27 Ocak 1933 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3

27 Ocak 1933 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3

Bayram ve hava | Bgün İn Ba bayram biri. ... : Yramlaşıyorsunuz. Ağzınız fi © sözleriniz tatlı, tatlı söylü « | e tir z. Her - gs kendi halince bayram ediyor. b 4 # i. va yollarını açmak için ara- Z 'an uzaklaşan, topraktan gö- 2 doğru yükselen hava kahra « (i,, varmın hatırasını milletçe mız gün! *.. Herkesin sâadet ve neş'e ara - günde ideal yolunda can ve « rin çocuklarmı, anaların, larını düşünüyorum. Bayram nların daha rahat yaşamala- H bayram neş'esini biraz daha “an tatmaları için kendilerini , gayenin kollarına bırakan millet hatırlıyor. si Herkesin neş'e içinde biribiri- a rılrp öpüştüğü anlarda Türk leti de hava yollarını açmak, N n hava müdafaasını yarat - *İAK için can verenlerin hatırası ö- de çevreleniyor.Hava yolunun kahraman ölüsü Fethi ve Sa- ,, wn ve ondan sonra sayısı yüz « bulan genç hava zabitlerinin amımı kutlulamak için adsız Mezarsız ölülerimizin âbidesi ö bir kalp gibi toplanıyor. » * * Genç tayyare mülâziminin bay- m günü kapısını artık bir gen- çalmadığı nişanlısı, Genç tayyare zabitinin bay - (m günü artık elini öpecek oğlu ığ'mıyan annesi, Genç tayyarecinin, evlerinin tündeki her uçuşta babasınm ineceğini hâlâ sanan çocuğu, | Bugün Fatihte toplanan millet tlesi sizin bayrammızı kutlu - Eli öpülmeyip boş kalan ana, illet senin elini öpüyor. Artık kapısı açılmıyan baba, İlet kapmı çalıyor. Senin elini öpen milletin du - larında oğlunun harareti var. Sadri Etem Necep Beyefendi Dün şehrimize geldi Ğ H.F. umumi kâtibi Recep efendi dün sabahki trenle şeh- gelmiştir. Recep Beyi Hay- istasyonunda bir çok fır- erkânı ve fırka arkadaşları N rtr, Recep Bey bayramı şehrimizde , sirecektir. Bir kaç gün evvel (araya gitmiş olan Fırka vilâ - et idare heyeti reisi Cevdet Ke- a Bey de dün Recep Beyle bir « te dönmüştür. mmm. Evkafla beledi ye ârasındaki dava ve Gi kararı ukataadan Evkafın, İN000 Kira İstemesi üzerine, Be - iy, ile aralarında ihtilâf çıktı » İL Erkan mesbaba restüine ba - iz ve Belediyenin Ye tehiri talebile mahkeme - Müracaat ettiği yazılmışıt. İstanbul beşinci hukuk mahke- Vatmanın madama çarpmada günah- sızlığı anlaşıldı İstanbul ikinci ceza mahkeme- sinde, bir tramvay kazası dava - sına bakılmıştır. Davada maznun, Rıza Efendi isminde bir vatmandı. İdare etti- ği tramvay arabaşı, Pangaltıda Evdoksiya isminde yaşlı bir ka - dna çarpmış, kadın yere düşmüş yaralanmış. Mahkemede, Madam Evdoksi- ya yoktu. Vatman Rıza Efendi, avukatı ile birlikte gelmişti. Şa - hitler dinlenildi, Bunlardan simitçi Abdullah Efendi, hâdiseyi şöyle anlattı: — Ben, icadiye sokağınm ba - İ şında simit satarken, yaşlı bir ma- dama, kaldırımın bir tarafından öbür tarafa geçiyordu ve madama tramvayın önünde kaldı, araba çarpmca, yaralandı. — Sence vatman kabahatli mi- dir? -— Madama, çok yavaş yürü - yordu. Ama ne bileyim? Bazan benim bile dalgmlığıma geliyor, simit tablası başımda caddeden geçerken, vatmanlar çan çalarak, “simitçi, uyuma, uyan!,, diye ba - ğrıyorlar. Şahit Osman Efendi de, yaşlı kadının tranıvaymı önünden kar - gem geçmez iskadiğini, yulardam. bir otomobil geldiğini * görünce, geriye döndüğünü, fakat o taraf- tan da otomobil görünce tekrar geçmeğe davrandığını ve bunun üzerine tramvayın çarptığını söy- ledi, Biletçi Hasan Efendi de, kara- kolda alınan ifadesinde, vatmanm fren yaptığım söylemişti. Müddetumumi Kâmil Bey ted- birsizlik ve dikkatsizlik sabit ol - madığı kaydile, beraat istedi. Kı- sa bir müdafaadan sonra, reis Hâmit, aza Haydar Naki ve Ab. durrahman Beyler, beraat kararı verdiler. Sovyet ticaret mümessili Sovyet hükümetinin Türkiye ticaret mümessilliğine M. İvan Vorobiof tayin edilmiş ve şehri - mize gelmiştir. Son vazifesi Mismda (Sovyet fevkalâde ticaret O mümessilliği olan M. Vorobiof şimdiki mevki- ini ve tahsilini şayanı hayret me- saisi sayesinde elde etmiş bir şah- siyettir. Sovyet inkılâbmdan ev » vel bir mensucat fabrikasında a- mele olan M. Vorobiof fabrika - | da çalıştığı müddet zarfında muh: | telif mekteplerin derslerine ça » lışmış, sene sonlarında imtihan vermiş, bu suretle tahsilini ta - mamlamıştır. Rusyada ( dahili harpler bittikten sonra M. Voro- biof mensucat sanayii trostü mü - dürü, bilâhare de bu trostları ida- re eden sendikanın müdür muavi- ni olmuş, Rus mensucat sanayii - nin inkişafında mühim hizmetle- | ri görülmüştür. Daha sonra men- sucat sanayii için lâzım olan ip - tidat maddelerin ithalini idare eden teşekkülün (O müdürlüğünü | , yapmıştır. İ rinden bazıları dükânlarını kapat- Eytam bankası yüzünden zarar ediyor, kapanıyor Emlâk ve eytam bankasının çok az faiz ile maaş cüzdanları muka - bilinde bilhassa mütekait yetimler ve öksüzlere para ikraz etmesi İs- tanbuldaki birçok ikraz müessese- lerini fena vaziyete düşürmüştür. Bunun üzerine ikraz müessesele - mıya karar vermiştir. Dün alâkadarlardan bir zat ile görüştük. Bu zat ikraz müessesele- ri hakkında aynen şu sözleri söy - İedi: — Ikraz müesseselerinin en bü- yük müşterilerini mütekaitler, ye - timler, öksüzler teşkil ediyordu. Bunlardan bir çokları vakti gelme den evvel maaşlarını kırdırıyorlar dı. Müesseselerde pek fahiş faizler aldıkları için bu cüzdanları hiç pa hasma elden çıkıyordu. Tabii vazi- yetten istifade etmek istiyen faiz- cilerde günden güne çoğalıyordu. Fakat emlâk bankasmın o hemen! hiç mesabesinde olan faiz mukabi- linde cüzdan sahiplerine vermesi | üzerine ister istemez fajzciler pi- yasadan çekilmiye başladılar. Ev- velce 20 tane kadar açılmış olan bu müesseselerden şimdi üç tanesi dükkânlarını kapamışlardır. Bugün tayyare şehitleri için yapılacak ihtifal Her sene olduğu gibi bugün de Fatihte tayyare şehitleri için bir ihtifal yapılacaktır. o Hazırlanan programa göre merâsim şöyle ya: pılacaktır: Saat 12 den on üçe kadar bir saat hava faaliyeti tatil edilecek- tir. Çocuklarımıza yardım İstanbul mekteplerinde, öğle ye « meği yiyemiyen fakir talebenin ade di üç bin küsurdur, Istanbul sokaklarında, kenar ma » hallelerdeki evlerde, aç ve giyimsiz çocukların adedi on bini geçer. Bu yoksul yavrulara yardım eden bir de hayır müessesesi vardır: Hi. | mayetetfal. Bu kiymetli müessese, aç ve bakım. 4iz çocuklara yardım etmek için, on- ların karınlarını doyurmak, üstlerini pekleştirmek için, halkımızın hami « yetine, şafkatine, semahatine güvene rek teşekkül etmiştir, Topladığı pa - ralarla, fakir ve yoksul yavruları « miz, doyurur, giydirir, sevinç günle - Davetliler saat iki buçukta Fa- tih tayyare parkında toplanacak- lardır, Saat 15 te Fatih parkı, Be - yazıt, Selimiye, Taksim ve Maç- kadan toplar atılacaktır. Müteakiben merasim kuman * danı olan merkez kumandanı me- rasimi açacak merasim yerinde bu lunanları hava şehitlerini selâm - lamağa davet edecektir. Bir bo » razan tarafından çalmacak “Ti, işareti üzerine kıt'alar, mektep » Kiler, zabitler selâm vaziyeti ala - cak, siviller şapkalarını çıkara - caklardır. Bu anda Fatih parkın» da, Beyazıt, Galata kulelerinde resmi dairelerde, limanda bulu - nan vapurlardaki bayraklar ya - vaş yavaş yarıya kadar indirile » cektir. Bütün gemiler ve fabrikalar düdüklerini çalacaklar, herkes ,ve bütün nakliye vasıtaları hürmet için bir dakika duracaklardır. Bu flan günmanadan Maamafih diğerlerinin de gün - | vaziyet ve sükün bir dakika de- kaybolacağı mu- | vam edecektir. Müteakiben se » hakkaktır.,, m lâm vaziyetine nihayet verilecek - Fikirlerini öğrenmek için müra- | tir. Bunu müteakip, merasim ma - caat ettiğimiz ikraz müesseselerin | hallindeki tayyare âbidesi önün - den üç tanesinin sahibi ise kendi - | de, ordu namına hava zabitlerin- lerinin banka muamelesi ve ufak! den, tayyare cemiyetinden, halk sarraf munamelâtı yaptıklarımı fa -| namına şehir meclisinden birer kat işler azaldığı için cüzdan mu - | zat hitabe söyliyeceklerdir. Hita- kabilinde para üzerine hemen hiç | belerden sonra müzika matem ha- muamele yapmadıklarmı söylemiş | vası çalacak, Harbiye mektebi ta- lerdir. lebesinden bir manga, manevra fişeğile üç defa havaya ateş ede « Darülfünundaki cektir. Son olarak kıt'alar, izciler ıslılah komisyonları | bir geçit resmi yapacaklar ve bu toplanmaları suretle de merasim nihayet bula- : caktır. Darülfünun emaneti fakülte ri. »”.a yasetlerine bir tamim göndererek iveti Isu- fakültedeki ıstılah komisyonları - seriekri Gömen nin sık, sık toplanarak çalışma - Şehit tayyarecilerimizin namla- larını bildirmiştir. Söz derleme a i tebci bugün (cuma) saat talimatnamesile defterlerden de Sp, yi e EM ei- fakültelere bir hayli gönderilmiş- varında yapılacak ihtifal merasi- tir. mine İstanbulda bulunan mebus Bİ. lerin iştirak buyurmaları rica olunur. Kıyafet: Jaketatar, Silindir. Günirük ve inhisarlar vekili Gümrük ve inhisarlar vekili Ali Rana Bey dün şehrimize gel- miştir. Rana Bey bayramdan son- rada bir kaç gün burada kalacak ve vekâlete ait işler etrafında tet- kikler yapacaktır. esed VAKIT Gündelik, Siyasi Gazete | Istanbul Ankara Caddesi, VAKTT yurdu Telefon Numsraları Yazı işleri teletonu: 24379 İdare telefoau 1 Mare —— Telgraf mdresi: Istanbul — VAKIT Posta kutum No 46 —— Abone bedelleri : Türkiye —— 1400 Er. vw. 400 » Ecnet4 ——— 2'w Er, M0 800 me Senelik 8 aylık 3 aylık is » 1 aylık —— ilân ücretleri: Resmi fânlarm bir satırı 10 Ticari ilânların bir satir: Ticari Bânların bir santim! 25 Kuruş — Küçük ilânlar: Bir defası 30 iki defam 50 Üç defam 65 dört defas 15 ve on dofası 100 kuruştur. Üç aylık ln verenlerin bir defası meoca- bendir. Dört satırı geçen Münlarm fazla Kumar oynarlarken Alber, Hulüsi, Kadri, Ali, Mus- tafa, Fuat isminde altı kişi Arap camaiinde kumar oynarlarken cürmü meşhut halinde yakalan - mışlardır. ——— Bursa izcileri Bursa izcilerinden 30 kişilik bir kafile bayramı geçirmek üzere dün şehrimize gelmişelerdir. leri arifesinde onların gönüllerini İ hoşeder. | İstanbul, altı yüz bin nüfuslu bir şehirdir. Böyle bir şehirde, on, on beş bin yoksul çocuğu himaye etmek pek müşkül bir şey değildir. Haydi, hep - sine bakılamasa bile, hiç değilse ya- rısına, daha da olmazsa dörtte birine bakılabilir ya?.. Hayız, ancak yüz çocuğa yardım edilebilmiş, yüz çocuğa elbise, enta ri verilmiştir. “Üç saat,, operetinin bir ayda 25 bin lira, bir sinema filminin bir haf - tada 15 bin lira hasılâ! yaplığını na zarı dikkate alırsak, halkımızı mer » hametsizlik ve semahatsızlıkla itham etmekte mazur görülürüz, Fakat, bir de, 1930 dal, M.C.A, cemiyetinin, on günde, fakir çocukla ra yardım için yalnız İstanbulda otuz bin lira topladığını hatırlarsak, hayır müesseselerimizin metodsuz çalıştık - larını ilirafa mecbur kalırız, Hayır müesseselerimizden melodlu bir faaliyet, halkımızdan da, yoksul çocuklarımıza biraz daha se « mahatlı bir alâka isteriz, Selâmi Izzet Polis binasında bir çöküntü Polis ikinci şube müdürlüğünün bulunduğu binanm bir yeri ev * velki gece ansızın (çökmüştür, Çöken yer, bir buçuk metre ge « nişliğinde, iki metre uzunluğun * dadır. Çöken yerin altından mec « ra geçmektedir. İkinci şube müdürlüğü odala « rından ikisi bu kaza (yüzünden boşaltılmıştır. Çöken kısım bay « ramdan sonra tamir edilecektir. | ———e— : Belediye memurin müdürü Belediye memurlarının tekaüt- lük nizamnamesini Ankaraya gö « türmüş olan memurin müdürü Sa- mih Bey dönmüştür. Nizamna « me Ankarada Dahiliye, Maliye, Sıhhiye vekâletleri tarafından ays rı ayrı tetkik edilecektir, 15 Yıl evelki VAKIF | 27 Kânunusani 1917 — Şehrimizde açılacağını yazdı « Ğımız Macar sergisi yarın saat dör buçukta Pera Palâs salonlarında me rasimle küşat edilecektir. — Muhtelif dairei belediyelerde meccanen çiçek aşısı tatbikina baş» lanmıştır. — Haber aldığımıza göre İzmitte büyük bir yangın çıkmış ve hükümet dairesi tamamen yanmıştır. — Maliye nezareti kalemi mahsus müdürü Reşit Saffet Beyin Viyana- dan avdet ederek dün işe başlamış ol- duğu haber alınmıştır. daha Mini