15 Kasım 1932 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 9

15 Kasım 1932 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 9

inisani 1932 “2 getirilecektir. Ayni va- tayyarelerde çalışacak oDerikalı mütehassıs iki ve e te şehrimize ir. Tayyareler amba- ibalindedir Vapurdan çıkanı! Sonra gelen Amerikalı sıslar tarafından kurula ww 9 bir hafta kadar süre * Sundan sonra An*ara, hava hattında tayyare- miye başlıyacıktır. Şim- Yalnız bugün gelecek olan Yyare . işliyecektir:. Hükü- gizle Amerikalı şirket ars- Yapılan wuave'e muc'bin- net şirkete altı ayda Yyarelerin kira bedeli o'a- biri için oıbin lira ve- tayyareler iki sene sonra Metin. malı olacaktır. Br © beş sene kadar dayan ik, Sin bunlar hükümete geç- ; b Sonra da işletilecektir. bat önümüzdeki ilkbaharda Anaco'u şehirlerinden “ge- Suriye ve Mısra kadar tem- lecek ve Hindistana giden battıle birleştirilmiş olacak U süretle Londradan baş- Şö* Hindistanda nihayet bu- Seynelmi el hava hattının tketimizden geçmesi temin olacaktır. Şimdi Londra- İkan bir tayyare Avrupa tine uğnyarak Atinaya © ve Âtinadan sonra de- İçerek Suriyeye gitmekte- iy hatta kara tayyareleri i Rum emlâ- 1 satılması i Kin i la yaa tarafı 1 inei sayfada) 1 İstanbuldaki in satı'ığa çıkarılmasında tadır. Ancak Istanbulda i Mübadillere ayrılmış olan ya emlâke ait müzayede dört ay evvel tedliğ edil- Şimdiye kadar bunlardan parçasının tesbit mua- firari rum | Pürüz'eri temizlenebilmiştir. | Salışma tarzile bu işin altı, eden evvel bitirilmesi Zildir. Maliye vekâleti . tayı nazarı itibara alarak “daki Yunan emlâkinin *wvel tesbiti işile meşgul N e defterdar Mustafa n Made bir heyet teş- Komisyon dün def- (a m resliği a'tında ilk Gl e ziraat bankası mü- Msc, iskân müdürü Tah- ti mübadiller namına iştak Beyler iştirak © İçtimada gayri mü- edilen istanbulda- ar bir an evvel & lelerinin bitirilebil- mene faydalı görülen N da görüşülmüş- gelecek hafta bir ak bu husustaki Bu içtimaa .cemiyetinden ” Yapılmış ve ancak 20-30 | ! rinden OVAKR si ço tehlikelidir. Memleketi- mizde layyareler işlemiye başla- dıktan sonra beynelmilel hava hattı Anadoludan geçeceği için bu mahzur ortadan kalkacak ve tayyare daha kesdirme bir yol takip ettiği için 32 saat daha evel yerine varmış olacaktır. Çok kıymetli Türk pilotları bulunmakla beraber hattın beynelmilel mahi- yeti göz önünde fulularak bu tayyarelerde Amerikalı pilotların ça'ışmesı muvafık görülmüşlür. Haltın memleketimizden geçen kısmı üzerinde her hanki bir ka- za ibtimaline karşı ber türlü ted- bir alınmış on kilo metrede bir istasyon yapılmıştır. Tayyare bir kaza halinde bu istasyonlara inebilecektir. Gece» leri ve sisli havalarda istasyon- lara konulacak kuvvetli projok- lörler tayyarelere yol göstere- cektir. Tayyarelerde alıcı ve verici telsiz telefon ve telsiz telgraf bulunacağı için kara ile daimi muhabere halinde olacaktır. mev- cut iki motöründen biri bozul- duğu takdirde sağlam kalan di- ğer molörile yo'una devam ede- bilecektir. Istanbul, Ankara hattında tay- yare yo'cularından adam başına 40 lira, eşyanın beher kilosun- dan da 40 kuruş alınacaktır. Bu iki şehir arasında mektuplarını tayyare ile göndermek isteyenler pul parasından başka ayrıca 10 - , Niçin Yenanistandan Sonra |; kuruşwereceklerdiri 771 AE EGG BN A YE Dünya güzeli İzmire gidiyor (Baş tarafı 1 inci sayıfanızda) Dün Halis Rey bu seyahat hakkında demiştir ki : — izmir belediyesinin daveti üzerine izmire gidiyoruz. Birkaç gün kaldıktan sonra buraya dö- neceğiz. Bir müddet soprada Mısıra ve oradan Iraka gideceğiz. izmirden (İstanbula dönmeden Amerikaya gideceğimiz rivayeti doğru değildir. Filvaki Ameri- kadan Avrupanın bir çok verle- davetna- meler aldık. Fa» kat © bunlardan hangisine (o daha evvel icabet ede- ceğimiz belli de- ğildir. | Amerika seyabatının o bir kaç ay zarfında olması muhtemeldir. Seyrisefain idaresi Kerimanın izmir seyahati için dört kamara tahsis etmiştir. Bu nezaket bizi çok mütehass's etmiştir. Aldığımız malümata göre Ke- riman Halis Hanımın Avrupada iken bindiği Sitroen otomobili fabrika Keriman hanıma hediye etmiştir. Otomobil gümrüğe gel miştir, Keriman H. Ziraat bankasının ziral sigortası Ankara, 14 — Ziraat vekâle- tinin teşvikile ziraat bankası ha- va, felâketlerine karşı ziraat mahsullerini sigorta etmek siste- mini kurmak üzeredir. Bu mak- satla yarın ziraat enstitölerinde bir içtima olacak, esaslar karar: ; Jaştırılaca EN ktır, İ Rome, 14 (AA) — Ankara - Istanbul tay- | Komşumuz yare postası (Baş tarafı 1 inci sayfada) | denizin bu tayyarelerle geçilme- İran hariciye nazırı Adanada Türkiye ile iran arasında biç bir ihtilâf kalmamıştır Adana, 14 (A.A) — iran ha- riciye nazırı Frugi han hazretleri, maiyetindeki zevat ve hüküme- timiz namına kendilerine refaket eden mihmandarları olduğu bal- de Toros ekspresine bağlı hususi vagonla bugün saat 16,5 da şeh- rimize şrelmişler ve vali, jandar- ma kumandanı, polis müdürü beylerle İran teb'ası ve mektep- lerimizde okuyan İranlı talebeler tarafından karşılanmışlardır. Birer müfreze jandarma ve polis selam resmini ifa etmiştir. Vezir, buradan B, M, Meclisi re'si Kâzım, başvekil İsmet paşalar hazretierile Hariciye vekili Tev- fik Rüştü ve İstanbul valisi Mu- hiddin beylere birer telgraf çe- kerek Türkiyede bulunduğu müd- detçe bakkında gösterilen mi firperveriklen dolayı memnuni- yetini beyan ve Türkiyeden çok büyük intibalarla ayrıldığını bir- dirmiştir. Vezir, va'imize iki kardeş dev- let arasında hiçbir ihtilâf kal- madığını ve her iki milletinde büyük bir samimiyet ve muha- betle kucaklaşmalarımn gayet ta- bii olduğunu ve İran konsolosha- nesi işlerine ve teb'asına karşı gös- terilen teshilâttan dolayı çok memnun kldığını söylemiştir. 9 . italya-Macaristan Roma, 14 (A. A.) — Macar başvekili jeneral Gombos, Papa tarafından kabul edildikten son- ra papalık makamı bariciye na- zıtlığı vazifesini ifa eden kardi- nali ziyaret etmiştir. Macar orta elçisi M. Dekory, başvekil M. Musso'ininin şerefine bir ziya- | fet vermiştir. Bu ziyafette Macar başvekili jeneral Gombos, bü- kümet erkâm ve bir çok yüksek memurlar hazır bulunmuşlardır. Roma, 14 (A.A) — Macar başvekili jeneral Gombos, ya- nında Mecaristanın orta elçisi, Italyanın Peşte elçisi ve hariciye nezareti teşrifat umum müdürü bazır bulundukları halde San Rossarea gitmiştir. Jeneral Gombos, istasyonda müsteşarlardan M. Suv'teh, bü- yük elçilerden baron Aloisi, ha- riciye kalemi mahsus müdürü ve Macar teb'asından bazı eşraf tarafından karşılanmış ve selâm- lanmıştır. Gazetelerin verdikleri bir ha- bere göre Italya ve Macaristan ararında ticaret mübadelelerini arttırmak maksadile mubtelit bir Italyan - Macar komisyonu teşkil edilmiştir. Birinci kânunun ilk günlerinde toplanacak olan bu komisyon, büyük harp neticesinde ortaya çıkan mali meselelerin kat'i su- rette balli hususile de uğraşa caktır. Kübada 2500 kişi öldü Sainte Croix, 14 (A.A. )— ( Küba ) Dahiliye nazırı, en azı 2500 kişinin perşembe günkü | Sayıfa 9 | Fevzi Paşa Haz.|T. D. T. cemiye- retleri İzmirde İZMİR, 15 (A. A) —B.E.H. Reisi Müşür Fevzi Paşa Hazretle- | ri refakatlerindeki zevatla birlik- te bu akşam saat 16,45 te otomo- billerle Bergamadan şehrimize gelmişlerdir. Müşarünileyh, Şehitlikte Vali Kâzım ve Müstahkem Mevki Ku - mandanı Hüseyin Hüsnü Paşalar- | la erkân ve ümerayı askeriye, be- | lediye reisi Dr. Behçet Salih, C. | H. F. vilâyet idare heyeti Reisi Hacim Muhittin ve Polis Müdürü Fevzi Beyler ve kalabalık bir halk kitlesi tarafından karşılan - mışlardır. Bir polis müfrezesi ve bir kıt'ayı askeriye ile bando mı- zıka selâm resmini ifa etmiştir. Fevzi Paşa Hazretleri, doğru- ca ikametlerine (tahsis kılınan Gazi konağına © gitmişlerdir. Bu gece İzmirpalasta ve yarın akşam da C. H. F. tarafından şerefleri- ne birer ziyafet verilecektir. Çok büyük bir su kemeri Nelletri 14 (A.A) — Başvekil M. Mussolini 22 yere su temin eden yeni su kemerinin açılış | resmini halkın coşkun tezahürle- ri arasında yapmışlır. Başvekil bu münasebetle söy- lediği kısa bir nutukta Faşizm idaresinin iltizam ettiği yeni bir umran eserinin bu suretle vücude getirildiğini ve faşist idaresinin verdiği sözün bir hakikat şeklini aldığını beyan etmiştir. Bu nutuktan sonra M. Musso- lini kendisini haaaretli surette alkışlayan ahalinin coşkun teza- bürleri arasında Nelletriden ay- rılmışlır. M. Mussolini bir müddet Al- » bano Lazialede tevakkuf etmiş, tayfun esnasında telef olduğunu beyan eti To 4 Je belediye idaresine ait Doria köş- künü ziyaret eylemiştir. A Fransada memur ma- aşları indiriliyor Paris, 14 (A.A) — Memurlar cemiyetleri, geçenlerde bir kon- gre aktetmişler ve bütçenin mu- vazenesini temin için memur maaşlarında tenzilât icrası ta- savvuruna karşı şiddetle müca- dele etmiye karar vermişlerdir. Bu hususta sorulan bir suale cevap veren M. Herriot şöyle demiştir; Rast gelmekte olduğum mü- | teaddit müşkülât arasında bir hükümet reisi sıfatile uhdeme düşen vazifeyi yapıyorum. Va- zifem, devloti müdafaa etmektir. Bunu herkes bilir, Onu müdafaa ettim ve edeceğim. mini Beynelmilel manevi ve tarihi ilimler Roma, 14 ( A. A. |— ita'yan akademisinin teşebbüsü üzerine Romada akademi binasında Av- rapa kelimesinin ifade ve telkin ettiği fikir ve manayı ilmi ve fenni bir zihniyet dairesinde tet- kik ederek manevi ve tarihi ya- ni siyasi ve içtimai ilimler hak- kında beynelmilel bir konferans toplanacaktır. Avrupadaki bütün hükümetle- re mensup bir çok yüksek siya- si, edebi ve barsi rical italyan ayan âzasından M, Scialoja'nın riyasetinde toplanacak bu kon- feransa iştirak edeceklerdir. | | yapılmış tinde çalışma ANKARA, 14 (A, A.) — Türk Dili Tetkik Cemiyetinden: Türk Dili Tetkik Cemiyeti U «, mumi Merkez Heyeti, Umumi Kâtip Ruşen Eşref Beyin Reisli - ği altında toplanarak derleme kılavuzunun tetkiklerini bitirmiş, ' ıstılahlarına karşılık Oaranacak bilgi ve san'atların atlarını ve sı- ralarını da tetkik etmiştir. Bun « ların herbiri için komisyonlar ya- pılacaktır. Heyet çarsamba günü | saat 14 te toplanarak çalışmaları" na devam edecektir. Sokağa dükülen çöpler Yasak o'duğu halde bazı aparıman ve ev sahiplerinin geceleri pislikleri ve süprüntü- İeir kapı'armın önlerine döktük- leri görülmüştür. Çöp ve pisliklerin kaplar ve tenekeler içinde geceleri kapıla- rın önüne bırakılması ve buna riayet etmiyenlerin cezalandırıl- ması belediye reisliğince şube- lere emredilmiştir. — mami Köpek balıklarının ağzında Londra, 14 (A.A, ) — Kö- banın Camaguay mıntakasında yükselip 20 kilometre murabbaı vüsatinde bir arazi kısmını isti. lâ eden 3 metre irtifamdaki met dalgası i'e birlikte karaya inen bir çok köpek balıkları terafın- dan dalgalar arasında çırpınan bir çok kimseler pârçalanmıştır. Şimdiye kadar delik deşik ol- muş 195 kadar ceset bulunmuş tur. ——— iptidai maddeler bul- mağa memur komite Roma, 14 (A.A) — Başvekil M. Mussolini tarafından neşredi- len bir kararname mucibince, iptidai maddeler arayıp bulmak işile meşgul o'mak üzre meb'us- lardan profesör M. Blane'm rik yasetinde milli bir komite teşkil edilmiştir. Bu komite, memleketin ihti- yaçları ve iptidai maddeler hak- kında tetkiklerde bulunacaktır. ————— Harp borçları Meselesi etrafında BRÜKSEL, 14 (A. A.) — Hü- kümet harp borçları hakkında Vaşington (kabinesi omezdinde Fransız ve İngiliz hükümetlerinin yaptıkları teşebbüse benzer bir teşebbüste bulunmıya karar ver « miştir. ——e—— Fransız Nazırlar meclisinde PARİS, 14 (A, A.) — Nazır lar meclisi sulhü sağlam temeller üzerine kurmıya dair bulunan ve bugün neşredilecek olan Fransız muhturasının metnini kat'i süret » te tasvip etmiştir. ağ Lozanda Yapılan tevkifler CENEVRE, 14 (A. A.) — Lo- zanda yapılan bir suikast üzerine yirmiye yakın kimse muvakkat bir müddet için tevkif edilmiş - tir. Bu suikast, son O günlerdeki vak'alar esnasında nümayişçile » rin üzerine su sıkan itfaiye cfra- dının barındıkları binaya karşı İK