11 Mart 1932 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

11 Mart 1932 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

-— 2 — VAKTT 11 MART 1932 Kitap kuponları- mızı biriktiriniz ! Borçlar müzakeresi üzerinde garip bir yazı Pöti Pariziyen gazetesinde son hafta icinde dikkat ve hayreti- mizi celbedecek bir yazı çıkmış- tır. Saraç oğlu Şükrü beyin Pariste müzakerelerine ait kalem yürü. ten Fransız muharriri şunları söylüyor: “Osmanlı borçlarına ait hisse- lere malik olanların kendilerine yapılacak teklifleri tetkik busu- sunda büyük bir ibliyat göster- meleri kendi menfaatları iktıza- sındandır. Türk hükümetine pa- ra ikrazı meselesine gelince, memleketin iktisadi inkişafından gayri sahalarda kullanılcası dü- şünüldüğü takdirde böyle bir muamele İcrası mevzu bahs ola- maz. Bu münasebetle kaydetmek lâzımdır ki Türkiye tütün inhi- sarının bir Fransız - Amerikan grubu tarafından işletilmesi et- rafında bazı müzakerelerin ce- reyan ettiği şayidir. Bu, bize kalırsa Türkiye için yapılacak mükemel bir iştir. Fakat menfaâ- ta mukabil menfaat formülüne istinat eden Türklerin bu formü- lü maharetle istimal ederek dü- yunu umumiye hamilleri için za- rarlı olabilecek kararlar almala- rından korkulabilir.,, Vakıt — Bu yazının ne gibi maksatlarla yazıldığı o kadar aşikâr ki üzerinde uzun boylu bir mütalea yürütmiye hiç hacet yoktur. Gülmeli ve aym zaman- da hayret etmemeliyiz. Kefalonya adasında müthiş zelzeleler Atina, 10 (Husasi)— Dahiliye nezaretine gelen müstacel tel- grafnamelere göre (OKefelonya adasında müthiş zelzeleler ol muştur. Hasarat çok büyüktür. nüfüsce zayiat yoktur. o Ahali müthiş bir halde kırlara kaçmış- tar. Saadet vapuru henüz kurtarılamadı Ayvalık civarında Sarmısak- adası civarında karaya oturan Tavil zadeler kumpanyasına ait Saadet vapuru dün de kurtarı- lamamıştır. Tehlikeli ve ümitsiz bir vazı- yette olan vapurun kurtarılması için Türk gemi kurtarma şirke- tinin Sezar tahliyesi çalışmak- tadır. Sandet vapuru tam yolla gi- derken kayalara saplanmış, aldı- ğı müteaddit yaralardan ambar- ları ve makine dairesi suyla dol- muştur. mi? Bu hususta henüz evrak tetkik edilmediği için bir malü- mat arzedemem. Evrakın, İstan- bula geldikted sonra gerek mu- bafazası ve gerek tetkiki için maarif vekâletine devri çok doğ- ru ve hatta lâzımdır. Zaten biz bunu maarif vekâletine teklif ettik, Maliyenin meşgul olması doğ- ru değildir. Maarif vekâleti bun- ları tetkik ederse yarıyanları alır diğerlerini satar veya yırtar.,, Bu izahatı müteakip ruzname- ye geçilerek ihtiyat askeri me- murları kanununun yedinci mad- desi ilk fıkrasının tadiline dair kanunun birinci müzakeresi ya- pılmış ve pazartesi günü topla- mlmak Üzere içtimaa nihayet ve- rilmiştir. Osmanlı borçları hakkında | tir, Bunlar acaba tamammı değil | li | ! Dahili | Japonlar | Muhasemata nihayet verdik- | lerini sövlüvorlarsa da,. Taarruzları devâm etmektedir Cenevre, 10 —'A. A) Cemi- yeti akvam nezdindeki Japon murabhas hey'eti Japon hariciye pazırı M. Yoshizava'dan bir tel- graf almıştır. M. Yoshizava bu telgrafta Cemiyeti akvam bü- er meclisinin 4 Şubat tarihinde abul ettiği karar sureti mu- cibince Japonya'nın Şanghây'da- ki Japon amda muhasa- matın tatili hususuna tamamiy'e riayet göstermesi lüzumunu tek- rar bildirdiğini ve bu mubase- malın tatili keyfiyetini kat'ileş- tirmek üzere müzakereleri tacil için elinden geleni yapmıya Şanşghay'daki di orta elçi- sini memur ettiğini beyan etmiş- tir. Şangbay'daki Japon askerle- rinin srcak bu müzakereler ne- ticelendikten sonra geri çekile- ceği bususunun âşikâr olduğu da bu telgrafa ilâve edilmiştir. Japonların Çinlilere verdikleri nota Şanghay, 10 (A A.) — Japon elçisi tarafından Çin hükümet erkânına verilen nota, Japon si- vil ve askeri erkânnın Cemiyeti Akvamın 4 Mart tarihinde kabul ettiği karar abkâmma tevfikan Çin hükümet erkânile müzakere- ye girişmiye âmade olduklarını söylemektedir. Mezkür nota, cephe vazıyeti- nin bâlâ endişebahş lde ok duğunu ve binaenaleyh mubasa- malın tatili için bir itilâf aktinin behemehal lüzumlu bulunduğunu ve bunu müteaki; kuvvet» lerinin çekilmesi milaşen lan tes- bit ve münakaşa edilebileceğini ilâve etmektedir. Şanghay, 10 (A. A.) — Japon- yanın sulh hakkında serdetmiş olduğu şartların Çin ve İngiliz erkânının hazır bulundukları bir öğle yemeği esnasında Sir Lamp- son tarafmdan Çin bükümeti ximamdarlarına tebliğ edildiği zannediliyor. Çinli erkân bu teklifatı der- bal Nankin ve Loyang'a bildir- mişlerdir. Harp sahasında Şanghay, 10(A. A) — Ja- ponların her tarafta sükünet bü- küm sürmekte olduğunu söyle- melerine rağmen Çin askeri me- nabii Japon taarruzlarının deva- mını söylemektedirler. Tufanasa yağmurların yağmış olması yüzünden bütün cephe bir çamur sahası haline mele: tir, Harekâtın müşkülât kespet- mesi çok ibtimal dahilindedir. Bir Japon resmi tebliğine na- zaran, Japonların askeri zayiatı 188 telef ve 1387 yaralıya baliğ olmaktadır. İngiltere ne yapacak ? Londra, 10 (A.A.) — Sir Jhon Simon, Dail Mail muhabirini ka- bul ederek Cemiyeti Akvamın vazifesi ihtilâfın muslihane vesa- itle halli olduğundan do'ayı In- giltere hükümetinin Japonyaya karşı ittibaz edilmek istenilecek zecri tetbirlerin biç birine iştirâk etmiyeceğini beyân etmiştir, iashın Sadri Etem beyin dünkü sa- yımızda intişar edep “Devletçli- ğin zaferi, isimli makalesinde ürkiye devlet demir yoliarile şirket şümendüferlerinin nakliye ücretlerini see rakamlarda 250, 2,50, 280, 2,80 olacaktır. Tashih ederiz. Son Telgrailar i Devlet inhisarıları memurları hakkındaki lâyiha mecliste iLâyıhada, idare ile alâkaları kesilecek olan- lara verilecek tazminat miktarı tayin dildi Ankara, 10 Devlet inhisar memurları hak- kındaki lâyiha meclise gelmiştir. 1 — Devlet inbisarlarının da- imi memur ve müstahdemlerin- den gerek halen vazife başında bulunsun gerek açığa çıkarılmış ve işten el çektirilmiş olsun veya gördükleri iş itibarile vucutların- dan istifade olunamıya- cağı anlaşılanların veya sui isti- mali tahakkuk edenlerin idareyle alâkaları kesilecektir. 2 — Bu gibi memurlar hak- kında şu suretle muamele yapı- hir: (a) Idarei merkeziye birinci sımf çube müdürleri hakkında umumi müdürün raporu Üzerine (b) Şube müdürü muavinlerile ikinci sınıf şube müdürleri, baş müdürler, müstakil müdürler, werkez müdürleri, fabrika, imâ- lâthane müdürleri hakkında mü- dörler encümeninin kararile olur. Bir memur ve müstahdemin tas- fiyeye tabi olup olamayacağı hakkındaki kararına umum mü- dür muhalıf kaldığı takdirde ve- kâletin kararile olur. (e) (a) ve (b) fıkralan O hari- cinde kalan daimi memur ve ( Vakıt) —| müstahdemler hakkında umumi | müdürün kararile tatbik olunur. 3 — Alâkaları kesilen ve ha- len vazife gören memurlardan müddeti (a) hizmeti bir seneye kadar olanlara son ücretlerinin bir aylığı (b) müddeti hizmeti 2 sene ye kadar olanlara son | ücretlerinin iki aylığı c 2 sene- den fazla olanlara ilk iki sene- lik hizmetlerine mukabil son ücretlerinin iki aylığı ve bundan fzalası için beher sene ve ke- sirleri için birer nısıf aylık taz- minat verilir. idarelerin büku- met tarafından işletilmeğe baş- latıldığı tarihten evvel mesbuk bizmet nazarı itibara alınmıya- caktır. 4 — Tuz inhisar idaresinde muvazzaf olup devlet memurları maâaşatının tevhit ve teadülü hak- kındaki kanuna tâbi memurların birinci madde mucibince tasfiye- | i leri halinde haklarında memurin kanununun . tasfiye bükümleri tatbik olunur. 5 — Üçüncü ve dördüncü maddelerde muayyen tazminat bütçelerindeki maaş ve ücret tertiplerinden verilecektir, Kırklarelinde komünistlikle maznun yeniden bir kişi tevkif olundu Kırklareli, 10 (Vakıt) — Geçenlerde komünislikle alâkadar oldukları anlaşılarak tevkif edilenler dosyalarile birlikte adliyeye verilmişlerdi. İstintak bâkimliğince tetkik olunan bu evrak üzerine Kırklareli telgraf memurlarından Burhaneddin EF, de tevkif edilmiştir. Tahkikat devam etmektedir. Yeniden bazı delâil ve evrak elde edilmiştir. Yedi vilâyetimizde hayvan sergisi açılacak Ankara, 10 (Vakıt) — Yarış ve ıslah encümeni yedi vilâye- timizde hayvan sergileri açilması için 40,000 lira tahsis etmiştir. lera ve iflâs kanununun tetkikatı ilerliyor Ankara, 10 (Vakıt) — Adliye encümeni icra ve iflâs kanunu lâyihasının tetkikine bugün de devam etmiştir. 123 üncü madde- ye kadar tetkik edilmiştir. Ankaradaki Gazi Muallim mektebi Kolej oluyor Ankara, 10 (Vakıt) — Maarif vekâleti Ankarada Gazi Mu- allim mektebini bir kolej kaline ifrağ edecektir. Bu suretle mektepten çıkanlar bir ecnebi lisanına tamamile vakıf olacaktır. Maarif vekâleti Ankarada bir yapıcılık mektebi açacak Ankara, 10 (Vakıt) — Maanf vekâleti Ankarada bir yapı- cılık mektebi açmıya karar vermiştir. Mektepten çıkanlar yapıcı ustası olarak çalışacaklardır. Vekâletçe tayin edilecek bir müd- detten sonra mektep mezunu olmıyan yapıcılar çalıştırılmıya- caklardır. Yunanistanda neler olacak? Atina, 10 (Hususi) — Mevsuk bir membadan alınan malömata göre Cemiyeti Akvam iktisadi komisyonu, Yunanistana istikraz vermemeğe karar verirse, Başvekil M. Venizelos derhal kabine- nin istifasını verecektir. Şayet Cemiyeti Akvam lehte karar ve- rirse Venizelos ka'acak ve Nisanda ayan, Eylülde mebusan inti- habatı yaptıracaktır. Pariste bulunan Yunan Maliye Nazırı M, Maris, Cemiyeti Ak- vam iktisadi komisyonunun bir istikraz bahşı ve düyunu umumi- ye taksitlerinin dört sene teci'i hakkındaki Yunan talebini bu. gün yann tetkik edeceğini telgrafla bildirmiştir. Cemiyeti Ak- vam murabbaslarından M. Prambolini buraya gelmiş ve derhal selâniğe haraket etmiştir Mumaileyh, Makedonyada Yunanistan tarafından yapılmakta o'an nafia inşaatının randemanı hakkında tetkikat vanacak ve Cemiveti Akvama rapor verecektir. Kahire Darülfünununda Grev İ. Londra gazeteleri Mısır'da vukubulan ve efkârı umumiyeyi tehyiç eden bir hadiseyi baber vermektedir. Hadise, Mısır da” İ râ'fünunu edebiyat fakültesi re- isi Doktor (Taha Hüseyn) in i- dari bir emirle darülfünundan çıkarılarak maarif nazaretinde bir memuriyete nak'olunmasıdır. Doktor < (Taha Hüseyin) Mısır'ın en ide ve en meş hur ilim adamlarından biridir. Kendisi hem Mısırda, hem Aw- İ rupada parlak bir tahsil gör- İ müş ve anadan doğma âma ol- duğu halde zekâsiyle, tetebbuu- nun derinliği ile herkesi hayran i birakmıştı. Doktor(Taha Hüseyin) n daha evel de darülfünundan azli isten- mişti. Çünkü doktora cahiliyet edebiyatı bakkındaki tetebbüleri ile Ezher ulemasını sonderece hiddetlendirmiş, bunlarda onun azlini istemekte ısrar etmişlerdi. Mısır darülfünunu bu sırada istiklâlini bütün kuvvetile müda- faa ederek doktoru yerinde ipka ettikten başka onu edebiyat fa- kültesinin başına geçirmekle ilmi her şeyin fevkinde tuttuğunu is- İ pat etmişti. İ Doktorun darülfünundan nakli İ bütün darülfünun'uları müteessir eltiğinden talebe ders okumak- tan imtina ve darüıfünunun istik- İ lâline ve vurulan darbeyi pro- testo için grev ilân etmiştir. Bü- tün müderrislerin de aynı battı harâketi takip edecekleri anla- şılmaktadır. Telebeden müteşekkil bir he- yet kıralın sarayına giderek bü- kümetin darülfünun istiklâline tâarruz etmesini protesto etmiş- lerdir. Hükümeti doktor Taha aleyhinde harekete sevkeden-âmil,*onun son günlerde yazdığı bir meka- ledir. Mekalede Mısır dartlfü- nununa hizmet eden bir çok ze vata, (obükümete muhalif ol- dukları için fabri (ünvanlar veri oOİmediğini, buna mu kabil hükümet tarafdarlarına bol bol tevcihler yapıldığı söylen mişti. M. Briyan'nın ölümü münasebetile Ankkara, 10 (A. A.) — Baş- vekil Ismet Pâşa ve hariciye vekâleti vekili Şükrü Kaya bey- İle Fransız Başvekili arasında telgraflar teati edilmiştir. Briandın cenazesi teşhir olunuyor Paris, 10 (A.A.) — Briand'ın cenazesi bu sabah saat 9,10 da Kleber caddesindeki ikametgâ- ğından kaldırılmış ve bu esnada ailesi erkâm ile dostları M. Tar- diyâ hükümet erkânından bir çof zevat, bir çok âyan ve meb'usan âzası, ve sefirlerden bir çoğu bazır bulunmuştur. Alay, heyecan içinde derin bir teemmüle dalmış olan halk ile dolmuş bulunan caddeleri geçmi$ ve hariciye nezaretine doğru yol alarak alarak saat 9.10 da Ne zareti erkânı toplanmış olduğu binaya vasıl olmuştur. Alay geçerken yollarda bulu" nan halk, şapkalarını çıkararak Kn naşını selimlamak” ta idi. M. Briand'ın eski mesai 8“ kadaşları olan Hariciye erkânın” dan dört zat, tabotun bir çerçeve vücude bulu lardı. İkişer i M. ai İş ar gl 7 nand ve M. Roustan ve diğ” zevat maşin önünden geçmiş lerdir. Saat 14 te halkın geçmesin müsaade edilecektir. Briand'” maşi, iki gün teşhir olunacak”