26 Mayıs 1932 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 4

26 Mayıs 1932 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 4
Metin içeriği (otomatik olarak oluşturulmuştur)

PA e— 4 — VAKIT26 MAYIS1932 — Lehistan Danzig şehrine hücum edecek olursa.. Berlin, 25 (A.Ai — Rayişteg | meclisinin hariciye encümeni A'- manya devletinin diğer millet lerle müsavi vaziyette bulunma- sını ve Lehistan tarafından Dant. zig şehrine yapılacak ber hangi bir tecavüzün Alman milletinin hayati menfaatlerini ihlâle matuf bir hareket telâkki edileceğinin Alman hükümeti tarafından Leh hükümetine bildirilmesi talebini havi Nazis takririni kabul eyle- miştir. Nazis'ler, kararnamelerin ilga ve feshine karar vermek üzere Rayiştay meclisinin âcilen içtima ıni talep eden bir takrir tevdi eylemişterdir. Almanya ile Rusya arasında müzakere Berlin, 25 (A.A. Hs 15000 ton safika halinde mamulâ* isti- rası maksadiyle Alman eoir sanayii mümessilleriyle So»,ct.er arasında evvelce ictasma girişil- miş olan müzakerelere bugün tekrar başlanacaktır. Ayni zamanda Sövyet sipariş- lerinin teslimi şartlapını ”> edecek olan yeni bir mukavele akti için müzakereler yapılacak- tur. Esas İtibariyle mevzvu bahs olan mesele Rus'ar poliçe vade- lerinin — inkızası müddetini 21 aydan 18 aya indirmekten imtina etmekte olduklarından, tediyata ait teferrünt meseles'dir. “Berezrtyada kanlı hadiseler oldu Riodejeneiro, 25 (A.A.) — Bu ayın 23-24 üncü gecesi, Sao Pau- lo'da hükümetin şimdiki siyeseti- ne muhalif olan gazete büroları ahali tarafından yakılmış ve yağ. ma edilmiştir. İntizamı temin için fırka ma- halline çağnlan suvari polis kr- taatı, şiddetle müdahale etmek mecriyetinde kalmıştır. Bir takım kismselerin ölmüş ve bir takımının yaralanmış olduğu temin olunuyor. Dün sabah sökün tama- miyle iade - edilmiştir. Buraya son haberler, bu kargaşa- lıklar dolayisiyla hükümetin istis fa etmiş olduğunu bildirmektedir. Gorgulof sulkastı ev-| velce kararlaştırmış.. Paris, 25 (A.A) — Katil Gor- Otomobilciler yeni bir. guloffun isticvabına dün saat 14 de tekrar başlanılmış ve is- ticvap 19 da hitam bulmuştur. İstintak o hâkimi, Gorguloffu büviyeti hakkında itirazlarda bu- lanmuş olan eşhasla muvacehe &tmiştir. Bunların hepsi muvac- cebe esnasında eski iddialarını geri almışlardır. Gorgulofi'un harp esnasındaki faaliyetine ait olan beyanatı ha- kikate mukarin telâkki olunma. tadır. Gorgulff, suikati bida; n tasmim etmiş olduğunu yen n kabul ve teslim etmiştir. Mer m Siberya'daki Beyaz Ruslarn oki şefi olan amiral Kolteha. resmi altına ikitarih yania7/2/1920 tarihi ile ( Bu tarihte Eolşevik- ler Koltchak'ı küruşuna dizm'ş- lerdir.) 6/5/1932 tarihinide yaz- mış olduğunu da kabul etmiştir. Merkum, Çekos'ovakya'da bazı ahlâki cürümlerden dolayı maz- nun olduğunu inkâr etmiştir. Hakim, bu noktayı tenvire çalışacaktır. Şimdiki halde istintek kâkimi tebabeti akliye mutahassıslarınm raporunu tetkik eyliyecektir. ! , lerinin bir münakaşa ve müza- MEZ Telgraf Haberle rimiz SN (Kuvvet deği! hak! Ingiliz baş başvekili nasyonalizmden bahsediyor Londra, 25 (A A) — M. Mac Donald, imparatorluk bayramı münasebetile söylediği nutkunda imparatorluk teşkilâtları arasın- daki münasebetlerden uzun uza- dıya bahsetmiş ve ezcümle şun- ları söylemiştir: "İmparatorluk teşkilâtları ara- sındaki meşruti bünyeyi lüzum görüldüğü takdirde tadile hazır bulunmalıyız. | Fakat, kuvveti | bakka takaddüm ettirmek isti- yenleri kat'iyen teşvik ve teşci elmemeliyiz, Muahedelerin (Okatsi omahi- yetleri bulunduğunu ifade et- mekle bunların ihtiva etmekte oldukları esasların bizatihi mu- kaddes olduklarını düşündüğü- müzü değil, fakat muahede asul- kere usulü olduğuna kani bu- lunduğumuzu söylemek istiyoruz. Karşılıklı muvafakatlerle tadil usulü eski zamana tamamen in- tibak eden bir usut idi. Şimdi böşle olmaktan çıktı. Yukarda işaret etmiş olduğum usul, sulbü ve itimadı istikrar halinde mu- e edebilecek yegâne usul- ür. Muahedeleri paçavra gibi te- lâkki eden bir usül itimadı mâhv ve tabrik eden bütün itilâfları şeref ye haysiyetten ziyade kuv- vele istinat ettiren ve manevi tesanüdü parçalayan ittihatsızlık ve anlaşmamazlık usulüdür. Başvekil, cihanın inkişaf ve saadetine bugün tamirat mes'ele- sinden sonra en büyük mâni olan şeyin ihtimal barsi ve siyasi yuvasmdan harice çıkınış bulu- lunan nasyonalizm olduğunu ve bumu beynelmilel ticaretin tahdi- dini baklı göstermek için kulla- nılmakta bulunduğunun söyliye- rek bu tahdidatın bazı bevlet- lerin çıkarttıkları nisbete kadar yükseldiği takdirde bütün ciba- mn fakru sefaleti manasını iş- rap eyliyecTini ilâve etmiştir. ltalyada zetzele Roma, 25 (A.A) Sicilya, Ka” labirya ve ezcimle Mesina da zelzeler olmuş sademeler Mac- ceraiaya kadar his ve kaydedil- miştiştir. Nakliyat vergisi esas gösteriyorlar | Nakliyat vergisi kanun lâyiha - sı bugün Büyük Millet Meclisin -| de müzakere edilecektir, Lâyiha kanun şeklini aldığı taktirde hu - susi otomobillerden makinesinin beher beygir kuvveti için senede 200, taksilerden de gene beygir kuvveti başına 50 kuruş vergi alı - nacaktır. Şoförler ve otomobilciler ver - ginin makine takati (oüzerinden tarhedilmesine itiraz etmektedir - , er. i Şoförler cemiyeti reisi Nihat B. Su hususta şunları söylemiştir: — Yeni yergi lâyihasında mat -| rah beygir kuvveti olarak kabul edil -| miştir. Yani metörü 18 beygir kov - velinde vlan bir olomebilden beher| beygir kuvvetinden 50 kuruş olmak! üzere 9 Tira alınacaktır. Bu usulün tatbikatta adaleisizliğe sebep olması ihtimali vardır. Çünkü beygir kuvveti fazla olan taksi otomobilleri eski ve demode a - rabalardır ve bu yüzden az kazanc te - min ederler. Yeni ve lüks oldukları için daha çok para kazandıran otomo - billerin beygir kuvvetleri daha azdır. Binaenaleyh, az kazananın çok ka - zünündan daha fazla vergi vermesi! gibi bir vaziyet hasrl olacaktır, Biz beni önüne ge için bir) p İ gayri mübadillerin sabrından hahse - Gayr Mu ibadiller Dün tekrar rar heyecanlı| bir toplanma yaptılar; Gayri milbadiller, pazartesi günü Halkevinde yaptıkları | toplanmada müsbet bir karar veremedikleri için| dün Darülfünun konferana salonunda) tekrar toplanmışlardır. Bu loplanmada gayri mübadiller cemiyeti azasiyle cemiyete yazılı ol - muyan binden fazla gayri mübadil| vardı, . Evvelâ toplanmanın idaresi İsinail Müştak Bey riyasete seçildik - ten sonra müzekereye başlanmış ve Ismail Müştak Bey maksadı söylece anlatmıştır. — Pazartesi günü söz söylemek is tiyen arkadaşların dertlerini yememesi yüzünden müthis bir k şıklık oldu. Heyeti umamiye leşti, Bu âsübiyet içinde cemiyetin in - fisahıma kadar karar verdik. Halbuki bu doğru değildir. Biz gayri mübadiller cemiyeti idnre heye - tini İstemiyoruz. Bu 12 zat şimdiye kadar bizim hakkımızı müdafaa edemedi. Bugün cemiyet kongresi yapı - Jacaktı, Fakat bütün gayri mübadil - ler cemiyet azasi olmadığı için belki bu zevat ekseriyet elde ederek cemi - yet idare heyeti olarak seçilecekti, Derhal ferkaya müracaat ettik, Bu! zevalı çağırttık, konuştuk. Beş buçuk saat devam eden müzakere neticesin - de şu kararları verdik: 1 Cemiyetin senelik kongresi $ Ha . zirana hirâkıldı. 2 — Cemiyete yazılı olmıyan bilü - mum gayri mübadillerin 15 gün icinde mutlak <wrette yazılmasının temini) düşünüldü. Artık o gün cemiyet azası sıfatiyle heyeti idareye hakkımızı müdafaa e - decekarkadaş seçeceğiz, Yapacağımız. ba iş evveli kanunu, sonra cemiyet hizaminamesine uyğun olacuktır. Müştak Beyden sonra idare heyeti mühaliflerinden Yusuf Bey söz ala - rak demiştir ki: — İdare heyeti Şirdiye kadar hiç bir şey yapmamıştır. Kongrelerde karsımıza bir hukukçu miki bizi! tehdit etmiştir. Bizi nihayet turmustur. Neden susturuluyorez. Eğer bu menfaatli bir işse, biz de| bundan istifade edelim. Eğer hami -| yetse, biz de biraz hamiyet göstere - Tim, Bu idare heyetini istemiyoruz. Ye - ni idare heyeti seçelim ve hakkımızı müdafaa ederek kanun dairesinde ha - reekt delim, Büyük Millet Meclisine müracaat edelim. Alkışlarla bilen bu sözlerden sonra İki zat söz almış, İdare heyeti hak - kında çok şiddetli tenkitlerde bulun - muşlar, haksız gördüğü noktaları bi - rer birer işaret etmiştir. Şakir Bey ismindeki bir genç te, için derek, haklarının müdafaa için seçileri heyetin en lüks otellerde yaşadıkla - rını, bonoların <dişmesi karşısında idare heyetinin mütemadiyen süstu - Zunu söylemiş ve: — Şimdi hakkımızı müdafaa için hepimiz 15 gün içinde cemiyele aza 6 - lalım, Ve hakkımızı müdafaa edecek bir heyeti idare seçelim, demiştir. Alkışlarla karşılanan bu sözlerden sonra Müştak Beyin teklifiyle 15 gün içinde cemiyete aza olmuya karar ve - rilerek içtimaa nihayet verilmiştir. çare bulduk. — Otomobillerin kazancı | sarfettikleri benzine göre hesap edil - vergiler bu &süs üze -| rinden alınmalıdır. Yani ne kudar çok benzin kullanırsa © kadar çek vergi vermelidir. Bunun için de benzine maktu bir zam yapmak kâfidir. Bu taktirde i - şin randmanı misbelinde vergi alın - mış olacaktır. “Otomobillerden alının kazanç, be - lediye ve nakliyat vergileri bu suret - le bilvasıla bir vergi haline gelecek -| leri için tahsil masrafı da çok azada - cak, memurdan insarruf edilecektir, Benzin fiatlarma zam yapılmasının gümrük tarifelerinde de değişikliği icap ettireceğini zannetmiyoruz. Zen - zinden memlekete girerken değil, de - podan çıkarken vergi almması mak - sadı temine kifayet eder. o Bsasen bu usul Amerika ve Yunanistanda tat - bik edilmektedir. İ Ögüst Rontardur. i salttir. Mavmafih uzviyetlerinin ani badi “iğ İL NE TÜR EŞ VE EET Çıplaklığın tehlikele Bedii his, i insanı her kullandığı Ş lüzumlu, lüzumsuz bir zinet vor sevkeder .0 halde ». Prensip itibariyle Natürizm birl, nevi spordur. Bu spora İştirak eden- ler yalnız birer mayo giyerek deniz banyosu alırmış gibi hep bir ürada hava ve ziya banyosu alırlar. Fransa» da bu sporun tatbik edildiği merkez. ler vardır. Bunlardan Viler sür Se - ne natürist olmuıyanlar da kabul edi. lir, Mant civarındaki Sparta klüple ise herkes parklar ve bahçelerde çır- çıplak gezer ve hariçten kimse kabul olunmaz. Bu usulü Fransada yapan- lar, bir taraftan doktor Dücvil diğer taraftan Kiyese dö Monjoyla Sarl ricine çıkarak İl insanin öm tr. Nihayet unutraryalım ki insanm mevkiini cemiyet düşürten hataları örten bir Yalmız bu nokta bile çipli yatta tatbikinr menedecek dir. Insanların kısmı aza takım kusurlar mevcuttur. düztaban, biçimsiz vücutlu, memeleri düşük, bereli, yara lekeli olanlar hadsizdir, Çı raftarları bir nokta daha lar. Bedii his insamı her şeye lüzumlu lüzumsuz bir vermiye sevkeder. Mücevh seler, nişanlar, bu ziyneti tef mek içindir. Böyle olduğu halde erkek aziz bir mevzu olan kadın vü için ziynetlenirmiş? Sapkanın terki natürizmin dai şeklidir. Bunun tatbiki ti ettiğine ve tehlike tevlit ne göre bu noktada biraz 7s! Viriz. Baş vücudün en kıymettar sıdır. Dimağı ihtiva eder. B mp üşümesi, ansefal üzerin ni gösterir. Sık güneş banyol gi ihtilâtlar tevlit edebilir. B ğuması ise ölüme kadar sürül lecek ihtikanı demleri mucip Nezleden “ Ansefalit Fakat çıplaklıkta gi büyük zarar teneffüs cihazl: olacak zarardır, Nezle, anjiw jit ve bronşit herkesin çekçe talıklardır. Nezle hafif bir addedilir. Fakat bu hastalık neticesinde sinüzit, ve otitdi debilir, İşin en fenası şura ufunet, yakm olan sahayaya edebilir. Bu takdirde uzun det sonra mühim dimaği ha ve cinnete inkılâp eden “ hastalığına tutulmak gösterir. Bel saçlı, mukavim, gençlerin modaya uyurak gezmelerine kimse bir şey F havada du KE e an acık durmak mecburiyetinin B birçok hastalıklara ve hatda ö sebebiyet vermesi kâfidir, Doktor: Tul Cinsi detebbünt cemiyeti! ve Hanri Rusel bastanesi Bir Natürist kampı vaziyeti umu- nöyesi itibariyle bir plâjdan farklı değildir. Plâjlarda çıplaklık güyet ta- bii gözükür. Halbuki başka çıplaklar karşısında çırçıplak soyunmak hava- tı bususiyemizi saran an'anelere mu- halefettir, Maziden kalma hir cinsi - yet saklaması hareketi vardır. Bu, hrfzısshhanm yeni aldığı şekle ki, mâni olacak mahiyettedir. Hakikat aranılacak olursa çıplak gezmek hevesi bir çok taraftarlar buluyor. Fakat bunlar merakları mündefi olunca çekiliyorlar. Mesele- nin bir de psikolojiye taallük eden ci heti vardır, İki cinsten çıplakların bir arada bulunması tehlikeli olarak dü- şünülehilir. Bu bazı süjeler için va - rittir, Fakat bunun bir de zıddı var dır. Terbiye sansörüyle tabii tema - yüllerin İmha edilmeside varittir. Bu hislerin bu süretle körleşmesi ba- zan amut psikolar tevlit eder. Süje i korkar, tiksinir kendisini tekrar ter- biyeye lüzum hâsıl olur. Diğer bir teh| like de bunun aksi olarak düşünüle- bilir, Maamadfih iş, yalaız psikolojiye ta- allük eimez, Çıplaklık tecrübelerinin başmda İiziyoleji mütehassısları ha- husus faaliyetsiz duran ciğer verem- lerinde büyük tehlikeler müşahede ettiler. Diğer cihetten güneş banyosu $e- m ve tehlikeli aksülimeller yapabi - Vücudu dayanıklaşlırmanın mahzuarları Natürizm ve “Çıplaklık, ım tatbi- katı sporda olduğu gibi ve belki da- ha viyade dinç ve zayıf gençlere mü- | tebeddüllere tahammül © edebilmesi şarttır. Daha iyi bir infzıssıhhaya ma dürü lik olmak için ne mümkünse yapması SO.N lâzım gelen bir derirdeyiz, Şu halde natürizmi de müsait bir nazarla gör- Kreuger şirketi meliyiz. Fakat bu usulde her seyden! evvel fenni surette hareket etmek lâ-| ım geldiğini düşünmeliyiz. Bir gok! Natüristler, oplak yaşamanm soğuk- tan kapılan hastalıklara deva olaca. ğını zannederler, Vasati Amerika seyyahları asırlarca çıplak gerdikle ri halde teneffüs cihazı hasta! : le mahvolup gidiyorlar. re olan yirket pi ialıktan kurtarmak için giydirmek tevkif edilmiştir. ve gıdalarıyle meskenlerini eslah et- Fen iakültesinin i mek lâzırgeldi, Ki : z z Fen fakültesi talebesi Kılları sayesinde bizden ziyade > bug Taksi mahfuz olan ehli hayvanlar mukave- r ” metsizdirler, Atların koşduktan son.) müderris ve mualiimleri bir çay ziyafeti verile ra vazik vücutlar gibi üstlerini ört - mek Tâzımgeliyor. <ürmi, “ Esasen soğuk, canlı hücrelerin düş | oLduğ manıdır ve mikrobun istilâsmı teshil eyler, Pastör bir tavuğun ayağını 25 : Merhum Diyarbekir valisi gi beyin biraderi Kimyager derere banyoda tutârak hayvanı şar- bon basilini almıya müstait bir hale sakmustur. ve muallim Musavver ha derleri ve tienret mektebi Şu halde çoplaklığa antrenman) jimlerinden Hâmit beyin yapmak daima tehlikelidir, Bütün) miralay Halit bey K mahlüklerm ve bahusus insanların vii) hastalıktan kurtulamıyarak / cudü için muayyen hararet deresele. men bare erir iğ i Ti haricinde bulunması muzırdır. Bu) sir. . z i .,) köşkünden kaldırılarak 5 hayvani hararet meselesine müstenit| y ahristanına defnedilmişti” tir, Meşeleyi bioenerjetik fenni halle - rahmet eyliye. i Miaktir. Hazin bir irtibsi 4 Gıplaklık ve ideal İlâmat acentası o mücişi Pilhakika Natürizm ve çıplaklık) Hirrmet zade ; medeniyetin ifraflarma karşı umumi! tesi AN R. evvelki gece bir aksülâmel olarak tetkik edilebi - ii ara lir. Fakat her tahil olan şeyin cn mü| müz dün Sehrenini ei kemmel şey olması şart değildir, Ta- babet ekseriya tabint usallerinin ha- dürü tevkif e Stokholm, 25 (A.A) — ger ve Toll şirketi iflâs de bulunmuştur. Stokholm, 25CA A) — ger'in samimi mesai al

Bu sayıdan diğer sayfalar: