17 Ekim 1931 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3

17 Ekim 1931 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3

GÜNÜN e TAN Güneşte seferber! İnkılâp seferberliği sade söz, sade ) politikacıların, sade imanların sefer. berliği değildir. Bütün teknik, bü. tün tabiat günün inkılâpçılarile bir. likte hedefin kahramanları arasına Fr. Bir haber, Sovyet Rusyada pro. fesör Vaynberg güneşten istifade «- dilir bir şekilde 140 derece hâraret istihsal etmiş... İkinci haber; Rusyada 170 âli vardır. İki sene evvel teknik mektepleri. nin sayısı sadece 2 İdi. Yürümek is tiyen inlilâp, arkasından tabiatı da sürüklemek mecburiyetindedir.. ... teknik mektebi Bilhasen günün en çetin cidalin yapan Türk inkilâb yalnız zeri vi san kütleleri, sade yabancı © teşek, küllerle değil, bizzat tabiatla, tek niksizlikle karşı karşıyadır. Iz'n kadar korkunç olan ; 1 i Şey: müsbet dü- şünceden mahrum insan, müsbet u sülden mahrum teşkildtter. Vatandaşların kalbine inkılâp hi- yi verirken © tabiatın da < inkılâp <ephesinde yerini tayin etmek mevki- indeyiz. Türk tezinde (tabiat geri kalmıyacaktır. Onu en iyi istihkar, o- nu davamıza en iyi temel yapacaktır. Türk münevverleri henüz (Mazot) mu? (Kömür) mi? tezini güç bir şi- İr gibi mira, mira hecelerken komşu memlekette güneş Kızılordunun saf- larma girdi. Ve seferber oldu. Türk idenlisti, Türk tekniğine hı zverebil- mek için inkılâpçı bir sanayi sefer- berliği ilânma mecburdur. Sade! Etem Torpitolarımız ——— Yarın sancak çekme merasimi yapılacak Valyada inşa edilen Adatepe *; p0catepe torpito mubripleri- 1 © sarın sabah limanımıza ge- lecex ve Dolmabahçe önlerine demirliyeceklerdir. Torpitolarımıza yarn o saat ,13 te sancak çekme omera- simi yapılacak ve gemiler do- navmamıza iltihak edecektir. Yeni harp gemilerimiz pazar- tesi günü şehrimize dönecek olan ismet Pş. Hz.ni Çanak- kalede karşılıyacaklardır. Merasime davet Donanma kumandanlığından: ği Kocatepe ve Adatepe muh- İ riplerimizin sancak çekme me- j rasiminde hazır bulunmak üzere kumandanlığımızca evvelce da- >. ve bulunan o zevatın .Teş- pazar ü saa 13,00 de Balm ie ml Hami kra Az diye ; vazörlinü teşrifleri Yazan: Jacguos La Guerche Bu mektup OO Andrenin gönderdi. ği ve içinde geleceğini yazdığı mek- tuptu. Gencin (alnında endişel; bir mana göründü kapıcıya sordu: — Acaba hangi arkadaşının yanın. da olduğunu biliyor musunuz? Hiç fikriniz yok mu? Sık sık misafir ka. bul eder miydi? * e Pek az efendim, sik sık çıkardı amma, eve, ziyarete hemen © hemen kimse gelmezdi. Yalnız. iki üç defa, garı saçlı, pek masum yüzlü bir mat. marel gelmişti galiba. Piyer söze karıştı; — Belki onun yanıma gitmiştir? — Belki, eğer bu kızı tanıyorsanız bir gidip sorunuz.. Ben tanımıyorum. Piyer, Andreyj dışarı çıkararak: — Geliniz, dedi, şimdi buluruz. Piyerin oyüzünde emniyet ve ü- mit görülüyordu. Süzen, Sesijin ya- nında İdi Bu muhakkaktı. Pek ta; Sesil Kolomp! FEET ERİR Nakleden: fa, SPOR Dedikodu dedikodu üstüne ! Spor hayatımız üzerinde son esen hava; faaliyetin gene saha- lardan ziyade münakaşaya ve Bazariyata döküleceğini gösteri- yor. Dedikodular çok mütenevvi dir. Atletlerimizin Atina dönüşü- nü müteakip, federasyon reisi Burhanettin beye matuf “Yeni Gün, refikimizde bir beyanat çıkmış ve ertesi gün de Burha- nettin B. böyle bir beyanat ver- mediğini söylemiştir. Yeni Gün refikimiz ise beyanatın doğrulu: ğunda ısrar etmektedir. Bu su- retle daha ziyade alâka uyandı. ran ku sözler, Atina mağlubiyye- tinin espabıni tahlil ediyor ve kazanmamamızın en kuvvetli se- bepleri arasında yüz metreci Se- mih ve 200 metreci Mehmet Ali | beylerin omüsabakalara iştirak etmemesini işaret ediyordu. Dün Semih B, Akşam refikimizde çı- kan bir mektupla bu sözleri ve gösterilen sebepleri reddetmekte ve müsabakalara niçin girmedik. lerini izah etmek istemektedir. Bu sözlere mukabil bir iddianın taayyün etmiyeceğine ve müna- kaşaların ilânibaye uzayıp gitmi- yeceğire de inanmamız mümkün olmadığına göre alâkadar ma- kamların birleşerek bu işi kat'i surelte balletmeleri ve mes'ul ki i hiç olmözsa tesbit et- inalerini fenasl ederiz. & Diğer taraftan futbol sahasın- da da anlaşılmaz bir hava es- mektedir. Galatasaray, Fener ve | Beşiktaşın ayrı bir liz teşkil et- mek için hazırlanmıya başladık- | ları ağızdan ağıza dolaşıyor. Bu- nun sebebi evvelce yazdığımız gibi hasılat meselesinin klüpler arasında taksimi ciheti imiş. Doğrüsu hayret ve esefle kar- şılanacak bir vaziyet... Bu nok- talarda iki taraf için de tama- men haklı veya tamamen haksız demek doğru değildir. Belki futbol mıntakasının da klüplerin de ayr ayrı haklı veya haksız oldukları noktalar vardır. Bunun için açık ve samimi bir müna- kaşa yapmak, hakikati sevmek ve bulmak lâzımdır. Biz ayrı ay- rn bir lig teşkil etmenin spor hayatımız için tehlikeli ve fut- bolümüzü çok sarsacak bir şekil olduğuna kaniiz. Dünkü maçlar İstanbul Terbiyei bedeniye ve bil olarak Süzanın Sesil ile olan mü nasebetinden © hoşlanmıyordu amma, Süzanın o arkadaşını şüphesiz tesel. liye matuf olan bu hareketinin âlice-i naplığı onu mütehassis ediyordu. — Muhakkak, diye düşünüyordu, arkadaşımı — fabrikadan koğulduktan! ve babası (o öldükten sonra felâket içinde gördü, onun yalnızlığına a cdr o ve sefaletini de tahfif için yasi nina gitti. Ne âlicenaplık. Tahil, > e daha (o Sesilden bahsetmeme ini rica ettiğim için de ba a içi ma bir şey Mi genç — sokakta durmuşlar bir otomobil bekliyorlardı. — Pi nüyordu: EE — Şimdi anlıyorum. Sesili geçen gün bana o göndermiştir. Belki acır da çene alırım, diye. Herhalde onun masum olduğuna kani. Andre sordu: ikinciye 35 | size Musul petrolları Irak hükümetinin sabık Türkiye sefiri Rauf B. gitti Irak hükümetinin sabık Tür- kiye sefiri Rauf B. evvelki gün Londradan şehrimize gelmiş ve Toros ekspresile Halebe hareket etmiştir. Beraberinde 7 Amerikan ve ingiliz mühendisi bulunmakta- dır. Bu seyahatin Musul petrol. larile alâkadar olduğu söyleniyor. Mühendisler Musulda ve rak- liyat borularının bulunduğu yer- lerde istikşafatta bulunacaklar ve tetkiklerinin neticesini İrak hükümetine bir raporla bildire- ceklerdir. İ — —— — ————— Beylerbeyi spor icupleri arasın. da dün Beylerbeyinde bir maç yapılmış İstanbul Terbiyei bede- niye klubü ikiye karşı üç golle galip gelmiştir. Az zamanda bir çok muvaffakiyet gösteren bu klubün gençlerini tebrik ederiz. Boks teşvik müsabakaları iimraka Boks heyetinden: 30-10-931.Cuma günü Beşik- taş klubü sahasında saat 15te mıntaka boks teşvik müsabaka- ları yapılacaktır, Mıntakamızda bulunan amatör boksörlerin bu müsabakalara iştirak etmek üzre 28-10-931 Çarşamba günü ak- şamına kadar istanbul Merkez Rıhtım Han 9 numarada mınta- ka boks heyetine tabriren mü- racaatla kaydolmaları ve müsa- baka günü tartılmak üzre saat 12 ye kadar Beşiktaş klübünde hazır bulunmaları tebliğ olunur. Ankarada baş pehlivanlık müsabakaları Türkiye Himayeietfal cemiyeti umumi merkezi farafından Am karada 931 senesi baş pehliva- Dını seçmek müsabakaları tertip | edildiği yazılmıştı. Güreşler 11 Teşrinisani Çar- şamba günü başlıyacak, 13 Teş- rinisani Cuma günü bitecektir. Dört derece üzerine tertip edil- miştir: Baş, başaltı, orta, küçük orla, Bu derecelerde kazanan peb- livanlara aşağıda yazılı nakti | mükâfattan başka baş pehlivana aynca bir madalya verilecektir. Baş birinciye 400, Baştan mağ- lâp olan ikinciye 150, Başaltı birinciye 250, Mağlüp olan ikin- ciye 100, Orta birinciye 150, Mağlüp olan ikinciye 75, Küçük orta birinciye 75, Mağlöp olan — Nereye gideceğiz şimdi? — Ha.. affederseniz., her şeyden! evvel bir otele gitmek istersiniz zate! nederim, — Evet, nerede olur; oda bulmalıyım... aa pieye — Şan dö Mana gelir mi; — Hepsi müsavi, delal ie Peki, burasını teklif ediyorum, zira yolumuz üzerindedir. Kız karde Bir kadın kocasını tahane caddesinde 155 numaralı evde oturan koltukçu Naim Ef. ile zevcesi Ayşe H. karga et- mi ir. Kavga esnasında A H vga | gil Tramvay altında Üc parmağı keslidi isminde yedi yaşında bir çocuk düşmüş ve ayağının üç parmağı Kâmüran isminde bir çocuk İ Istiklâl cadesinden geçerken bir telif verlerinden yaralanmıştır. B vapuru Yeniköyde Sait Halim şirketinin Lanina vapuru tarafın- dan kurtarılmıştır. liye gönderilmiştir. sal Hitit medeniyeti pıçakla yaraladı Arpaemini mahallesinde has- şe birkaç yerinden yaralamıştır. Aksaraydan keçen tramvaya giderken atlamak istiyen Yorgi kesilmiştir Otomobil altında kalan çocuk otomobil altıdna kalmış ve muh oğazda: Bir vapur karaya oturdu kurtarıldı Dün italyan bandifalı Gatya paşanın yalısı önünde suların ceryanile karaya oturmuştur. Fa- kat bir müddet sonra tahlisiye “Delilik alâimi gösteren baba katili 4 sene evvel babası settar EF. yi öldürerek kuyuya atan Zinnur Ef, ağır ceza mahkeme- sinde yapılan muhakeme netice- sinde idama mahküm edilmişken, yaşının küçüklüğü dolayısile ce- zası “24,, sene hapse indirilmişti. Zinnur Ef. bapisanede delilik | alâimi gösterdiğinden tıbbı ad- i Gelen haberlere göre Kırılır mak bavalisinde Alişarda yapılan hafriyat “Neotilik,, devrine ka- kar derinleştirilmiştir ve bunun neticesinde “22,, muhtelif me- deniyete ait eserler bnlunmuştur. Hafriyat neticesi açılan kuyuda Yunan medeniyetinden iki bin sene evveline ait Hitit medeni- yetinin eserleri b ur. Tahran setirimiz — Husrev & İ hariciye vekâletinden vaki olan davet İ üzerine şehrimize gelmiştir. Rahatsız bu- Junduğundan ancak bir hafta sonra An- karaya gidecektir. Bir dava — Esk! “Tanin, başmu- harriri Hüsesin Cahit Bey, aralarındaki nakliyat mukevelesine riayet etmedikleri için Rus wearet mümessilliği aleyhine eser mshkemesine müracaat etmiştir. mişti. Saygonda mühendistiniz de- gil mi? — Evet, Saygonda., — Pariste kalacak mısınız. yoksa dönecek misiniz? — İznim bitince döneceğim. Üç se- neden sonra kardeşimi ne kadar öz- lemiştim. Öyle ya.. Zavallı anneniz öldükten sonra © yapayalnız kaldı. Fakat kendisinden © menımunum, ça- şinizin oturmak ihtimali olan ev de) PV oradan uzak değildir. En iyisi, ister- seniz fabrikaya kadar yeçer, oradan kız kardeşinizin adresini veri-| rim. Sokağı | biliyorum amma, evi nin numarası aklımda değil, — Hay hay efendim. Sizi sız etmiyorsam peki. rahat Fabrikaya geldiler. Piyer, yazıha- neden Sesilin adresini bulup çıkar dı, Andreye verdi; — Buyrunuz, dedi, bu adres size) bahsettiğim kimyager kızın adresidir.| Burada uzun müddet çalışmıştı. Son- ra kendisile (o ayrılmak o mecburiye- tinde kaldığım için ben sizinle gele-| Andrenin bavullarmı bir otele b) miyeceğim. raktılar. Yolda, Piyer, Andreyi tet- — Mösyö, size nasıl teşekkür ede-| kik ediyordu. Kız kardeşine çok ben- ceğimi bilemiyorum.. ziyordu. Ve eğer, gözlerindeki ağır başlı mana (o olmasaydı, Andre için henüz bir delikanlı denebiiridi. — Hindiçinide çok © bulundunuz mu? — Üç sene, — Evet, kız kardeşiniz bana söyle- — Oh, rica ederim, bana telefon e- der ve bir haber verirseniz memnün olurum. Piyer telefon numarasını verdi ve ayrıldılar, Andre Nautöy kapıcıya sordu: — Matmazel Sesil Kolomp? 3 — VAKIT16 Teşrinevvel 1931 ——5 retli olacağı anlaşılmaktadır. musunuz? 1 GELİŞİ mz Lİ Konuşmak meziyeti Ders esnasında yanındaki arkadas | şile fazlaca konuştuğu için hocasım., dan azar işiden bir çocuk, teneffüste arkadaşına dert yandı: — Bir taraftan gazeteler, iyi ko- nuşanları mteden (makaleler yazar, İsimlerini (o neşreder. Öte taraftan biz, aynı meziyeti gösterdik mi hoca. nın garabma uğrarın. Bu ne tuhaf dünya böyle? ... Nezaket Bazı kelimeleri biribirile hiç mü- nasebeti olmıyan manalârda kulla- nıyoruz: Bir gazete “Çin — Japon mesele si anzik bir hal aldı, diyorlar. Allâh için vaziyette nezaket var ya, “ey ölüleri yakma Ölüleri yakmak için bi rşirket te şekkül edeceğini haber veriyorlar, Bu gönüllü zebaniler kimlerdir, bilmem. Fakat, bu şirketi kurarken kadınla» ra vazife ve mevki vermeyi unutma. malı. Zira onların diri yakmak hu susunda tecrübeleri vardır; İşe yâs rar, ... Takdim eder! Sinemalarda ( ötedenberi sinirime dokunan bir cümle görürüm. | “Bilmem kim takdim eder, yaha€ “Pilânca kardeşler takdim ederler., © Garip bir tercüme kokusu kokan bu şivesiz (o cümleye itiraz edeyim dedim, dedim olmadı. Bir de dün bak- tım ki Yeni Gün arkadaşımız da ayni tarzda bir başlayışla (o okuyucuları na bir ilân sunuyor. Türkçenin nahvi tertibi için; hi- tabete mânj oluyor diyen muharririn gözü aydın! PA z Topin İğne Doktorlar arasında İemliğniiyi İntihabat için bugün yapılacak hararetli cak toplantı çok - Bugün Darülfünun konferans salonunda etibba odası intibaba- tı yapılacaktır. Doktorlarm üç partiye ayrıldıkları işaret edil- mektedir. Muhadenet cemiyeti- »in, Tıp cemiyetinin, ve bunlar- dan ayrı müstakil bir grupun ayrı ayrı listeleri vardır. Etibba mubadenet cemiyetinin İistesin- de: Tevfik Salim paşanın, Neşet Osman, Murat, Nazım Hamdi, Omer Lütfü beylerin, tıp cemi- yetinin Jistesinde Tevfik Salim paşanın Mazhar Osman, Mehmet Kâmil, Niyazi ismet, Reşat Ziya beylerin, üçüncü müstakil listede de Kerim Sebati, Şükrü Hazım, Mazhar Osman, Tevfik Remzi beylerin isimleri vardır. Herhal- de bugünkü intihabın çok bara“ — Üçüncü kat, soldaki kapı. Andre, çıktı, kapıyı çaldı. Kimse yoktu. Bir daha çaldı ve artık tam gitmeye karar verdiği esnada karşı taraftan bir kapı açılarak yaşlı bir kadın göründü, içeri doğru dönerek: — Sesil, dedi, sizin kapr çalmıyor. Sesil çıktı ve sordu: i — Kimi istiyorsunuz efendim, — Matmazel Sesil Kolomb'u, — Benim. k — Ben Suzan Nautöy'ün kardeşi- yim. Sesil atıldı: — Buyurunuz, efendim, dedi, riniz, rica ederim. Kapıyı açtı ve Andreyi içeri aldı. — Hemşirenize bir şey mi oldu sakın? Andre şaşırdı: — Fakat, kardeşim mi? — Bende mi? Sesil hâyret ediyordu. * © — Onu burada sanediyeriiği, . gi — Ben Suzanı iki aydır görme, dim. ü — — Peki amma nerede? Biliyor! sizde değil