27 Ocak 1933 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

27 Ocak 1933 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

Anadoluya sorun: Karakış Hangi karakış, hangi karayel! Haberiniz var mı? Karakış olan ca şidedtile gelmiş, kapımıza da - yanmış, hatta iki gün evvel ortalı «| ğı dehşetle kasmış kavurmuş... Karakış, baksanıza, mübareğin ismi üstünde. Nasıl kasıp kavur - masın? Hem kara kış yalnız da gel memiş, kendi gibi kara yel ile be- raber gelmiş!.. Beş on senedir, İstanbula kar ya ğıp ortalık fazla buz kesmiye baş- ladımı hemen gazeteler bu kara kış ile kara yeli parmaklarına larlar. Halbuki ne gelen kara tır, ne esen karayel! Evvelâ şunu söyliyelim ki, kara kış, ne bir mev simin, ne de sürekli bir soğuğun is midir. (Karakış) Anadolunun bir çok yerlerinde Kânünuevvelin is - ON-HABERLERİZ VAKIT'ın Hususi Telgrafları Çeşmede Bir Yunan vapuru karaya oturdu ÇEŞME, 26 (Hususi) — Gece sis yüzünden yolunu şaşıran Yu - nan bandıralı 8000tonluk Taksiyar | ki şilebi Çeşme sahillerinde Piyan i go burnuna elli metre mesafede karaya oturdu. Hristo kaptan idaresinde bulu - nan Yunan vapuru Rusyadan İn - giltereye maden taşımaktadır. Bir do» İngiliz tahlisiye gemisi şilebi kur- tarmıya çalışıyor. Geminin kurta- rılması oldukca güç görünüyor. Saraçoğ.u Şükrü Bey ANKARA, 26 (Hususi) — Sa - midir. Şarki Anadolu Kânunu ev « | a5 oğlu Şükrü Bey Cumartesi gü- vele karakış, Kânunu pa nü Parise hareket edecektir. Zemheri der, Onun için şimdi 1s -| Şehitlerimizi tebcil tanbula gelen kara kış değildir. Ka IZMIR, 26 (Hususi) — Hava şe ra yele gelince üç gece evvel karla | hitleri ihtifali yarın yapılacaktır. beraber gayet sert eserek ortalığı donduran rüzgâr da kara yel değil di, Halis muhlis (yıldız)dı. Zaten (Kara yel) pek ö kadar don yap - maz, fazla yağış yapar, her tarafı kar yığınları ile kaplar. Vâkıa Ka- ra yel de soğuktur, serttir; fakat yıldız kadar dondurucu değildir. Lâkin efendim, gelin de siz bu - nu bizim gazetelere anlatın! On - lar bir kara kışla kara yel tuttur « muşlar, ortalığı karlı ve soğuk gö- rünce hemen bastırıyorlar; Başvekilimizin tetkik seyahatleri D .. .. Öksürük yüzünden.. iki kordeşten birini öldürdüler, biri yaralandı KAYSERİ Hususi) — Şelrimizde işi - tenlere elem veren acıklı bir vak'a olüüüş - tur, İktesst Bankası müdürü Süleyman Be- yin oğlu, evlerinin kapısı önlünden geçen bi- Hi on adtı, ötekisi on yedi yaşında olan iki kardeşe tabancasile ateş etmiştir. Gençlerden ikisi de yaralanmıştır. Hâdise yerine koşan» lar yaralıları memleket hastahanesine kal - dırmaşlar, fakat böyük kardeş yolda ölmüy- tür. Küşüğü diz kemiğinden yaralıdır, #yn- kı topal kalacaktır. Ba iki kardeş burada tanmmış İki ber- ber kalfasıydı. Katil tutulmaşutr. Ketil, bu gençlerin evin önünden geçerken ökelirdüklerini, ba sürelle evdeki hizmetçi kıza işret ettikle rini, bu hareketin evin namusuna tecavüz demek olduğuna söylemiştir. ! İstanbula hareket etti. Vapurun ha İzmir güzeli Neriman Hanım bugün Istanbulda IZMIR, 26 (Hususi) — Bir mü- sabakada Eğe güzellik kraliçeli -| ğine seçilen Neriman H., bugün! reketi esnasmda bir çok kimseler tarafından teşyi edildi, alkışlandı. Vahşete bakın! IZMİR, 26 (Husussi) — Üç ya- şında bir kızcağıza zührevi hasta- lik aşılıyan berber Ali isminde bi- ri Adliyeye verildi. Hakkında ta - kibat yapıldı. Atina muhteliti izmirde IZMIR, 26 (Hususi) — Atina muhtelit futbol takımı bugün gel- di. Futbol federasyonu maça mü- sâade istemediğinden yeni cevap bekleniyor. 27 Günmü 198 Balkanlarda tehlike alâmetle EY e (Baş makalemizden devam) İtalyan siyaseti aleyhinde neşri! yapılmış olması bu sebeplerin ve başlıcası olarak telâkki edile lir. Bununla beraber Belgrat hüli Bugün metinin endişesi ve asabiyeti Hava yeli ettiğimiz veçhile yalnız harici #Mixdan uz beplerden ileri gelmiyor. Yugo lavyanın dahili vaziyeti gün tikçe vahim bir şekle giriyor. sene evvel parlamentarizm usü nü kaldırarak diktatörlük ilân miş olan kral Aleksandr uzun "İı, man bu usül ile memleketi idsfeni, edemiyeceğini anladı. Bunun rine zahiri bir meşrutiyet usulü bul eder gibi göründü. Şimdi usül de iflâs etmiş bir haldedir. B' lâsa Hırvatlar, Boşnaklar, Kars dağlılar ve saireler arasındaki hi nutsuzluk ile beraber hariçten gö len müşkülât Yoguslavyayı kanların ve merkezi Avrupan hasta adamı haline getirmiştir. Bunun içindir ki, kral AleksatÜlanm, drın Bükreş'e yaptığı ziyaret na zari dikkati celbediyor. Bilhasfing bundan bir kaç hafta evvel topla nan küçük itilâf konferansında bi takım kararlar verildiği, müttefiki ler arasında tesanüdü temin Dün Antalyaya hareket ettiler. Beraberlerinde jandarma umum kumandanı da var ANKARA, 26 (A.A.) — Baş- vekil İsmet Paşa Hz., bugün öğ- İe trenile cenup vilâyetlerinde bir tetkik seyahati yapmak üzere geh- , sih, Kalarei rimizden hareket etmiştir Başve - susf kalem müdürü Vedit Beyler | Paşa Hz.nin beraberlerinde u « mum jandarma kumandanı Kâ - zım Paşa ile Antalya meb'usu Ra- 'usu Fuat, bu- Kara kış geliyor, kara kış geldi, | kil Paşa Hz., istasyonda vekiller, bulunmaktadır. İsmet Paşa Hz. karakış etrafı kasıp kavurdu. meb'uslar birinci umum müfettiş doğruca Afyona gidecek, oradan Hangi kara kış acaba? Kara kış Hilmi Bey, vekâletler erkânile, | da otomobille Antalyaya gidecek- geçeli bugün bir hayli oluyor. İnan | sefirler tarafından uğurlanmış ve | tir. Paşa Hz,, bir gece burada ka- mıyan gider, Sivaslılardan, Tokat. | 88ker tarafından selâmlanmıştır. İ lacaktır. lılardan, Karahisarlılardan, Erzin- canlılardan, Kemahlılardan, Ma - latyalılardan, Eğinlilerden, Gire - sunlulardan, Amasyalılardan, Yoz gatlılardan, Çorumlulardan, sun gurlu! sorar ve kara kışm ne ye denildiğini öğrenir. Bu saydığı mız yerlerde senenin aylarını şöy- le sayarlar, kânunusaniden itiba - ren: Zemheri, Gücük, Mart, Abrül, Mayıs, Kiraz, Orak, Haç, Koç, A - vara, Aralık, Karâ kış... ” Onun için, bu gelen karakış de- ğil, Zemherinin ikinci faslıdır. Macaristana si'âh kaçırma meselesi Küçük itlâfın teşebbü'leri CENEVRE, 26 (A.A.) — Küçük itilâf, Avusturyada meydana çıka- rılmış olan silâh kaçakçılığı dola - yısile İngiltere ve Fransanın Viya- na, Budapeşte ve Romada diplo « ması tarikile icrasına karar vermiş oldukları teşebbüsün neticelerini beklemektedir. Küçük itilâf hükü- metleri bekledikleri izahat kendile rini tatmin etmediği takdirde me- seleden milletler cemiyeti konse * yini haberdar etmek suretinde ev » velce ittihaz etmiş oldukları kara- rı yerine getirmek hakkımı muha - © faza etmektedir. En ziyade münte şir mütalea, konseyin şimdiki iç * tima devresinde meseleden niha » yet haberdar edileceği merkezin - dedir. | Sıhhat ve hariciye vekilleri nsıma iştirak edecek olan heyeti murahhasamız reisi Hari - ciye vekili Tevfik Rüştü Bey İs » tanbula ve Sıhhat ve içtimai mu - avenet vekili Refik Bey de Mani- | saya hareket etmişlerdir. Yüksek iktisat meclisi mesaisini bitirdi 931tediye müvazenesi 1,600,000 lira lık aktif farkile lehimizedir. Sanayiin inkişafı, teşviki ve madenlerimizden en iyi bir şeki'de istifade esasları da tesbit edildi ANKARA, 26 (A-A:) — Ali İk- sat meclisi dokuzuncu içtima dev resini kanunu mahsusundan derpiş edilen 15 günlük müddet zarfında ikmal etmiştir. Ali İktisat meclisi bu devrede; 1 — Türkiyede sanayi nasıl te - essüs ve inkişaf edebilir. 2 — Madenlerimizden en iyi is- tifade şekli nedir. 3 — 1931 senesi tediye müvaze- nesi mevzuları üzerinde çalışmak- la beraber sekizinci içtima devre- sinde şemasını yaptığı milli gelir mevzuu üzerinde de tetkikatma devam etmiştir. Bu mevzulardan her biri için tefrik edilen hususi komisyonların hazırladığı raporlar heyeti umumiyece de tetkik ve ba- zi tadilât ile kabul olunmuştur. Bu raporlar başvekâlete takdim olun- muştur. Bu raporların ana hatları şunlardır: 1 — Bu raporda bilhassa sana - yiin inkişafı esasları ve teşviki is - tikametleri, 2 — Himaye meselesi ve şekileri, 3 — Teşviki sanayi ka- nunu, 4 — Devletin sanayicilik ya- prp yapmaması ve bu sanayiin su- reti idaresi, 5 — Kredi meselesi, 6 — Nakliye tarifeleri, 7 — muhar rik kuvvetler, 8 —Sanayi tedrisatı, 9 — Sanayide rasyonalizasyon, 10 — Devlet mübayaatında tiplere ve rilecek ehemmiyet meselesi mev - zuu bahsolmaktadır. Maadin mevzuu hakındaki ra - por: Bu raporda memleketimizdeki madencilik teşebbüsü ve hareket - lerinin ufak bir tarihçesi ve cihan maden istihsalâtınm son bir kaç senelik seyri kısaca gözden geçi - rilmektedir. Bizim madenlerimiz den en iyi surette istifade hususun- da varit olabilecek muhtelif müta- İlealar da tetkik edildikten sonra i mutavassıt bir hat alınmakta ve aşağıdaki ana hatlar da izah edil - mektedir: 1 — Bir madenin müfrit olması işletilmesile kabildir. 2 — Büyük mikyasta istihsalât yapabilmeğe müsait cevher yatak- larını işletmek için evvel emirde esaslı surette tetkikat ve taharri - yata lüzum vardır. Mâhaza bu tet- kikat ve taharriyat için icap eden ruz bulunduğunu göz önünde bu- Vundurmalıdır. 3 — Bir madenin devamlı ve is tifadeli bir iş olabilmesi tesisatının tamamen teknik bir tarzda kurul- masına ve işletilmesinde teknik Bunun için de büyük sermayelere ihtiyaç vardır. 4 — Madenleri işletecek ve ku - ma ve gerek işletmenin bütün saf- halarında tam serbestile hareket et mesi maksadın temininde büyük yer tutar, 5 — Madenlerden almacak rü- süm tekâlif daha ziyade temettü inbisar etmeli ve bu işte en mühim âmil olan sermaye sühulet ve mü- zaheret görmelidir. 6 — Müdenlerimize müteallik kanun ve nizamların müteşebbis lere emniyet telkin edecek tarzda istikrarlı bir mahiyet arzetmesi ve fakat zararlı spekülâsyonlara mâ- hai bırakmıyacak hükümleri der- piş edilmesi çok faydalı olur. İİ aki ği iü f müşterek siyasi teşkilât bile ihdi edildiği halde şimdi kral Alek: drın bunlarla iktifa edemiyer& tekrar Bükreşe gitmesi, orada yi niden vaziyetlerin tetkikine lüzü görmesi bu seyahati endişe ile lâkki edenlere hak veriyor. Görü löyor ki, Balkanlar yüklüdür. Hâ diseleri dikkat ile takip.edelim.rf serusesvarue seapesmsnasasmaza, Mısırda bulunan. bir tarzın yer tutmasma bağlıdır. İ racak mütefenninlerin gerek kur-| 7 — Amele ile sermayedarm mü Asi (Alt tarafı 9 uncu sayıfamızda) gitmiştir. bomba İiz umumi karargâhında bu sabalii © bir bomba bulunmuştur. elimine Ankarada kar ANKARA, 26 (A.A.) — Bug ce şehrimize kar düşmüş; etra! yüksek tepeler, kar ile örtülmüştür Kar bu sabah ta yağmışsa' da de” vanı etmemiştir. Hava kapalı gitmektedir. devam etmesi ihtimali vardır. * Tuna da nakliyat durdu : da gemi işleten kumpanyalar ti. caret eşyası nakliyatının hava şe" raitinden dolayı muvakkat. bi müddet için tatil edildiğini bil dirmişlerdir. Yalnız Viyana- Belgrad ara * sında romorkör seferleri yapıla * caktır. ozamazi Izmir postasında teahhur IZMIR, 26 (A.A.) — Dünkü © İstanbul postasmı yapan İzmir Evl vapuru fırtmadan dolayı 13 sa” atlik bir teahhurle İimanımız8 gelmiştir. tasdik etmiştir. ç Sovyet müsteşarı Sovyet elçiliği müsteşarı l Ankara tahof dün akşam