23 Eylül 1933 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 11

23 Eylül 1933 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 11

Alaturka zeri N alafranga yemek Atletizm birinciliği!Cümhuriyetin onuncu müsabakaları Merkez komitesinde köycüler, konferan inek sayımda) Yemeklerimiz fenamı? Ahçı mektebi açılacak ; Yemeklerde ıslahata ihtiyaç var. Belediye yapmalı ne mutlak surette ibtiyaç görü -| (Baş turan 7 ve şenlikler komisyonunda hazırlıkları: ve cıvarı için program'ar bir'dereec ile ve Semihten evvel sebebi , | ba Cümhuriyetin onuncu yıl dö bir itiyat nümü memleketin her tarafın - da olduğu gibi İstanbulda da pek zünde n| büyk tezahüratla kutlulanacaktır. | en ileri gelen aileleri mpi *İ sinden olmak üzere üç köylü da * vet edilecektir. i Bu davetli köylüler İstanbulun nezdinde na sı ve bunu haline g (Baş tarafı 1 inc sayıfamızda) yi ve âdetlerine göre yapılacak tadi- lât ve ıslahat dahilinde yeni bir yemek usulü kabul edilebilir mi? Lokantacının fikri Dün tanınmış bir lokantacı ve tanınmış bir doktorla görüştük. Önce belediyeye müracaatı yapan lokantacılar cemiyetinin reisi Ap- tullah efendi, her şeyden evvel, mevcut “usta ahçı,, sayısının gün- den güne azalmasiyle acemi elle- ve düşeceğinden ve lezzetleri dün- yanın her tarafında tanılan Türk yemeklerinin nefasetini kaybede - ceğinden endişededir. Diyor ki: — Ahçılık mektebine lüzum vardır. Eskiler birer birer eksili - yor ve yeniden usta ahçı yetişmi - yor. Vaktiyle büyük konaklar bir nevi ahçı mektepleriydi. Ahçıbaşı- lar ve bunların yamakları vardı. Bu yamaklar, baş ahçıların yanın-| da iyi yemek pişirmek meziyetini kavyar, ustalaşırdı. Biz ,geçenki idare heyeti top - lantımızda belediyenin yardımıyla bir mektep açılmasını kararlaştır. | dık. Bu kararı verirken de düşün- düğümüz başlıca nokta, iyi usta - ların yerlerini boş bırakmamak, yenilerini yetiştirmekli. Açılacak mektepte mevcut ustalardan mu - allim sıfatiyle istifade edilecektir. Bilfarz Marko Ahmet usta denilen ellilik bir ahçımız vardır ki, bu profssi İr. z Türk yemeği, Avrupalılarca da sevilmiş olmasına rağmen hazım - ları çok ağır gıdalardır. Bana ka- lirsa, yemeklerimizde ıslahata lü - zum vardır. Ağır yemekleri kal - Alaturka mı alafranga mı 2 dırmak, yerlerine hafiflerini koy - mak icap eder. Meselâ pilâv ala - turka usulde bol yağla pişiyor. Hal buki pirinci haşlamak ve sonra ye- nirken tuzsuz tereyağını pilâva karıştırmak pek âlâ mümkündür. Bu usulle ağır hazımlı olan bugün- kü pilâv, hafif bir gıda haline gi- riyerir, Biz burada bunu tatbik! ettik, muvaffak da olduk. Müşte - rilerimiz memnun... Yemeklerde alafranga usulleri | tamamen kabul etmiye lüzum yok- tur. Alaturka yemeklerimiz ara - sında pek lezzetli ve hazmı kolay olanlar vardır. “Testi kebabr,, bun lardan biridir,. Dediğim gibi sadece ıslahat... Bir kısım yemekleri hafifletmek... Çünkü artık eski sağlam © mideler kalmamıştır... Doktorun fikri | Doktor Cevat Zekâi Bey de seh yor, doktora göre, evlere ahçı di - da yemek yapmasını bilmiyorlar. Cevat bey de, alaturka yemekleri- mizin sıhhate muzır ve ıslaha muh- taç bülunduklarma kanidir: “— Eski tarzda yemeklerden şüphesiz ki, bazıları çok iyidir. Fakat umumiyet itibariyle bizdeki yemek pişirme usullerinin çok bo- zuk ve ıslaha muhtaç olduğunu kabul etmeliyiz. Her yemeğimizin başımda kavrulmuş soğan vardır. Yemeklerimizi, bu bol yağda kav- rulmuş soğanların hazımları ga - yet ağır ve güç oluyor; mideleri - miz bozuluyor. İkincisi, yağlar, kızdırılırken hamızatı şahmı tay - yare denilen kısımlarını ve netice itibariyle asıl gıdai kıymetlerinin yarısını kaybediyorlar, Alafranga | ahçılıkta bu nokta nazarvaı itibara alınmıştır. Halkımız, eski tarzda © pişmiş bol yağlı yemeklere alışmıştır. Fa kat kuvvetle tahmin ederim ki; bu yemeklerin mide ve barsaklari bozduğu ve daha hafif yemekler yemek zarureti muhtelif cepheler- den kendilerine anlatılacak olur - sa, bu doğru fikri herkes kabul e- decek ve fenni tarzda pişmiş ye| mekleri seve seve yiyecektir. | Fikrime göre bu iş, en başlıca vazifelerinden biri de halkın sıh- N - Belediye öyle bir mütehas - / ss bulmalı ki, bu adam vâkıfane bir görüşle İngiliz, Fransız, Alman yemek usullerini tetkik etsin. Ya - şayışımız o şeraitine, bünyemize, mevcut gıda maddelerimize göre yeni bir sistem çıkarsın, Sonra da, belediye, eski usul yemek pişiril « mesinin kaldırılması ve bulunacak yemek formülünün bunun yerine konulması için mücadele açsın, Ye ni usul üzere yemek pişirilmesini öğreten ahçı mektepleri tesis et - sin. Lokantaları bu usule uymıya icbar etsin...,, Belediye mahafili, doktor Ze - | kâi beyin mülâhazasımı acaba na- sıl karşılıyacak?.. Alaturka yemek pişirme usulle- irini kaldırmak ve yerine fenni, sıbhi bir yemek pişirme sistemi koymak, gerçekten, — belediyenin mi vazifesidir?, Madem ki salâhiyet sahibi kim- selerce alaturka yemeklerin gayri sıhhi oldukları iddia ediliyor! Ve madem ki belediye, halkın sıhhati- ni koruma vazifesiyle mükelleftir! Bu mesele de, onun için, esaslı su- rette tetkike muhtaç bir iş olma- rimizde bir ahçılık mektebi tesisi. Hatıralar Bu eser, mütarekeden sonra, Harp kabinelerinin isticvabı vamâlideki isticvaplarını, resmi vesikaları ihtiva etmektedir. lıdır kanaatindeyiz. *Vesikalar | umumi harp mes'ullerinin di- ye tutulan kimseler fenni bir tarz- yi Zi i mi, Haydar, Ömer Besim, Meh. 3 Kutlulama şenliklerinin munta- | 1€n | zam bir proğram dahilinde olma- miyerek kendi ha- | sı için İstanbul belediye reisi mu- olmuştur. Bunun- ! ayini Hamit Beyin reisliği altında Ja beraber Semihin derecesi iyi - | toplanan merkez komisyonu fev- i ımda | kalâde faaliyetle çalışmaktadır. Komisyon bütün işlerin ve tefer rüatının daha güzel tesbiti için bir | ; çok kollarda çalışacak © muhtelif | 400 manialı — Birinci Sami| komisyonlar teşkil etmiştir. (Galtasaray) 61,10, ikinci Teyfik | Köycüler, konferanslar, tiyat- (Şahsi) 62, üçüncü Kaya (İstan -| po ve şenlikler komiteleri munta- bulspor) . i zaman içtimalar yaparak hazırlık Bu müsabakaya o Harbiyeden | larla meşgul olmaktadır. Ziya çok iyi başlamasına rağmen | o Komisyonlar hazırlıklarını ik - adımlarını tanzim edemediğinden | malden sonra raporlarını merkez ikinci maniayı atlamadan geçmiş | komisyonuna verecek ve merkez ve bundan sonra müsabakaya de- ! komisyonu da umümi programı vam etmemiştir, | hazırlıyacaktır. Bu komisyonlardan konferans - lar işi ile uğraşan komisyon dün büyük bir | gene en sı - n çok müessir oldu - gunu * venler de vârdı. nasydı Eğer bu talisizliğe uğr: müsabakayı birincilikle bitirece - ceği ve hattâ yeni bir rekor yapa. | Istanbul Halkevinde cağı şüphesizdi. toplantı yapmıtıştır. Cirit — Birinci Karakaş (Kol -| Bu toplantıya kutlulama günle- lej) 53,2; ikinci Sudi (Galatasa- | rinde söz söyliyecek hatipler da - ray) 44,19, üçüncü Müfahham | vet edilmişti. İ (Fenerbahçe) 44. Komisyonun reisi Köprülü za »- 4X1500 bayrak — Birinci Gel de Fuat Bey davetlilere Cümhu - latasaray takımı 20 dakikada i - | riyetin onuncu. yıl dönümünün kinci Fenerbahçe © takımı 20,44, İstanbul, Beyoğlu, Üsküdar, Ka , 3/10 de. dıköy, Yeşilköy, ile diğer bütün 4X400 bayrak — Birinci (Sa - | kalabalık semtlerinde ve sinema» | larla tiyatrolarda o Cümhuriyet met Aliden) mürekkep Galata -| rejimine ve on yıl içinde cümhu « saray takımı 339, 6/10 (Yeni Türkiye rekörü). “5 İkinci Fenerbahçe takımı. Bu koşunun ilk 400 metresi çok heyecanlı ve aşağı yukarı müsavi geçmiş fakat o büyük Besim ile İ riyetin yaptığı iyiliklere dair kon | feranslar verileceğini söylemiş ve bu hususta komisyonun tesbit et- tiği ismileri okumuştur. Komis - | yon tarafından muhtelif semtlerde ' konferans vermek üzere seçilen ze Mehmet Ali çok iyi bir koşu yapa: | vattan Agâh Sırrı, Mekki Hikmet, rak rakipleriyle aralarında mesa: | İsmail Şevket, Mansur, İsmail Sıt. İeyi yarım tura yakm açmışlardır. İkı, Salih Zübtü, Ali Rıza, Mekki Sait, Sadri Etem, Zeki Cemal Bey lerle Milli Türk Talebe birliğin - den seçilmiş olan 5 genç içtimada hazır bulunuyordu . Toplantıya gelmiyen zevata da , ayrıca tebliğat icrası kararlaştı - rılmış ve on beş gün sonra tekrar toplanmak üzere celseye nihayet verilmiştir. Konferanslar komisyonu önü « müzdeki perşembe günü toplana - rak İstanbulun muhtelif meydan- larında, salonlarında ve sinemalar ile tiyatrolarda verilecek konfe - ranslarin yerlerini oOve burada konferans verecek zevatı kat'i su- rette tesbit edecektir. On beş gün sonraki cuma günü tekrar Halkevinde ( toplanılarak konferanıçılara yerleri bildirile - Sırık atlama — Birinci Haydar (Galatasaray) 3,31 (yeni Türkiye rekoru), ikinci Fethi (Galatasa - ray) 3,3. Dün oldukça şiddetli rüzgâra rağmen Haydarın gene kendine âit olan rekoru on santim farkla kırmasını çok takdire değer bulu- yoruz. - Rekortmenlerimizi tebrik | ederiz. Umumi neticeler Müsabakaların birinci gününde Galatasaray 100, 400, yüksek, disk, 4XX100 ve 1500 müsabaka - larında birinciliği ve 49 puan ka- zanaraka başa geçmişti... Galata- saraylılar dünkü müsabakalarda da 200, 800, 4Xx400, 4X1500, sırık, 3 adım ve 400 mania müsa- bakalarında birinciliği kazanmış” ktir, lar ve puanları bi li arttı ti Köln Gale ber elan i o Konferansçılara Cümhuriyet re 7 Lai . © | jimini dası için iste» 19 müsabakadan on üçünü bi vi PN ESPEANAM 5 ekili dikleri her şeyi söyliyeceklerdir. likle k izel ne- S mnciik'e sazanan ve bu güzel ne Ancak münevver ve halk sınıfla - tceyle İstanbul atletizm şampi - i yonluğunu elde eden Galatasaray | 2 hitap edecek olan konferans. | çılar da ona göre hazırlanmış ola ları tebrik ederiz, caklard ir, Köylüler komisyonu da avukat | İsmail Şevket Beyin reisliği altın- da muntazaman toplantılar yapa - rak köylerde yapılacak tezahürat Sovyetler ve Amerika VAŞİNGTON, 22 (A. A.) — M. Ruzvelt, Sovyetler birliği hü * «de mıntaka merkezindeki heyeti - i | kümetinin Amerika tarafından ta- İ nmması meselesini tetkik etmiştir. Hariciye nazır, M. Hull, gaze - tecilere ima yolile yaptığı beyanat | Harp kabinelerinin isticvabında Bütün harp senelerinin ve mütareke yıllarının en canlı saf- halarını, bu eserde bulacak, lezzetle, merakla okuyacaksınız. 600 sayfalık kitap bir lira. ta bu tanışma işinin kararlaştırı - lacağı tarih hakkında henüz hiçbir şekillerini tesbit eylemiş ve İstan- buldaki tezahürata iştirak için her köyden bir kaç köylünün davetine karar vermiştir. Öğrendiğimize göre her köy - Dağıtma yeri VAKIT matbaası karar alınmadığını söylemiştir. köy mektebinin son sınıf talebe - ' den bir kadın, bir erkek ve bir de | Divanyolu N. 118 Telefon: 22398 misafir edileceklerdir. Misafir köylüler | İstanbuldaki resmi geçite iştirak edecekler ve bundan sonra İstanbulun tamaşa yerlerini görecekler, müzelere, şi- nemalara, tiyatrolara gidecekler - dir. Üç günlük misafirlik esnasında köylülere yeni devrin bütün gü «- zellikleri bu suretle ( birer birer gösterilmiş olacaktır. Tamaşa komisyonuda Refik Ahmet Beyin reisliği altmda top » lanarak kutlulama günlerinde ve- rilecek temsillerin yerlerini tesbit etmiştir. Buna göre İstanbuldaki (O ve köylerdeki (o bütün mekteplerde temsiller © verilecek (ve bü- tün halk bu temsillere meccanen gidecektir. saran nas era 13080012408 BE10 8411000000844 0A00N 486 Gelecek hafta mühim maçlar var (aş tarafı 7 ine sayıfada) dan çekilirse yerini Muzaffer is » tihlâf edecektir ki tecrübe ve ida. re noktasından Zeki Beyin yeri ne dereceye kadar dold zerinde durulacak bir meseledir. Takımda bundan başka esaslı bir değişme olmıyacağı da söylen mektedir. Yalnız Süleymanire ta kımı merkez hafı Bülendin Fener. bahçe klübüne girdiği tahakkuk ik etmektedir. Bununla beraber ni. zami müddet «eselesi dolayısile Bülendin bu seneki lig maçlarına iştirak edemiyeceği ve ancak hu - susi maçlarda takımda yer alacağı tabiidir. Tebliğler Voleybol, Basketbol ve Tenis | Heyetinden: Voleybol ve basketbol birinci « liklerine birinci teşrin ayında baş- lanacağından bu birinciliklere iş- tirak edecek klüplerimizin 2 — 10 — 933 pazartesi günü saat 17 mize salâhiyetnameleri ile birlik - te birer murahhas göndermeleri e. hemmiyetle rica olunur. —— A Yelda Kitap, gazete ve Kırtasiye mağazası AKBA LR TN PEY Eeee Ak Lİ GİRİ) Her'nevi kırtasiye esy vemektep levazım çu Her” türlü Fotoğraf Rena Lİ İLİ Etâr Pertev itriyatı Kütahya çinileri DOKTOR Hafız Cemal Dahili hastalıkları mütehassısı