5 Eylül 1932 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 6

5 Eylül 1932 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 6

si Memleket lal yn — YA AAA Gazi Hz. büyük Kurtuluş harbine Samsunda başlamışlardı Samsun bu şerefli başlangıcın hatıralarını tesbit ediyor Cümburiyet halk fırkası vi- lâyet idare he- yeti, sonzaman- larda (o cidden mühim ve lö- zumlu bir işin tahakkukuna ça lışmaktadır, Bu büyük iş, milit mücadelenin Samsun safha- sına âit bir tarih vücuda getir- mektir. Malümdur ki Türk inkilâbının başlangıç nok- / tası 19 mayıstır. zi kurtarıcı faaliyetlerine başlamak üzere 19 Mayıs 335 te Samsun'a çıkmış ve böbrekleri» nin rahatsızlığını ileri sürerek kaplıcalarından istifade etmek üzere Havzayı şereflendirmişti. Mustafa Kemal Hz. Bu küçük kasabada tam 22 gün kalmışlar ilk müdafayı hukuk teşkilâtını burada o yaptırmışlar, dabilden gelen bir çok heyetlere buradan talimat vermişler, basılı Anado- lüyu Buradan ateşlendirmişlerdi. Samsun'da, merzifon'da sivas ta İngiliz kuvvetlerinin devlet ve memleket idaresine tehakküm ettikleri, dağlarda puntos eşkiya- sının ölüm ve fecaat kustukları bu zamanda gazi Hz. tasavvur- larını tatbikten asla çekinmemiş- ler, ektikleri istiklâl ve inkılâp tohumunu daha havzada iken filizlenmeğe başlandığını görmü- şlerdi. Bu sırada müttefiklerin Sam- sun ve havalisi siyasi mümessili mister (Solter) isminde bir zabit, içinde hintli ve İngiliz zabitleri Sındırgıda kız kaçıranlar Sındırgı — Bir hafta zarfında iki kız kaçırma hadisesi olmuş- tur. Birisi Aslan dede köyünden Bayram oğlu Mustafanın Fatma ismindeki kızıdır, ayni köyden Vehbi, köy muhtarı Naci efen- dinin amca zadesi Mehmet, kadı oğlu Ali Osman tarafından ge- celeyin dağa kaldırılmıştır. Diğe- ri de Eğridere köyünden Ismail kızı Fatma olup Karakya köyün- den âltı kişi tarafından gece basılarak dağa kaldırılmışlardır. Maznunların hepsi jandarmalar tarafından tevkif edilerek adli- yeye tevdi edilmiştir. Mersin borsasında Mersin, 4 (A.A) — Borsida 4 kuruş 37 buçuk santimden bir vagon arpa 375 kuruştan 750 batman pamuk satılmıştır. b egri Gazi Hz. nin Samsunda yirmi iki gün oturdukları ev (X işaretli yer Gari Hz, nin çalışma o daları İdi; bu bina şimdi Belediye dairesidir.) rmcaya kadar ibtiva edecek ve 19 mayısa tekaddöm eden mütareke gün- leri, Puntos ci- nayetleri, işgal faciaları, Mus- tafa Kemalin halâskâr hare- ketleri, teşkilât, milli cidal ve nihayet istiklâl, Bu eserin belli başlı o mevzuu budur. Eserin ana bat ları hakkında ibzari tetkikler başlamıştır. Bu ve askerleri bulunan iki otomo- | cümleden olarak ilk müdafayı bille bir gece Havzaya gelmiş Mustafa Kemal Hz.ile görüşmüş- tü. Bu görüşmenin iç yüzü bir yolunu bulursa büyük vatanper- veri kaçırmak olacaktı; fakat gazi katiyen aldırmadı; nezaketle kabul ettigi mumessile “artık bu milletin mukadderatını kimseye bırakamıyacağını,, söyledi Bundan birkaç gün sonra idi ki Babıâli Havzada Gaziye şu maalde bir telgraf çekiyordu: “Bazı mühim: mesail hakkında görüşülmek Üzere orduyu itimat ettiğiniz bir zata tevdi ederek Istanbula gelmenizi rica ederiz..,, Babiâlinin bu beceriksiz telgra- fını takip eden günlerde Gazinin kurtarıcı faaliyetlerinin şiddet- lendiğini görüyoruz: Bundan son- rası malüm.. Amasya'da karanlık oda mülâkatı, Erzurum kongre- si.. Sivas heyeti temsiliyesi.. İşte yapılacak tarih bu ana batların Samsun ve havalisine ait safhasını bütün teferruatına va- Ezinenin kurtuluş günü Ezine, 4 (VAKIT) — Ezine- pin kurtuluş gününün onuncu senei devriyesi bugün büyük merasimle tes'it edildi. Mey- danda toplanan halk kütlesine hitaben Belediye reisi bir bi- tabe söyledi. Çocuklar milli şiirler ookudular. Merasimde başta vali olmak üzere bü'ğn askeri ve mülki ümera ve memurlar hazır bulundular. Ge ce fener alayı tertip olundu. Halk sevinç içindedir. Cemal Adanada bir şaki öldürüldü Adana, 3 (A.A) — Vilâyeti- mizin Saimbey - Kadırlı ve Kozan kazalarında şakavet yapmakta olen Musa Kâzım bir müsademe neticesinde ölü olarak elde edil miştir. Müsademeden kaçan dört arkadaşı şiddetle takip edilmek- tedir, bukukta çalışmış zevatın ve © sıralarda milli müfrezelerin ve takip kıt'alarının başında bulun- muş kumandanların isimleri ve şimdiki bulundukları yerler araş- tırılmaktadır. Kendilerinden ay- nca milli hareketlerimize ait ma- lümat ve ihtisasları istenecektir. Büyük bir eser halinde vücut bulması tasavvur edilen bu tarih için memleketin taribi tetkikle- rile, içtimai hareketlerile uğra- şan muharrirlerinden, münev- verlerden mürekkep bir komite yakında işe başlıyacaktır. Komi- tenin ilk işi büyük halâskârdan bu safhaya ait kıymetli hatıra ve ihtisaslarını istirham etmek olacaktır. En az altı ayda mey- dana gelmesi tahmin edilen bu eserin mükemmeliyet ve ciddi- yeti için hiçbir emek esirgenmi- yecek ve kitaba resmi vesikalar, resimler, haritalar, plânlar ilâve ve tezyil olunacaktır. Zübeyroğlu Fuat Yanlışlıkla katil zannedilmiş! Bartın — Burada garip bir yanlışlık oldu. Adanadan katil zannile getirilen adam serbest bırakıldı. Hâdiseyi yazıyaram: 950 senesi kânunusanisinde Sabri isminde bir bakırcı ğüpe gündüz, hamal Ahmedi ve kızı- m öldürmüş, silâhçı Mehmet E- ill yaralamış, sonra kaçmış- , Firar eden katilin resmi o zaman teksir edilerek her tarafa dağıtılmıştı. Adana zabıtası, bir kaç hafta evvel şüpheli bir şahıs yakala- mış, İzmirli ve adının Salih ol- duğunu söyliyen bu şahsın hü- viyatini tamamen ispat edeme- mesinden ve bakırcı Sabrinin resmine fevkalâde benzemesin- den bunun Sabri olduğuna ka- naat getirerek mahfuzen Bartına sevketmiştir. Bir jandarma katil Sabri zan- nedilen bu adamı Bartına getir- miştir. Müddeiumumilikçe Sabri- yi tanıyanlar getirtilmiş, fakat hepsi bu adamın Sabri olmadı- ğim söylemişlerdir. Bu vaziyet üzerine Sabriye benzetilen adam derhal serbest bırakıldığı gibi Adanaya kadar da masrafı kem disine verilmiştir. enne arsa mrmnas İzmirde Valinin riyasetinde iki içtima İzmir 4- (A.A) Ibracatı tesipt komisyonu bugün tekmil azasiyle Vali Kâzim paşanın riyasetinde toplanmıştır. Bazı mesail hakkı- nda gümrük başmüdirile, kambiyo mürakibi beyler davet edilerek kontrol ve tevsik esasları teze- kkür edilmiştir. İzmir 4- (A.A) İzmir memur- ları istihlâk kooperatifi reisleri Vali Kâzim paşanın riyasetinde toplanarak son aylık icraatı ve bundan sonra yapılacak işler ile bilhassa kışlık mahrukat ve mel- busat hakkında müzakerede bu- lunmuşlardır. Izmir Samsunda tü- tün alışverişi İzmir, 4 (A.A) — Çekoslovak» ya hükümetinin bu sene zarfın da Ege, Samsun mübayaa mın- takalarından iki milyon kilo tü- tün alacağı tahakkuk etmiştir. Bu iki milyon kilonun yarım milyon kilosu 930 ve bir buçuk milyon kilosu da 931 seneleri re- koltesi mallarından olacaktır. Mübayaa için heyet gelmiyecek buradan yapılacak tekliflerle icra edilecektir. Izmir Cümhuriyet Merkez bankası İzmir, 4 (A.A) — C. Merkez bankası şehrimiz şubesi müdür- lüğüne tayin edilmiş olan Nafiz B. Istanbuldan avdet etmiş ve diğer memurlar da gelmişlerdir. Banka birkaç gün zarfında açı- lacak ve muamelâta başlanacak- tır. Bankanın açılacağı gün Zi- raat bankasındaki hükümeti | vezac muamelâtına ait parası bu İ bankaya devredilecek ve bade- ma muamele bu banka vasıta” sile yapılacaktır. Izmir borsasında Izmir, 4 (A.A: — Bugün bor- sada 2592 çuval incir 9 kuruş- tan 22 kuruşa kadar ve 3525 buçuk çuval özüm 1l kuruştan 36 kuruşa kadar satılmıştır. Sıvasta iAnnesini ve yengesini öldüren adam Sıvas — Burada feci bir ci- nayet oldu, Bir genç annesini ve yengesini öldürdü. Hacı Za- hit maballesinde arpacı Şahin Ağanın oğlu, akşam babasile birlikte eve gelmişler, yemekle- rini yedikten sonra bir. müddet istirahate çekilmişlerdir. Bir az sonra babası kalkıp s0- kağa gitmiştir. İsmail, babası gittikten sonra derhal yerinden fırlamış ve kardeşinin karısına sataşmıya başlamıştır. Kadıncağız bu ani tecavüz karşısında bağır- mış, bu feryada İsmailin annesi yetişerek oğlunu teskin etmek istemiştir. Azılı Ismail belindeki bıçağı çekerek annesinin altı ye- rioe saplamış, zavallı kadıncağız derhal ölmüştür. Bu feci netice- ye rağmen İsmail yengesine ge- ne saldırmış, kadının mümanaati , sında bir al sergisi Bugün Glorya sinemasında müs- takil o ressamlar- dan Ali Avni Bey sırf kendi eserle- rinden mürekkep bir sergi açıyor. Bu serginin hu“ susiyeti - eserle- rin değil açılışı- nm-bir resim ser- gisinin bir sine- ma binasında ve “hol, ünde açıl mış olmasıdır.Gü- zel san'atlerin en asilinden olan res- min kendisini hal- ! ka gösterebilmesi için omütaharrik fotograflar san'a- t olan filmlerin gösterildiği bir bi- nadasığınması gü- zel san'atlar na mına acınacak bir şeydir. Düşünelim ki, bir artist kendi Ali A başına bir sergide görüle” selâ Galatasaray sergisi lo adedinden daha ee yapıyor, bunları teşhir içir yer arıyor ve bulamıyori 5 teler mütemadiyen bir “# ihtiyacından bahsediyorlar: gp diye bu ihtiyacı tasdik şehir meclisi kabul ediyor ortada gene bir şey yok» o İşte, Ali Avni bu gi içinde bugün saat 16 da sineması holünde sergisi caktır. Bu sergiye mis gi dübuliye yoktur. Herkef görebilir. Darülbedaâyide zırlık : Darülbedayi bir Teşrif'? de temsillere başlıyacakti"" b den itibaren tiyatronun de ve sahnede bazı uf3! rata başlanmıştır. gif Kış mevsiminde temsil ©© üzre Darülbedayi müdü Mi” telif ve tercüme olmak ps yeni eserler verilmiştir. tetkik edilmektedir. Münire H. Rus gitli Darülbedayi san tarla e MünireNeyir H.,Rus şiyatr0* i 100 öncü senei devriyesi si lunmak üzre dün akşa” ya gitmiştir. —— — -—— karşısında onuda memele” rinden vurmak suretil€ müştür. Bu hadisede kendi kansile yengesi a9” geçimsizliğin de tesiri yi” söy'enmektedir. Ismail “ müteakıp kaçmıştır. gi Sıvas halk €“İ ; Sıvas halk evinin P9” albi yakında halkspor unvan gi faaliyet sahasına atıla©9 , lediyede bir futbol 58” tırmaktadır. Bir kaç £ Si şehrimize Tokat spor bi blo takımı geldi ve bizin ya cularla bir maç yapıla” f de Sıvaslılar 2-3 gibi bir Tokatlıları mağlup ettiler. ğ