunan meb'usla- rından — biri — tarafmdan yüksek sesle türkçeye tercüme edildi. Müte- akiben (İsmet paşa ayağa (kalktı. Tıpkı o Büyük Millet Meclisi kürsü. süylen bir nutak söyler gibi kendi- ne has tabii (o hareketlerile (Yunan meclisi o meb'usan reisi mösyö Sofe- hs tarafından irat edilip türkçe ye tercüme (olunan autka türkçe 0- arak sevap verdi. o İsmet paşa mec lisin o müzakere salonuna girdiği za- nasıl harvretle alkışlandı ise man bu defa söylediği o cevabi nutuk da o suretle (sürekli alkışlar İle kar- şilandı. — Bu merossim bittikten Son ra celse tatil edildı o ve İsmet paşa ile Tevfik o Rüstü beye Yunan mecli- si meb'usan ve âyan azaları takdim olundu. o Misafirlere çaylar ve pas- talar verildi. Şayanı dikkattir ki bu sırada Yu. nan meb'uslarından birçoklarının Türk misafirleri ile türkçe konuş. tukları görülüyordu. Kalabalık arasında © Ordu mebusu Ahmet İh- san bey (o sabık Osmanl: meclisi meb- usanında (o Aydın meb'üsü olarak bu- lunmuş olan Oo Eman'ielidis) efendi. yi tanıdı o ve yanına Yaklaşarak be- ni de tanıttı. Emanüelidis Efendi- büyük bir vecd içinde bize memnu. niyetinden bahsediyordu: — — Bugün olan şeyler benim eski) | Son Telgral Haberleri Dün Başvekilimiz Peşte- den Venediğe döndü ismet Pş. Venedikte italya m italya maliye na- zırile görüştü velstanbula hareket etti Venedik, 15 (Başmuharririmizden) — Ismet Paşa sabah )i de geldi. me- rasim'e karşılandı. İtalya Akdeniz filosu kumandanı, Venedik valisi ve hükümet erkânı İstasyonda bulundu. Birlikte Egede Öğle yemeği yendi. Maliye nazırı Kont Volpi bugün Ve- nediğe gelecek, İsmet Pasa ile görü. şecektir. Şehri ziyaretten sonra ak- şam altıda İstanbula hareket oluna. caktır. Pazartesi İstanbuldayız, Venedik, 15 (A.A) — İsmet Paşa bugün Venediğe gelmiş. vali ve Ad. riyatik filosu kumandanı, ü Büyük elçisi ve hariciye (müsteşarı beyler tarafından istikbal edilmişler-| dir. Başvekil doğruca Exe vapuruna geçmişlerdir. Müşarünileyh öğleden sonra müzeleri ziyaret edecek ve saat 18 de İstanbula müteveccihen hare ket eyliyeceklerdir. ” Peşteden ayrılırkeh Peşte, 14 (A.A) — (Gecikmiştir) Başvekil İsmet Paşa ziraat müzesini! gezmiştir. Parlimentoyu O ziyaretin-| de reisin nutkuna (o cevap verirken; Yüksek Macar riealinin o gösterdiği muhabbetten dolayı menuniyet ve te- Terkos şirketi Ankara noterliği vasıtasile şirkete mübayaa hakkında tebligat yapıldı Terkos şirkitile olan mukavelena. menin. esasatı dairesinde terkosu a- ten atra ere razeinmam” “e Heyeti vekilece kabul sedilen : kararnamenin! tasdiki âliye iktiran (ettiği malüm- dur. İ Terkos belediyenin mi veya hükü-| metin mi denileceği henüz malfim de.) #ildir. Bu husus hilahara tesbit edi) lecektir. Dün bu meseleye dair Am karadan atideki telgrafı aldık: Ankara, 15 (Vakıt) — Terkos şir- ketile yapılan mukavelede o şirketin hükümetçe hakkı mübayaa müddeti dolduğundan tasdiki âliye iktiran e- den kararname üzerine dün Ankara ikinej Moterliği vasıtasile terkos şir- ketine tebligat yapılmıştır.: Şirke- tin kaç liraya satın alınacağı İstan-| bulda hesapları tetkik ile meşgul ©- lan komisyon mesaisini bitirerek he- sapların önünü aldıktan sonra anlaşt- lacak ve mübayaa bedeli taksitle te diye edilecekti: Kütahya da Ankara, 15 (Yakıt) —- Kütahya — Bahkesir hattında yıkılan tünelin ta- mirine devam edilmektedir. Hattın küşat resmi yeni senede yapılacak. tır, Sivas - Erzurum hattı içi i talipler ii Amir (Vakit) — Sivas — Erzurum hattı için evrelce bir Af man grupu hükümete teklifatta bu- lunmuştu. Şimdi bir Fransız grupu da müracaat etmiştir. Diğer taraf. tan Ankara marşandiz istasyonunu inşa etmekte olan Foks (o Amerikan grupunun da aynı şekilde teklifatla bulunacağı söylenmektedir, Telgraf memurları arasında Ankara, 15 (Yakıt) — Adana tel- graf başmemurluğuna Konya başme- muru Ali Enver, Konyaya Van baş memuru Mitat, Erzurum büsmemür luğuna Edirne (o başmemurluğundan; açıkta kalan Yakup beyler nakil ve tayin edilmişlerdir. Naflada yeni tayinler Ankara, 15 (Vakıt, — Nafia basel müfettişliğine şirketler mum müdü- rü Fehmi, onun yerine Detlet De- miryolları sabık (mühendislerinden Ziya beyler tayin edilmişlerdir. sassasamsana sanem senem sesasanman sensen sansansmesasane | rüyamdır., Diyordu. Mehmet Asm | İ memiştir. şekkürlerini bildirmiş ve demiştir kiz — Bir kandan olduğumuzu, sami mi kardeşlik hislerile bağlı bulundu- Zumuzu, tarihin güç zamanlarında bile unutmadık. Müşkül devirlerde biribirimize kalbi ve sumimi hisleri- mizi izhar için vesile bulmuştuk. En son vesiaklar, en son taharri göster- miştir ki; ırkımız beşeriyetin en siki ırkıdır ve kadim medeniyetlerin biz- zat vaz olmuştur. Böyle bir ırkın kardeş milletleri (o elbette dünyanm her yerinde kuvvetli ve beşeriyete da» İma en yüksek hizmetleri ifaya nam- zet mevkiindedir. İnkişaf ve sulhün, sulh içinde milletlerimize beşeriyete minnetlerinden azami dereced İsti- fade gayemizdir. Buradan e. eski rabıtalarla bağlı olduğumuz Macar milletine muhabbetlerimiz daha ziya- de artmış olarak ayrılacağız. Başvekil Hazretleri Peşte istasyo- nunda, Kont Karolyi ve M. Valko, hü- kümet erkânı tarafından o teşyi edil- mişlerdir. Hududa kadar da Behiç beyle teşrifat müdürü beyler tarafın- dan teşyi olunmuşlardır. Refikaları H. efendiye buketler takdim edilmiş tir. İstasyonlarda muzika ve asker misafirleri selimlamıştır. irtişa meselesi Basatlardan birisi hasta olduğu için Ankara, 15 (Vakıt) — İrtişa me selesi hakkındaki dava evrakı Anka- #a müstantikliğindedir. Haklarında celpname — hesilenlerden Papi lardan birinin Pariste hasta olduğu" na dair rapor göndermiesinden dolay! müstantiklik vazifesini ikmal eyliy& Rapor tıbı adliye “verile rek bu hastalığın davete icabete mâ” ni teşkil edip etmediği sorulacaktır. Vaziyetin . tekemmül ettiği ve mü hakemenin yakmda başlıyacağı hak- kında gazetelerde çıkan haberler ns bemevsimdir. » RecepB. Konferansını bugün öğleden sonra verecektir G. H. fırkası umumi kâtibi Recep B. dün yazdığımız gibi bugün saat 15te Darülfünun konferans salonunda, fırka prog- ramma dair mühim bir konfe- rans verecektir. Konferans hak- kında fırka idare heyeti şu teb- liği neşretmektedir: C. H.F. Istanbul vilâyeti ida- re heyeti riyasetinden: Umumi kâtibimiz Recep be- yefendi bugün öğleden sonra saat on beşte Beyazıtta Darül fünun konferans salonunda umu” ma açık olmak üzre bir konfe- rans vereceklerdir. Konferansın mevzuu fırkami” zn büyük programının izabıdır. Arkadaşlara arzı malümat olu" Dur,,, Ankaradan bildirildiğine göre Recep bey İstanbuldan sonra balkle o basbuhal etmek . üzere izmire gidecektir. Maşallah çalışıyorlar! Darülfünun emini, kanun çıktıktan 50 gün sonra, darülfünunu tekâmül ettir” mek için bir rroje yapacaklarını söylemişti Tam 30 gün geçti Halâ bir ses, bir hareket yok! aceb buistikbal sigasının hududu nerede ?