21 Haziran 1932 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

21 Haziran 1932 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

—— 2 VAKIT 21 Haziran 1952: Gaziantek kahramanı anlatıyor da, bizimle beraber yer tüsmasını is - tyoruz., Ba sözlerim üzerine, ermeni mual - Timi ile Zeytin eşrafından olan diğer murahhas ermeni, az çok mü'iyim ve nalaşmıya müsait cevaplar verdik- leri halde Amerikan Misyöneri (Laymen) şiddetle atıldı ve erme -| nilerin mazur olduklarından, şim - diye kadar yapılan muamelelere kar - şı onlarında şimdi fırsattan İsti - fade ederek mukabele edeceklerin - den bühsederek, hakaret ve istihza dolu bir )isanla ilâve etti: “Siz ancak ermenilerle koş geçin - ne pe ermenilerin âmaline hizmet etmekle kendinizi kurtarabilirsiniz , Kendi menfaatiniz bundadır . ., Bahis, bu şekle dökülünce, anlaş - mak İmkânr ortadan kalktı. Ameri - kan Misyönerinin bu acır ve çirkin Sözleri, vaziyeti tamamile aydıninimış! oluyordu. l 22 Künunasani 1920 Akşam . Dehlizde bütün kuvvelle - rim hemen hemen toplu bir halde...| Rurlar arasında mümkün olduğu ka - dar askeri bir inzibat teminine ça - Jiştem . Mücadeleye gönüllü olarak koşanlar arasında, yüksek kahrı» manlıklar gösteren arkadaşlar var. Bunlara her suretle göveniyorum . Fokat yarı tekdir, yarı icbar ile! iltihak eden Aşiret kuvvetlerinin mühim bir müsademede alacakları vaziyete emin değilim. (Dehliz) de geçirdiğimiz ilk akşam) talgraf basında mütemadiyen Maraşla muhabere ettim. Bu muhabere (Ka - marya ve Bülbül) isimleri altmda ce - reyan ediyordu Hentix mühim bir haber yok. Bir müddet sonra mühabere büsbütün| ii. Yelnız bir defa: —Imdat! İsaretinden sonra hat ta ke - bat Imi sildi. Anladım ki, şehirde ihtilal başla - #zva karlı,. Yollar geçilmez bir halde... Fakat Maraştan gelen bu (İs - timdat), sedaları karşısında bir sani - s* bile ziyan etmeden vatandaş - larımızın imdadına koşmak lâzrmdı. n Kar, tipi. Pırtma devam ediyor. Düşman parisan bir halde kaçıyor, Böz#un Yir halde kaçan düşmanı takip ed kuvvetimiz yok; fakat gececekleri , istikametlerdeki köylü - Terin, düşman müfrezelerini rahât biralrmıyacaklarından eminim. Ermeni komitecileri de beraberle -! rinde sürükledikleri ermenilerle Fran sızların peşinden gidiyor , Fransızlarm cekilmesi üzerine şe - hir dahilindeki yabanc kuvvetle — rinyağmagerliğe koyulmaları ihtima - line mebni tedbir almak zere heyet merkeziye beni derhal hükümete da - vet etti. Dündenberi etrafıma yeniden top - Jana kuvvti, Kaçan ermeni ve Frantız perakendelerinin peşine koş - turarak, ben on arkadaşla şehre gir - #urarak, beş on arkadaşla şehre gir - dim, Ermeniler, hem kaçıyor, hem ateş ediyorlardı. Her sokak başmda mü - #ademe ediyorduk. Vuruşa, vuruşa > geçerek hükümete girebil - im, Derhal bir beyanname neşrederek bir arşın basma, bir okka pamuk'da! olsa, yağmakerliğe kalkanları mer -İ hamelsizçe tedip edeceğimi ilân ve İcap öden devriyeleri mahallelere Sev im, Ağır cezalar tertip edeceğimi an -| Iran halk, yağmaya cüret etmedi.) Zaten muvaffakiyetimizin sırrı, ırz) ve namvsa, mal ve mülke karşı! gösterdiğimiz hürmetti. Heyeti merkeziyenin bulunduğu Kâ- tipzade Mehmet Efendinin evine git - tim. Şehirde sokak muharebesi hâ - Jâ devam ediyor, kaçmıyan ve ka- çamıyan ermeniler, mütemadiyen a - teş ediyorlar. Müfrezelerimize talimat veriyor, ye- ni tertibat alıyordum ki, Elbüstana geldiğim zaman kendimi arpa tüc - car sıfatile tanıtarak görüştüğüm Amerikalı Misyöner Laymen'in beni görmek istediğini haber verdiler, Bu şırada kalabalık bir grup büyük bir heye - | O Telgral Haberleri || Cenevrede Alâka Uyandıran Mülâkatlar Fransa - İngiltere - Amerika arasın- da bir itilaf esası hazırlanıyor Busuretle silâhların azaltılması konferansına yeni bir istikamet vermek imkânının temin olunacağından bahsedilmektedir Cönevre, 20 (A.A) — Dün ber iki konferans haricinde fev- kalâde alâkayı calip siyasi mü- kâlemat yapılmıştır. Fransa ta- rafından M. Boncour, Massigli ve de Jouvenel, Ingilizler tara- fından M. Mac Donald, Sir John Imon, Herbert, Samael lord Lon- donderry ile Amerika murah- hasları M. Svanson, M. Hugh ve Davis hazır bulunmuşlardır. Mülâkatın icrası sadt 7 de tesbit edilmiş bulunmakta idi. Fakat bir şimendifer kazasın- dan dolayı M. Boncour'un tee hur etmesi, ancak saat 18'de başlanmaşımı intaç etmiştir. Mükâlemeler büyük bir ketu- miyet içinde saat 20ye kadar devam etmiştir. Hiç bir teblig meşredilmemiş- tir. Bu mülâkatin iptidai bir ma- hiyeti haiz olduğu ve müteakip günlerde devam edileceği anla- şılmıştır. Hitlerciler Yeni bir muvaffaki- yet elde ettiler Berlin, 20 (A.A.) — Hitlerci- ler, Hesse Diyet meclisinin in- tihabatında yeni bir muvaffakiyet daha elde etmişlerdir. Nazilerin aldıkları reylerin .ar. dedi 1931 teşrinisanisinin 11 in- de yapılan intihabat esnasında kazandıkları 291.189 reye mu- kabil 328.313 den ibarettir. Sosyalistler, 168.299 roye kar- şı 172.545 rey almışlardır. Mer- kez fırkası 112.440 reye muk abil 108.603 rey almıştır. İşçiler fır- kası, 8.177 reye mukabi! 11.697; komünistler, 156.775 reye muka- bil 82.111; milliyetçiler, 16.857 reye karşı 11.267; demokratlar, 4.617 reye mukabil 4.925 ve Bourgeois koalisyonu 25.175 rey almışlardır. Bourgeois fırkalarının müttehit listesi 1931 teşrinisanisinin 15 inden evvel mevcut değildi. Fa- kat bu listenin ihtiva ettiği grup- lar, o zaman 68.208 rey topla- mışlardır. Hesse,de yapılan intihabatın neticeleri, Hesse hükümetinin siyasi bünyesinin hemen hemen Alman hükümeti bünyesine mü- şabih olmasından dolayı Alman sıyasi mahfelinde daha, şiddetli bir infial ir şi Dün yapılan intihabattan gele- cek 31 temuzda yapılacak inti- habat için bazı karine ve cm- mareler istihracina çalışılmakta- | ğ dır. a — Sulistimal davası | İzmir, 20 (VAKIT) — Rıhtım şir keti suiistimali dayasma yarın devam edilecektir. can içinde mahut komiteci Hırlakyan Agobun kesilmiş kellesini getirdiler, Vaktile Osmanlı meclisinde meb'as olan bu komiteci, Fransızlara kah -| j ramalık “dersi verirken, yirmi dört!) saatte bütün Türkleri Maraştan silip | çıkaracağını söyliyen haindi. Ötede beride müsademeler, sokak muharebeleri şiddetle devam edi -| yor. Bir Fransız tayyaresi müte - madiyen şehrin üzerinde dolaşıyor, silâh ve bomba sesleri göklere çıkı - yor. İşte bu heyecan ve galeyan içinde Amerikalı Misyöner Laymen'i kabul ettim. — Devamı edecek — M. Mac Donald bu gün Laus- sanuca gideceğinden mülakata iştirak edemiyecektir. Sir John Simon bilhassa bu maksatla (oLaussanne'a . gelmiş bulunan <M. Grandi ile görüş- müştür. Cenevrede. yapılmakta olan bu Fransız-İngiliz Amerikan mü- kâlematı, tahdidi teslihat kon- feransının Omösbet (neticelerle bitmesi hususunda mevcut şid- detli arzuları isbat etmektedir. M. Herriot ile M, Makdonald bu maksatla Fransız - Amerikan mukaddem itilâfınn çarelerini taharri etmenin en muvafık bir usul olduğunda ittifak etmişler- dir. Bu suretle konferansa kat'i olmasa bile yeni bir veçhe ve istikamet vermek imkân temin edilmiş olacaktir, Filbakika bu üç devlet bazı Meclis reisi Dün Bulgar gazete- cileri kabul etti Ankara, 20 (A, A.) — Bulgar ga- zeteciler birliğine mensup heyet ve Bulgar Kitka balet heyeti bugün şeh rimize gelmiş ve istasyonda İstanbul Matbuat cemiyeti reisi Giresun meb. umu Hakkı Tarık Beyle Türk goyetr- ciler birliği azaları, Bulgar sefir! M. Pavlof ve sefaret erkânı tarafından karşılanmışlardır. Gazeteciler birliği tarafıdan Bul- gar misafirler şerefine Karpiç lo - kantasında bir öğle ziyafeti veril - miştir. Gazetecilere refakat etmekte olan Kitka balet heyeti salı ve çarşamba akşamları Halkevinde temsiller vere cektir. Ankara, 20 (A.A) — Bulgar ga - zetecileri bu gün öğleden sonra Bü - yük Millet Meclisinde Reis Kâzım Paşa Hazretleri tarafından kabul e. dilmişlerdir. Heyet azasından M. Sakarof, ken- dilerini kabul #tmiş bulunmaların - dan dolayı reis Kâzım paşa hazret - lerine arkadaşları ve kendi namma arzı teşekkür etmiştir. Reis paşa haz retleri cevaben, matbustm ehemnilye tinden bahsetmiş ve komşu memle - ket gazeteleri mümessillerini tanımış olmaktan mütevellit memnuniyetle - rini ifade etmiştir. Sİ nda. rü Fazlı Necip Beyin vefat etti- ğini dünkü nüshamızda yazmış- tık. Merhumun cenazesi dün öğ- le vakti Şişli tramvay caddesin- deki apartmanından kaldırılmıs, noktalar hakkında pek yakında teklifatta bulundukları takdirde noktai mazarlarının da kabül edileceği kanaatı mevcuttur. 3 devlet murahhaslarının bu sabah itilâflara zemin teşkili ede- bilecek noktaları karşılaştırılma- lanna karar verilmiştir. Bu nok- talarla bangileri olduğu kimsece malâm değildir. Mamafih bazı- larının teslihatın evsafına ait kısmına atfı nazar etmeleri ve bilfarz Bakterik silâbların yüksek çapta hücum arâbalarının ilga- sını telep etmeleri, bazılarının da adedi terki teslihatı, askeri me- sarifatın tahdit ve tenzilini iste- meleri muhtemeldir, Müzakerecilerin bilhassa pren- sip esasına müstenit sureti halden sür'atle kurtulmağı arzu ettikleri ve bu suretle bütün milletlere ilk umumi bir memnuniyet temin etmeği istiyecekleri zannediliyor. Serbest şehir iki devlet arasında ihtilâf mı çıkaracak? paris, (A.A) — 1932 senesin. de Dantzig şehri, harpten ev- velki Agadir ve Tanca'ya ben- zemektedir. Bu 3 isim arasında bir münmsebet görmemek mim İtin” olmuyor. Muhtelif devletlere mensup birçok, filolar, Dantzig limanın- da yekdiğerini takıben demir atmış bulunmaktadırlar. Lehistan'ın Berlin elçisi M. Wysock; Alman nazırlarına, Al- man harp gemilerinin Dantzig limanında yapacakları ziyaretin esasen asabiyette bulunan hal- kın efkârını daha fazla teheyyü- ce sevkedeceğini ve bunun Le- histan ile Serbest şebir arasın- daki münasebatı teshil etmiye- ceğini bildirmiştir. izmirde kooperatifler kongresi toplandı İzmir, 20 (YAKIT) — İzmir mm. takası dahilindeki 88 kooperatifin mu rahhaslarınm iştirakile kooperatif - ler kongresi bu gün ticaret odası sa- lonunda toplandı. Kooperatiflerin va ziyetleri müzakere edildi. “Me cemiyeti &ve”“dostları mezarma çelenkler koymuşlardır. Merhumun ailesine, damadı Ak- şam refikimizin tabrir müdürü Enis Tabsin ve merhumun bira- deri Milliyet mubarrirlerinden Macka kabristanına gömülmüştür, * Nazım Beye beyanı tazivet ederiz. Yılanlar gene Başlarını Kaldırıyor mu? (Baş makalemizden mabaat) münasebatmm da hiç bir gizli ve korkulacak tarafı yoktur. Bir send evvel herkesin bildiği bir şekilde kaş rarlaşmış olan Moskova gizli maksatlar ile hazırlanmış siyd4 si bir hareket gibi göstererek, fikir lerin teşevvüşüne çalışanlar, bu emel lerinde de asla muvaffak olamıya « caklardır. | Yalnız “Hayrenik,, gazetesinin neş « riyatı, bize biraz ihtiyatkâr olmağı ihtar ediyor: Arasıra Türkler ile dostluktan obahseden Taşnaklarm sözlerini çok dikkat ve teyakkuz ile dinlemek lâzımdır. Çünkü açık düşmanlık ile maksatları elde ede « miyenlerin bir defa da dost kıyafeti « ne girerek Türk milletine yeniden sul kastlar hazırlamak istemeleri ihti « mali vardır. Mehmet Asım Bulgarlar bir Türk gazeteciyi tevkif etmişler! Geçenlerde Bulgaristanın Kes- rovo köyünde Türk halkın Bulgar ahali tarafından hücuma uğfiya- rak öldürüldüğüne, camiin ve mektebin yakıldığma dair gelen haberleri yazmış, Bulgaristanın Razgrat (Oo kasabasında (oçıkan Türkçe Karadeniz gazetesinin de bu zulmü protesto eden ve hak istiyen acıklı bir makale neşret- tiğini kaydetmiştik. Şehrimize gelen malümata na» zaran Bulgar hükümeti, bu ma- kaleyi neşreden “Karadeniz,, ga- zetesinin sahip ve baş mabarriri Arif Necip Bayi tevkif ederek Sofyaya getirtmiştir. Bu haber doğru ise dost hükümetin esaslı bir tahkikatla hadisenin mes'ul- lerini meydana cıkarıp cezalan-: dırılması beklenirken Türklerin uğradığı zulmü pek necip bir hisle ve kanuna bürmot eden kanun istiyen bir ifade ile pro- testo eden Türk gazetecisini ba» pis ve tevkif etmesi pek garip- tir. Bulgar hükümetinin, kaba- hatsız Türk mubetriri serbest bırakmakta gecikmiyeceğini ümit ediyoruz. Bir idam Isparta, 20 — Bir müddet ev- vel Uluborluda bir talebeyi on beş lira parası için öldürmekle mazmun İlikup köyünden Baki idam cezasına mahküm olmuştu. tasdik © muamelesi biten idam bükmü dün sabah (Ispartada infaz edilmiştir. Idam mahkümu asılmayâ götürülürken iradesini kaybetmiş, sehpaya yaklaştığı zaman “ beni çabuk asın,, diye yalvarmıştır ma Paraları kim almış? Gemlik, 20 (VAKIT) Postahanede yapılan para ihtilâsı tahkikatı meti- celenmiştir. Parayı müdürün zimme* tine geçirdiği tahakkuk etmiştir. Muh telis müdür tahkikat evrakile birlik“ te Bursa ağır ceza mahkemesine tey“ di edilmiştir. Kumla motörü taar- ruza uğradı Gemlik, 20 (YAKIT) — Kumla motörü İstanbuldan gelirken akşam iki meçhul motörün taarruzuna uğ * ramıştır. Motör adaya kaçarak kur * tulmuştur. | Ali iktisat meclisine murahhas İzmir, 20 (VAKIT) — Ali iktısaf meclisine ziraat bankası ikinci mü * dülrü Salâhattin Bey murahhas ol# rak seçilmiştir. Keti vapuru taşlar üzerine düşt İzmir, 20 (VAKIT) — Keti vaptr# fırtınadan limanda taşlar üzerin düştü, Vapur hasara uğramıştır, |