24 Eylül 1933 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 10

24 Eylül 1933 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 10

ii İı, 10 — VAKIT 24 Eylül 1933 Müddeiumumtli | aykırıyor:Tl kilo ero- in, 10 bin kilo dinamitten mühliktir (Baş tarafı & inci savılamızda) takibat açılan bu dokuz kişiden şimdi dördü mevkuf bulunuyor. Bunlar fabrikotör Bernard Blu. mental, Niko ve kardeşi Yorgi, Di | miş gibi gözükmek lâzım gelmek: ! vaşıta temin ve malzeme tedariki | Dimitriyadis Efendilerdir. Serbest olarak muhakeme edilen - Jör de mühendis Kadri Beyle Ha- rilaos, Mirican, Yani İstelyo Efen- diler, Matmazel Elenidir. Dün sabah budavaya ait muha keme celsesi saat on birde açılmış mitri hemen esasa dair mütalsasını bil dirmeğe başlamış ve nihayet mü dafaa için geri kalma kararivle bi- | bir Suat Ş ten celse, saat tam on ikiye kadar | tihsal membamin keşfi için terti İ bata memur edilmiş, Suat Bey, ken sürmüştür. Vaziyeti gözden geçiriş Müddeiumumi Ahmet Mahlis | Bey, mütaleasını bildirmeğe baş | larken, dava edilenlerin isimlerini | birer birer saymıs, sonra şu şekilde söze girişmiştir: | — Bu dokuz kişi, Türk ceza kanununun 403 üncü maddesiyle yapılması, kullanılması ve satılma- $ı yasak edilen Uyuşturucu madde- lere temas eden suçlar işlemekten ve suç delillerini yok © etmekten mazmun olarak dördüncü istintak dairesinin muhakeme karariyle yüksek huzurunuza çıkarılmışlar- dır. Tahkikat safhasına ve delil lerin tesbitine müvazi ve uygun ola yak, her birine ait maddi hadisele. | re işaret ve delillerine işaret ede- | rek iddiamızı söyliyeceğim. İ ? Fakat, daha önce şunu kaydede yim, ki tez kazanmalara iktısadi şartların imkân vermediği ve dün- yanın içinde kıvrandığı oumumi iktısrdi bukranın tesiriyle bizde de kazanma ve iş bulma şartlarının daraldığı son zamanlarda, memle- ketimizde ve bili ta bunlara ait raporlar, şahitler, son. | mız şekildeki hareketleriyle Hari- liyesinin kaza arak yk ra Trakyada TZemmerpalas) ım | laos, Yorgi Camadani, mühendis za kanununun 403 ve 404 üncü maddeleriyle yasak edilen suçların | işlenmesinden artma ve suçların - daki goktuk rakamlarla neticeyi tesbit etmeksizin de göze çarpacak kadar barizdir. Bu goy zamanla rın muhakeme listeleri şöyle birgöz rse, bu işaret noktaşı- rülmüş olur. Ve dolayisile .. Memleket gençliği ve onun sıh- hati üzerinde bu tez ve çok kazan: mak hırsına düşenlerin fiillerinin gok vahim olan tesirleri nazarı dik kati üzerinde ehemmiyetle topla- mış olduğu içindir, ki ceza kanunu | nun bazı maddelerinin içtimai ih. tiyaçlar karşısında kabul edilen son Şeğiştirilmeleriyle 403 üncü madde hükmü de değiştirildi. Eş. ki vaziyete nispetle ceza, başlan - gıç haddi itibariyle iki misli arttı. rıldı. Yani ceza altı ayiken bir seneye çıkarıldı. İşin daha tez gö- rülmesi için de, işleri umumi mah kemeler kadar çok olmıyan ihtisas mahkemelerine, bu davaları gör- mek salâhiyeti verildi. Bu sözlerimle badisenin çok e- hemmiyetli olduğumu kayt ve suç- luları hakkında yüksek © vicdani takdirlerinizin şiddetli olmasını ar İde taşıyanlar müddeiumumi Ahmet Muhlis Bey, | rilmesi İon yedi numaralı dairesini kiralı- ğer suçlarınki: gibi kolay olmaz. Bu hadiseleri kavramak ve delille İ ri ele geçirmek için bu suç ne itimat vermek ve kendilei tedir. Araştırma başlangıcı | İşte bu düş hazırlık tah- kikatında delillerin tesbitinde za: | btaya yol gi Uyuşturu cu maddeleri sin ve üştlerin- | il ın kolayca ele geçi:| rsısında bunu istihsal e-| den membaların elde edilmesi içir muhafaza teşkilâtında çalışan muh tir Bev, bü sene bu is disine “Amerikadan gelme eroin alıcısı,, süsünü ve “Mister Sinkler, ismini vererek Beyoğlunda Tüne basında “Site Siri, apartımanının | yarak, harekete peçmiştir. Suat Şakir Bey, şahit olarak ifa | desi alinan İstifan oğlu Aleko E-| fendinin delâletiyle Yorgi Cama- | dani Efendiyle tanışmış, Yorgi Ca- madani Efendi, kendisine gün içinde yüz kilo eroinin temin olunacağını vadetmştir. Sübut delilleri Müddeiumumi Ahmet Muhli-! Böy, bu noktadan meselenin nasıl meydana çıkarıldığını anlatmağa girişerek, hazırlık ve ilk tahkikat sırasında gazetelere de geçen muh | telif safhaları hulâsa etmiş, sübut yirmi “onun da Bernard, Niko Camadani Sıra diğerlerinde Mühendis Kadri Beye gelince, | ve Harilaos Efendilerle birlikte | suretiyle müşterek olarak uyuştu. rucu madde tedarikine vasıta ol- duğu sabittir. Dimitriyadis ve Niko Camadani Efendilerin Bernard o Efendiyle müşterek olarak uyuşturucu mad denin alınmasına ve malzemesinin tedariki suretiyle terdarikine vası- | ta oldukları, Yorgi Camadanis sfendinin Bernard Efendiyle müş- | terek olarak 4.009 lira avans kar şılığında 100 kilo eroini satmağa teşebbüs ettiği, fakat tahkikat baş lıyarak iş meydana çıkınca, hareke tinin yarıda kaldığı, yaşı küçük! telyo Efendi ile Eleni Hanımın | Is Bernard ve Niko Camadani E- | fendiler tarafından muhtelif za- manlarda verilen eroini satmağı | kolaylaştıracak surette yardım et- tikleri, vasıta olmak suretiyle sak ladıkları da sübut bulmuştur. Yal. nız cürme ait delillerin yok edil. mesinde elektrikçi Mirican Efen - dinin kasti hareketi görülememiş- tir. Onun beraeti icap eder, ka- kaatindeyim. Ceza isteği Reis Beyefendi, hakim Beyefen diler! Yüksek mahkemeniz serma- yedar, iş adamı ve (en adamları- nın teşkil ettiği, memleketin ve hatta beşeriyetin sıhhatine taarruz delillerini birer birer ortaya koy- METendi eroin istihsal | vasıtaları, kirayevi madde, bir kı- sım eroin, kenüz eroin çıkarılma- mış baseroin, afyon bulunması nin evindeki arama bodrum katındaki damacanaların Bernard Efendinin telefonla verdi- ği emirle elektrikçi Mirican Efen- di tarafından kırılarak, içlerindeki asidin imhası, hazırlık, ilk tahkikat sırasında Bernart, Niko Camadanis ve Dimitri Dimitriyadis..... Bütün bunlar, suçun müşterek olarak işlendiğinin ve huzurunuzda bü- tün suçunu kati olarak inkâr etme- sine rağmen, Bernard Blumental Efendinin eroin yapılması işinde ne kadar geniş plânlarla hareket ettiğinin maddi birer delilidir, Bernard Blumental Bunlardan: iğ 1 — Berward Blumental Efen- di, Kadri, Harilaos ve Niko Ca- madani Efendilerle birlikte, Kadri Beyin evinde yapılan uyuşturucu | maddsnin tedarikine, vasıta ve mal zeme temin suretiyle doğrudan doğruya iştirak etmiştir. ; 2 — Dimitri Dimitriyadis ve Nikola Camadanis Efendilerle bir. likte, Dimitriyadiş Efendinin e- vinde uyuşturucu maddenin yapıl- masına ve tedarikine vasıta ve mal zeme tedariki suretiyle doğrudan doğruya iştirak etmiştir. 3 — Bu imalâthanelerde yapı lan maddelerle elde olunan 11 kilodan ibaret eroini İstelyo Efendi zetmek istiyorum. Reis Beyefendi! Türk ceza ka- ununun 403 üncü maddesi ils ya sak edilen filler, failleri tarafın- dan işlenmezden önce uzun boylu düşünülerek fiilin takibat karşısın da eserleri yok edilmek için tedbir alındıktan sonra işlenir. Bu gibi hadiselerin delillerinin tesbiti, di- ile Eleni Hanımın evine nakletmis p tir, İ 4 — Yorgi Camadanis Efendi ile birlikte, 4.090 lira avans karşı lığı olarak 100 kilo öroini satmağa tam olarak teşcbbüs cimiştir. An- | cak, tahkikat başlayıp iş meydana ve sui kast teşkil eden çok muzir bir teşekkül karşısındadır. Bu te seki azasınI fribirlerinden müstakil dört nevi cürmi filiyle Jül Bernard Blumtal, gene biribir- lerinden müstakil iki nevi cürmi fiiliyle Niko Camadani, anlattığı- Kadri, Dimitri Dimitriyadis, bun- lara yardımcı vaziyetlerde İstelyo Efendiler ve Eleni Hanım teşkil e- | diyorlar. İ Bernard Blumental Efendinin | hareketi, Türk ceza kanununun 62 ve 69 uncu maddesi delâletiyle | muaddel 403 üncü, Niko Camada- ni Efendininki 69 uncu madde de- lâletiyle muaddel 403 üncü, Hari- laos, Dimitriyadis OEfendilerinki Kadri Beyinki, Eleni Hanımınki, yaşının küçüklüğü dikkate alma rak Yani İstelyo Efendininki mu- addel 403 üncü, Yorgi Camadani Efendininki 62 inci madde delâle- tiyle muaddel 403 üncü maddeye uyar, Şimdi mevkuf bulunmıyan mü- hendis Kadri Beyle Harilaos Efen- dinin de tevkiflerini... Eroin ve dinamit! Şunu da ilâveden geçemiyece- ğim ki her gün karşılaşılan ba- zı suçların işlenme şartları ve iş » liyenlerin hususi | vaziyetleri göz önünde tutularak, bazı suçlular, vicdanınızın huzurunda mazur ve kanunun size verdiği takdir hakkı karşısında merhamete lâyik görüle bilir. Refahlarını arttırmak, kasa- larını doldurmak için herkesin, gençliğin, insanlığın sıhhatine ta- arruz eden bu nevi suçluların karşı | şısında iso, kanunun size verdiği , ceza müddetleri arasındaki takdir | hakkının, cemiyetin lehine olarak | kullanılması, cezadan beklenilen | müessir ibret olma tesirini, bilhas- | sa bu sahada gösterecektir. Cemi- çıkınca, bu saliş isi, yarıda kalınış- Ur. İ yetin emniyet, sıhhat ve selâmeti üzerinde on bir kilo eroinin on bin Devlet matbaası tarafından basılan ve mekteplerde okuttu- rulan kitapların tevzi ve satış işi müessesemize — verilmiştir. 1 Bunlar o İstanbulda yalnız || (VAKIT) kütüphanesinden te - darik olunabilir. co İ Devlet matbaasının diğer neşriyatı da (VAKIT) yur - du tarafndan satılmaktadır . İlmi eserlerle Maarif Vekâleti mecmuaları ve sair kitaplar için de (VAKIT) kütüphanesine müracaat edilmek lâzımdır, >> lik mekteplerin, dördüncü ve beşinci sınıflarında okutturula- cak olan tarih kitaplarının da tab ve tevziini (o (VAKIT) yurdu yarmaktadır. Bu kitaplar hazırlanmış ve satışa çıkarıl » mıştır, <2co (VAKIT) kütüphanesi, her vilâyet merkezinde bu kitapları satmak Üzere birer şube açmış- tr. o Vilâyetler hududu dahi - linde, Devlet matbaasının mek- teplere mahsus olan kitapları VAKLI Kitap işleri köşesi Ve muhabere sütunu i di Bey, Artuvin gazete bayii ile diğer eserleri için bu şubelere müracaat olunmalıdır. > İ Vilâyet merkezlerinde. isim - leri ve adresleri aşağıda gösteri” len yerler (VAKTIN) ın kitap satış şubesi olarak kabul edil - mişlerdir. e Bunları peyderpey || neşredeceğiz. ! Ankara: (Akba) külüp » | hanesi, oTrabzon (Polotha - || neli zade biraderler , oKasta » | monu: Gazete bayii ee l Tüphanesi, Giresün: Tasarruf pazarı Lütfü Bey, Amasya: Ce- malettin kütüphanesi, Malâtya: Eyüp oğlu Halil Bey gazete ba- yii, Konya: Kitapçı Murat oğlu Sabri B., Antalya: Kemahi za- de Nail Bey, Çorum: Turan kü- tüphanesi İsmail Naim Bey, Na- zilli: Sebat kütüphanesi, Musta- fa Hakkı Bey, Balıkesir: Ki - Eskişehir: Son Posta kütüphanesi, Bursa: Kitapçı Esat Bey, Edirne: Hil - mi kütphanesi, İzmit: Halkpa - zarı (sahibi Sadettin Bey. Bolu: Zafer (kütüphanesi, Merzifon gazete bayii Adil B., Diyarıbekir: Şevki Bey, Mani - sa: Hulüsi Can Bey, (Yozgat: Vakıt muahibiri Bekir Ziya B., Adana: Maarif (o kütüphanesi Ahmet Necati Bey. Diğer şubelerimiz Van: gazete bayii İlyas Bey, Bitlis gazete bayii Niyazi Yıl - maz Bey, Siirt: Mehmet Emin Bey, İsparta Yunus zade Lütfü Bey, Çankırı gazete bayii Hü- seyin Bey, Bayburt gazete bayii Halil Bey, Rize (o gazete bayii Mahmut Kara Bey, Elâziz Tu « yii Nuri Bey, Urfa Feyiz kü - tüphanesi sahibi Abdullah E - dip Bey. e Mersin: Gazete bayii Fehmi Bey, Kayseri Maarif kütüpha - nesi Tevfik Bey, Niğde gazete kilo dinamitten daha mühlik tesiri vardır. Böyle demekle hakikatte mübalâşaya kapılmış olmayız, Bu ciheti geniş ve yüksek takdirlerini. ze bırakarak sözümü bitiriyorum. “Müdafaaya hazır mısınız?,, Müddeiumumi Ahmet Muhlis Bey, mütaleasmı bitirerek yerine oturunca, reis Aziz Bey, dava &- dilenlerin beş vekiline sordu: — Müdafaaya hazır mısınız? — Sami Bey hazır bulunduğu cevabını verdi. Fakat, başta Ce- .ibk in mutemedi Fuat Beye: Konya | Sabri Beydir. Mumaileyhe mü - ran matbaası, Tarsus gazete ba- |! tap sipariş verilmektedir. Yan- bayii Hasan Cemal Bey, Kırk » lareli gazete bayii Ahmet Ham Remzi Bey. >> Vilâyetlerde şubemiz olarak adresleri gösterilen © kitapçı - larla kırtasiyecilerden ve gaze- temiz bayilerinden henüz mua melelerini bitirmiyenlerin temi- nat mektubu, gönderdikleri hal- de mukavelelerini ibzar, yahut mukavelelerini (ogönderip Ote teminat muamelelerini ikmal et- miyenlerin, yeni siparişleriyle birlikte noksan olan işlerini ta: mamlamalârı hususuna nazarı dikkatlerini celbederiz. Hakiki ihtiyac miktarları henüz mekteplerce tesbit edil - memiş olmakla beraber, “VA- KIT kütüphanesi,, yukarıda ad- resleri gösterilen yerlere kitap sevketmiştir. o Sureti mahsusa- da yapılan siparişler de kendi - lerine teslim olunmak © üzere ili bayilerimize gönderilmiş - if, >> Cevaplarımız İzmir Buca Leyli orta mek * tebi: o Siparişinizi © bayiimiz Hamdi Bekir Beye yapmanızı rica ederiz. Köyceğiz maarif memurluğu: Bizde ilk mekteplerin o yalnız dördüncü ve beşinci sınıflarının tarihleri (o vardır. OFiatlarıda 15 şer kuruştur. Akseki maarif memurluğu » na — İstediğiniz & kitaplar bir de yoktur, e Taşra bayilerimize — Liste den çıkarılan birinci (Medeni bilgiler) i muhafaza ediniz. Bunlar tarafımızdan aldırıla - caktır. Maraşta İzzet Beye: 17—9— 933 tarihli mektubunuza veril» mesi icap eden cevap 13—-9.— 933 tarihli mektubumuzda mün deriçtir, Kat'i cevabımızı bekle» riz. Karaman muallimler birliği ve havalisi kitap (bayiimiz, Konyada kitapçı Murat oğlu rücaat edilmesi mercudur. Ankara Musiki muallim mek. tebi müdüriyetine: Sipariş mek» tubunuzu aldık. Oradaki bayii- miz Bilâl Bey size müracaat e- iecektir. müdüriyetinin siparişi vardır. Mezkür mektebe (müracaatla görüşünüz. ,.> Telefon siparişleri: Vilâyet » lerin bazılarından telefonla ki- lışlığa mahal kalmamak üzere bunların mutabık kalınan usul nazarı itibare almarak telgraf. la verilmesi lâzımdır. o Alâka- dama nazarı dikkatini celbe- eriz, mil Nazif Bey olmak üzere diğer bütün vekiller mühlet istediler. Sa | mi Bey, muhakemenin biran evel bitmesi fikrinde idi. Bunu söyle“ di. Diğer vekiller (İyi, fakat idd- ianamede temas edilen noktalar! iyice tetkik ederek müdafaaya ha: zırlanmak lâzım!) dediler, İddia makamı, mühlet verilme sini muvafık buldu. Reis Aziz, aza Nusret se Asım Beyler, kıss bir müzakereden sonra, sözler bir” likte olarak müdafaayı on teşrini” evele bıraktılar.