22 Kasım 1931 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

22 Kasım 1931 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

VEİKTİSAT HAYATI! Gümrüklerde faaliyet “ ihtikâr yapanlar olursa, bu kendi- lerine bahalıya mal olacaktır Fransa ithalât tarifelerini yüzde 36 ya kadar arttırıyor Gümrüklerde kontenejanile » alâkadar olmıyan beyannamelerin - tesciline dün de devam olunmuş- otur. İşin bugün, olmadığı tak- N tirde yarın bitirileceği ümit edil- mektedir. Bu kısım beyanname- lerin tescili eşya geldiği müddet- çe devam edecektir. Gümrükler- de görülen izdiham bir kaç gün — sonra kalkacağı ve tescil mua- melesinin normal şeklini alacağı işaret edilmektedir. Tahdit em- — rinden dolayı muameleleri duran | “ eşyanın tescili bitirilemediği için p de ithalât yapılamamıştır. Ni Piyasada Piyasada dünden itibaren ba- - mveşya Üzerinde mabsus bir te- “ reffü başlamıştır. Bunun bir ih- - tikâr başlangıcı olduğunu iddia edenler vardır. Fakat tabi bu “iddia doğru olmamak lâzım ; ğ © Heyeti teftişiye reisi ve borsa komiseri Adil B. bu hususta diyor ki: © —Bu kontenjan listelerinin iki aylık ithalât miktarını ihtiva > etmekte * olduğuna göre ihtikâr © otomatik bir şekilde menedilmiş oluyor. Fakat buna rağmen şah- si istifade teminine kalkışacak « mühtekirler olursa, -bunun bhari- “ cinde alınacak tedbirlerle bu ihlikâr kendilerine pahalıya mal olabilir. Heyeti teftişiye reisinin izaha- tma göre, meselâ; teşrinisani ve ; kânunuevvel aylarında İste mu- - cibince bin şapka ithal edilse bunun 750 sini bir tüccarın aldı- ğı binaenaleyh bunun da ihtikâr © y&plığı görülse, ihtikârm önüne o geçmek için, diğer ayların itha- Jât listesine şapka miktarı onbin > olarak konulacaktır. Buda tabii - olarak, yükselen fiatların düş- mesini mucip olacaktır. , Listelerde hata mı Adil B. Bane — fenjan listelerinde bazı hatalar — mevcut olduğumu ileri sürerek, tashihi için Ânkaraya iki kişilikbir — heyet gönderdiklerini bilmediğini “fakat hatanın mevzuu bahsolamı- © yacağını, çünkü listelerin uzun > bir tetkik meticesinde bazırlandı- ğını söylemiştir. Listeler, geçen — ayların ithalht istatistikleri naza- on itibara almarak tesbit'edil o miştir. Adil bey bugün veyahut yarın . vekâletle temas için Ankaraya gidecektir. #eyannameler sıraya konuyor! z Öğrendiğize göre, tescil olunan — beyannameler sıraya konulmakta- dır. Bu muameleden sonra tacir- ler, faturalarını borsadaki müra- kaba heyetinede tetkik ettirerek o vize aldıktan sonra listedeki mik- dar üzerinden mallarını gümrük- “ren çıkaracaklardır. Bazı tacirler gümrük müdiriye- dine müracaat ederek gümrük © kanununun bir maddesine istina- 16 Teşrinisanide gümrüğe ış ve beyannameleri ve- “olan mallarının muamelesi nıyacağını iddia etmiş» lerdir. Ait olduğu makam bu müracaatı tetkik etmiş ve tüc- cari baklı bulmuştur, Maliye müfettişleri işin sureti cereyanını müntazaman kontrol etmektedirler, Şeker ve gaz Samsun, Trabzon, Kars rüsü- | mat müdürlüklerine, umumi mü- | dürlük tarafından gönderilen bir emirle ithalât yapılmasına müsa- ade edilmiştir. Şimendifer mak zemesi Samsundan, Rusyadan ge- lecek şeker ve gaz Karstan memleketimize girecektir. Haber verildiğine göre tahdit dolayisile mavunalarda kalan eş- yadan, liman şirketi fazla her gün içm yevmiye alacaktır. Fransada tarife artıyor Paris,21 ( A.A, ) — Meb'usan meclisinin maliye komisyonu it- balât eşyasına ait rüsumu tezyit eden bir kanun projesi * tevdi etmiştir. Bu projeye, göre iptidai maddelere yüzde 2 yarım ma- mul eşyay yüzde 4, manifatura eşyasına yüzde 6, lüks eşyâsına da yüzde 12, yüzde24 ve yüzde 36 resim konulacaktır. Paris,52( A.A.) — Meb'usan meclisi maliye encümeni, Paris işlenmiş mevada âit itbalât res” mini yüzde dört, tâmamile işlen- miş mevada ait ithalât resminin de yüzde altı Fnisbetinde art- tırılmasını: kabul etmiştir. İpti- dai mevat için yalnız yüzde iki resim tediyesine devam edi- lecektir. Bu projenin bütçeye 400 mil- yon frank temin edeceği söy- lenmektedir. Açık mıktarı Pariş, 21 (A.A) — Kapanan 1930-1931 bütçesinde 2542 mil- yon franlık bir açık vardır. İngilterede gümrük kanunları Londra, 21 (A.A) — Yeni gümrük kanunu dün akşam neş- redilmiştir. Vaşington, 21 (A.A) — Hü- kümetin ibtilâlını, Amerika ma- mulâtıma © ingiltere tarafından vazedilen gümrük resimlerine "muadil rüsuma derhal tâbi tuta- cağı bildirilmektedir. Londra, 21 (A.A) — Lordlar kamarası, anormal ithalât hakkın- daki kanun lâyihasını kabul et- miş olduğundan kralın tasdikine arzedilecek ve kemen mer'iyet Düşüyor ! ingiliz lirası gene düşmiye başladı Perşenme günü 799 kuruşta kapanan İngiliz. lirasıdün borsa- da 792 kuruşta açılmış ve 791 kuruşta kapanmıştır. Dün bor- sada İngiliz lirâsı yapılan mua- mele miktarı 3500 liralıktır. Frauk 12,06 da açılmış ve ay- ni fiat üzerinde kapanmıştır. 4 milyon 125 bin Fransız franjı Üzerine muamele olmuştur. Londra, 21 (A.A) — Ingiliz lirası, dün biraz. düşmüştür. Fil- Dahili ve Harici Vekiller Heyetinin içtimaı Ankara, 21 (Vakıt) — Vekiller heyeti meclisteki dairei mahsusa- sinda İsmet paşanın riyasetinde toplandı. İçtima iki saat kadar devam etti. Orhaneli kaymakamlığına istiklâl madalyası Antara; 21 (Vakıt) — Orbaneli kaymakamı Bahaettin beyin istik- lâl madalyasile taltifi encümence kabul edilmiştir. Memur maaşları Yeni vergiden sonrane şekil alacak? Tetkikatımıza göre iktisadi müdafaa vergisi lâyihasının mec- lisçe kabulünden sonra memur- ların baremdeki maaş derecele- ri ber veçhi ati şekli alacaktır. Memur dere 75,20 379,80 59,20 304,80 34,50 252,15 33 221,80 21,60 169,50 16,30 133,85 9,60 105,06 708 91,20 6,80 84,34 540 72,72 4 65,15 57,18 52,80 49,48 46,16 #367 40,35 36,2) 108 98 s4 75 66 3,60 60 3 56 2,60 52 2,20 49 1,90 45 1,59 40 2 1 Tehlike Bir değil ! —— Şeytanı saraya sokan Papas!. Çar Nikolanın meşhur Ras- potinini hepimiz tanırız. Meğer bu adamı saraya musallat eden saray kilisesinin obaşpapası Te ofanmış. Çarın ve ailesinin ida- mından sonra Teofan ortadan kaybolmuştu. Bu sefer eski baş- papasın Bulgaristanda bir ma- nastıra iltica ettiği baber alın mıştır. Teofan vaktile Raspo- tini saraya sokarak (oçarın mahfına sebep olduğunu söylü- yormuş. Ve günde bir tane zey- tinden başka ağzına lokma sok- mıyormuş ve geceleri de kolları- na bir zincir taktırarak sabaha kadar dua ve istiğfar ediyormuş. Eski başpapas Bolşevik Rusyaya dönemediği gibi Beyaz Ruslar- dan da çekinmektedir. Çünkü Beyaz Ruslar da kandisine fena balde diş bilemektedirler. Onun için hiç kimseye gözükmemekte ve iltica ettiği manastırın bir odasında ömrünün sonunu bek- lemektedir. Yani çifte tehdit altında yaşıyormuş. vaki Paris kambiyosu, 95 15-16 ve Nevyork kambiyosu da 3,7575 dir. Aksayı şark vakayii, borsayı zafa düşüren tesirlerini icrada berdevamdır, Mükelleflerin vari- dat vergisini vermek için mat- lüplarından bir kısmını satılığa çıkarmak mecburiyetinde bulun- malarının - satanların (miktarını arttırmakta olduğuda söylen mektedir, ŞAL, : Son Telgrafiar Japonlar mütarekeyi kabul etmiyorlar! Amerika efkârı umumiyesi, bu işe karışmamak Tokyo, 21 (A.A) — Ma — Tehan— Chan ordusu Hailoum'a doğru çekik mektedir. Bu mahal, Harbinin şima- linde kâindir. Tsitsikar hâvalisinde oralarda dağınık bir halde bulunmak: ta olan ufak bir kıtadan başka hiç kuvvet kalmamıştır. Şarki Çin demir.) yolu mntakasında sükün hüküm sir. mektedir. Diğer taraftan, Nankin hükümeti Ma — Tehan — Chan ordusuna yar dım etmiye karar vermiştir. Chaw Sue — Lang'ın Japon ordu münakalâtinı kesmek ve orduya M Tchan — Chan kuvvetlerile birlikte taarruz etmek için Pekin — Mukden; | ! | niyetinde .... ilâve eylemiştir. Japonya mütareke fikrini reddediyor i Tokyo, 21 (A.A) — Japonyanm Paviâleki mümessili, herhangi bür-mür taveke fikrin İreddetmek hususunda talimat almıştır. il Çünkü büyle bir fikir, bir muhar€ veut bulunduğunu farz ve #tirebileceği gibi, Çinlilere“ ide 200 bin asker tahşit etmek | esini bahşederken Japonlara asker ve haydut çetelerine karşi ken disimi müdafaa için 15 binden fazl asker bulundurmalarına mani ofabi- lecektir. şimendiferi boyunda şarka ve bafin| Amerika karışmamalı diyorlar! daha ziyade şimale doğru ilerlemiye| karar vermiş olduğu söylenmektedir.| Kingtcheoü civarında bulunmakta © lan Çin ordusu ile Çin şakileri son| günlerde tekrar faaliyete geçmisler-| dir. Mukdene ve cenubi Mançuri demir. yolları mıntakasına kaçan köylülerin miktarı günden güne artmatkadır. Çin köylüleri, bu mhtakayı en emin bir melce addetmektedirler. Harbiye nazırı izahat veriyor Toyo, 21 (A.A) — Marbiye nazırı, kabinedeki arkadaşlarına ceneral Ma| —Tcahn — Chan kıtaatmın Tsitsikar- ın 40 kilometre şimal; şarkisine ç* kilmiş olduğnun ve Japon kıtaatının bir kaç güne kadar bu sehri tahliye edeceklerini bildirmistir. Mutaileyh, Şarki Çin demiryolları hiç bir suret- le hasara uğramamış olduğundan, Sovyetlerin müdahaleye kıyam etine lerine ihtimal vermemekte olduğunu Nevyork, Zi (A.A) — Çin —Japon ihtilâfında hükümetin ittihaz edeceği kararım ne olacağı evvelden tahmin edilemezse de, Amerikan efkârı umu miyesinin kat'i ir müdahaleye müzâ heret etmeğe ihzar edilmemiş olduğu intiba mevcuttur. Halk, uzak Mançurideki vekayie karşı pek az alika göstermekte ve © radaki Amerikan menafiinin aksayf şarkta Japonlarla Amerikalılar ara sında bir gerginlik husule getirmesi muhtemel ihtilâtlara sebebiyet vere bilecek tedbirler ittihazmı muhik gös terecek derecede mühim olmadığı fik- rind ebulunmaktadır. Amerika efkârı ümumiyesi, ittihaz edilecek kat'i ve sarih bir hattı hare ketin Ametikan tacirlerine bir takım mahreğleri kaybetmesi ihtimalinden de endise eylemektedir. Bu ruhi hâ- let, hariciye nezarelini müşkül mey- kide brakmatkadır. Birçok Yunan zabitleri tevkif edildiler Atinadan gelen haberler jeneral Papolasın oğlunun Tisalyada tevkif edildiğini ve hükümetin bir müddettenberi Tisalyadaki kolorduda bir takım taklipkâr tertiplerin yapılmakta olduğundan haberdar bulunduğunu bildiriyordu. Aynı haberde bundan maa“ da küçük ve büyük rütbede birçok zabitlerin daha tevkif edi- lerek hükümet idaresine karşı teklip bareketi hazırlamak cür- mile mahkemeye gönderildikleri ilâve olunmuştu. Dün Atinadan gelen son baberlere göre bu vaziyet iki gün- dür Yunan halkını büyük bir endişeye düşürmüştür. Son gelen haber şudur : Atina, 21 (Hususi) — Oradaki zabitan arasında görülen tak- libi bükümet teşebbüsleri bakkında tabkikat yapmak için harbi- ye nezaretince Larisyaya göndermiş olan Ceneral Skandalis har- biye nezaretine göndermiş olduğu raporda bir teşebbüsün ehem- miyetten âri bulunduğunu bildirmiştir. Resmi bu membadan verilen bu teminat, vaziyet hakkında endişeye teskin eylemiştir. düşen halkı Kuru üzüm ekmeği! Yunanistan mühim tedbirler alıyor Haftada iki gün kuru üzüm ekmeği yenecek, hayvan kesilmiyecek Atina, 21 (Hüsusi ) — Dün M. Venizelos'un riyasetinde, ekser banka direktörlerinin de iştirakile uzun bir toplantı yapılmış ve milli paranın kıymetini muhafaza için buhrana karşı almacak ted- birler konuşulmuşlur. Evvelemir- de ithalâtın tahdiei, ve ecnebi kambiyonun ihracına müsaade edilmesi kurarlaştırılmıştır. Eun- dan başka koru üzüm sarfiyatı- nın arttırılması için haftadariki gün kuru üzüm ekmeği çıkarılma- sı da karâr altına alınmıştır. Ku- ru Üzüm Yünanistanm en belli başlı mahsulâtından biridir. Hal- buki cihanda hüküm süren bub- | olacaktır. 4 ran hasebile kuru üzüm ihracati pek ziyade azalmış olduğu cihet” le, üzüm müstaksilleri feci: bif vaziyette bulunuyorlar. Binaenâ” leyh bu tedbir ile bir tarafta Üzüm sarfiyatı çoğaltılmış olmak” la beraber, buğday ithalâtı d3 tahdit edilmiş olacaktır. Ay zamanda, başka vesait ile hariç” ten ithal edilen buğday mikta” nm da azallılmasına ça j caktır. Bundan başka baftad# iki gün çarşamba ve cum günü, mezbahalarda hayvan k€ silmemesi de kararlaştırı'mıştı” | Bu suretle" hayvan ithalatı mebmaemken tahdit edildi “ii Dİ