27 Eylül 1932 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 4

27 Eylül 1932 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 4

Berlinde VAKİT Almanyada oteller, mobilyalı odalar: Bunların içinde cehennem hayatı Berlin, 22 (Hususi; Berlinde kendi bir ev sahibi o- lamıyan, yani bir evde bir daire tutup döşiyemediği için, başkala- rınm evinde mobilyeli bir oda tu tan ve orada yaşıyan bir takım insanlar vardır. Bunlar küçük memurlar, dakti- lo veya satıcı kızlar, parasız mu- harrir şoför ve san'atkârlar, tale - beler, bilhassa ecnebilerdir. Bu zavallı insanların hayatı kendileri için ne kadar sıkıntılı ne kadar tahammülün fevkinde bir facia ise başkalarma anlatıldı ğı zaman o kadar gülünç ve eğ - lenceli bir hikâyedir. Almanya - nın başka şehirlerinde hep otel - lerde oturdum bunun için başka yn de ev sahiplerinin Ber- n şehri ev sahibelerine benzeyip benzemediğini bilmiyorum, yal - niz pek iyi bildiğim br şey varsa Berlinde hiç olmazsa bir ay (kira lık ve mobilyalı odalar) kiracısı olmıyan bir insanın hayatta azap çel in ne demek olduğun - dan tamamile bihaber oluşudur. Asri Konfor Cehennem hayatına kendini namzet hisseden her (günahkâr dünyada muhakkak bir ay olsun bu stajı yapmalıdır. Ölellerin istediği yüksek fiat“ Tarla kesede açılan boşluktan du- | yulan korku ile her ecnebi (Ber - linde bir iki ay kaldıktan sonra) muhakkak bir gün bir gazete satın alır ve küçük ilânlar sayı - fasını açar okur, (Ari bütün konfora malik mo bilyalı bir oda. Her gün banyo, odaya kadar sicak su tertibatı o » dada telefon, garpte, fevkalâde sakin ve temiz bir evde çok ucuz adres ve ilh..) İşte insan mobilyeli odaya ev- velâ bir ilânın iğfal edici satırla- rından düşerler. Oda ilânda oku - nulduğu kadar güzel değildir. As ri komfora malik oda seksen ya » şındaki ev sahibesinin çeyizinden büyük annesinin mirasından kal mış eşyalarla mefruştur. Bütün o da ve ev sahibesi hafif naftalin kokar, Pencerelerin (o (Yolousie) leri, sık sıkı örtülüdür. Duvarda | yım. 1815 te evlenmiş gelinlerin resmi bir Hindöhburgun tasviri. Bazan son kayser Wilhelmin bazan bü - yük Fredrikin tabloları çerçeve * lenmiş (Goblin) taklidi halılar. Bir İsa veya Meryem asılıdır. Şimdi ekseriya Hitler (işareti ve resimde bulunmaktadır. Ev sa hibesi pazarlıkta ihtiyar yaşma ve çehresinin müsaadesizliğine rağ men insanın üzerinde bir (büyü tesiri yapar, — Görürsünüz, benim evimde kendinizi kendi yuvanızda hisse- deceksiniz. Kiracılırım seneler - ce bende oturur, ağlıya ağlıya benden çıkarlar, Bu odada sizden evvel çinli bir talebe oturdu, ha- lâ memleketinden bana mektup gönderir ve ilb.. Odada ne asri konfor ne hüsu- si telefon, ne de sıcak su tertibatı vardır. Eski banyo odası ucuz bir mis sabımile diş patı ve kolonya, koridor hafif, hafif tarhane ko - kınız yoktur. En zayıf anında seh har acuze büyücü karı insana o- dayı kiraladığınıza dair bir kâ - ğıt imzalatmış ve kiranm yartsı » nı peşin almıştır. Eve taşmıldığı gün büyük me- rasimle sokak kaptisinın anahtar - ları öğrenilir. Kaç bin türlü deği- şik, değişik anahtarlar vardır ev değil, bir banka kasası. — Şimdi vakitler öyle fena ki, hırsız çok, aman sakın kapıyı a - çık bırakmayınız. İlk içeri girdiğiniz gün duvar- larda polis beyannameleri gibi i- lânlar nazara çarpar: (Lütfen kapıyı sessiz kapayı - nız) Tam karşınızda yere doğru bir başka kâğıt: (Lütfen ayakları nızı siliniz. Banyoda bir başkası: (Çıktıktan sonra lütfen banyo- yu boşaltınız. Pencerenin perva- zında bir başkası: (Lütfen pen - cereyi açınız) Odanızda elektrik düğmesinin yanmda bir beyan - name daha: (Başka (kiracıların da istirahati için: “Saat dokuzdan evvel ve on bu çuktan sonra fazla (kalmamanız ve telefonu üç dakikadan (fazla işgal etmemeniz rica olunur.,, Do, Re, Mi... Evinizin oda komşuları riya sağda ihtiyar bir ere det da köpekli bir daktilo kız, karşı- da geçimsiz bir artist karı koca - dır. Dokuz buçukta piyano mual- limesine derse gelmiye başlarlar. —Do, re, mi, ve ilh.. Çirkin çatlak bir kadm sesi pi“ yanodan bile yanlış notlar çıka - ran parmaklar ve mütemadiyen yerde mezür tutan bir ayak sesi - le uyanılır. Biraz daha geç ev sa hibi kahvenizi getirir. — O pancurları mı açtınız, sa bah güneşi halıyı soldurur. Etrafına münekkit gözlerle ba kar. Acaba ne kusur bulacak, di - ye yeni kiracı yatağında yeni mektebe girmiş bir çocuk gibi ra- hatsız ve korkaktır. — Anahtarları masanın üzerin de lütfen bırakmayınız, kıymetli örtü bozulur. Müsaade eder misi « niz baş ucunuzdaki taşa bıraka - İM etrafrna bakmakta göz « ile araştırmakta devam ederek anahtarları baş ucuna getirirken mırıldanır: » — Koltuğun yüzü eskir de.. Başını çevirip bakan kiracı ke- mali mahcubiyetle görür ki, koltu ğun üzerinde esvaplarını unut « muş. Ve yazı masasının üzerine çiçeklik koymuştur. — Ağaya misiniz? Çi çekliğin yerini değiştireyim, Su dır.larsa kabarır. Gece sekizde daktilo kız aşıkı na telefon eder ve (bu akşam bera ber olalım) diye yalvarır maşuk kendini bir sürü naza (çektikten sonra şart koşar. Gerç kız hemen kabul eder. — Köpeğimi peki, peki getir - mem, yarım saat sonra bir varye- tede çalışan karı koca uyanmış kavga etmekte ve yandaki odada Yazan : Suat Derviş on ikide daktilo avdet eder köpek susar ey istirahat içinde (zavallı kiracı ya okuyacak ya (yazacak, ya çalışacaktır. Oda kapısına vu- rulur: — Ne istiyorsunuz? — Bu kadar geç odanızda ışık görünce uyudunuz unuttunuz zan nettim bari ortadaki büyük lâm - bayı söndürseniz vakitler öyle fe- na, elektrik öyle pahalı ki. Ev sahibesi pazarlıkta kiranın yalnız elli mark olduğunu söyle - miştir, Fakat ay basında hesap puslası aşağı yukarı şu şekilde - dir: Oda kirası 50 mark, kahve yap trik (her gece ikiye kadar) 10, hizmet 5, Banyo beheri.. 10, iyatak çamaşırı havlular, 6, bir örtü lekesi çıkarmak için 2 mark ve ilh.. Kiracı itiraz eder: — Fakat biz elli marka pazar lık ettik. Ne çare imzaladığı kâ- ğıtta yalnız elli mark oda kirası « nı kabul etmiştir. İtirazı bir kav- ga takip eder. Beş altı evi böyle dolaştıktan sonra uslanan kiracı bu defa bü- tün şeraitin neden ibaret olduğu- nu bir kâğıda yazdırıp ev sasi İ ne imzalatmak ister. < — Aman. rica ederim bu ara - mızda takarrür etmiştir ben doğ » ru bir insanım namusluyum be “ nim evimde: Kiracı dinlemez: — Yazı daha iyidir. Sonra s- ramızda bir anlaşamamazlık ol - maması için: Ev sahibi imzalar fakat daha haftası geçmeden: — Geç vakte kadar lâmba ya- kıyorsunuz, elektrik için fazla pa- İra vereceksiniz. İ “iki gün sonra: — Ben sizi yalnız sabah kah- vesi içeceksiniz zannetmiştim fa- kat öğleden sonra da çak içtiniz gece biraz para vereceksiniz. Bir iki gün geçince: ; — Fakat hizmet için her hal- de beş altı mark fazla isterim. Sözün kıymeti yok Kiracı kabul etmiyeceğini söy“ ler ev sahibi buna rağmen yük - İ sek bir hesap çıkarır buna muka- bil kiracı elindeki konluratı gös - terir. Berlinde sözün rl sy yoktur, kıymetli olan imzadır, İm za oldu mu, insan (o bağlarmıştır fakat söz nasıl ispat edilir. Kiracı Almansa bu imzayı gös terip para vermezse ne olur bil « miyorum fakat ecnebi ise yandı. Ecnebi Berlinde para harcetmek mecburiyetindedir ev (sahipleri bunu ister. Ecnebi varını yoğunu ev sahiplerine verecektir, para sı“ kıntısı yalnız Almanyadadır (İn « flasyon) zamanından kalma bir kanaatle Alman ev sahipleri için ber ecnebi zengindir. Bilhassa bu ecnebi Türkse: o “Şarkta herkes zengindir halılar elmaslar, Sizden fnzla para alamıyaca « ğını anlayınca ev sahibi birdenbi- yalnız bırakılmış köpek ağla « | re eskisinden korkunç bir hal kes J maktadır. © Nihayet onda artistler gide peder. « erken HAVA - Dün sreklik szami 27, asgari 1 derece olarak teshit edilmiştir. Bugün rüzgür mütehavvli #lir'azle esecek, hava ek» seriyetle açık olacaktır. Bugün ISTANBUL — 18 den 1010 a kaldır Or. kestra — 19,30 dan 20,30 akadar Komal Ni- yazi Bey ve arkadaşları — 2080dan2le kadar Seniye Hanun — 31 den 22 ye kadar Nimet Vahit Hanim tarafından taganni — 23 den 28 » kadar gramafan, VİYANA (817,2 m.) o— 1230 Konser — 13 Konser — 13,40 PIilk — 1410 Pidk — 16,20 Konser — 18,05 Konser — 2040 Kon- ser — 22,50 Dans, BUEREŞ (084,2 m.) —ISPikk — 1 Plâk — 16 Konser — 10,10 Konder — 20,40 PlAk — 31 Orkestra — 32,05 Orkesten. ROMA (441,2 m.) — 21,45 Kanser sonra mak için sarfedilen gaz 6, elek - | Piyes. BUDAPEŞTE (660,5 m.) — 10,15 Komser — 13,05 Çigan müsikisi — 18 Pik konseri — 19 Pk konseri — 20 Salon orkontraaı — 24 Dar, KÖNİGVUSTERHAVZEN (1685 m.) — T Jimdastik — 715 Mümfki — 19 Konser — 17,30 Konser — 19 Musiki — 23.30 Konser, MOSKOVA (1304 m.) — 15,30 Musiki — 18 Konser — 19,10 Musiki — 19,30 Konser, VARŞOVA (1411 m.) - 1345 Pik — 1435 Piâk — 16,10 Plak — 16,40 Pik — 18 Banfonik konser — 19,20 Dans — 21 Konser — 22,05 Kanser — 23 Dans — 23,50 Dans. PARİS (1725 m.) — 20 “Tiyatro mumaha- besi — 20,20 Musiki — 21,45 Konser sen- tonik. Yarın VİYANA (817,2 m) — plâk, 14,10 plâk könseri, 18,59 Konser, 20,50 musiki ve Diyene 24.5 pen memenin. ee İR Konser, 1910 konser, 2040 pikir, man konseri, 24,45 konser, 22,15 piyano kon- seri, ROMA (441,2 m) — 21 pâk, 21,45 operet. BUDAPBŞTE (5505 m) — 10,15 konser, 13,5 konser, 18 konser, 20,42 salon orkes- tras, 29 dane, Yi çiyan örzastımar. MOBKOYA (AM m) — 1030 musiki, 10(10 muziki, 1980 konser, VARŞOVA (1411 mi) — 20,35 havadis, 74 Prngtan naki, 23 Krnkorilden nakli. KÖNİGVÜBTER HAVZEN (1636 m) — Tiimanastik, 7,15 konser, 15 konser, o 17,30 konser, 21,30 opera, 22 dans. PARİS (1723 m) — 20 mllmhabe (Klod 12,30 konser, 13,40 Farra), 30.30 tibbi münahabe, 2i edebi ml- aahsbe, 7140 moda, 21,46 tiyatro, 23 konser, Darülbedayi müdürlüğünden : İstanbul şe- hir O tiyatcosu kış temsilleri de gym ir vi lim bii mert ali ak şamı dn) Bedri İM m enez İM “Yedi Köyün Zeynebi,, isimli pıyesle başlıyacaktır. kalkımız odüliniğ özledin Wei te mizliyeceğim, Bu kadar geç bu evde yalnız ecnebiler (o kalkıyor. Banyoda iken kapıya hızlı hızlı vurulur: — On altı dakikadır banyoda- sınız, hiçbir zaman bir alman bu- nu yapmaz, Mektup gelir: — Gene ecnebi memleketin - den mektup. Postaya kapı açmak tan başka bir işimiz yok ki, Telefon öter: — Gene sizin telefonunuz bü- tün vaktim kapı ile telefon ara * sında geçiyor. Muslukta yıkanan kiracı oda - sına girdikten beş dakika sonra kapısına vurulur.. — Muslukta elinizi yıkarken e arel renk Yarın akşam | Melek sinemasind İİ Tam manasile çok güzel film başlıyor : İADALAR ŞARKİ İ (La Rumba d'amour) Ateşin aşkları « Nefis çarklar - Mi silsiz tabii manzaraları ile KUBA ads! sında geçen mükemmel bir film. Mümessilleri £ LUPE VELEZ LAWRENCE TIBBET 'ek yakında' Asri Sinemada | Kahkaha kiran MALEK) o sebbsf” CONCHİTA MONTENEGRO ie beraber tamamen İspanyolca sözlü v8. şarkılı emsalsiz bir somedi olan MALEK | Harbe Gidiyor | Filminde göreceksiniz, » MetroGoldvyn - Mayer filmi BORSA-— 26 Eylül 1932 Nukut — (Satış) Kuruş | K ari, sö anl viİiv 1 gin Av, s8“ 1 Stein oo 740 İ 1 Peseta ri 4 Dolar 413,—| 4 Mark vii 2 Liret 20-) 1 Zolo vi 20 £. Belçikn #0— — bee gö 20 Drahmi © 2480 j sitene o0e m 20 tava 7 . 1 Marin 20 Kuron Çek , “ek fiatl, Par Londra Nev York Mifüne ge 34043 Vargova 7640 | Peşte bazın lmakı.. 0865 Belgrat 1.1709 | Moxkove Tat, dahili © 5680) Elektrik - Şark Di.yolları 4,0 Tramvay D.Mavahhide çi Gümrükler o 10 18 Saydi mahi 490 | Anadolu 1 * Bağdat 440! Anadolü 11 O 34 Askeriye — |. Mümesein 54 Irtihal Sabik Şurayi Devlet âzasınd Tüccardan Değirmenci Malik B€; yin pederi Ahmet Bey vefat miştir. Merhumun cenazesi bf günkü salı günü öğle vakti Ti vikiye ocârminden kaldırı! Maçka kabristanındaki meti mahsusuna defnedilecektir, Mevlâ rahmet eylesin, İsyal böyle bir şey.. Ev sahibesinin sözünü büj bir kavga ile kesen kiracı ay şında evi terkedeceğini söyler. Ve terkeder. Ev sahibi kiralık möbleli odalar oturmı/” dostlara yeni adres vermek facianın en elim (noktasıdır. dost insanın yüzüne tuhaf, tı İ bakar ve içinden düşünür: — Canım bu zavallının ne * suru var ki, iki aydan fazla ”/ La oturamaz kapı dışarı er, Zavallı möbleli odalar bu nazarın altında muazzep nı önüne eğer ve için İçin i9 eder: — İnşallah sen de bir » gi an olursun. v40ğy2 Â