15 Kasım 1932 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 7

15 Kasım 1932 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 7

İm Tür Birkaç gündenberi şehrimizde Amerikak Mis Andre *, dün akşam saat on yedide vinde kadınlar ve kadınlık ei hakkında iki saat sü- ir konferans vermiştir. Kon- yüzden fazla dinleyici arada dünya güzeli Keri - Halis hanım da bulunmuş - i ia N a Rider, senelerdenberi dün birçok yerlerini gezdiğini, İş “lar ve kadınlık mevzuu et - “iye derin tetkikler yaptığını erek sözüne Obaslamış ve * devam etmiştir: O “Kadınlar her memlekette ada günden güne büyük t, âffakıyetler kazanmakta - N irçok memleketlerde teşek - imla kadın birlikleri etraf - bütün kadınları toplamak - Ne Tanıştığım Türk hanımla - münevver buldum. Hele Mk a erkeklerle birlikte, yüzle- ia olarak işlerine, güçlerine leri, Türkiyede de kadının va ması, cidden memnuniyeti - andırdı. Türk hanımlarının ve Amerika kadınları gi- düğünün resim, bir kari- eğ 1594 senesinde da modanın Bertelli ta- doğrudan doğ ruya tes- | m acaipliğini gösteri- me acaiplik ! Bu moda, i Miyire şah eseri edelim: 1594 se- önde şah italyada iriyarı kadın- Sidiyordu, Gösterişli Mr da uymak için düşündüler, içi e, Bişkin elbiseler giydi- » &nden şişkinlik, ken- “€ Şişman gösteri Manasile gösterişli Yunda çok uzun Buna da -göya- Ayakkaplarına Ye etmek suretile birer nalın Mis Rider, konferansını dinliyenler arasında bi muhtelif mesleklerde muvaf - fak olduklarını sevinçle öğren - dim. İstiklâl harbinde erkeklerile yan yana çalıştığını bildiğimiz Türk kadınlarının büyük mu- vaffakıyetlerinin pek yâkında bü- tün dünyada akisler bırakacağın- dan eminim. Türk kadınlarının da iyi anne olmalarını ihmal et - miyerek sulh lehinde propagan - da yapmaları, kadın teşekküllle - rile ve dünya kadınlarile alâka - dar olmaları, istiklâl için çok fay- dalar iemin edecektir.,, Mis, bu sözlerden sonra Hin- distan, Küba, Irak, Mısır, Japon- ya, İngiltere, Amerikadaki kadın hareketlerinden, ve buralarda kadınların siyasi hakları kazan - mak için yaptıkları mücadeleler - den bahsetmiş, seyahati esnasın « da bizzat çektiği fotoğrafları projeksiyonla göstermiştir. Misin konferansı çok alkışlanmıştır. Yarın Tokatliyanda Kadmlar Birliği âzası hanımlarına bir çay ziyafeti verecek ve Türk kadınla- rile tekrar görüşecektir. Daha bir kaç gün İstanbulda kalması muh- temeldir. İn sürüme içli. bağlamak suretile boyları yük- seldi. Böyle yaparak, bütün ka- dınlar boylu postlu, iriyarı, gös- terişli oldular ! Bu en acaip moda, en kısa süren moda oldu. Gerçi bugün de çok yüksek ökçeli iskarpin- ler giyiliyor, ama 1594 tarihin- deki nalınlı ayakkaplarda mu- kayeseye girişmek, her halde insafsızlık da ileri gitmek olur! 'İ ten çekinmez, | Prenses harekete İ hapishaneden kaçırmak istedi. Er VAKIT 1 Meşhur kadınlar | k kadınlarının büyük Salm-Salm muvaffakıyetleri « Dünyada akisler bırakacaktır Tehlikeli maceralara atılan bir prenses! Bundan evvelki iki haftada, bu sayfada eski zamanın iki meşhur ka- dinından bahsetmiş, hey'etşinae Ka roline Lükreçya Herşel ve seyyah İ- da Lavra Pfayfer — Reyerin hayat- larını anlatmıştık. o Bu hafla, başka bir meşhur kadının hayatını yazıyo ruz? Prenses Agnes Salm Salm, en | tehlikeli maceralara tereddütsüz atılacak derecede cesur bir kadın olarak tanınmıştır. O, prenses olmadan, Amerika- da bir sirkte at cambazı idi. Sirk- te herkesin dikkatini uyandıran *| bu kız, Agnes Löklerk, daha yir- mi iki yaşında olmasına rağmen, en çetin mücadelelere girişmek « kılıç ve tabanca kullanmakta namlı erkekleri, bir şeyden öfkelendi mi, perva » sızca düelloya davet ederdi. Adeta vahşi bir kız hissini ves ren ve hareketlerine bakılırsa, ek- santriklikte Avusturya imparato » ru Fransova Jozefin karısı Eliza- betin eşi olan Agnes Löklerk, A- merikada 1862 senesinde karşı - laştığı Prens Feliks Salm - Salm- le evlendi. Prens, külliyetli borca girmek suretile Prusya ordusundaki mev- kiini sarsıntıya uğratmış, orduya mensüp bif gabitin, Prens de ol» sa, börca girmesi nizam ve İnti- zama zıt bir hareket sayıldığın - Agnes Salm - Salm dan, Prusyadan uzaklaşmıya mec bur olmuş, Amerikaya gelmişti. Prens, tam ihtilâl fırtınası kop - İ tuğu sırada, Meksikaya giderken, İ karısı da beraber gideceğini bil - | dirdi ve gitti. Maksimliyan, hükümdarı Mek- İ sika tahtından indirilmiş, hapse - İ dilmişti. İhtilâlciler, onu kurtar - İ mak için Meksikaya gelen prensi yakaladılar. Kocası yakalanmca, geçti. Onları rin yanına kadar sokuldu. İşi açtı. Kral, tereddüt etti. Teşebbü - sün muvaffakıyetle neticelenece- | ğinden şüpheli idi. Bunun üzeri - İ ne Prenses Salm - Salm, ihtilâlci- lerin reisini para ile elde etmek, kaçış vaziyetini (o kolaylaştırmak için uğraştı. Hususiyetinin tesiri o kadar kuvvetli ve derin oldu, ki ibtilâlcilerin reisi prensesin tek » İ kek kıyafetine girerek, hükümda- #&barla boyun atkısı Sayıfa 7 BİLEZİK Bu güzel ingiliz kadınının dir- seğindeki süs, son moda bir bileziktir. Tabir aykırı düşmez- se, dirseklik de denilebilir. An- cak, umumi manada bilezik diyorlar. Dirsekteki bu süs, ma- deni gibi görünüyor, değil mi ? Altından < veya gümüş d e Yen lime, ei ne altın ” dan, ne imüşten ağları i- pek kur- deleden ve ka- bartma kısmı, sun'i portakal çiçeklerindendir! Bu süs, şimdi Londra kibar muhitinde pek modadır. Moda haberleri Örme yün Örme gömlekler, senenin her mevsiminde modadır. Yalnız cin- sinde, mevsime göre tabii fark o- ur, Bundan başka, modanm gi - dişine göre, biraz biçim... Ve da- ha ziyade renk, çizgi farkı! Kış geldi, havalar soğudu, ör- me yün gömleklerin satışı hara - retlendi. Tabii ayni nispette ya - pılış faaliyeti de.. Bu sene örme gömlek giyildi- ği zaman, gömleğin örneği olmak “üzere, ayni cinsten boyun atkısı sarmak moda halini almıştır. Bu gömleğin bir kısmı mahiyetinde sayılmak - ta ve ikisi birlikte satılmaktadır. Memleketimizde de, Avrupa - da moda olan biçimlerde, orada- ki gibi çizgileri bulunan çok iyi | örme gömlekler yapılıyor. Hatta, bazan daha şıkları da.. Dolayısi- le, yerli malı örme gömleklerini lifini kabul etti. Fakat, tesadüf yardım etme * | di. Plân, keşfolundu. Biraz son - ra Maksimliyan kurşuna dizildi. 1870 — 1871 Almanya Fran - sa harbinde hasta bakıcı olarak çalışan Prenses Salm - Salm, bun dan sonra dünyaya küskün ya - şadı. Yirmi sene evvel, 1912 se - nesinde Karlsruhede öldü. Tarih, onun Maksimliyanı kur- tarma teşebbüsüne (ehemmiyetle işaret eder. “Bu teşebbüs, muvaf- fakıyetle neticelense idi, bu mem- leketteki vaziyet (o bambaşka bir şekilde inkişaf edecek ve bu ka- İ dın, inziva köşesinde küskün ölmiyecekti,, diyenler var dır. dünyaya | ipek krrdeleden bağları renklerde yapılıyor. Fakat, en çok tercih olunan renk, pembedir. Pembeden sonra mavi geliyor | ML RT gömlekler tercih için, gözetilen bütün se - bepler bir araya toplanmıştır. Resimde, gömleğin cinsinden boyun atkısı bulunan son moda bir örme yün gömlek modeli gö « rülüyor. Çoraplsrda renk Nesci donuk bir ifade veren ipek çorapların moda olduğun » dan, evvelki hafta bahsetmiştik. Donuk görünüşlü ipek çorapların Avrupanın bir çok memleketle - rinde nesci parlak ipek çoraplara tercih olunacağı anlaşılıyor. Bu arada şu da kaydedilebi - lir: Şimdi çorap renklerinin daha ziyade koyu olması istenilmek » tedir. Yazın, tenin güneşten ya » nıp esmerleşmesi moda < olduğu gibi, bunun teminine imkân ol - mıyan kış mevsiminde de, renk » leri ten rengini andıran çorapla- rın mümkün olduğu kadar esmer- lik ifadesi vermesi arzusu var, Donukluk ve esmerlik |