15 Kasım 1932 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 6

15 Kasım 1932 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 6

za d 15 Teşrinisani İ2Z İL Memleket Haberle — | Çorum baştan başa yeni Havalar Birdenbire değişti, bir şehir oluyor Yol, mektep, hastane, doğum evi, içme s Çorumdan manzarslar: Yukarda hastane, Aşağıda sıhhiye memurları mektebi, yanda saat kulesi Çorün hususi muhabirimizden: Karadenizden 59 kilometre içerde şimali Anadolunun eski şehirlerinden Çorum günden gü- ne terakki etmektedir. Cümburiyet idaresinin teessti- sünden sonra bütün kazaları merkeze bağlıyan şoseler, köprü ve menfezlerle birlikte bitirilerek etraftaki Vilâyet ve kaza mer. kezlerine doğru yapılması lâzım gen yollara başlanılmışlır. Yol işleri böylece devam eder- ken Çorum bir taraftan da mek- tepleri biç bırakmaksızın çoğait- lerde Maarif Vekâletince kabul edilen örneğe uyğun, hatta ge- lecekte lâzım olacağı düşünüle- rek ve her türlü ihtiyacı karşı hyacak ilâvelerle 122 mektep açmıştır. Yol, mektep işleri ilerlerken sağlık işleri de göz önünde tu- | tulmuş, şehrin su ve hava itiba- rile güzel bir yerinde hastalıkla- rın mevine göre pavyonlar yapı- larak rontken de dahil bütün a- letleri getirilmiş olan Vilâyet has- tahanesi, bir nümune hastabane- sine yaraşan bakım ile etraftaki vilâyet halkına bile yarıyan bir bale gelmiştir, Hastahanesini böylece ilerle- ten Çorum, şehrin içme sularını düzeltmek işini de kafasına koy- Muğlada fakir muş, mühendis ve mütehassıslar getirterek şimdilik 100 bin lira- dan artık para harcedip kasaba i halkıma ve konuklarına yetişecek içme suyunu kaynağından bağ- layıp pınarlarına kadar demir borular içine almış, şehrin pek | bol olan başkaca kaynak sula- rını düzeltmek için de para hayır- | | olacaktır. Çok az miktarda yağ- hğma başlamıştır. Çorum halkı şimdi örneği az bulunan bir par- lakhık'a Kaynak suyu içerek has- talanmadan kurtulmuştur. Bundan başka doğum ve ço- İ cuk bakımı için 93 odalı ve dağ mağa uğraşmış, kasabalarda, köy- | gibi büyük bir ev yapmıştır. Bu İ ev beton temeller üzerine kurul- muş, kârgir, tabam ve yarı dü- varları mozaik. bir.sihhatvabide- sidir. Bu gün, yarn bunun da açılma merasimi yapılacaktır. İşte bu eski şehir medeni yapmalarını başararak yeni kıya- fete bürünürken valisile mebu's- larile umumi meclis ve belediye- sile sessiz, sedasız çalışmıştır, ortalıktaki sıkıntılara bakmıya- rak vilâyetin daha birçok buca- ğında da yenilik savaşlarına de- vam etmektedir. Cümhuriyet idaresinin bu fe- yizli ve değerli eserlerini göz önüne alarak yüreğimde duydu- | ğum sevinçleri övünerek yazr yorum. M. Hilmi talebeye yemek veriliyor Muğla hususi muhabiri- mizden ; Şehrimiz ilk mektep- lerinde bulunan fakir talebeye günde bir öğün sıcak yemek yedirmek için teşebbüslere giri- şilmiştir. Vali Ömer Cevat Beyin teşvik ve himmetile yapılan bu hayırlı iş yakında tetbik edile- cektir. Geçenlerde şehrimiz ilk mekteplerinde çocuk babaları ve muailimler tarafından bir toplantı | v ından bir toplani | gibi ucuz bir surette tütünleri yapılmış, bu toplantıda (Ebeveyn birlikleri) teşkili mevzuu bahs | olduğu gibi bilhassa fakir çocuk- lara yemek yedirmek işi görü- şülmüş ve bu hayırı iş büyük bir alâka ve memnuniyetle ka- bul edilmiştir. Aldığım malümata göre Muğla mekteplerinde 60 - 70 kadar fa- kir talebe vardır. Herkes bir miktar para teahhüt etmiş ve | mekteplerin açık bulunduğu müd- dete ait masraf temamile temin edilmiştir. Vali Omer Cevat Beyin vilâyetimiz için yaptığı hayırlı işlerden biri de budur. Bu teşebbüs ve hareket kazalara da teşmil edilecektir. Muğladâ tütün piyasası Muğla, (Hususi) — Tütün pi- yasası o henüz © açılmamıştır. vakti geçtiği halde piyasanın açılmaması dikkate değer. Bu da kumpanyaların geçen seneki kapatmak istemelerinden ileri gelmiş olsa gerektir. Muğla çiftçileri bu sene de. ğerinden aşağı tütün vermiye razı olmıyacaktır. Netekim Ak- hisar tütüncülerinin kumpanya- lara değerinden aşağı tütün ver- mek istememeleri ve vermeme- leri burada derin bir alâka uyandırmıştır. Akhisarın vaziyeti burada dikkatle takip ediliyor. Kumpanyalardan bazıları çiftçi- #leri yoklamışlarsa da çiftçilerin yanaşmadıkları anlaşılıyor. Her halde hakikat şu ki, bu u denizlerde dehşetli Artistik Sinemasında fırtınalar var Artık kış mevsimine tamamile girmiş bulunuyoruz havalar bir kaç günden beri tekrar güneşli geçmekte iken evelki gün bir- denbire gayri tabii bir şekilde bozmuştur. Bu gayri tabülik öğleden sonra olmuş, hava açık ve bulutsuzken birdenbire orta- lik kararmış ve şiddetli bir rüz- gârdan sonra yağmur yağmaya başlamıştır. Bu suretle hava bir- denbire değişmiştir. Havanın bu değişikliği barometreler üzerin- de hiç bir tesir yapmamıştır. Bu hal İstanbul rasathaneleri tara- ! fından ilk defa kaydedilmektedir. Kandilli rasathanesi havanın böy- le birden bire değişmesini yük- sek irtifalarda hava cereyanlarr- nın değişmesine atfetmektedirler. Kandilli rasathanesi tarafından verilen malümata göre, dün en ; fazla sıcaklık 16, en az 10 de- rece, hava tazyiki sabah saat yedide 767, 14 de 769 milimetre idi, Bugün hava ekseriyetle açık mur yağması ihtimali vardır. Rüzgâr şimal istikametinden sa- niyede 9 metre sür'atle esiyordu. Denizlerde fırtına ve kaza Diğer taraftan denizlerde şid- detli fırtına hüküm sürmektedir. Fırtına . bil Karadenizde şiddeti » een arayel firtınası gemilerin seyrüseferine mani olmaktadır. Bu yüzden Karadenize çıkacak olan vapur- lar hareketlerini tehir etmişler- dir. Dün akşam Jimanımızdan Karadenize çıkâcak olan Bartın vapuru fırbnanın — şiddetinden ilerliyememiş, ve boğazdan geri dönmüştür. Dün Karadenizden Bursa Cide ve Vatan vapurları limanımıza gelmişlerdir. Karade- nizdaki bütün vapurlar limanlara sığınmışlar dır. Karadenizde bir kaza Ereğliden gelen bir habere göre, bususi bir yelkenli ile Nov- rosiskiye gitmekte olon beş yolcu yolda şiddetli bir fırtınaya tutu- larak batmış, yelkenlide bulunan bir kadın fırtına ve soğuktan ölmüştür. Yolculardan İvan adlı bir Rus altı gün sonra bitap bir halde bir Yunan vapuru tarafından ve Ereğliye getirilmiştir. Diğer yol- culardan haber yoktur. Sinema ve tiyatro- larda halkın sıhhati Belediye fen heyeti mühendis- leri ve memurları bütün sinema ve tiyatroların sıhhi yaziyetlerini tetkike başlamışlardır. Hava ye- nileme âleti olmıyan sinemalar ve tiyatrolar kapattırılacaktır. Sinema ve tiyatroların muayyen miktardan fazla müşteri alma- maları işi de bundan sonra ehem- miyetle kontrol edilecektir, akasürmmEzeaae0000s9sa9a090 000621 000E GAMA JUN 21 AA DAAERS33 sene tütünlerimiz yok pahasina, ispanak pahasına gitmiyecektir. Züram yüreği yanıktır. Geçen i yıkılacak, bir çoğu göz alıcı renk- i seneki facianın tesiri henüz geç- memiştir. 5 Dile düşmüş kadın Mady Cbristans ve, Hans Stuvsa Perşembe akşamından itibaren artistik sinemasında gösterilmeye başlanacak * (Dile düşmüş kadın ) Hans Rameau'nun bu filmde Mady Christians için yarattığı rol, bu dilber ve sehhar artistin bütün letafetini meydana koy- maktadır. Mady, bu filmde bütün Pari- sin tanıdığı ve önünde serfüru ettiği bir kokottur... O, lüks ve paradan başka bir şey sevmez. Bir gün dairesine mülâkat için genç bir gazeteci gelir.., Gaze- teci gittikten sonra Madinin kıy- mettar yüzüğü ortadan kaybol- müştüu. Dicçavi DUNL zeteciden başka kimse olamaz. Gazeteci genç bu ittihamı red- detmez ve yüzüğü iade eder. O, iyi bir aile evlâdıdır. Mubarrir- liğe merak etmiş muvaffak ola- madığından babası kendisine lü- zumsuz para veremeyeceğini söy- lemiş, morfine alışmış ve bu meş'um zehiri tedarik ibtiyacile yüzüğü çalmıştır... Mady ona acır, doktoruna te- ia) a Haberimiz yok | Istanbulda Neler oluyor, co'u- yor da bilmiyoruz! Fransizca İntrepide mecmuasının son gelen sayısında dünya havadis. leri sütununda şu yazıyı okuduk: “Konstantinopl değişiyor. İsmi İstanbula çevrilen Konstantinopl yalnız isim değiştirmekle iktifa etmiyor, ayni surette manzarala- | rını da değiştirecektir. Filhakika, bir Alman mimarı Türkiye Reisicümhuruna asgari beş sene içinde sultanların eski şehrinin görünüşünü tamamile bo zacak bir plân teklif etmiş, plân kabul olunmuştur. Bu plâna göre, umumi veya hususi bütün camilerin kubbeleri lerle boyanmış olan evler hep ay- | nı şekilde beyaz veya (kurşuni renkte badanalanacaktır ve niha- | yet Boğaziçinde asri villâlar inşa edilecektir. İ MM Hulâsa, Konstantinopl — par - pey kalacak don İstanbul — Avrupa ve Asya- nın en sıhhi şehirlerinden biri ©- lacaktır. Fakat acaba cazibe ve | hususiyeti fazla olan şehirlerden | | Darülfünün fakültelerin filminden bir sahne devi ettirir ve genç muharrif müddet sonra onun evine şir... Genç muharrir uğraşarak tiyatro yazar ve büyük bir © vaffakıyet kazanır. Etrafa yayılan şöbreti tarafından duyulur, barış! Fakat babası oğlunun bu dan ayrılarak baysiyetile nasip birile evlenmesini iste! tedir. ' Kadın, onun kendi. için « bakı (eda CİMİCDN iii ayrılmalarını kolaylaştırmak * de eski dostu bir bankerle nasebatını tecdit eder... Genç muharrir önce bir net zannettiği bu fedakârlığıği lamakta gecikmez ve bir aynlmamak üzere sevğili kârını kolları arasında sıks”" Filmde Mady Cbristians, güzel san'atile bilhassa dikkati celbetmektedir. AAA AE 18 RADA OZ BE Talebe arasınö Tıp talebe cemiyeti v likte ikiye ayrılık ni Tıp talebe cemiyetinin kongresi önümüzdeki haft fmda yapılacaktır. Kongri miyetin bir senelik fa 12 mayıs Tıbbiyeliler bay gf nın, Top fakültesinin sen riyesi olan İ4 marla # hakkında müderris muavini den Ahmet Süheyl Beyin müzakere edilecektir. Kongrede, Milli Türk ve birliğinin yaşaması ve ©* T meselesi de görüşülece' lebe birl sarin teşekkül tıbbiyeliler başlıca vazife zerlerine aldıklarındaP | vi yaşaması için elden $' pacaklardır. Verilen öre, milli talebe birliği bi mektep cemiyeti ya pi ten ayrılmıya karar ver ba Yüksek mekteplerden bu” mıyacpğı bir birlik YaP savvuzu ile birlikteb, “a istemektedirler. Bir! pi umumi bir içtimaa “ düşünülmektedir. mi? Yazıyı aynen aldık. Meğe” * lerin umumisi ve husursisi çi! memleketimizde neler ole ier oluyormuş da bizim r vokmuş!.