26 Aralık 1932 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 7

26 Aralık 1932 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 7

Islâhiyede kalma » Aicmleke Etilerden eserler islâhiyenin uzaktan görünüşü Islahiye sokaklarında dolaşır- ken, nazarı dikkatimi asarı ati- ya temas eden eserler celbetti. Toprak tabakasının üzerinde görülen bu eserlerin tetkiki Etile- rin burada medeniyet tesis ettik- | lerine dair bende sarsılmaz ka- | haatler uyndırdı. Biraz kazılınca eski şehrin bakayasına tamamen ! tesadüf edileceği basit bir tab | minle kolayca anlaşılabilir. Islahiyenin cenubu şarkisine ! yerde yapılmıştır. Harp arabala- rı burada imal olunmuştur. Düş- mana karşı yapılan bu hazırlık - lar tamamile gizli tutulmuş, ha- ber almalarına meydan ve imkân Büyük imparator o Muvattala burada kuvvetlerini teftiş eyledik ten sonra diplomasi tarikile ha- zırladığı Mısır harbine buradan yürümüştür. Etilerin iyi bir surette talim isabet eden büyük höyükte milât- İ ve terbiye görmüş askeri mükem- tan evvelki Eti eserlerini bariz | mel manevralarile Firavun (Ram bir şekilde müşahede eylemek | zes) in ordusunu ikiye bölmüş kolaylıkla mümkün olabiliyor... | Islahiyenin bulunduğu yer mi- lâttan evvel 1790 tarihlerine doğ- | ra Etiler'in eline geçmiştir. ,. Eti hükümdarı birinci Murşil Halep şehrinin cenubuna kadar inmiş ve oradan Fıratın cereya- nnı takip eyliyerek Bablanyayı işgal eylemiştir. Fırtrua dalgala- rını andırır tarzda ,, bpslıyan ve | ,ayni kuvvetle devam eden akım- »lar karşısında düşman kuvvetleri kendilerinin acizlerile karşılaşmış lar. Ve topraklarmı terkeylemek betbahtlığına uğramışlardır. İşte bu tarihten itibaren şima- M Suriye Eti (o imparatorluğunun ayrılık kabul ötmez bir parçası olmuştur. “Daha sonra Subbiluliyuma bu: | raya lâyık olduğu ehemmiyeti ver miş ve Şam mmtakasına Okadar uzanmıştır. * Mısırlılarla komşu vaziyetine gelen bu Türk hükümdarı Halep ve Kargamişe oğullarını yerleş- tirmek suretile bu mevkilerin e- hemmiyetini işaret eylemek iste- miştir. Bunun manası cenuptan şimale çıkmak istiyecek olan her hangi bir düşman kuvvetini daha ilk hamlede karşılıyarak lâyık ol- duğu akibete uğratmaktır. - Gâvur dağlarınm eteklerinde bulunan Islahiye milâttan binler- ce sene evvel büyük ve tarihi bir ehemmiyeti haizdi. o Gölek boğa- >zından geçerek cenuba inmek is- | tiyen kuvvetlerin (o yegâne geçit noktasını teşkil ediyordu. Geniş bir Boğaz üzerinde bulunan bu sehre sahip olan millet askeri kuv vetlerini tahşit eylemek ve hazır. lıklarını yapmak hususunda bü - Yük kolaylıklara malik (olurdu. Askeri ve demokrat Etilerin ver- dikleri ehemmiyet de bundan baş ka bir şey değildir. Bazan düş man hücümlari bu boğazda karşı- lanmış, müstahkem olan şehir, Mücadelenin sonunda muvaffa - kıyetlere nail olmuştur. Milüttan 1300 sene kadar ev- wl Mısırlılarla Kadeş O mevki- günkü Islahiyenin © bulunduğu tür. Karmakarışık kaçmasını tev- lit etmiştir. Etilerin muharebe 2- rabaları Firavun askerlerini olan- ca süratlerile takip etmiş onları imha edeceği yerde (Ramzes) in karargâhını yağma etmiye başla- mışlardır. But vaziyet, Mısır Firavunu- .Bun kendisini toplamasını, bozu- lan askerinin tanzim ve idaresini temine saik olmuştur. Yeniden başlıyan muharebede Muvatalla mağlüp olmamış ve fakat galip de gelmemiştir. Fakat milâttan evvel 1270 ta- rihlerine doğru Mısırlılarla HI üncü Hatusil zamanında yapılan tedafii ve tecavüzi mahiyeti ha- iz muahedenamenin o maddeleri Etilerin bazı muafiyetlere nail olduklarını göstermektedir. Bu da, Eti Türklerinin gale- beye yakın bir yaziyetleri oldu- ğunu göstermiye delil sayılabi- lir, Bugünkü Islahiyenin şarkında büyükçe bir höyük vardır. Bunun üzerinde yapılacak arkeolojik tet- kikat, burada yaşamış olanların kültürlerini vazıh bir surette ifa- de edecektir, Fevzipaşaya doğru olan kısmın- da göze çarpan birçok eserleri görmek daima mümkün olabil- mektedir. Ufak bir himmetle şehrin içer- sindeki Eti eserlerini o çıkarmak mümkündür. Evlerin © inşasında kullanılmakta olan medeniyet parçalarının tahribata uğrama - sına meydan vermemek vatan se- venlerin vazifesidir. Gâvurdağlarının (eteklerinde gördüğüm kemikler, mezarlar, si- per yerleri, bu sahaya tabiye nok- tai nazarından verilen ehemmiye- tin bariz şahitleridir. Hulâsa olarak diyebilirim ki, bu saha en geniş mikyasta arke- olojik tetkikatı icap ettirecek de- i recede zengindir. Birkaç günlük tarihi ve coğra- fi tetkikatım bende bu kanaatle- ri uyandırdı. Adar ömer Kemal VAKIT emi el ei e rel t Haberleri o KIZ Kardeşlerini öldüren Adanada hemşireleri Mürşide ve Şefikayı öldürmekten suçlu ve mevkuf Hasan Bey köyünden Memili ağa oğlu İsmail, İstanbul Tıbbı adlisinde müşahede altnda ! bulundurulmuş Adanaya gönde - rilmiştir. İsmailin duruşmasına OAdana ağır ceza mahkemesinde devam olunmuş Tıbbıadliden gelen ra - por okunmuştur. Bu rapor da İs - mailin akli müvazenesinin yerin- de olduğu bildirilmektedir. Raporun okunmasından sonra müddei umumi muavini Salih B. esas hakkında iddianâmesini ya- parak İsmailin ceza kanununun 450 inci maddesine tevfikan ceza sının tayinini istemiştir. Suçlunun vekili müdafaasını yapmış, muhakeme; kararın an- latılması için başka güne bırakıl- mıştır. Edirne yahudileri arasında İzmirden sonra (O Edirnedede yahudilerin Türkçe konuşmaları yolundaki hareket ilerlemektedir. Edirnedeki Uhuvvet » klübünde bu münasebetle bir müsamere ve- rilmiştir. İstiklâl marşı ile başla - nılan müsamerede “Yağ kandili, adlı iki perdelik facia (o musevi gençleri tarafmdan oynanmıştır . Müsamereden sonra dans başla - mış, geç vakte kadar eğlenilmiştir. Bafrada fırka kongresi Bafra, (Hususi) — Bugünler- de kasabamızm kayde şayan ehem miyetli hâdiselerinden biri Cümh- buriyetHalk Fırkası kaza kong- resinin açılmasıdır. O gün Fırka binası hınca hıç dolu idi. Kongre muayyen saatte açıldı. Kongreye gelen vilâyet idare heyeti reisi Şerafettin Bey, kong- re reisliğine seçildi. Mutat merasiminden sonra yeni idare heyeti intihabr yapıldı. Seçi- len yeni heyet memleketin kendi - sinden çok (hizmet beklemekte hakir bulunduğu, faaliyetlerile ta- nımnmış zevattan müteşekkildir. Kendilerine muvaffakıyetler dile - riz. Kongre telgrafla kâtibi umu- miliğe tazimlerini arz etmiştir... Kaza namma seçilen dokuz mü - ha bu ayım yirmi beşinde vilâ- yet kongresine iştirak etmek üze- re Samsuna gidecektir. Şeker fabrikası Eskişehirde açılacak şeker fab- rikası için hazırlıklara devam «- dilmektedir. İnşaatın Mart ayı içinde başlaması muhtemeldir. Boyacı zade Mahmut Bey pan- car ziraatçilerile temas etmekte ve icap eden izahatı vermektedir. Bir çok ekincilerimiz Mahmut Beye müracaatla aldıkları izahat tan sonra zeriyata başlamışlardır. Fabrikada daimi olarak dört yüz memur ve müstahdem bulunacak ve muvakkat amele miktarı iki bini tecavüz edecektir. Fabrika - nm 933 Ağustosunda işlemeğe başlaması kuvvetle muhtemeldir. Güreşçi yetiştir- mek için Bir avuç kardeşleriniz arasın - dan seçilen bir kaç Türk çocuğu bir buçuk ay evvel İstanbula gelen Balkanların Yunan, Sırp, Romen milletlerinin en kuvvetli güreşçi - lerinin sırtını yete getirerek Tür - kün şerefini yükseltiler, Balkan şampiyonluğunu kazadılar. Bu yenilmekten çok utanan Balkanlılar gelecek sene bunun a - cısını bizden çıkarmak için şim - diden bütün kuvvetlerile çalışma - ğa başladılar, her tarafa haber - ler salarak kuvvetli gençleri toplu- yorlar, ayrı güreş hocalarile bun- ları çalıştırıyor. Bir taraftan da Fransaya, o İtalyaya adamları göndererek bilgilerini ileri götür- meye uğraşıyorlar, bizi yenmeye hazırlanıyorlar. Bunlara karşı koymak için biz- de sizleri çalışmıya çağrıyoruz. Bizim de onların hocalarından da- ha çok üstün olan bir hocamız ve çalışacak yerlerimiz vardır. Köyü- nüzün, mahallenizin kuvvetli ve sağlam gençlerini bu çalışma yer- lerine gönderiniz. Çalışma zaman- ları akşam vaktidir. Haftada iki, en çok üç gün çalışıyorlar. Şimdiki çalışma yerleri şu klüp- lerdir: Fatihte: Haliç İdman klübü (Pazartesi, salı, perşembe). Kumkapıda: Halk Fırkası bina» smda Vefa — Kumkapı klübü (Cuma sabahları, o pazar ve salı akşamları) Üsküdar tarafında: Şemsipaşada: Deniz kenarında Anadolu İdman klübü, Akaretlerde: Spor caddesinde Beşiktaş jimnastik klübü. (Cuma sabahları, pazartesi, çarşamba). Bu yerlere gelecek olursanız o- ralardaki kardeşleriniz hemen $iz- leri aralarma alıp çalıştırmaya başlıyacaklardır. Sonraları çalış - ma yerlerini daha çok artıracağız. Koca Türk milletinin yiğit ço- cukları! Dedelerimizin şanlı nam - larını bundan sonra da korumak, onlar gibi sağlam ve kuvvetli ol- mak için, kazandığımız şerefli | şampiyonluğu kaptırmamak için | çalışmıya koşunuz. Sizi bekliyo - ruz . Balıkesirde spor Balıkesir, 25 (A.A.) — Mıntaka kupa maçları dün başlamıştır. Ka- labalık bir seyirci kütlesi önünde yapılan ilk Güç — İdman birliği maçında İdman birliği birinci ve i- kinci takımları galip gelerek - altı puan kazanmışlardır. Maçlar Mar- tm ilk haftasına kadar devam ede- cektir. Eskibir para satarken Adanada Darendeli Ahmet Ef. | isminde biri, mecidiye büyüklü - | ğünde Romalılar devrine ait oldu ğu zannedilen tunçtan bir parayı satarken görülerek elinden alın- mış ve hakkında tutulan zabıt vi- lâyete verilmiştir. Çekoslovakyay dövizleri Çekoslovakya Hükümetince dilmiş olan itbalât ve kambiyo SPOR 1/5 Sur ıye — Tütün ziraatini islâh etmeğe çalışıyor Ticaret Odasmın aldığı malâ“ mata göre Suriye hükümeti Suri < yede tütün zeriyatının ıslahı için bir komisyon teşkil etmiştir. İ Komisyon Suriyenin muhtelif taraflarında tütün ekimi hakkın- da tetkikler yapmış ve bundan son ra tütün mıntakalarmı tesbit et- miştir. Komisyon ayni zamanda Suriye tütünlerinin daha iyi ola- bilmesi için lâzm gelen esasları da âraştırmış ve bunları gösteren bir rapor da hazırlamıştır. Bu ra pora nazaran Suriyedeki tütün mıntakalarında iyi cins tohumlar kullanılacak ve ova (mıniaka larda kat'iyyen tütün ekilmiyecek tir, Suriye hükümeti bu rapora isti“ | nat ederek bir tütün kanun lâyi» hası hazırlamaktadır. eş Çocuk çalan çingeneler Belgrat, 25 (A.A.) — Ehlileş « tirilmiş bir takım ayıları oynatan bir çingene grupunu temaşa edeni bir iki çocuk, bu grup içinde bulu- nan 7 yaşında bir kızcağız ile ko nuşmağa muvaffak olmuşlardır. Küçük kız, ağlıyarak çingene lerin kendisini anasından, baba- i sından çalarak gözlerini oymuş ol duklarımı söylemiştir. Zabrta, kızın Romanyalı oldu- ğunu tesbit ve çingeneleri tevkif etmiştir. Üsküdar İcra Menmrluğundan: Üsküdar“ da Yeri Çeşme yokuşunda 10 N. Tu hanede mukim iken elyevm ikametgâhı meçhul mi teveffa Ali EE, veresesinden zevcesi o Ayşe Hanıma bil ihale ve süğir mlteber mâmma Miveliye murisiniz AN Efendinin Kasap Mehmet Nuri Et, aleyhine Usküdar Hukuk mahkemesinden istihsal eylediği 7 teşrinism ni tarihli bacizi ihtiyati kararı üzerine Top- tuşt enddesinde harik mevkiinde atik 52 54 cedit 5052 N. Iu bir bap hane ve halen 10-19 harita N. lu bir kıta arsa üzerine mü ceddeden inşa edilmiş olan bir bap dükkân ve fevkinde iki odayi müştemi mahallim bısıf hissel gaylası tahti Bacire atmıştır. Akiren mahlemel mezküreden istihsal edilen 8 kânunueyvel 338 taril ve 49-22 N, luilü- gm fikrel hülmiyesinde vazifo noktasından davanm reddine ve harizin fekkine karar ve rümig olup mezkür #lAm mevkli icraya vazo dilerek tarafımıza berayi tebliğ tastir kili pan İcra emri zahrmdaki musaddak meğru- betta ve zabılaca yapilan tahkikatta fas metgihmizın meçhul olduğu snlaşılmış ve mezkğr icra emrini tebliğ edilememiş ve ilânen tobliğat icrasma karar verilmiş oldu» ğundan tarihi #ilndan ilibaren nihayet 29 gün zarfında #82-2107 dosya nümarasile mü» racantia bü bapta kanunen şayan: kabul Hr Itirazmız ve dermeyan eylemediğiniz takdir« de imuamelel mütebakiyeyi icralyeye devam edileceği malgmumuz olmak ve bil ihale ve büvelâye İcra emri tebliği makamına kalm olmak üğere ilân olunur, (8013) İstanbal Asliye Mahkemesi Üçüncü Mu - kuk Dairesinden; Kosti Efehdi tarafından zevcesi Beyoğlunda Su terazisi sokağında 28 numarolu Jostin spartımanında 1 N. lu | dairesinde mukim iken halen ikametgibı İ meçhul Yorgi kızı Madam Efterpi aleyhine açtığı terk sebeble boşanma davasında; Ar- tühal suretinin ikemetgâh: meçhul olduğun- dan Hüner tebliğine ve tahkikat gününün 093 Pergembe mant 14 te tayinine karar verilmiş olduundan yoüddasleybin arzihe'e cevap vermek ve mezkür günde de zaahie- medt hazir bulünmak ülkene Gebiiğ maka - mma kaim cimak üzere ilân olunur. (0016) — me a fındık ve in- cirlerimiz serbest girecek ve verilecek: ıktısat Vekâletinden: Türk fındık ve incirlerine vaze- tabdidatımn abiren refedilmiş olduğu ve bundan böyle bu mallarımızın Çekoslovakyaya serbest bir surette ithal olunabileceği tebliğ olunür. .663İ) ia. sea LA e mik