11 Mart 1932 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3

11 Mart 1932 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3

# 3 — VAKIT 11 MART 1932 — | (emre ve sat | ş İngilterede maye devri Bu ayın başından itibaren In- Ziltere himaye usulünü kabul ve tatbika başlamıştır. Bu suretle zler serbest ticaret devrine Nihayet vermiş ve yeni bir devr açmışlardır. İngilizler, (himaye devrini açarken bu devrin hak- larında hayırlı olmasını temenni ediyorlarsa da yapılan . işin he- müz bir tecrübeden ibaret ol duğunu ve bu tecrübenin meti- Gelerini beklemek © icap ertiğini deilâve ediyorlar. Fakat bu ayın başından itiba- ren İngilizler, eskiden tebcil ve takdis ettikleri serbest ticaret taraftarlarının . iflâsına (o hüküm vermiş oluyorlar. Çünkü serbestçi lerin ümitlerinden biride tahakkuk) Taksim bahçesinde etmedi. Onlara göre dünyanın her devleti serbesti usulünü ka- bul edecek, bütün dünya dost'uk ve kardeşlik hisleri içinde birbi- riyle ticaretle meşgul olacak. memleket arazisinin en gü- zel yetiştireceği mahsul yetiştir- mekle iktifa edecekti. Bütün bu vaitler bir tatlı rüyadan farksız. dı. Serbest ticaretten İbgiltereyi müstefit etmiş ve ona büyük ser- vetler temin etmişse de bilâhare aynı siyaset İngilterenin ziraatını üş, ticaretini tabrip etmiş, dahili piyasalarını istilâya maruz kmış ve onun sanayini sars- mıştır, Bunun neticesi olarak Ivgilte- rede serbest ticareti terk O ve himaye usulünü kabul etmiştir. i ticaret sisteminin en son müdafii Lord Snovdendi. z fırkasının bu eski ve ih- tiyar kahramanı, serbesti müda- faa ederken rakkamlarla,bimayeei devletlerin . serbestici devletler- ) ma bir ticaret muvazenesi tesis #tmenin mümkün himaye usulünün maişet ve iş- tihsal pahalılığına sebebiyet ve- Teceğini, gümrük rüsumunu yük- telten her devletin başka devlet- den ayni muameleyi görece- ğini söyliyerek serbest ezaieliğ i ve tecrübenin onun olacağını anlatmış, onun 2 eri dikkatle dinlenmişse kimsenin fikrini değiştireme. olmadığını, il miştir, Netice olarak İngilizler, yeni 30 Senelik Siyasi Esrarı ifşa Ediyor ! UMAR vatansa MAN! Tefrikaz. Bösterdi. Bu hufreler kuyular -! bir Asker susuz kalmamak için da toplanacaktı ve orada su bulacaklarından tamamen emin! olduklarından beraberlerinde su! da Pa üyorlardı. Halbuki İd - leri kuyuları tutmuş ve çıkan askerimizi derhal yere <,, Susuzluktan kırılan aske - ye başında olan Ragıp bey bir gün ortadan kayboldu ve ni - it haber alındı ki o, çoktan . karargâhında misafiri has - Bozyundan sonra h Ali Paşa Ragıp be- ni Sen daha iyi bir halde olmâdı- | ğını göstermiş, daha sonra daj- | EV EV 2 ÇE GAMA Mahmut Nedim Bey , Muhtelit mübadele komisyonunda “ Mütemekkin ,, kelimesi üzerindeki ihtilâf halledilmek üzeredir Atina mukavelenamesinin bir maddesinde bulunan “Domicile,, “Mütemekkin,, kelimesinin tef- siri yüzünden bir kaç ay evel mubtelif mübadele komisyonu Türk ve Yunan murahhas hey- etleri arasında çıkan ihtilâf hak- kında bitaraf murahhaslar yakın- da büküm ve kararını bildire- ceklerdir. Kıymetleri büyük bir yekün tutan firarilere ait emlâk işile alâkadar olduğu için ehemmiyetli olan bu ibtilâf Atina mukavele- neler yapılacak Taksim behçesinde bir Luna Park tesisi hakkında Macar gru- bunun mümessili Rişar Mayn ile belediye arasında bir anlaş mıya doğru gidildiği ve mümes- sl Maynhart'ın yapılan mukave- lenameyi temsil ettiği gruba gös- | termek ve imzalamak icin kat'i sa'âhiyet almak üzere Peşteye gittiğini yazmıştık. Taksim bahçesinde yapılacak yenilikler arasında bir yüzme havuzu tesisi de vardır. Gülhane tıbbi müsamereler Sömestr tatili münasebetiyle bir müddettenberi tatil edilen (Gülüave tıbbı o müsamerelerine tekrar başlanmıştır. Bu sömestrin ilk müsameresi 12 mart 1932 pazar günü saat 17 de' yapılacaktır., devre girmiş ve yeni tecrübeye mış bulunuyor. ecrübenin en netise vereceği üzerinde ihtilâf vardır. Banlarına ezcümle ameleye göre İngiltere çok geçmeden himaye usulünü bırakarak tekrar serbest ticaret sistemine dönecek” tir.Çünkü onun göreceği mukabe- İ leler, yeni sistemi itibardan dü- şürecek ve henüz tecrübesiz o- lan yeni nesil, çok geçmeden serbest sistemin İngiltere için en muvafık sistem olacağını anl yacaktır. Fakat milli hükümeti teşkil eden kitleye göre İnciltere hi- maye usulünden istifade edecek ziraatini, ticaretini, sanayiini yük- seltecektir. Iki tarafda tecrübenin vereceği neticeyi merakla bekliyor, ö.R. ( Son Yemen valisi ) Tercüme ve iktibas hakkı mahfuz yin hatasını tamire beyhude ye- re koştu. Çünkü Idris bu badi- se Üzerine coşmuşlu. Şimdi de ğil yalnız Cizan etrafı, Tehame, Butün vadi çalkanıyordu. Idris beyannameler neşrederek muci- zelerinden, rüyalarından babse- diyor, Allahın sevgili kulu oldu- ğundan herkesin emin bulunmasını istiyor ve etrafı yeni cenklere davet ediyordu. Ve bittabi feda- kârlıklarınn mükâfatını Italyan- lardan bol bol isteyip almasını da unutmuyordu. Mehmet Ali Paşa aylarca ük i namesinin akti tarihi olan 1913 te bazı kimselerin oYunanisjanda mütemkkin olup olmadıkları nok» tasından çıkmıştır, Yunan murah- hasları 1913 te Yunanistan da- hilinde bulunmadıkları halde ora- da bir ikametgâhları bulunan rüm- ların da Yunanistanda mütemekkin ve binaenaleyh Yunan tabiiye- tinden sayılmaları lâzım geldiğini iddia etmektedirler. Murahbas- | larımızsa Atina mukavelesinin bu meseleye taalluk eden mad- | delerinin sarahatine istinat ede- Belediyede : ! Haliç şirketinin son vazıyeti Haliç şirketinin mali yazıyeti ni tetkik etmekte olan komis- yon mesaisini bitirmiş ve rapo- runu yazmıya başlamıştır. Komisyon reisi ve belediye reisi muavini Hamit bey bu hu- susta diyor ki; — Şirketin Mali vaziyetini tet- kik ettik evvelce şirket beledi- yeye 35 bin lira belediye hissesi olarak © verirdi. Son senelerde bu miktar 24 bin liraya indiril- di. Bu miktar 300 bin lira ka- zancın “o B'ni teşkil eder. Şirket kazancını gün geçtikçe kaybetmektedir. Komisyonumuz şirketin vaziyetini kendi kendine ıslah edebilmesi için belediye bissesini şimdilik tecile (o karar verdi, komisyon raporunu şehir- meclisine verecek ve meclis de kabul ederse bu 24 bin lirayı tecil edeceğiz. Şirket, muamelâtını bize dev- retmek hususunda bize müracaat | ta bulunmamışlır. Fırınlarda elektrik makineleri Belediye riyasetinden dün kay- makamiklera gönderilen bir ta- mimde civarından elektrik geç- tiği halde henüz fırınlarını elekt- rik makineleriyle teçhiz etmemiş olan fırın sahiplerinin süratle bi- rer listelerinin yapılmasını bil dirmiştir. Bu gibiler cezaya çarp- tırılacaklardır. Otobüs talimatnamesi 1 Nisan- dan itibaren tamamen tatbik edilecek Geçen sene Yapılan otobüs | Asirde Idris ile uğraştı. Fakat maalesef esaslı bir netice elde etmiye muvaffak olamadı. .. Ahmet İzzet Saşanın Yeme- ne muvasalalından biraz sonra ben de dairei intihabiyemi ziya- rete gitmiştim. Ben San'aya vardığım zaman ilk haber aldığım şey askerin vaziyeti idi. Asker — Istanbuldan hareket ederken Mahmut Şevket Paşa bize işler çabuk bitecek yakında Istanbula döneceksiniz demişti, halbuki biz burada bekleyip du- ruyoruz, ne olacaksa bir an ev- vel olsun, diyormuş... Abmet Izzet Paşa keytiyeti Istanbula yazarak bir an evvel bir karar verilmesini istemiş... Ve İstanbul nihayet imamla an- laşmak imkânı varsa beyhude yere Kan dökülmemesini, binaen- aleyb evvelâ imamla temas edil- mesini tavsiye etmiş... | | i rek Yunanistanda mütemekkin sayılmak için alâkadarların 1913 te Yunanistanda (bulunmaları içap ettiği fikrini müdafaa et- mektedirler, Her iki murahhas beyet bu husustaki noktai nazar- iarını uzun ve mufassal raporlar- la biteraf murahhaslara bildir- mişlerdir. Alâkadarlar murat” has heyetimizin mesele hakkında gösterdikleri hukuki deliller çok kuvvetli olduğu cihetle hüküm kararının her halde lehimize ola- cağını söylemektedirler. 55 lira hediye edilecek Martın altıncı pazar günü Göz- tepeyle Beyoğlu parmakkapısı arasında aile hatırası sıra taşlı bir bilezik kaybedilmiştir. Bulup getirene elli lira veri- lecektir. Babıali Ankara caddesi 15 numarada ikinci kat 21933 İ telefon numarasına 14 ile 18 | arasında telefon edilmesi. Susuzluktanşikâyet! Beyoğlu cihetindeki bazı mües- seseler (o belediyeye müracaatla terkos suyunun devamlı verilme- diğinden müşkülâta üğramakta olduklarını beyan etmişlerdir. Belediye bu şikâyetleri tetkik edecektir. talimataamesi 1 Nisandan itiba- ren bütün maddeleriyle tamamen meriyet omevkiine geçecektir. Nisan birden itibaren şebrimizde işlemekte olan 150 otobüs tef- liş edilmiye başlanacak ve tali- malnameye tevfikan otobüslerde tadilât yapmamış olan otobüs sahiplerinin ellerinden vesikaları | istirdat edilecek ve ayrıca bün- lar tacziye olunacaklârtır. Bilhassa cam yerine mika kul- | lanılacağı hakkındaki maddeye ehemmiyet verilecektir. Şimdi otobüslerin belediyece tesbit olunan maddelerden gayrı ! sokaklardan geçmeleri katiyen yasak edilecektir. Bir kısım otobüs sahipleri belediyeye müracaatla faaliyet mıntakalarını değiştirmek iste- mişlerse de belediye bu talep- leri reddeylemiştir. Mesele münasip surette ima- ma yazıldı, fakat derhal anlaşı- liyordu ki imam her hangi bir itilâftan kaçmaktadır. Imam etrafındakilere: — ltilâftan ne çıkar, şimdiye kacar yazılan çizilen şeylerden ne fayda hasıl oldu, korkuyo- | ram bu defa itilâf bebanesile beni ta, yea da mahrum kılmasınlar, diyormuş.. Imamı yola getirebilmek için evvelâ Son'a civarındaki ve Ha- şit'in belli başlı meşayihinden bir çoğunu elde etmek lâzımdı. Memuriyet vaatleri ve para ile bu iş hallo'undu. Şimdi keseler dolduran ve her hangi bir itilâf- tan sonra her i bir memu- riyete koacağına emin olan şeh- s0 reisler imamı tazyik ediyor- ar; — Neden kan dökülsün.. Ye- ter artık bu harpler. Hükümetle | mutlaka bir itilâf yapmalısın, aksi takdirde bizde sana İtaat etmeyiz. diyorlardı. hek eieaii el i İngiliz lirası yük- seliyor, düşüyor Eshâm ve tahavvülât o borsa- sında dün İngiliz lirası 800 ku- ruştan oçılmış, ve akşam üzeri 20 kuruş bir tenezzül göstererek 780 kuruşta kalmıştır. Bir hafta evvel logiliz lirası İ 700 kuruşun fevkinde temevvüc- ler göstermekteyken, birdenbire 800 kuruşa yükselmesi Avrupa piyasalarında İngiliz lirasına kar- şı olan emniyetin ziyadeleştiğine delâlet etmektedir. logiliz fabrikalarının aleyhine olan bu ani terfi üzerine Lon- dra borsası İngiliz lirasının da- ha ziyade yükselmemesi için te- dabir almış vedün bu sebeple Sterlin tekrar düşmiye başlamış- tır. Fılistin Sergisine Iştirâk Edecek Tüccarlarımız Nisanın 7sinde açılacak ve sonuna kadar devam edecek o- lan Filistinde beynelmilel Tel Aviv sergisine iştirâk edecek olan tüccarlarımız dün ihracat ofisinde bir içtima yaparak ko- nuşmuşlardır. Sergi tertip heyeti tarafından gönderilen murahhas da bulun- muş, sergiye iştirâk edecek olan tüccarlarımıza lâzımgelen izahatı vererek bu husustaki arzularının neden ibaret olduğunu sormuştur. Tüccarlarımız arzularını üç nokta üzerinde hulâsa etmişler» dir. Bunlardan birincisi gümrük resminin depozito olarak bırakıl- masının temini; ikincisi gümrük resimlerinin miktarı; ücüncüsü de nümune gönderecek olanların nümünelerinin sevk ve teşhiri meselesidir. Murahhas, tüccarlarımızın bu arzularını nazarı dikkate alaca- İ ğını vadetmiştir. Ofisin teşeb- büşatile panayire iştirâk edecek tüccarlarımız çok olduğu takdir- de konsolosluğumuz vasıtasile (300) metre murabbaı hususl bir pavyon inşası da takarrür et- miştir. Buğday fiyatları Zahire fiyatlarında iddia edil diği gibi yükseklik yoktur. Dün de buğday 5,20 le 6.25 kuruşa arasında satilmıştır. Dün Ana- doludan İstanbula 22 vagon buğ- day, 4 vagon arpa ve 5 vagon Mısır gelmiştir. Dün borsada muamele gören buğday yekünu (Lütfen sayfayı çeviriniz) Imam etrafın bu hali karşısın- da fazla dayanamadi ve bize müspet bir cevap verdi: Imamın hocası Kadı Hüseyin El Emri, Evkaf nazırı Seyit Ka- sım ve başlarında kuvvayı umu- miye karargâhından Erkânıharp kaymakamı Mısırlı Aziz bey imamla temasa memur edildiler. Bu heyet “imamla Haşip'te üç dört defa görüştü. Ve iki ay kadarBabıâliylemuhabere cereyan etti, Bu müddet zarfında imam bir çok defalar itilâfı akim kr lacak teklifler serdetti. Onu iti- Mâfa sevk ve icbar eden şeyhlere: — İşte müzakere ediyoruz, fakat ne yapayım, hükümet bir türlü itilâfa taraftar görünmü- yor, demek istiyordu. Şeyhler, rüesa ise bu hileyi keşfetmişler, imamı tazyıkte de- vam ediyorlardı. Nihayet atideki esasatı ihtiva eden meşhur itilâfname hazır- landı;